Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
szrot

Szrot jak sklep

Części ze szrotów. Które warto tam kupować, których kategorycznie unikać

Szrot jak sklep

Części ze szrotów. Które warto tam kupować, których kategorycznie unikać

Części kupione na szrocie są zwykle tańsze od nowych zamienników, w dodatku wybór jest duży, a wiele z nich może mieć nawet wyższą jakość. Które części z demontażu warto kupić, a których unikać? Na co zwrócić szczególną uwagę?

Może i szroty wyglądają jak cmentarzyska samochodów, ale to jeszcze nie powód, by omijać je szerokim łukiem. To w wielu przypadkach źródło tanich i stosunkowo dobrych części zamiennych.

Oferta części używanych

Na szrocie można, a wręcz warto, szukać przede wszystkim części nadwozia – błotników, zderzaków, wszelkich listew ozdobnych, lamp, lusterek itp. Będą to zwykle elementy oryginalne, pochodzące z pierwszego montażu, a więc dostarczone przez markowych producentów. O wiele lepszej jakości od popularnych, niedrogich zamienników. Jak pokazuje praktyka, dopasowanie używanego błotnika jest o wiele łatwiejsze niż nowej części. Co więcej, czasami nie będzie konieczne jego malowanie.

Opłaca się też kupować części, których zamienników zwyczajnie nie ma. W wielu przypadkach zysk z takiego zakupu uzasadnia podjęcie ryzyka. Tak jest w przypadku wielu elementów silnika czy wręcz całych zespołów napędowych. Podobnie jest z wyposażeniem wnętrza.

Oferta poszczególnych szrotów (czy też Stacji Demontażu Pojazdów) dostępna jest często na internetowych platformach handlowych, takich jak np. allegro.pl. Dostępność konkretnych części można też sprawdzić telefonicznie, punkty zwykle mają posegregowane elementy na poszczególne grupy produktów i marki. Osobista wizyta na szrocie daje jednak szansę na obejrzenie wybranej części z bliska i ocenę jej stanu w dużo większym stopniu niż poprzez obejrzenie zdjęć w internecie.

Ile można zaoszczędzić na szrocie

Na jakie oszczędności można liczyć, wybierając części używane? Zależy, jakiego produktu poszukujemy, Elementy blacharskie będą tańsze o kilkanaście procent w stosunku do oryginalnych odpowiedników, ale pamiętajmy, że w takim przypadku mówimy o części fabrycznej, fachowo zabezpieczonej i gotowej do montażu – jest szansa, że zgadzał się będzie nawet kolor. Nową część trzeba będzie jeszcze polakierować, a to znacznie podnosi koszt.

Inne elementy nadwozia, jak oświetlenie, listwy, szyby itp. są tańsze o ponad połowę od nowych odpowiedników.

Podzespoły silnikowe, elektrotechniczne, części wnętrza to prawdziwa okazja: zwykle kosztują 5-10 proc. wartości nowego zamiennika.

Te elementy warto kupować na szrocie

Elementy karoseryjne (np. błotniki)

uzywany_blotnik

Oryginalne elementy nadwozia (np. błotniki czy zderzaki) kupione na szrocie są lepszej jakości niż większość nowych zamienników. Łatwiej je dopasować, można też znaleźć część w poszukiwanym kolorze – odpada koszt lakierowania.

  • Na co zwrócić uwagę
    Warto sprawdzić, czy lakier na kupowanym elemencie ma taki sam kod jak na samochodzie.

Elementy wnętrza (np. fotele)

uzywany_fotel

W przypadku elementów wnętrza, zwłaszcza foteli, zakup na szrocie jest praktycznie jedynym sensownym wyborem. Zamienników zwykle nie ma, części oryginalne są nieproporcjonalnie drogie.

  • Na co zwrócić uwagę
    Znowu uwaga na „angliki” – chyba że nie przeszkadza nam np. regulacja wysokości w fotelu pasażera, a nie kierowcy.

Obręcze kół (np. alufelgi)

uszywane_kolo

Szrot to często jedyne miejsce, w którym jest szansa na kupienia felgi o określonym wzorze do starszego auta, np. po uszkodzeniu po wjechaniu w dziurę. Należy jednak unikać kół z pęknięciami czy mocnym zarysowaniami.

