Dwie gorące nowości, czyli Cupra Terramar i Renault Rafale, oraz weteran i jednocześnie rynkowy przebój – Toyota RAV4. Różnią je rozmiary, styl i pomysły na hybrydowy napęd. Łączą za to zbliżone ceny. Sprawdzamy, który z SUV-ów plug-in oferuje najwięcej zalet.
Hybrydy plug-in powstały w zasadzie po to, by zapewnić producentom wypełnianie zaostrzających się norm emisji CO2 i w swoich pierwszych wersjach nie były autami specjalnie funkcjonalnymi, zważywszy na ich niewielki zasięg w trybie jazdy elektrycznej.
By jednak przekonać do PHEV-ów szerszą grupę nabywców, co i tak nie odbywa się bez problemów (plug-iny sprzedają się w Europie dwukrotnie gorzej od aut elektrycznych i nadal w mniejszej liczbie niż „napiętnowane” diesle), producenci zaczęli je wyraźnie ulepszać. W efekcie powstaje coraz więcej modeli zdolnych pokonać, przynajmniej teoretycznie, ponad 100 km „na prądzie”, co w warunkach miejskich pozwala traktować je jako realną alternatywę dla aut elektrycznych.
Jednocześnie hybrydy plug-in stają się często flagowymi, mocnymi wersjami danego modelu (co ciekawe, właśnie po tę technologię napędu sięgają twórcy najnowszych supersamochodów, jak choćby Astona Martina Valhalli). I dokładnie tak jest w przypadku testowanych SUV-ów.
Napędy Cupry, Renault i Toyoty, choć zbliżone pod względem podstawowych parametrów, różnią się wyraźnie zastosowanymi rozwiązaniami.
Cupra ma czterocylindrowy silnik o średniej klasie pojemności 1,5 l, jeden elektryczny (w efekcie – przedni napęd), największy akumulator trakcyjny, który jako jedyny tutaj można ładować także prądem stałym, oraz typową dla grupy Volkswagena 6-biegową przekładnię dwusprzęgłową DSG.
Renault z kolei stawia na niewielki (zaledwie 1,2 l) silnik turbo o trzech cylindrach oraz dwie jednostki elektryczne, z których tylna realizuje napęd osi, oraz wielotrybową przekładnię automatyczną.
Toyota także w hybrydzie typu plug-in jest wierna sporej (2,5 l) wolnossącej jednostce czterocylindrowej, którą wspomagają dwie elektryczne (jedna napędza tylne koła), oraz bezstopniowej przekładni automatycznej.
Terramar, jako jedyny, jest oferowany w dwóch wariantach plug-in: bazowym, 204-konnym oraz topowym, 272-konnym. Do testu trafiła właśnie ta druga odmiana (VZ). Choć trudno powiedzieć o aucie dysponującym mocą 272 KM, że jest słabe, to w porównywanym trio Cupra pod tym względem zajmuje ostatnie miejsce. Co oczywiście nie znaczy, że jest samochodem wolnym lub mało dynamicznym. Wręcz przeciwnie – napęd Cupry ochoczo reaguje na dodanie gazu i zapewnia hiszpańskiemu autu więcej niż dobre osiągi. W zasadzie nie ma takiej sytuacji, by odczuwało się jakiekolwiek niedobory siły napędowej. A czasami wręcz przeciwnie – podczas dynamicznego startu z miejsca na choćby lekko wilgotnej nawierzchni pojawiają się w Terramarze problemy z trakcją, wynikające z tego, iż jest on, w przeciwieństwie do rywali, samochodem przednionapędowym.
W Renault obawy może budzić zastosowanie tak małego silnika benzynowego jako głównego źródła napędu. Jednostka 1.2 to motor, który bardziej kojarzy się z Clio niż z mierzącym 4,7 m, dwutonowym SUV-em. Silnik spalinowy otrzymuje jednak potężne wsparcie elektrycznych (moc systemowa 300 KM to o 28 KM więcej niż w Cuprze) i wrażenia z jazdy są bardzo pozytywne. Dynamika jest znakomita, a w zakresie średnich prędkości odnosi się wręcz wrażenie, iż Rafale rozpędza się jak „elektryk”. Tylko czasami, np. podczas ostrego przyspieszenia na autostradzie, odczuwa się, że pod maską pracuje jednak mała i wysilona jednostka, która ma w takich warunkach dużo pracy.
