Zarówno Leon, jak i Octavia imponują wysoką użytecznością, a przy tym zaskakują odmiennymi charakterami – pomimo niemal identycznej techniki, z benzynowym silnikiem 1.5 turbo oraz skrzynią DSG. Która propozycja jest lepszym wyborem?
O wszechstronności platformy Volkswagena dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie – w skrócie MQB – świadczy duża liczba bazujących na niej modeli.
Na pytanie, czy identyczna technika pozwala na zachowanie indywidualnego charakteru, odpowie porównanie Leona Sportstourera z Octavią Combi. Oba modele wystąpią z benzynowym silnikiem 1.5 turbo (150 KM) oraz dwusprzęgłową skrzynią.
Rywale mają zbliżone wymiary, ale nieco większa Skoda okazuje się przestronniejsza, a jej bagażnik jest pojemniejszy niż kufer Seata (bazowo 640 wobec 620 l). Hiszpańskie kombi kontruje wyższą ładownością i lepszą funkcjonalnością. Co prawda w Leonie próg załadunku znajduje się o 5 cm wyżej, ale tylko tu po złożeniu oparć kanapy powstaje płaska powierzchnia. Ponadto w Skodzie trzeba dopłacić za wielofunkcyjną podłogę i składanie oparć z bagażnika – Seat oferuje te elementy w standardzie.
Sytuacja odwraca się w kategorii wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Octavia przekonuje bowiem seryjnymi: poduszką kolanową dla kierowcy i asystentem omijania przeszkody. Co więcej, Seat nie oferuje niektórych rozwiązań, które standardowo lub za dopłatą przewidziano dla Skody.
Schludna deska rozdzielcza z doskonałymi cyfrowymi zegarami (1986 zł w tańszych wersjach). Obsługa systemu operacyjnego angażuje bardziej niż w Skodzie.
Przyzwoite fotele z regulacją podparcia lędźwiowego, brakuje jednak ustawiania wysokości mocowania pasa.
Dwupoziomowa podłoga bagażnika, oparcia kanapy składają się niemal na płasko. Pojemność: od 620 do 1600 l.
Choć testowany Leon został wyposażony w opcjonalne adaptacyjne amortyzatory (element pakietu dynamicznego za 3781 lub 4118 zł, zależnie od wersji), to jego sztywne zestrojenie sprzyjało wstrząsom podczas pokonywania pofalowań oraz wybojów.
Rywalka dysponowała „jedynie” konwencjonalnym zawieszeniem, ale zestrojono je znacznie bardziej miękko. W efekcie Octavia lepiej radzi sobie z niedostatkami nawierzchni. Owszem, na mocno zniszczonych drogach jej nadwozie wcześniej zaczyna „falować”, ale nawet wtedy podróżujący nie odczują dotkliwych wstrząsów.
Skoda porusza się też ciszej, co jest zasługą m.in. opcjonalnych dźwiękochłonnych szyb (550 lub 1350 zł). Hałasowanie tylnej osi? Nie występuje. Kolejne zalety to duża liczba pojemnych schowków oraz seryjna dwustrefowa klimatyzacja automatyczna. Ponadto tylko Octavia oferuje podgrzewanie przedniej szyby oraz kanapy, a także rolety tylnych bocznych okien.
W testach dynamiki na prowadzenie wysuwa się Seat, który nie tylko w trybie Sport chętnie realizuje wszystkie życzenia kierowcy, z lekkością pokonując naprzemienne zakręty i ujawniając neutralne wyważenie. Jego przewidywalne zachowanie w każdym momencie wzbudza zaufanie i pomaga nawet w niepewnych sytuacjach. Przyczynia się do tego także stabilny układ hamulcowy. Ze względu na niezbyt czytelne przejście z rekuperacji do mechanicznego wytracania prędkości dozowanie siły hamowania w codziennym użytkowaniu nie jest jednak optymalne. Z kolei opcjonalny progresywny układ kierowniczy błyszczy bezpośrednimi reakcjami i wyraźnymi informacjami zwrotnymi.
Octavia Combi bez adaptacyjnych amortyzatorów podczas dynamicznej jazdy wykazuje się mniej zdecydowanymi reakcjami. Utrudnia to znalezienie idealnej linii pokonania zakrętu, a podczas hamowania awaryjnego prowadzi do odciążenia tylnych kół. W efekcie czeskie auto traci nieco ze swojego dynamicznego potencjału. Droga hamownia ze 100 km/h z zimnymi tarczami jest tu o 1 m dłuższa niż u rywala, ale po dziesięciu próbach różnica zmniejsza się do 20 cm.
Nawet w ekstremalnych sytuacjach Skoda zachowuje się jednak w bezpieczny sposób. A ponieważ nieco mocniej reaguje na zmianę obciążenia, okazuje się szybsza w slalomie.
