Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
ASO Audi

Które części i dlaczego warto kupować w ASO?

fot. archiwum/Motor

Które części i dlaczego warto kupować w ASO?

Mówisz „ASO”, myślisz „wysokie ceny części”? Są przypadki, w których zakup oryginalnych elementów w autoryzowanym serwisie to opcja porównywalna cenowo z innymi, a czasem nawet tańsza, do tego gwarantuje legalne pochodzenie i idealne dopasowanie. Radzimy,  jak mądrze wybrać i kiedy warto postawić na ASO.

Mimo nieustannego rozwoju motoryzacji jedno nie uległo zmianie – do aut wciąż są potrzebne części zamienne, które pozwalają usunąć skutki awarii, kolizji czy zdarzenia losowego.

Części zamienne – nowe możliwości

Ewolucji ulega natomiast sposób dystrybucji części. Zaczynają one być masowo zamawiane przez internet. Sieć pozwala na łatwe porównywanie cen różnej produkcji komponentów oferowanych przez wiele firm. Dzięki swobodzie działalności gospodarczej ten sam element w różnych miejscach może mieć różną cenę. Jedna firma woli więcej zyskać na marży, druga ją obniża i generuje przychód na skali obrotu.

W tym wszystkim swoje miejsce na rynku próbują zabezpieczyć Autoryzowane Stacje Obsługi, które poza serwisowaniem pojazdów sprzedają także części. 

Warto sprawdzać ceny części w ASO

Wbrew pozorom ASO nie zawsze stoją na straconej pozycji. Przykład? Komplet 17-calowych felg do Hyundaia Tucsona III. Nowe autoryzowany dealer oferuje za 2499 zł, a używane w optycznie bardzo dobrym stanie i z czujnikami ciśnienia są wycenione na 2200 zł. Inne z 5-letnimi oponami to wydatek 2500 zł. Brak informacji o czujnikach ciśnienia. Co przeszły takie koła i skąd faktycznie pochodzą? Zwykle sprzedawcy nie podają szczegółów. Jedno nie ulega wątpliwości – ceny w ASO w tym przypadku nie okazują się wyśrubowane.

Podobnie jest w przypadku wielu spinek, zaślepek, osłon, elementów dekoracyjnych itd. – nowa część nieraz okazuje się wręcz tańsza od używanej. Przed dokonaniem zakupu polecamy więc sprawdzenie różnych ofert.

Części dostępne tylko w ASO

Prawa do znaku towarowego

części z aso
fot. archiwum/Motor

Logo marki, wzór felgi i inne elementy pojazdu mogą być prawnie chronione. W tym przypadku oficjalne zamienniki nie występują. To, co trafia na rynek, jest podróbką – np. w przypadku felg ich używanie może tworzyć realne zagrożenie z powodu wykonania ich z niewłaściwego stopu.  

  • Nawet o detale warto pytać w ASO. Brakujący emblemat Mercedesa udało się tam kupić taniej niż w ofertach w serwisach ogłoszeniowych.

Ceny części

Sprawdź, ile zapłacisz

sklep online z częściami BMW screen
screen: BMW

W dobie wszechobecnego internetu sprawdzenie ceny części nie jest trudne – wystarczy wpisać w wyszukiwarkę jej numer, by uzyskać ceny oryginałów i zamienników.

  • Firmy handlujące oryginalnymi częściami oferują je z rabatami – bmwstore.pl deklaruje nawet 25%. Do tego zapewnia wygodne w zakupie zestawy olejowo-filtrowe.
  • Trzeba zwracać uwagę, gdzie kupuje się używane części. Mercedes raportuje, że tylko w 2023 r. usunięto ponad 142 000 ofert sprzedaży „podróbek” w mediach społecznościowych i na platformach internetowych, a skonfiskowano ponad 1,6 mln podrabianych elementów. Potwierdza to, że kierowcy są zainteresowani oryginalnymi częściami, ale niestety czasem wpadają w pułapkę.