RAV4 jest najmocniejsze (306 KM) i w próbach dynamicznych minimalnie wysforowuje się przed Rafale oraz wyraźnie przed Cuprę. Także w przypadku Toyoty czuje się mocne wsparcie „elektryki” choć nie jest ono tak ewidentne jak w Renault. W Toyocie trzeba przyzwyczaić się jedynie do tego, że podczas maksymalnego przyspieszania silnik jednostajnie pracuje na wyższych obrotach (efekt zastosowania skrzyni CVT), ale prawda jest taka, że zapas siły napędowej w RAV4 jest na tyle duży, że jazda z prawym pedałem w podłodze nie zdarza się wcale często. Podobnie jak Renault, Toyota przekonuje bardzo dobrą trakcją, wynikającą z zastosowania układu 4x4.
Pod względem płynności pracy napędu najlepsze odczucia zapewnia Toyota – w jej przypadku praktycznie nie odczuwa się momentu załączania silnika spalinowego. W Cuprze i Renault czasami, szczególnie przy brutalniejszym operowaniu pedałem gazu, czuć lekkie szarpnięcia. Nie są one jednak na tyle dokuczliwe i częste, by stanowiły poważny minus. Pod względem kultury pracy czterocylindrowe jednostki Terramara i RAV4 wypadają nieco lepiej niż momentami warkotliwe R3 Renault.
Każdy z testowanych SUV-ów bardzo dobrze sprawdza się podczas jazdy w trybie jazdy elektrycznej. Auta rozpędzają się niezwykle płynnie i w warunkach miejskich zupełnie nie ma się wrażenia, że brakuje im mocy. Zatem nie są to tylko atrapy „elektryków”, ale naprawdę sprawne i przyjemne w obcowaniu samochody.
Test przebiegał w niekorzystnych warunkach atmosferycznych (temperatury w okolicach zera stopni, silny wiatr), zatem nic dziwnego, że żadnej z hybryd nie udało się uzyskać zasięgu w trybie EV deklarowanego przez producenta (co byłoby możliwe np. latem). Cupra dysponująca największym akumulatorem trakcyjnym (25,8 kWh brutto) pokonała 75 km. Renault przełączyło się w tryb hybrydowy po przejechaniu 70 km (akumulator ma 22 kWh), zaś Toyota mająca najmniejszą baterię (18,1 kWh) uzyskała 55 km. Terramar jest zatem najlepiej predestynowany do używania jako „elektryk”, ale nawet Toyocie w wielu przypadkach wystarczy energii do tego, by w ruchu miejskim poruszać się, korzystając wyłącznie z prądu.
Dane techniczne | Cupra | Renault | Toyota |
---|---|---|---|
Silnik | benz., turbo + elektr. | benz., turbo + 2 x elektr. | benz. + 2 x elektr. |
Pojemność skokowa | 1498 cm3 | 1199 cm3 | 2487 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R3/12 | R4/16 |
Moc maksymalna (benz.) | 177 KM/5500 | 150 KM/4500 | 185 KM/6000 |
Moc maksymalna (elektr./syst.) | 116/272 KM | 68+136/300 KM | 182+54/306 KM |
Maks. moment obrotowy (benz.) | 250 Nm/1500 | 230 Nm/1750 | 227 Nm/3200 |
Maks. mom. obr. (elektr./syst.) | 330/400 Nm | 205+195/b.d. Nm | 270+121/b.d. Nm |
Napęd | przedni | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa | aut./wielotrybowa | aut./bezstopniowa |
Długość/szerokość/wysokość | 452/187/159 cm | 471/187/161 cm | 460/186/169 cm |
Rozstaw osi | 268 cm | 274 cm | 269 cm |
Średnica zawracania | 11,5 m | 10,4 m | 11,0 m |
Masa własna/ładowność | 1829/591 kg | 1934/506 kg | 1910/600 kg |
Maksymalna masa przyczepy | 2000 kg | 1500 kg | 1500 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 450/b.d. l | 539/1826 l | 520/1604 l |
Poj. zbiornika paliwa | 45 l (Pb 95) | 55 l (Pb 95) | 55 l (Pb 95) |
Poj. akumulatora (brutto/netto) | 25,8/19,7 kWh | 22,0/b.d. kWh | 18,1/b.d. kWh |
Moc ładowania (AC/DC) | 11/50 kW | 7,4/– kW | 6,6/– kW |
Opony | 255/45 R19 | 245/40 R21 | 235/55 R19 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |||
Prędkość maksymalna | 215 km/h | 180 km/h | 205 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,3 s | 6,4 s | 6,0 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,7-6,1 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Zasięg/„na prądzie” | 780/110-120 km | 870/96-105 km | 830/75 km |
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) | 240 600 zł | 226 900 zł | 242 900 zł |
Cena | 240 600 zł | 248 900 zł | 270 900 zł |
Porównywane samochody łączą typ nadwozia i rodzaj zastosowanego napędu, ale różnią rozmiary. Nowy SUV Cupry – Terramar (podobnie jak nieco mniejszy Formentor) – jest typowym kompaktem. RAV4 ma 460 cm długości i można je potraktować jako model stojący pomiędzy klasami kompaktową a średnią, natomiast najdłuższe Rafale (471 cm) to już pełnoprawny przedstawiciel tej ostatniej.