DANE TECHNICZNE | Seat Leon | Skoda Octavia |
---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo + el. |
Pojemność skokowa | 1498 cm3 | 1498 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 150 KM/5000 | 150 KM/5000 |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/1500 | 250 Nm/1500 |
Napęd | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa | aut./7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 464/180/145 cm | 469/183/147 cm |
Rozstaw osi | 268 cm | 269 cm |
Średnica zawracania | 11,4 m | 11,4 m |
Masa/ładowność | 1341/639 kg | 1309/601 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 620/1600 l | 640/1700 l |
Poj. zbiornika paliwa | 45 l (Pb 95) | 45 l (Pb 95) |
Opony | 205/55 R16 | 205/55 R17 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 218 km/h | 224 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s | 8,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,7 l/100 km | 5,4 l/100 km |
Zasięg | 780 km | 830 km |
Cena od | 123 600 zł | 126 400 zł |
Oba auta są niemal tak samo ciężkie i dysponują identyczną konfiguracją napędu, więc różnice w osiągach są marginalne. Minimalnie mniejszy obwód toczenia opon Seata sprawia, że auto nieco żwawiej przyspiesza na autostradzie, ale też osiąga niższą prędkość maksymalną.
Czterocylindrowy silnik o pojemności 1,5 l w każdym przypadku zachwyca dobrymi manierami i jednostajnym oddawaniem mocy. Oba modele dysponują systemem dezaktywacji cylindrów przy częściowym obciążeniu i często korzystają z trybu „żeglowania”. Gdy tylko kierowca dotknie pedału gazu, napędzany paskiem rozrusznikoalternator natychmiast uruchamia jednostkę spalinową i przy niskich prędkościach obrotowych na krótko wspomaga ją mocą do 9 kW, dzięki czemu silnik robi mocniejsze wrażenie, niż można by się spodziewać.
DANE TESTOWE | Seat Leon | Skoda Octavia |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,5 s | 3,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s | 8,5 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 34,6 m | 35,7 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 34,3 m | 34,5 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 63,0 dB | 63,0 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 68,0 dB | 67,0 dB |
Czas okrążenia toru testowego | 2:00,9 min | 2:01,1 min |
Prędkość w slalomie (co 18 m) | 65,2 km/h | 66,3 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 7,1 l/100 km | 7,2 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 630 km | 620 km |
Miękko, wcześnie zmieniająca biegi dwusprzęgłowa skrzynia także przyczynia się do oszczędnej jazdy: przy spokojnym tempie oba auta zadowolą się ok. 6 l/100 km. Jeśli często korzystamy z wysokiej mocy, musimy jednak liczyć się ze zużyciem nawet na poziomie 10 l. Średnie wyniki w teście są niemal takie same: Seat zużył 7,1 l na 100 km, a Skoda – 7,2 l.
Nasze porównanie udowadnia, że auta budowane na platformie MQB mogą zachować indywidualizm. Podczas gdy Octavia punktuje zauważalnie wyższym komfortem, zwinny Leon przekonuje dynamiką jazdy. Tym samym charakter każdego z kombi odpowiada wizerunkowi jego marki.
Seat nie ujawnia istotnych słabości, ale Skoda okazuje się bardziej uniwersalna – a do tego lepiej wyceniona. Podczas gdy bazowe wersje są wycenione bardzo podobnie, po uwzględnieniu często dobieranych dodatków Leon okaże się droższy (ok. 142 tys. zł). Tańsza Skoda (ok. 139 tys. zł) będzie dodatkowo oferować niedostępne u rywala elementy: matrycowe lampy oraz podgrzewane kanapę i przednią szybę.
PUNKTACJA | maks. punktów | Seat Leon | Skoda Octavia |
---|---|---|---|
Nadwozie i wnętrze | |||
Wymiary wnętrza | 50 | 41 | 40 |
Wykończenie i ergonomia | 10 | 7 | 8 |
Wyciszenie | 10 | 4 | 5 |
Multimedia i obsługa | 10 | 6 | 7 |
Bagażnik | 20 | 14 | 15 |
SUMA | 100 | 72 | 75 |
Układ napędowy | |||
Osiągi | 30 | 15 | 15 |
Praca silnika | 10 | 9 | 9 |
Skrzynia biegów | 10 | 8 | 8 |
Zużycie paliwa | 30 | 20 | 20 |
SUMA | 80 | 52 | 52 |
Właściwości jezdne | |||
Prowadzenie | 30 | 24 | 22 |
Komfort jazdy | 30 | 20 | 22 |
Układ kierowniczy | 10 | 8 | 7 |
Hamulce | 20 | 13 | 12 |
SUMA | 90 | 65 | 63 |
SUMA (bez kosztów) | 270 | 189 | 190 |
MIEJSCA | 2 | 1 | |
Wyposażenie i koszty | |||
Cena zakupu | 50 | 17 | 16 |
Poziom wyposażenia | 40 | 12 | 17 |
Systemy bezpieczeństwa | 30 | 11 | 13 |
Wyposażenie dodatkowe | 10 | 7 | 5 |
SUMA | 130 | 47 | 51 |
RAZEM | 400 | 236 | 241 |
MIEJSCE | 2 | 1 |
Schludna deska rozdzielcza z doskonałymi cyfrowymi zegarami (1986 zł w tańszych wersjach). Obsługa systemu operacyjnego angażuje bardziej niż w Skodzie.