Mówisz „ASO”, myślisz „wysokie ceny części”? Są przypadki, w których zakup oryginalnych elementów w autoryzowanym serwisie to opcja porównywalna cenowo z innymi, a czasem nawet tańsza, do tego gwarantuje legalne pochodzenie i idealne dopasowanie. Radzimy, jak mądrze wybrać i kiedy warto postawić na ASO.
Mimo nieustannego rozwoju motoryzacji jedno nie uległo zmianie – do aut wciąż są potrzebne części zamienne, które pozwalają usunąć skutki awarii, kolizji czy zdarzenia losowego.
Ewolucji ulega natomiast sposób dystrybucji części. Zaczynają one być masowo zamawiane przez internet. Sieć pozwala na łatwe porównywanie cen różnej produkcji komponentów oferowanych przez wiele firm. Dzięki swobodzie działalności gospodarczej ten sam element w różnych miejscach może mieć różną cenę. Jedna firma woli więcej zyskać na marży, druga ją obniża i generuje przychód na skali obrotu.
W tym wszystkim swoje miejsce na rynku próbują zabezpieczyć Autoryzowane Stacje Obsługi, które poza serwisowaniem pojazdów sprzedają także części.
Wbrew pozorom ASO nie zawsze stoją na straconej pozycji. Przykład? Komplet 17-calowych felg do Hyundaia Tucsona III. Nowe autoryzowany dealer oferuje za 2499 zł, a używane w optycznie bardzo dobrym stanie i z czujnikami ciśnienia są wycenione na 2200 zł. Inne z 5-letnimi oponami to wydatek 2500 zł. Brak informacji o czujnikach ciśnienia. Co przeszły takie koła i skąd faktycznie pochodzą? Zwykle sprzedawcy nie podają szczegółów. Jedno nie ulega wątpliwości – ceny w ASO w tym przypadku nie okazują się wyśrubowane.
Podobnie jest w przypadku wielu spinek, zaślepek, osłon, elementów dekoracyjnych itd. – nowa część nieraz okazuje się wręcz tańsza od używanej. Przed dokonaniem zakupu polecamy więc sprawdzenie różnych ofert.
Prawa do znaku towarowego
Logo marki, wzór felgi i inne elementy pojazdu mogą być prawnie chronione. W tym przypadku oficjalne zamienniki nie występują. To, co trafia na rynek, jest podróbką – np. w przypadku felg ich używanie może tworzyć realne zagrożenie z powodu wykonania ich z niewłaściwego stopu.
Sprawdź, ile zapłacisz
W dobie wszechobecnego internetu sprawdzenie ceny części nie jest trudne – wystarczy wpisać w wyszukiwarkę jej numer, by uzyskać ceny oryginałów i zamienników.
ASO sprzedaje fabrycznie nowy towar od producenta
W serwisach ogłoszeniowych można znaleźć dosłownie wszystko – od używanych zaślepek elementów karoseryjnych poprzez lampy, felgi po silniki, akumulatory trakcyjne czy tzw. ćwiartki nadwozia.
Tylko producent ma pełną wiedzę, co tak naprawdę wyprodukował
Dobór części bywa problemem. I to zarówno do nowego, jak i kilkuletniego samochodu. Wybrane elementy pojazdu bywają zastępowane nowymi – o zoptymalizowanej budowie, która podnosi ich wytrzymałość czy powoduje skuteczniejsze oczyszczanie spalin lub zapewnia inną korzyść – włącznie z ograniczeniem różnorodności części zamiennych w ofercie danej marki.
Autoryzowane punkty coraz częściej sprzedają przez Internet
Od czasu pandemii przyzwyczailiśmy się, że wiele rzeczy można załatwić bez wychodzenia z domu – oszczędzając czas czy nerwy związane z przejazdem ulicami miast w korkach. A że rynek nie znosi próżni, na potrzeby klientów otwierają się też autoryzowane filie wybranych marek.
ASO stosują się do fabrycznych technologii naprawczych
W katalogach części autoryzowanych stacji obsługi znalazły się tylko te części, które zostały przewidziane jako możliwe do wymiany w fabrycznych procedurach naprawczych. Te z kolei rzadko przewidują rozbieranie złożonych modułów (także mechanicznych) czy lutowanie elektroniki. W efekcie nie ma co liczyć, że części do takich napraw uda się kupić w ASO.
Używane oryginalne części nierzadko są lepsze od zamienników
Mechanicy niemal jednogłośnie twierdzą, że części używane na pierwszy montaż są precyzyjniej wykonane, a do tego bardziej żywotne od zamienników – zwłaszcza najtańszych, chińskich marek.
Na pierwszy montaż, dla ASO, dobry zamiennik i tani zamiennik
Zacznijmy od najważniejszego – koncerny nie produkują aut wyłącznie z samodzielnie wytwarzanych elementów. Własnym sumptem produkują nadwozia, silniki, czasem skrzynie i inne komponenty. Całą resztę dostarczają firmy działające na zlecenie motoryzacyjnych gigantów.
Kluczowe elementy pojazdu warto kupować tylko w ASO
Mechanicy polecają stosowanie oryginalnych części lub najlepszych z dostępnych zamienników przy wymianach rozrządu. Jakakolwiek usterka lub przedwczesne zużycie taniej części doprowadzi do zrujnowania silnika i wydatków liczonych przynajmniej w tysiącach złotych. Czasami praktykowane jest łączenie wybranych części z ASO (np. paska rozrządu) z rolkami czy napinaczem innych marek.
Zakup elektroniki w ASO to zwykle ostateczność
Do najdroższych elementów w ASO należy szeroko rozumiana elektronika. Ceny wielu modułów są liczone w tysiącach złotych. Do tego na zakupie wydatki często się nie kończą. Fabrycznie nowy element może wymagać kodowania lub adaptacji.
Wielu osobom ASO wciąż kojarzy się z drożyzną. Nie do końca słusznie. Oczywiście w oficjalnej sieci sprzedaży nie brakuje koszmarnie drogich elementów. Wiele innych ma jednak na tyle przystępne ceny, że nie warto szukać zamienników. Tym bardziej że mamy pewność, że dobrana na podstawie VIN część będzie pasowała do naszego pojazdu, a komplet niezbędnych elementów kupimy w jednym miejscu – tym samym oszczędzimy czas na poszukiwanie ich w innych kanałach dystrybucji. Za elementami z ASO przemawia także jakość i precyzja wykonania – zdarza się, że z pozoru niezły zamiennik nie do końca pasuje do auta.