Trzeba jednak powiedzieć, że mimo różnic w rozmiarach zewnętrznych każdy z tych SUV-ów z powodzeniem spełni się w roli samochodu rodzinnego, i w każdym cztery dorosłe osoby odbędą wygodną podróż. Renault wyraźnie pokonuje rywali w jednym aspekcie – pasażerom kanapy oferuje zdecydowanie najwięcej miejsca na nogi.
Pod względem możliwości transportowych także przewodzi Rafale, ale Toyota z bagażnikiem mniejszym o 19 l wiele mu nie ustępuje (520 do 539 l). Cupra pozostaje wyraźnie za konkurentami (może przewieźć 450 l), ale sytuację poprawia fakt, że jako jedyna ma przesuwaną kanapę. W Toyocie można regulować tylko oparcie, zaś Renault nie oferuje żadnego z tych udogodnień (co nie zmienia faktu, że sama kanapa jest w nim naprawdę bardzo wygodna).
Dane testowe (pomiary na oponach zimowych) | Cupra | Renault | Toyota |
---|---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s | 2,7 s | 2,5 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,5 s | 6,3 s | 6,2 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 42,0 m | 42,0 m | 43,0 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 42,5 m | 42,0 m | 43,5 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 55,9 dB | 55,0 dB | 55,1 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 62,1 dB | 61,9 dB | 63,4 dB |
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) | 98 km/h | 98 km/h | 95 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,2 | 2,3 | 2,7 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) | 7,3/6,2/6,8 l/100 km | 6,9/5,7/6,3 l/100 km | 6,7/5,8/6,3 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg (benz./elektr.) | 660/75 km | 870/70 km | 870/55 km |
SUV Cupry jest najmniejszy oraz najlżejszy – zza kierownicy odbiera się go jako najzwinniejszego i najszybciej reagującego na polecenia prowadzącego. W standardzie wersji VZ (jedyna, w której występuje 272-konny napęd) montowane są adaptacyjne amortyzatory DCC, których charakterystykę tłumienia można ustawiać poprzez centralny ekran. Różnice pomiędzy skrajnymi położeniami są zauważalne, ale nawet w najtwardszym Terramar nie staje się przesadnie sztywny.
Renault w testowanej topowej odmianie atelier Alpine także ma zaawansowany układ jezdny, gwarantujący bardzo udany kompromis między pewnością prowadzenia a komfortem jazdy. Zastosowano tu kamerę, która śledzi stan nawierzchni i na podstawie informacji z niej pochodzących zawieszenie dobiera odpowiednią siłę tłumienia (zmienia się ona także wraz z wybranymi trybami jazdy). Ponadto Rafale jako jedyne ma układ tylnych kół skrętnych. Do sposobu jego działania trzeba się nieco przyzwyczaić (można regulować intensywność pracy), ale dzięki niemu największe Renault ma najmniejszy promień skrętu.
Toyota nie ma wprawdzie adaptacyjnego układu jezdnego, ale pokazuje się z naprawdę dobrej strony – choć nie zachęca do szczególnie dynamicznej jazdy po zakrętach, prowadzi się lekko oraz stabilnie, a jej zawieszenie szybko i skutecznie rozprawia się z nierównościami.
