Cupra odnosi sukces za sukcesem, a wokół Seata robi się coraz ciszej (z wyjątkiem momentów, w których musi dementować ponure wieści o swoim nieuchronnym zniknięciu z rynku). Jaka przyszłość czeka Seata i Cuprę w ramach wielkiego koncernu Volkswagen?
Przejęcie Seata i Skody rozszerzyło portfolio VW o dwie wschodzące marki. I podczas gdy Czesi szybko wyróżnili się na motoryzacyjnym rynku jako rozsądna alternatywa z funkcjonalnym designem, Seat na próżno szukał własnej drogi. Hiszpanie błądzili między pojazdami designerskimi a budżetowymi oraz między sportowymi a rodzinnymi. Przez tak niewyraźny wizerunek Seat pozostawał w Grupie VW w cieniu Skody.
W 2018 r. hiszpański producent zdecydował się na nową strategię i wprowadził markę Cupra, która dotychczas służyła za oznaczenie sportowych wariantów Seata. Miało to na celu wyraźne odróżnienie się od niezbyt wyrazistego Seata. Odważnie zaprojektowane, usportowione auta pozwoliły zdobyć nowych klientów, którzy za Cuprę byli gotowi zapłacić znacznie więcej niż za Seata.
Buntownik w pewnym sensie wyprzedził markę macierzystą: o ile jeszcze w 2019 r. Seat osiągnął rekord sprzedaży 549 400 nowych aut, to do 2022 r. globalny zbyt spadł o połowę, do 232 700 szt. W tym samym okresie dostawy Cupry wzrosły sześciokrotnie: z 24 700 do 152 900 szt. Czyni to Cuprę najszybciej rozwijającą się marką motoryzacyjną Europy. Choć Seatowi udało się zatrzymać trend spadkowy w pierwszej połowie 2023 r. i wygenerować wzrost o 13,6%, to Cupra wciąż nadrabiała zaległości i poprawiła sprzedaż o 56,9%.
Jeśli ten trend się utrzyma, w 2024 r. Cupra może dostarczyć do klientów na całym świecie więcej samochodów niż Seat. W Niemczech ma to już miejsce od 2022 r. A dzięki Cuprze w Martorell wyniki finansowe znów są dodatnie: w 2020 r. Seat i Cupra odnotowały stratę 339 mln euro, a w samej pierwszej połowie 2023 r. zysk Seata i Cupry wyniósł 371 mln euro.
Cupra ujawniła swoje ambicje na targach IAA, gdzie zaprezentowała koncept elektrycznego auta sportowego – Dark Rebel, który zaprojektowano we współpracy z fanami marki w internecie. Ta akcja jest częścią strategii marketingowej, za pomocą której Cupra przywiązuje do siebie nabywców. Natomiast Seat praktycznie zniknął z rynku reklamowego.
Co gorsza, Seat nie planuje żadnej nowej serii. W ciągu najbliższych lat marka będzie musiała się zadowolić wyłącznie face liftingami. Samochody elektryczne? Nie ma szans! Cupra planuje za to wysyp modeli: w 2024 r. wejdzie na rynek SUV o nazwie Terramar, który będzie pozycjonowany wyżej od modelu Formentor.
To ostatnia nowa Cupra z silnikiem spalinowym. W tym samym roku Hiszpanie wprowadzą w pełni elektrycznego SUV-a, Tavascana. W 2025 r. Cupra uzupełni swoją gamę o bardziej przystępny model Raval. Dzięki tak szerokiej ofercie Cupra zamierza sprzedawać 500 000 nowych samochodów rocznie.
I podczas gdy Seat w swojej 70-letniej historii z małymi wyjątkami ograniczał się do rynku europejskiego, to Cupra porywa się na inne kontynenty. Po Meksyku młoda marka w zeszłym roku pojawiła się w Australii. A szef Cupry Wayne Griffiths planuje kolejny ruch: Cupra ma zdobywać nowych nabywców dla Grupy VW także w USA. Możliwa jest też produkcja w Ameryce Północnej.
A Seat? W wywiadzie dla Auto Zeitunga Wayne Griffiths zaprzecza, jakoby marka miała być stopniowo wycofywana. Ale kierunek jest jasny: bez „elektryków” hiszpański producent nie będzie mógł sprzedawać nowych aut w Europie od 2035 r. A jedynymi nowościami w jego portfolio są skutery i hulajnogi elektryczne Seat MÓ…
Cupra ma wielkie plany: Hiszpanie stawiają na dalszy rozwój i chcą podbić trudny rynek USA. Jednocześnie Cupra ma być jeszcze bardziej rentowna i zapewniać centrali koncernu VW bardziej stabilne zyski niż Seat. Główna marka daje tymczasem za wygraną: brak nowych modeli, zwłaszcza z napędem elektrycznym, w dłuższej perspektywie oznacza koniec tego producenta aut. Jeśli to się nie zmieni, Seat zostanie marką z zakresu miejskiej mikromobilności i będzie dostarczać dwukołowe pojazdy elektryczne.
Wykres przedstawia sprzedaż samochodów marek Seat oraz Cupra na całym świecie w latach 2018-2023.
Na wykresie zaznaczyliśmy wyniki operacyjne Seata (z Cuprą włącznie) w mln euro w latach 2018-2023.
Cupra staje się marką globalną. Pracujemy nad wejściem na rynek północnoamerykański.
Wayne Griffiths, Prezes Zarządu Seata i Cupry