Gwarancja legalności

ASO sprzedaje fabrycznie nowy towar od producenta

zaślepka do haka w zderzaku
fot. archiwum/Motor

W serwisach ogłoszeniowych można znaleźć dosłownie wszystko – od używanych zaślepek elementów karoseryjnych poprzez lampy, felgi po silniki, akumulatory trakcyjne czy tzw. ćwiartki nadwozia.

  • Niestety pojazdy wciąż są kradzione z przeznaczeniem na demontaż na części. Policja informuje także o innych niezgodnych z prawem działaniach – np. sprzedaży w sieci części, które najprawdopodobniej skradziono z fabryk.
  • Kupując w ASO, mamy pewność, że towar pochodzi z legalnego źródła.

Identyfikacja pojazdu

Tylko producent ma pełną wiedzę, co tak naprawdę wyprodukował

mężczyzna rozmawia z pracownikiem ASO w biurze
fot. archiwum/Motor

Dobór części bywa problemem. I to zarówno do nowego, jak i kilkuletniego samochodu. Wybrane elementy pojazdu bywają zastępowane nowymi – o zoptymalizowanej budowie, która podnosi ich wytrzymałość czy powoduje skuteczniejsze oczyszczanie spalin lub zapewnia inną korzyść – włącznie z ograniczeniem różnorodności części zamiennych w ofercie danej marki.

  • Pełną wiedzę na temat konstrukcji pojazdu ma jego producent. Po rozkodowaniu VIN-u okazuje się, jakie elementy trzeba do niego dobrać. Zdarzają się różne „niespodzianki” – np. dłuższe tuleje zawieszenia, które pasują jednak do wahacza stosowanego w tym samym modelu, ale z innych roczników.

Zakupy nie tylko stacjonarnie

Autoryzowane punkty coraz częściej sprzedają przez Internet

mercedes silesia sklep na allegro screen
screen: allegro/Mercedes-Silesia

Od czasu pandemii przyzwyczailiśmy się, że wiele rzeczy można załatwić bez wychodzenia z domu – oszczędzając czas czy nerwy związane z przejazdem ulicami miast w korkach. A że rynek nie znosi próżni, na potrzeby klientów otwierają się też autoryzowane filie wybranych marek.

  • Poza obecnością w popularnych serwisach ogłoszeniowych część dealerów prowadzi też własne sklepy, np. sklep-bmw.pl, co pozwala uniknąć prowizji związanych z wystawianiem ogłoszeń na obcych platformach.
  • Zawsze można też skontaktować się z lokalnym dealerem i spróbować zamówić części do odbioru osobistego.

Tego w ASO nie kupisz

ASO stosują się do fabrycznych technologii naprawczych

serwis-ecu-programowanie-plytki
fot. archiwum/Motor

W katalogach części autoryzowanych stacji obsługi znalazły się tylko te części, które zostały przewidziane jako możliwe do wymiany w fabrycznych procedurach naprawczych. Te z kolei rzadko przewidują rozbieranie złożonych modułów (także mechanicznych) czy lutowanie elektroniki. W efekcie nie ma co liczyć, że części do takich napraw uda się kupić w ASO.

  • Wymiana skomplikowanych elementów jest dużo droższa od naprawy, dlatego powstały wyspecjalizowane serwisy, które regenerują elektronikę oraz wybrane komponenty mechaniczne pojazdów – z adaptacyjnymi amortyzatorami włącznie.

Alternatywy dla ASO

Używane oryginalne części nierzadko są lepsze od zamienników

zbiorniki wyrównawcze płynu chłodniczego magazyn
fot. archiwum/Motor

Mechanicy niemal jednogłośnie twierdzą, że części używane na pierwszy montaż są precyzyjniej wykonane, a do tego bardziej żywotne od zamienników – zwłaszcza najtańszych, chińskich marek.

