Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Seat Ibiza IV

Bardziej efektowna alternatywa dla Fabii II czy Polo IV. Ibiza jest trwała, ale mimo tego pozostaje w cieniu rodzeństwa.

  • Lata produkcji: 2008-2017
  • Silniki: benz. 1.2-1.6 (60-192 KM), diesle 1.2-2.0 (75-143 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 405-423/247 cm, szerokość/wysokość: 169/143 cm, bagażnik: htb 290-1100 l, kmb 430-1165 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Ibiza to jeden z niewielu modeli w segmencie dostępnych także w wersji kombi z dużym bagażnikiem. Wszystkie odmiany mają przestronne przedziały pasażerskie, w którym w miarę wygodnie pojedzie nawet czwórka dorosłych osób. Zawieszenie nie już tak przesadnie twarde jak w Ibizie III.

Seat-Ibiza-IV_3
Kokpit ze sportowymi akcentami został wykonany z niezbyt dobrych tworzyw.

SILNIKI

Paleta jednostek napędowych była bardzo szeroka (dostępny był nawet 143-konny diesel 2.0 TDI czy benzynowy silnik 1.8 TSI o mocy 192 KM), ale trzonem oferty na rynku wtórnym są znacznie słabsze jednostki. Trzycylindrowe diesle 1.4 TDI mają niską kulturę pracy. Benzynowe 1.2 R3 MPI są do tego zbyt słabe.

AWARYJNOŚĆ

Benzynowe silniki 1.2/1.4 TSI z rodziny EA111 (do 2015 r.) mają problem ze spalaniem oleju czy przeciętną trwałością łańcucha rozrządu. Wzorem nie jest elektronika (np. zawieszanie się panelu klimatyzacji). W części samochodów skrzypi wnętrze.

KOSZTY

Ibiza dzieli mechanikę z Fabią i Polo, co oznacza świetne zaopatrzenie w niedrogie części zamienne. Diesle są bardzo oszczędne, ale najstarsze mogą być wyeksploatowane. Benzynowy silnik 1.4 16V można z powodzeniem wyposażyć w instalację LPG. Warto pamiętać, że z racji skomplikowania skrzynia DSG jest trudna i droga w serwisie.

SYTUACJA RYNKOWA

Na nabywców czeka 900 aut. Głównie sprowadzonych, gdyż ceny w salonach studziły zapał klientów z Polski.

Seat-Ibiza-IV_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Cupra to najmocniejsza wersja Ibizy. FR było oznaczeniem mocniejszych wersji, ale później tak nazywano pakiety stylistyczne.
  • Ecomotive to diesel 1.2/1.4 TDI z rozwiązaniami zmniejszającymi zużycie paliwa.
  • Nadwozie Ibizy zaprojektował Luc Donckerwolke, który wcześniej stworzył Lamborghini Gallardo czy Murcielago.
  • Specjalna wersja Sport Limited miała lakier Lumina Orange z palety Lamborghini.

CENY

9000 zł – Najtańsze, ubogo wyposażone auta z wysokimi przebiegami albo pobieżnie naprawione po wypadkach.
20 000 zł – Budżet pozwalający na przebieranie w ogłoszeniach. W zasięgu najlepsze auta z pierwszych lat produkcji.
38 000 zł – Wyglądające jak nowe Ibizy z małymi przebiegami, z bogatym wyposażeniem, nieraz od 1. właściciela.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 1.2 1.2 TSI 1.4 1.6 1.2 TDI 1.4 TDI 1.6 TDI 1.6 TDI
Pojemność skokowa 1198 cm³ 1198 cm³ 1197 cm³ 1390 cm³ 1590 cm³ 1199 cm³ 1422 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benz. turbo benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 60 KM 70 KM 105 KM 85 KM 105 KM 75 KM 80 KM 90 KM 105 KM
Maks. moment obr. 108 Nm 112 Nm 175 Nm 132 Nm 153 Nm 180 Nm 195 Nm 230 Nm 250 Nm
Przysp. 0-100 km/h 15,9 s 13,9 s 9,8 s 11,8 s 10,5 s 13,9 s 12,9 s 11,8 s 10,5 s
Prędkość maks. 155 km/h 165 km/h 190 km/h 177 km/h 189 km/h 168 km/h 170 km/h 178 km/h 188 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,4 l/100 km 5,4 l/100 km 5,3 l/100 km 5,9 l/100 km 6,7 l/100 km 3,8 l/100 km 4,2 l/100 km 4,3 l/100 km 4,4 l/100 km

HISTORIA MODELU

2008 - debiutuje 5-drzwiowa Ibiza IV
2009 - premiera 3-drzwiowej Ibiza SC
2010 - wprowadzenie sportowych wersji FR oraz Cupra, a także odmiany kombi (ST)
2012 - pierwszy face lifting
2015 - kolejna modernizacja, światła LED
2017 - zakończenie produkcji, Ibiza V

Seat-Ibiza-IV_4
Praktyczny Seat Ibiza ST (2010-2016).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Słabe sprzęgło w silnikach benzynowych
    Trwałość sprzęgła w popularnych wersjach 1.2/1.4 okazuje się przeciętna.
    Koszt wymiany: od 650 zł
  • Łańcuch rozrządu w silnikach 1.2/1.4 TSI
    Przypadki rozciągnięcia łańcucha czy uszkodzenia napinacza nie są odosobnione.
    Koszt wymiany: od 1200 zł
  • Nietrwałe łożyska tylnych kół
    Elementy podwozia są względnie trwałe, co nie dotyczy jednak łożysk tylnych kół.
    Koszt wymiany: od 200 zł
  • Sprzęgło skrzyni DSG
    Pakiet sprzęgłowy dla DSG jest drogi. W tych skrzyniach znajduje się też kosztowny dwumas.
    Koszt wymiany sprzęgła: od 2000 zł

ZALETY I WADY

+ Łatwość napraw i niskie koszty serwisu.
+ Wciąż ciesząca oko stylizacja nadwozia oraz wnętrza.
+ Ogólna wysoka trwałość mechaniczna.

- Zawodne silniki benzynowe 1.2/1.4 TSI EA111.
- Niska kultura pracy 3-cylindrowych silników 1.2 MPI (60/70 KM).

WARTO KUPIĆ

Polecamy auto z wolnossącym benzynowym silnikiem 1.4/1.6, elastycznym 1.0 TSI oraz trwałym i oszczędnym dieslem 1.6 TDI.

UWAŻAJ NA

Skrzynia DSG nie jest atutem – z czasem wygeneruje koszty. Silniki 1.2/1.4 TSI palą olej i mają słaby napęd rozrządu.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 20/24 pkt

Czytaj także