PUNKTACJA TESTOWA | Maks. liczba punktów | Cupra Terramar | Renault Rafale | Toyota RAV4 |
---|---|---|---|---|
Nadwozie i wnętrze | ||||
Wymiary wnętrza | 50 | 25 | 28 | 25 |
Wykończenie i ergonomia | 10 | 8 | 8 | 7 |
Wyciszenie | 10 | 7 | 8 | 6 |
Multimedia i obsługa | 10 | 7 | 8 | 7 |
Bagażnik | 30 | 14 | 17 | 16 |
SUMA | 110 | 61 | 68 | 61 |
Układ napędowy | ||||
Osiągi | 30 | 16 | 19 | 19 |
Praca silnika | 10 | 8 | 7 | 8 |
Skrzynia biegów/napęd | 10 | 7 | 8 | 8 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 23 | 22 |
SUMA | 80 | 53 | 57 | 57 |
Właściwości jezdne | ||||
Prowadzenie | 30 | 24 | 23 | 22 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 26 | 24 |
Układ kierowniczy | 10 | 8 | 9 | 7 |
Hamulce | 20 | 11 | 11 | 10 |
SUMA | 90 | 67 | 69 | 63 |
Wyposażenie i koszty | ||||
Cena zakupu | 50 | 19 | 18 | 15 |
Poziom wyposażenia | 30 | 14 | 19 | 15 |
Systemy bezpieczeństwa | 30 | 15 | 17 | 17 |
Wyposażenie dodatkowe | 10 | 3 | 3 | 1 |
SUMA | 120 | 51 | 57 | 48 |
RAZEM | 400 | 232 | 251 | 229 |
MIEJSCA | 2 | 1 | 3 |
Warto podkreślić to, że zastosowanie w tych SUV-ach hybrydowego układu napędowego typu plug-in sprawia, iż są one naprawdę wszechstronne, ale jednocześnie oferują sporą dawkę przyjemności z jazdy, wynikającą przede wszystkim z dobrych osiągów.
Renault wygrywa to porównanie, jest bowiem autem największym, łączącym mocny, zapewniający świetną trakcję i spory zasięg napęd z bogatym wyposażeniem seryjnym i bardzo sensownie skalkulowaną ceną. Ale żeby nie było wątpliwości – konkurencyjne auta są także wyjątkowo udane. Terramar to kolejny mocny gracz ze stajni Cupry, zaś najstarsze RAV4 poniekąd zaskakuje nadal świetną formą (warto nadmienić, że w tym roku pojawi się następca tej generacji „rawki”).
Standardem są felgi 19-calowe, zaś testowe auto ma opcjonalne, o cal większe. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Porządne materiały, choć plastik na konsoli centralnej jest twardy. Ekran ma 12,9 cala, multimedia działają bez zarzutu. Klimatyzację w większości obsługuje się na wyświetlaczu. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Seryjne zawieszenie DCC ma niemal płynną regulację tłumienia ustawianą poprzez menu na ekranie. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Bardzo wygodne siedzenia ze zintegrowanymi zagłówkami. Skóra to opcja. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Bagażnik Cupry Terramar jest najmniejszy (450 litrów), ale w razie potrzeby można go powiększyć bez składania oparć dzięki przesuwanej kanapie. / fot. Kacper Szczepański/Motor
W najwyższej wersji wyposażenia atelier Alpine Rafale ma seryjnie felgi 21 cali. / for. Kacper Szczepański/Motor
Bardzo przyjemnie wykończenie. Świetne multimedia oparte o rozwiązania Google'a. Ekran ma 12 cali. Pozostawiono panel klimatyzacji. / for. Kacper Szczepański/Motor
Wybór trybu wpływa na działanie adaptacyjnego zawieszenia oraz układu tylnych kół skrętnych. / for. Kacper Szczepański/Motor
Przeniesienie dźwigni biegów na kolumnę kierownicy uwolniło miejsce na duży schowek w konsoli. / for. Kacper Szczepański/Motor
Z tyłu w Rafale jest najwięcej miejsca na nogi. Kanapa – nieregulowana. / for. Kacper Szczepański/Motor
Rafale jest najdłuższym autem w porównaniu, nic zatem dziwnego, że jego bagażnik jest najpojemniejszy. Ładowność powinna być większa niż 506 kg. / for. Kacper Szczepański/Motor
RAV4 w wersji GR Sport ma seryjnie 19-calowe felgi. Inne są niedostępne. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Solidne wykonanie i niezłe materiały. Ekran 10,5 cala działa dobrze, ale menu nie jest tak rozbudowane jak u rywali (sporo ustawień realizuje się w komputerze pokładowym). / fot. Kacper Szczepański/Motor
RAV4 ma trzy tryby jazdy (Normal, Sport i Eco) oraz uruchamiany przyciskiem uterenowiony Trail. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Półskórzana tapicerka to wyposażenie seryjne. Siedzenia i kanapa są wygodne. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Bagażnik ma porządne 520 litrów pojemności. Oparcia, regulowane, tak jak w Cuprze składają się całkiem na płasko (w Renault powstaje niewielki próg). / fot. Kacper Szczepański/Motor