  • Jeżeli mamy w okolicy stację demontażu pojazdów, warto wybrać się i zobaczyć, czy może dostępna jest część, która nas interesuje. Punkty autokasacji prowadzą też własne sklepy internetowe oraz wystawiają oferty na platformach ogłoszeniowych.
  • Przed zakupem części warto porównać ich ceny. Może okazać się, że używany drobny element z autokasacji nie kosztuje istotnie mniej niż fabrycznie nowy, zamówiony w ASO.

Jakość części różnych producentów

Na pierwszy montaż, dla ASO, dobry zamiennik i tani zamiennik

samochodowe części- zamienne
fot. archiwum/Motor

Zacznijmy od najważniejszego – koncerny nie produkują aut wyłącznie z samodzielnie wytwarzanych elementów. Własnym sumptem produkują nadwozia, silniki, czasem skrzynie i inne komponenty. Całą resztę dostarczają firmy działające na zlecenie motoryzacyjnych gigantów.

  • W efekcie w hurtowniach motoryzacyjnych można znaleźć części wyprodukowane przez firmy, które dostarczają je na tzw. pierwszy montaż. Zdarza się, że mają mechanicznie usunięte logo marki, co jest znakiem, że w tej samej fabryce powstawały też części dla danej marki. I tu pojawia się pytanie – czy jeżeli oryginalną część można kupić np. 100 zł drożej od markowego zamiennika, a posłuży przynajmniej przez kilka lat, to czy faktycznie warto oszczędzać?

Polecamy zakup w ASO

Kluczowe elementy pojazdu warto kupować tylko w ASO

silnik pasek rozrządu
fot. archiwum/Motor

Mechanicy polecają stosowanie oryginalnych części lub najlepszych z dostępnych zamienników przy wymianach rozrządu. Jakakolwiek usterka lub przedwczesne zużycie taniej części doprowadzi do zrujnowania silnika i wydatków liczonych przynajmniej w tysiącach złotych. Czasami praktykowane jest łączenie wybranych części z ASO (np. paska rozrządu) z rolkami czy napinaczem innych marek. 

  • Oryginalne części, a przynajmniej najlepsze markowe odpowiedniki, polecamy także przy naprawach, gdzie największą część kwoty na fakturze stanowi robocizna – np. wymiana tylnego uszczelniacza wału korbowego. Tutaj eksperymenty z tanimi zamiennikami po prostu nie mają sensu.

To tanie nie będzie, lepiej napraw

Zakup elektroniki w ASO to zwykle ostateczność

programator carprog odczyt ecu przez płytkę
fot. archiwum/Motor

Do najdroższych elementów w ASO należy szeroko rozumiana elektronika. Ceny wielu modułów są liczone w tysiącach złotych. Do tego na zakupie wydatki często się nie kończą. Fabrycznie nowy element może wymagać kodowania lub adaptacji. 

  • Przepalony element, wyschnięty kondensator czy nieprawidłowe działanie, które spowodował zimny lut (czyli mikroskopijne uszkodzenie połączenia), oficjalnie oznaczają konieczność wymiany części. W praktyce wyspecjalizowany serwis zdiagnozuje usterkę i raczej bez większego trudu się z nią upora. Zapytać o kosztorys naprawy zawsze warto. To nic nie kosztuje. Jest szansa, że się opłaci.

Części z ASO: podsumowanie

Wielu osobom ASO wciąż kojarzy się z drożyzną. Nie do końca słusznie. Oczywiście w oficjalnej sieci sprzedaży nie brakuje koszmarnie drogich elementów. Wiele innych ma jednak na tyle przystępne ceny, że nie warto szukać zamienników. Tym bardziej że mamy pewność, że dobrana na podstawie VIN część będzie pasowała do naszego pojazdu, a komplet niezbędnych elementów kupimy w jednym miejscu – tym samym oszczędzimy czas na poszukiwanie ich w innych kanałach dystrybucji. Za elementami z ASO przemawia także jakość i precyzja wykonania – zdarza się, że z pozoru niezły zamiennik nie do końca pasuje do auta.

Czytaj także