Bardziej efektowna alternatywa dla Fabii II czy Polo IV. Ibiza jest trwała, ale mimo tego pozostaje w cieniu rodzeństwa.
Ibiza to jeden z niewielu modeli w segmencie dostępnych także w wersji kombi z dużym bagażnikiem. Wszystkie odmiany mają przestronne przedziały pasażerskie, w którym w miarę wygodnie pojedzie nawet czwórka dorosłych osób. Zawieszenie nie już tak przesadnie twarde jak w Ibizie III.
Paleta jednostek napędowych była bardzo szeroka (dostępny był nawet 143-konny diesel 2.0 TDI czy benzynowy silnik 1.8 TSI o mocy 192 KM), ale trzonem oferty na rynku wtórnym są znacznie słabsze jednostki. Trzycylindrowe diesle 1.4 TDI mają niską kulturę pracy. Benzynowe 1.2 R3 MPI są do tego zbyt słabe.
Benzynowe silniki 1.2/1.4 TSI z rodziny EA111 (do 2015 r.) mają problem ze spalaniem oleju czy przeciętną trwałością łańcucha rozrządu. Wzorem nie jest elektronika (np. zawieszanie się panelu klimatyzacji). W części samochodów skrzypi wnętrze.
Ibiza dzieli mechanikę z Fabią i Polo, co oznacza świetne zaopatrzenie w niedrogie części zamienne. Diesle są bardzo oszczędne, ale najstarsze mogą być wyeksploatowane. Benzynowy silnik 1.4 16V można z powodzeniem wyposażyć w instalację LPG. Warto pamiętać, że z racji skomplikowania skrzynia DSG jest trudna i droga w serwisie.
Na nabywców czeka 900 aut. Głównie sprowadzonych, gdyż ceny w salonach studziły zapał klientów z Polski.
Specjalna wersja Sport Limited miała lakier Lumina Orange z palety Lamborghini.
9000 zł – Najtańsze, ubogo wyposażone auta z wysokimi przebiegami albo pobieżnie naprawione po wypadkach.
20 000 zł – Budżet pozwalający na przebieranie w ogłoszeniach. W zasięgu najlepsze auta z pierwszych lat produkcji.
38 000 zł – Wyglądające jak nowe Ibizy z małymi przebiegami, z bogatym wyposażeniem, nieraz od 1. właściciela.
SILNIK | 1.2 | 1.2 | 1.2 TSI | 1.4 | 1.6 | 1.2 TDI | 1.4 TDI | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1198 cm³ | 1198 cm³ | 1197 cm³ | 1390 cm³ | 1590 cm³ | 1199 cm³ | 1422 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benz. turbo | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 60 KM | 70 KM | 105 KM | 85 KM | 105 KM | 75 KM | 80 KM | 90 KM | 105 KM |
Maks. moment obr. | 108 Nm | 112 Nm | 175 Nm | 132 Nm | 153 Nm | 180 Nm | 195 Nm | 230 Nm | 250 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 15,9 s | 13,9 s | 9,8 s | 11,8 s | 10,5 s | 13,9 s | 12,9 s | 11,8 s | 10,5 s |
Prędkość maks. | 155 km/h | 165 km/h | 190 km/h | 177 km/h | 189 km/h | 168 km/h | 170 km/h | 178 km/h | 188 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 5,4 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,7 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,4 l/100 km |
2008 - debiutuje 5-drzwiowa Ibiza IV
2009 - premiera 3-drzwiowej Ibiza SC
2010 - wprowadzenie sportowych wersji FR oraz Cupra, a także odmiany kombi (ST)
2012 - pierwszy face lifting
2015 - kolejna modernizacja, światła LED
2017 - zakończenie produkcji, Ibiza V
+ Łatwość napraw i niskie koszty serwisu.
+ Wciąż ciesząca oko stylizacja nadwozia oraz wnętrza.
+ Ogólna wysoka trwałość mechaniczna.
- Zawodne silniki benzynowe 1.2/1.4 TSI EA111.
- Niska kultura pracy 3-cylindrowych silników 1.2 MPI (60/70 KM).
Polecamy auto z wolnossącym benzynowym silnikiem 1.4/1.6, elastycznym 1.0 TSI oraz trwałym i oszczędnym dieslem 1.6 TDI.
Skrzynia DSG nie jest atutem – z czasem wygeneruje koszty. Silniki 1.2/1.4 TSI palą olej i mają słaby napęd rozrządu.
Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6
SUMA: 20/24 pkt