Tiguan jest zbyt nudny? To może Terramar? Cupra przygotowała propozycję dla osób szukających SUV-a z dynamicznym charakterem, którym zależy równocześnie na aucie z grupy VW, na dodatek – ze spalinowym napędem. Jak Terramar wypadł podczas pierwszych jazd i czy spełnia składane wyglądem obietnice?
Budzi emocje i wyłamuje się z konwencji – taka właśnie jest Cupra. Ta niezależna hiszpańska marka w ciągu zaledwie sześciu lat swojego istnienia osiągnęła imponujący poziom rozwoju. Teraz, w swoim charakterystycznym, buntowniczym stylu, chce podbić rynek modnym SUV-em o długości 4,52 m.
Bazujący na platformie MQB evo Grupy VW, Terramar jest spokrewniony z takimi modelami jak VW Tiguan i Audi Q3. Zjeżdża z tej samej linii produkcyjnej, co ten ostatni, w fabryce Audi na Węgrzech, a paleta silnikowa jest zbliżona do VW Tiguana.
Klienci Cupry mogą wybierać spośród pięciu rodzajów napędu. Podstawowy model to Terramar 1.5 eTSI o mocy 150 KM, którego czterocylindrowy silnik z turbo wspomaga zasilany 48-woltową instalacją układ hybrydowy. Obie czterocylindrowe jednostki 2.0 TSI połączono z napędem na wszystkie koła, generowana przez nie moc wynosi 204 KM (dostępna w późniejszym terminie) lub 265 KM.
Dane techniczne | 1.5 eTSI | 2.0 TSI 4WD | 1.5 e-Hybrid |
---|---|---|---|
Silnik | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo + el. |
Moc maksymalna | 150 KM/5000 | 265 KM/5300 | 272 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 250 Nm/1500 | 400 Nm/1650 | 400 Nm |
Napęd; skrzynia biegów | przedni; aut./7-b. | 4x4; aut./7-b. | przedni; aut./6-b. |
Masa własna | 1638 kg | 1750 kg | 1904 kg |
Osiągi | |||
Prędkość maksymalna | 205 km/h | 243 km/h | 215 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s | 5,9 s | 7,3 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,1-6,6 l/100 km | 8,4-8,8 l/100 km | 5,7-6,1 l/100 km* |
CENA | 177 500 zł | 234 792 zł | 245 800 zł |
* wynik z rozładowaną baterią, zasięg elektryczny 110-120 km |
Cupra oferuje również dwie hybrydy typu plug-in o mocy 204 KM i 272 KM. Obie korzystają z silnika benzynowego 1.5 i jednostki elektrycznej zasilanej przez akumulator o pojemności 19,7 kWh. Zasięg elektryczny wynosi ok. 100 km. Podczas gdy w wersjach benzynowych zastosowano siedmiostopniową dwusprzęgłową skrzynię biegów, hybrydy plug-in wykorzystują sześciobiegową dwusprzęgłową przekładnię, z którą zintegrowano silnik elektryczny.
Na pierwszą jazdę testową wybraliśmy Terramara 2.0 TSI 4Drive 265 KM. Niezależnie od wersji silnikowej Terramar zawsze jest seryjnie wyposażony w progresywny układ kierowniczy i sportowe zawieszenie. Jeśli komuś bardziej zależy na komforcie, może zamówić adaptacyjne zawieszenie (DCC), które pozwala regulować twardość amortyzatorów w 15-stopniowym zakresie. Amortyzatory mają oddzielne zawory odbicia i ugięcia.
Pomimo układu DCC w trybie komfortowym wciąż wyczuwalne są nierówności nawierzchni, a napęd z sekundową zwłoką odpowiada na ruchy prawej stopy. W trybach Performance i Cupra samochód zachowuje się znacznie dynamiczniej i reaguje bardziej bezpośrednio – skrzynia automatycznie przełącza się w ustawienie Sport, co pozwala utrzymywać wyższe obroty. Terramar staje się też wówczas głośniejszy, a jego zawieszenie – twardsze.
Te dwa tryby mogłyby się jednak wyraźniej różnić. W trybie Cupra lepiej zdefiniowane środkowe ustawienie kierownicy i mniejsze kąty skrętu przełożyłyby się na jeszcze większą przyjemność z pokonywania krętych odcinków. Widać natomiast wyraźnie, ile pracy włożono w dostrojenie zawieszenia i rozkład masy tego modelu, aby nadać mu unikalną charakterystykę i wyróżnić na tle „kuzynów” z VW.
Cuprę wyróżnia jednak przede wszystkim sportowy wygląd. Przód definiuje długa maska, kształtem przypominająca nos rekina, i duży grill. Z tyłu wzrok przyciąga masywny dyfuzor z atrapami końcówek wydechu.
W środku seryjnie zamontowano sportowe fotele kubełkowe i – typowe dla marki – miedziane akcenty. W inspirowanym kadłubem statku kokpicie deskę rozdzielczą i konsolę środkową wykończono plastikiem, na którym pojawia się motyw przypominający rybie łuski.
Kokpit utrzymany w charakterystycznym dla Cupry stylu. Obsługa skupiona na dotykowym ekranie nie każdemu przypadnie jednak do gustu. / fot. Cupra
Seryjnie zamontowano wyświetlacz o przekątnej 12,9 cala. Korzystanie z dobrodziejstw sztucznej inteligencji zapewnia ChatGTP. / fot. Cupra
Wnętrzu nie brakuje oryginalności (ciekawy kształt tunelu środkowego czy akcenty w kolorze miedzi). / fot. Cupra
Fotele Cupry mają dobrą opinię – tu nie jest inaczej. Do wyboru są 3 warianty kolorystyczne wnętrza: niebieski, szary lub bordowy. / fot. Cupra
Udane zestrojenie i sportowy charakter sprawiają, że Cupra Terramar wyróżnia się na tle blisko spokrewnionego rodzeństwa z koncernu, stając się bardziej ekscytującą alternatywą dla stonowanego Volkswagena Tiguana i stawiającej na rodzinny charakter Skody Kodiaq.
Niekwestionowany sukces Formentora pokazuje, że droga obrana przez Cuprę jest słuszna. Terramar ma pełen zestaw argumentów, żeby trafić do odbiorców, także tych, którzy potrzebują większego auta.
Wojtek Jurko, tygodnik „Motor”