  • Na co zwrócić uwagę
    Przed montażem felgę trzeba sprawdzić na wyważarce. Zbyt duże bicie jest dyskwalifikujące.

Układy napędowe (np. silniki)

uzywany_silnik

Zniszczenie silnika czy skrzyni biegów to nie koniec świata – na szrotach dość łatwo można znaleźć podzespoły używane, niemal do każdego auta.

  • Na co zwrócić uwagę
    Kupowany element powinien być objęty pisemną gwarancją. Stan techniczny w praktyce można zweryfikować dopiero po zakupie i montażu w samochodzie.

Oświetlenie zewnętrzne (np. reflektory)

uzywana_lampa

Markowe reflektory będą świecić lepiej niż przeciętne zamienniki – pod warunkiem, że nie noszą śladów zarysowań, zmatowienia czy wilgoci. Koniecznie trzeba sprawdzić, czy żadne z mocowań nie jest uszkodzone.

  • Na co zwrócić uwagę
    Uwaga na reflektory przednie z rozmontowanych „anglików” – takie światła nie będą mogły być użytkowane w Polsce.

Osprzęt elektryczny (np. alternatory)

uzywany_alternator

Koszty są na tyle niższe, że opłaca się podjąć ryzyko zakupu używanego alternatora czy rozrusznika zamiast nowego zamiennika. Przed montażem warto jednak zlecić weryfikację stanu technicznego w warsztacie elektromechanicznym (koszt rzędu 50 zł).

  • Na co zwrócić uwagę
    Trzeba dokładnie porównać, czy kupowany element jest identyczny z wymontowanym z auta.

Szyby boczne

uzywana_szyba_boczna

O ile zakup używanej przedniej szyby jest nieco ryzykowny (trudno znaleźć element w dobrym stanie, bez pęknięć) to już szyby boczne czy tylne bez śladów zużycia kupić jest łatwiej, a ewentualne niedoskonałości tak bardzo nie przeszkadzają.

  • Na co zwrócić uwagę
    Należy porównać stopień przyciemnienia kupowanej szyby z pozostałymi w aucie. Można to zrobić we własnym zakresie – czynność ułatwia podłożenie pod spód białej kartki.

„Galanteria” (np. lusterka)

uzywane_lusterko

„Galanteria” auta (listwy ozdobne, emblematy, lusterka itp.) jest dość droga – często brakuje zamienników, jest się skazanym na ofertę ASO. Wiele elementów kupuje się przy tym w częściach, w przypadku lusterka osobno obudowę (do lakierowania) i szkło. Na szrocie łatwo można znaleźć elementy kompletne.

  • Na co zwrócić uwagę
    Uwaga na lusterka z „anglików”. Mogą mieć inne pole widzenia.

Elementy dolotu (np. kolektory)

uzywany_kolektor_dolotowy

Tanich zamienników zwykle nie ma, pozostają drogie części z ASO. Tymczasem na szrotach jest sporo elementów z rozmontowanych silników, co znacząco obniża ceny. Trzeba tylko sprawdzić, czy kupowana część nie ma nawet najmniejszych pęknięć powodujących nieszczelności.

  • Na co zwrócić uwagę
    Kupowany element musi być identyczny z wymienianym, a mocowania – całe.

Tych części nie kupuj na szrocie

uzywane_elementy_jezdne

Ze względu na bezpieczeństwo i zagrożenie dla środowiska przepisy zabraniają ponownego instalowania niektórych części pochodzących z demontażu używanych aut. Wykaz takich podzespołów zawiera rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2005 roku, a znajdują się w nim m.in.:

  • poduszki powietrzne
  • klocki, szczęki oraz przewody hamulcowe
  • pasy bezpieczeństwa
  • katalizatory i tłumiki układu wydechowego
  • elementy instalacji LPG
  • przeguby układu napędowego i kierowniczego

Uwaga! Mimo że niektórych części nie umieszczono w rozporządzeniu, nie zaleca się ich stosowania – głównie ze względu na problemy z wiarygodną oceną stanu i zużycia. Należą do nich m.in. amortyzatory, tarcze i bębny hamulcowe czy paski napędowe i ich napinacze. Ponadto odradzamy kupowanie używanych sprężyn zawieszenia, łożysk czy czujników elektronicznych.

Czytaj także