Mniej funkcjonalny, ale ładniejszy brat Octavii II i Golfa V. Jak przystało na Seata, Leon II jest też przyjemny w prowadzeniu.
Pod obłym nadwoziem kryje się zaskakująco funkcjonalne i przestronne nadwozie. Powodów do narzekania nie daje też bagażnik. Szkoda, że Seat oszczędzał na materiałach wykończeniowych. Nieco poprawiono je w autach po liftingu. Polecamy je także we względu na lepiej zestrojone zawieszenie. Starsze Leony są twarde, co w słabszych wersjach nie ma specjalnego uzasadnienia.
Paleta jednostek jest bardzo szeroka i praktycznie wszystkie są spotykane na rynku wtórnym.
Liczba możliwych problemów jest uzależniona od wersji silnikowej. Najbardziej przewidywalne są wolnossące benzynowe 1.4/1.6, które najwyżej zaczną palić olej. Ten sam problem, tyle że na znacznie większą skalę, dotyczy silników 1.8/2.0 TSI ze zbyt słabymi pierścieniami tłokowymi. Nie występuje on natomiast w starszym konstrukcyjnie 2.0 TFSI z paskiem rozrządu. W przypadku diesli warto unikać potencjalnie najbardziej problematycznych 2.0 TDI PD, chyba że sprzedający może udokumentować naprawę głowicy czy pompy oleju.
Podstawowy serwis Leona jest prosty i relatywnie tani dzięki dużej bazie zamienników. Drogie są naprawy skrzyń DSG oraz rozbudowanego osprzętu nowoczesnych silników.
Na nabywców czeka niemal 800 aut. Połowa z nich to diesle. Większość Leonów sprowadzono z Zachodu.
8000 zł – Diesle z początku produkcji, które mają po 300 tys. km i noszą już wyraźne ślady eksploatacji na nadwoziu.
18 000 zł – Optymalny budżet na zakup Leona II. W zasięgu większość wersji silnikowych i auta tuż sprzed modernizacji.
32 000 zł – Najdroższe „cywilne” wersje. Sportowe Cupry, nierzadko po tuningu, w zależności od stanu kosztują 34-60 tys. zł.
SILNIK | 1.4 | 1.4 TSI | 1.6 | 2.0 FSI | 2.0 TFSI | 1.6 TDI | 1.9 TDI | 2.0 TDI PD | 2.0 TDI CR (FR) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1390 cm³ | 1390 cm³ | 1595 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1598 cm³ | 1896 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Zasilanie/rozrząd | benzynowy | benz. turbo | benzynowy | benzynowy | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 85 KM | 125 KM | 102 KM | 150 KM | 200 KM | 105 KM | 105 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment obr. | 132 Nm | 200 Nm | 148 Nm | 200 Nm | 350 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 13,7 s | 9,8 s | 11,7 s | 8,8 s | 7,3 s | 11,7 s | 12,3 s | 9,3 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 172 km/h | 197 km/h | 184 km/h | 210 km/h | 229 km/h | 185 km/h | 183 km/h | 205 km/h | 214 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 6,5 l/100 km | 6,2 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,9 l/100 km | 8,1 l/100 km | 4,2 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,0 l/100 km |
2005 - premiera Seata Leona II
2006 - debiutują sportowe wersje FR i Cupra
2007 - benzynowe silniki 1.4/1.8 TSI
2009 - modernizacja – poprawione zawieszenie, lepiej wykończone wnętrze
2010 - wprowadzenie diesli 1.6 TDI
2012 - zakończenie produkcji, debiutuje Leon II
+ Wciąż atrakcyjne nadwozie, ergonomia.
+ Szeroka gama silników, prowadzenie.
+ Odporność nadwozia na korozję.
- Tylko jedna wersja nadwoziowa.
- Przeciętne wykończenie wnętrza.
- Poważne problemy z niektórymi silnikami.
Zadbanego Leona w wersji FR. Odmianę 1.6, jeżeli planuje się montaż LPG. Diesla 1.6 TDI z końca produkcji.
Sprowadzone diesle bez dokumentacji. Rzeczywiste przebiegi wielu są monstrualne. Benzynowe 1.8/2.0 TSI – palą olej.
Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 5/6
SUMA: 18/24 pkt