Obecna Toyota RAV4 już szykuje się do zmiany warty, ale w wersji Plug-in Hybrid GR Sport pokazuje, że wciąż potrafi łączyć przestrzeń i wygodę z niskim zużyciem paliwa i rozsądnie wyważoną dynamiką. Nasz testowy egzemplarz dowodzi także jej trwałości.
Jak ten czas leci! Od premiery aktualnej generacji Toyoty RAV4 minęło 7 lat. Znamy już następcę; zamówienia ruszą już lada moment, a pierwsze auta pojawią się w salonach w styczniu.
Tymczasem wciąż można kupić obecną „Ravkę”, która mimo upływu lat nie ma powodów do wstydu przed nowszymi kompaktowymi SUV-ami.
Testowany egzemplarz z przebiegiem 35 tys. km prezentował nienaganną formę, choć żywot „dziennikarskich” aut jest bardzo intensywny, by nie napisać – ciężki. Owszem, można przyczepić się do przeciętnej estetyki niektórych plastików, braku stopniowanych ograniczników drzwi czy twardych burt bagażnika. W kabinie nie brak jednak miękkich okładzin, kierowca cieszy się dobrą widocznością, a wnętrze oferuje ponadprzeciętną ilość miejsca. Atutem Toyoty jest wreszcie klasyczna koncepcja kokpitu, z dużymi pokrętłami i przyciskami, które można obsługiwać nawet w rękawiczkach. Minus: sterowanie funkcjami auta przez niewielki wyświetlacz na cyfrowych zegarach.
Bardzo przyjazny kokpit z fizycznymi instrumentami, sporo miękkich okładzin, ale miejscami wykończenie wygląda na budżetowe. / fot. Adam Mikuła/Motor
Obsługa funkcji (m.in. systemów wsparcia) na cyfrowych zegarach nie jest najwygodniejsza. / fot. Adam Mikuła/Motor
Wystarczająco wyprofilowane i obszerne fotele, wygodna wysoka pozycja, spory podłokietnik. / fot. Adam Mikuła/Motor
Warto rozważyć wybór wariantu GR Sport, który poza przyjemnie przyczepną tapicerką ma lekko usztywnione sprężyny – bez strat na komforcie, za to z korzyścią dla balansowania przechyłów i generalnej „zwartości” zachowań.
RAV4 w tej wersji pozostaje intuicyjnym w prowadzeniu, rodzinnym, wygodnym SUV-em. Kolejnym mocnym punktem jest hybrydowy napęd plug-in z pojemnym akumulatorem (ok. 70 km realnego zasięgu latem), dynamicznym trybem elektrycznym i niskim spalaniem po rozładowaniu (7,5 l/100 km na autostradzie, 5,7 l w mieście i poniżej 5 l w trasie).
Dane techniczne | Toyota RAV4 Plug-in Hybrid GR Sport |
---|---|
Silnik | benz. + 2 elektr. |
Pojemność skokowa | 2487 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc systemowa | 306 KM/b.d. |
Systemowy moment obrotowy | b.d. |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./1-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 460/186/169 cm |
Rozstaw osi/prześwit | 269/19,0 cm |
Masa własna/ładowność | 1835/675 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 520/1604 l |
Poj. zbiornika paliwa | 55 l (Pb 95) |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,0 s |
Średnie zużycie paliwa | 1,0 l/100 km |
Zasięg (benz./elektr.) | b.d./75 km |
Cena (bez rabatu) | 270 900 zł |
Toyota RAV4 piątej, już za moment ustępującej generacji to udany SUV o ponadczasowych zaletach, choć w przypadku wersji plug-in trzeba sobie przekalkulować, czy warto dopłacać 21 500 zł do „zwykłej” hybrydy. A z ewentualnym zakupem warto się pospieszyć, bo już za chwilę zastąpi ją nowa, szósta generacja. Pozytywny „efekt uboczny” to związane z tą sytuacją atrakcyjne rabaty.