Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Seat Leon II

Seat Leon II

Archiwum

Seat Leon II

Mniej funkcjonalny, ale ładniejszy brat Octavii II i Golfa V. Jak przystało na Seata, Leon II jest też przyjemny w prowadzeniu.

  • Lata produkcji: 2005-2012
  • Silniki: benz. 1.2-2.0 (86-310 KM), diesle 1.6-2.0 (90-170 KM)
  • Wersje: htb 5d
  • Długość/rozstaw osi: 432/258 cm, szerokość/wysokość: 177/146 cm, bagażnik: 340-1165 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Pod obłym nadwoziem kryje się zaskakująco funkcjonalne i przestronne nadwozie. Powodów do narzekania nie daje też bagażnik. Szkoda, że Seat oszczędzał na materiałach wykończeniowych. Nieco poprawiono je w autach po liftingu. Polecamy je także we względu na lepiej zestrojone zawieszenie. Starsze Leony są twarde, co w słabszych wersjach nie ma specjalnego uzasadnienia.

Seat-Leon-II_3
Jakość materiałów nie dotrzymuje kroku projektowi wnętrza. Ergonomia – bez zastrzeżeń.

SILNIKI

Paleta jednostek jest bardzo szeroka i praktycznie wszystkie są spotykane na rynku wtórnym.

AWARYJNOŚĆ

Liczba możliwych problemów jest uzależniona od wersji silnikowej. Najbardziej przewidywalne są wolnossące benzynowe 1.4/1.6, które najwyżej zaczną palić olej. Ten sam problem, tyle że na znacznie większą skalę, dotyczy silników 1.8/2.0 TSI ze zbyt słabymi pierścieniami tłokowymi. Nie występuje on natomiast w starszym konstrukcyjnie 2.0 TFSI z paskiem rozrządu. W przypadku diesli warto unikać potencjalnie najbardziej problematycznych 2.0 TDI PD, chyba że sprzedający może udokumentować naprawę głowicy czy pompy oleju.

KOSZTY

Podstawowy serwis Leona jest prosty i relatywnie tani dzięki dużej bazie zamienników. Drogie są naprawy skrzyń DSG oraz rozbudowanego osprzętu nowoczesnych silników.

SYTUACJA RYNKOWA

Na nabywców czeka niemal 800 aut. Połowa z nich to diesle. Większość Leonów sprowadzono z Zachodu.

Seat-Leon-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Wszystkie wersje silnikowe mają wielowahaczowe zawieszenie tylnych kół.
  • Opcją dla silnika 2.0 FSI był klasyczny „automat”. W innych wersjach Seat oferował skrzynie DSG.
  • Po modernizacji pojawił się pakiet stylistyczny FR Line. Wcześniej FR oznaczano wyłącznie mocniejsze wersje silnikowe.
  • Na rynek trafiło wiele specjalnych wersji ze wzbogaconym wyposażeniem – np. Copa czy Style.

CENY

8000 zł – Diesle z początku produkcji, które mają po 300 tys. km i noszą już wyraźne ślady eksploatacji na nadwoziu.
18 000 zł – Optymalny budżet na zakup Leona II. W zasięgu większość wersji silnikowych i auta tuż sprzed modernizacji.
32 000 zł – Najdroższe „cywilne” wersje. Sportowe Cupry, nierzadko po tuningu, w zależności od stanu kosztują 34-60 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 1.4 TSI 1.6 2.0 FSI 2.0 TFSI 1.6 TDI 1.9 TDI 2.0 TDI PD 2.0 TDI CR (FR)
Pojemność skokowa 1390 cm³ 1390 cm³ 1595 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 1598 cm³ 1896 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Zasilanie/rozrząd benzynowy benz. turbo benzynowy benzynowy benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 85 KM 125 KM 102 KM 150 KM 200 KM 105 KM 105 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment obr. 132 Nm 200 Nm 148 Nm 200 Nm 350 Nm 250 Nm 250 Nm 320 Nm 350 Nm
Przysp. 0-100 km/h 13,7 s 9,8 s 11,7 s 8,8 s 7,3 s 11,7 s 12,3 s 9,3 s 8,2 s
Prędkość maks. 172 km/h 197 km/h 184 km/h 210 km/h 229 km/h 185 km/h 183 km/h 205 km/h 214 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,5 l/100 km 6,2 l/100 km 7,2 l/100 km 7,9 l/100 km 8,1 l/100 km 4,2 l/100 km 5,4 l/100 km 5,5 l/100 km 6,0 l/100 km

HISTORIA MODELU

2005 - premiera Seata Leona II
2006 - debiutują sportowe wersje FR i Cupra
2007 - benzynowe silniki 1.4/1.8 TSI
2009 - modernizacja – poprawione zawieszenie, lepiej wykończone wnętrze
2010 - wprowadzenie diesli 1.6 TDI
2012 - zakończenie produkcji, debiutuje Leon II

Seat-Leon-II-Cupra_4
Seat Leon II Cupra po modernizacji.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Serwisowanie skrzyni DSG
    Używanego Leona z przekładnią DSG można kupić tanio. Naprawy skrzyni są drogie.
    Wymiana sprzęgła i dwumasy: od 3500 zł
  • Słaby napęd rozrządu w silnikach TSI
    Problem dotyczy głównie jednostek 1.2/1.4 TSI ze słabym łańcuchem i jego napinaczem.
    Koszt wymiany: od 1200 zł
  • Spalanie oleju przez silniki 1.8/2.0 TSI
    Obie jednostki potrafią spalać olej w tempie przekraczającym 1 l/1000 km.
    Wymiana pierścieni tłokowych: od 3500 zł
  • Wymiana panewek w dieslu 1.9 TDI
    Silnik 1.9 TDI jest udany, ale nie idealny. Wersje z końca produkcji mają słabe panewki.
    Wymiana panewek: od 1200 zł

ZALETY I WADY

+ Wciąż atrakcyjne nadwozie, ergonomia.
+ Szeroka gama silników, prowadzenie.
+ Odporność nadwozia na korozję.

- Tylko jedna wersja nadwoziowa.
- Przeciętne wykończenie wnętrza.
- Poważne problemy z niektórymi silnikami.

WARTO KUPIĆ

Zadbanego Leona w wersji FR. Odmianę 1.6, jeżeli planuje się montaż LPG. Diesla 1.6 TDI z końca produkcji.

UWAŻAJ NA

Sprowadzone diesle bez dokumentacji. Rzeczywiste przebiegi wielu są monstrualne. Benzynowe 1.8/2.0 TSI – palą olej.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 5/6

SUMA: 18/24 pkt

Czytaj także