Hiszpański brat Golfa VII z bardziej wyrazistym nadwoziem oraz gorzej wykończonym wnętrzem. Pewny w prowadzeniu i trwały.
Zbudowany na platformie MQB Leon III jest dopracowanym samochodem. Optymalizacja konstrukcji pozwoliła m.in. na ograniczenie masy własnej, co korzystnie wpłynęło na dynamikę przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Pod nowocześnie stylizowanym nadwoziem kryje się przestronne wnętrze. Nastawy podwozia balansują między przyjemnością z jazdy, a komfortem.
Silniki benzynowe różnią się od stosowanych w Leonie II – zostały znacząco udoskonalone (1.8/2.0 TSI) lub są zupełnie nowe (1.2/1.4 TSI). Wszystkie mają turbo i bezpośredni wtrysk (1.8/2.0 TSI także dodatkowe wtryskiwacze pośrednie, które rozwiązały problem odkładania się nagaru w dolocie). Inżynierom udało się ograniczyć spalanie oleju, aczkolwiek dolewki wciąż mogą być wymagane. Solidne i trwałe są też diesle. Na razie nic nie wskazuje, by trzeba było obawiać się bazowego silnika 1.0 TSI.
Poważne awarie na razie są rzadkie. Przy wyższych przebiegach trzeba przygotować się na kosztowne wymiany osprzętu silników czy serwis skrzyni DSG, które w niektórych autach zaczęły szarpać przy zmianach biegów.
Drogi w zakupie Leon nie powinien trzymać cenę. Bieżące naprawy są dość tanie.
Pula ogłoszeń przekroczyła już próg 700. Blisko połowa z nich to diesle. Auta flotowe wyraźnie tańsze od prywatnych.
3-drzwiowy Leon SC ma krótszy o 3,5 cm rozstaw osi i mocniej pochyloną tylną szybę, co dodaje dynamiki.
27 000 zł – Poflotowe kombi z przebiegami 300 tys. km lub Leony po przejściach, nie zawsze w pełni naprawione.
35 000 zł – Przeciętna cena z ogłoszeń. Kwota wystarczy na kombi z dieslem. Udokumentowane przebiegi ok. 200 tys. km.
100 000 zł – Demonstracyjne wersje „zwykłych” Leonów. Ceny Cupry z małym przebiegiem kończą się na ok. 150 tys. zł.
SILNIK | 1.0 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.8 TSI | 2.0 TFSI | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 2.0 TDI CR | 2.0 TDI CR |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 999 cm³ | 1197 cm³ | 1395 cm³ | 1798 cm³ | 1984 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Zasilanie | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 115 KM | 105 KM | 140 KM | 180 KM | 280 KM | 90 KM | 105 KM | 150 KM | 184 KM |
Maks. moment obr. | 200 Nm | 175 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 350 Nm | 230 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 380 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 9,8 s | 10,1 s | 8,2 s | 7,1 s | 5,8 s | 12,6 s | 10,7 s | 8,4 s | 7,5 s |
Prędkość maks. | 195 km/h | 192 km/h | 212 km/h | 226 km/h | 250 km/h | 178 km/h | 192 km/h | 215 km/h | 228 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 4,9 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,7 l/100 km | 4,1 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,5 l/100 km |
2012 - debiutuje Seat Leon III
2013 - w ofercie 3-drzwiowy Leon SC i kombi ST
2014 - premiera Cupry (265 i 280 KM) oraz uterenowionej wersji X-Perience
2015 - Cupra w wersji ST (czyli kombi)
2016 - niewielki faceliting
2017 - 300-konna Cupra ST z napędem 4x4
2020 - kolejna generacja modelu
+ Dynamiczne linie nadwozia, prowadzenie
+ Ogólna trwałość, baza zamienników.
+ Paleta silników, dostępne wersje 4x4.
- Najlepiej wyposażone i relatywnie mocne auta z prywatnych rąk są drogie.
- Wnętrze mniej wyszukane niż w Golfie VII.
- Wysokie koszty niektórych napraw napędu.
Optymalną wersją silnikową dla większości nabywców będzie oszczędna i żwawa 1.4 TSI. Polecamy praktyczne nadwozie kombi.
Najsłabsze wersje silnikowe – diesle zwykle pochodzą z flot. Auta benzynowe wcześniej mogły służyć w wypożyczalniach.
Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6
SUMA: 19/24 pkt