Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Seat Leon Sportstourer, Skoda Octavia Combi – test

Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI, Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-Tec – porównanie

Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI, Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-Tec – porównanie

Zarówno Leon, jak i Octavia imponują wysoką użytecznością, a przy tym zaskakują odmiennymi charakterami – pomimo niemal identycznej techniki, z benzynowym silnikiem 1.5 turbo oraz skrzynią DSG. Która propozycja jest lepszym wyborem?

O wszechstronności platformy Volkswagena dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie – w skrócie MQB – świadczy duża liczba bazujących na niej modeli.

Na pytanie, czy identyczna technika pozwala na zachowanie indywidualnego charakteru, odpowie porównanie Leona Sportstourera z Octavią Combi. Oba modele wystąpią z benzynowym silnikiem 1.5 turbo (150 KM) oraz dwusprzęgłową skrzynią.

  • Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI; silnik benz., turbo, moc maksymalna: 150 KM
  • Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-Tec; silnik benz., turbo, moc maksymalna: 150 KM
Skoda_Octavia_Seat_Leon_kombi_2023_test_tył
Skoda Octavia Combi, Seat Leon Sportstourer – różne style, zbliżone możliwości przewozowe.

Wielkie kompakty – nadwozie, wnętrze

Rywale mają zbliżone wymiary, ale nieco większa Skoda okazuje się przestronniejsza, a jej bagażnik jest pojemniejszy niż kufer Seata (bazowo 640 wobec 620 l). Hiszpańskie kombi kontruje wyższą ładownością i lepszą funkcjonalnością. Co prawda w Leonie próg załadunku znajduje się o 5 cm wyżej, ale tylko tu po złożeniu oparć kanapy powstaje płaska powierzchnia. Ponadto w Skodzie trzeba dopłacić za wielofunkcyjną podłogę i składanie oparć z bagażnika – Seat oferuje te elementy w standardzie.

Sytuacja odwraca się w kategorii wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Octavia przekonuje bowiem seryjnymi: poduszką kolanową dla kierowcy i asystentem omijania przeszkody. Co więcej, Seat nie oferuje niektórych rozwiązań, które standardowo lub za dopłatą przewidziano dla Skody.

Relaksująca Octavia – komfort

Choć testowany Leon został wyposażony w opcjonalne adaptacyjne amortyzatory (element pakietu dynamicznego za 3781 lub 4118 zł, zależnie od wersji), to jego sztywne zestrojenie sprzyjało wstrząsom podczas pokonywania pofalowań oraz wybojów. 

Rywalka dysponowała „jedynie” konwencjonalnym zawieszeniem, ale zestrojono je znacznie bardziej miękko. W efekcie Octavia lepiej radzi sobie z niedostatkami nawierzchni. Owszem, na mocno zniszczonych drogach jej nadwozie wcześniej zaczyna „falować”, ale nawet wtedy podróżujący nie odczują dotkliwych wstrząsów.

Skoda porusza się też ciszej, co jest zasługą m.in. opcjonalnych dźwiękochłonnych szyb (550 lub 1350 zł). Hałasowanie tylnej osi? Nie występuje. Kolejne zalety to duża liczba pojemnych schowków oraz seryjna dwustrefowa klimatyzacja automatyczna. Ponadto tylko Octavia oferuje podgrzewanie przedniej szyby oraz kanapy, a także rolety tylnych bocznych okien. 

Hiszpański temperament – prowadzenie

W testach dynamiki na prowadzenie wysuwa się Seat, który nie tylko w trybie Sport chętnie realizuje wszystkie życzenia kierowcy, z lekkością pokonując naprzemienne zakręty i ujawniając neutralne wyważenie. Jego przewidywalne zachowanie w każdym momencie wzbudza zaufanie i pomaga nawet w niepewnych sytuacjach. Przyczynia się do tego także stabilny układ hamulcowy. Ze względu na niezbyt czytelne przejście z rekuperacji do mechanicznego wytracania prędkości dozowanie siły hamowania w codziennym użytkowaniu nie jest jednak optymalne. Z kolei opcjonalny progresywny układ kierowniczy błyszczy bezpośrednimi reakcjami i wyraźnymi informacjami zwrotnymi.

Octavia Combi bez adaptacyjnych amortyzatorów podczas dynamicznej jazdy wykazuje się mniej zdecydowanymi reakcjami. Utrudnia to znalezienie idealnej linii pokonania zakrętu, a podczas hamowania awaryjnego prowadzi do odciążenia tylnych kół. W efekcie czeskie auto traci nieco ze swojego dynamicznego potencjału. Droga hamownia ze 100 km/h z zimnymi tarczami jest tu o 1 m dłuższa niż u rywala, ale po dziesięciu próbach różnica zmniejsza się do 20 cm. 

Nawet w ekstremalnych sytuacjach Skoda zachowuje się jednak w bezpieczny sposób. A ponieważ nieco mocniej reaguje na zmianę obciążenia, okazuje się szybsza w slalomie.

DANE TECHNICZNE Seat Leon Skoda Octavia
Silnik  benzynowy, turbo benzynowy, turbo + el.
Pojemność skokowa 1498 cm3 1498 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16
Moc maksymalna 150 KM/5000 150 KM/5000
Maks. moment obrotowy 250 Nm/1500 250 Nm/1500
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów aut./7-biegowa aut./7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 464/180/145 cm 469/183/147 cm
Rozstaw osi 268 cm 269 cm
Średnica zawracania 11,4 m 11,4 m
Masa/ładowność 1341/639 kg 1309/601 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 620/1600 l 640/1700 l
Poj. zbiornika paliwa 45 l (Pb 95) 45 l (Pb 95)
Opony 205/55 R16 205/55 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 218 km/h 224 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s 8,6 s
Średnie zużycie paliwa 5,7 l/100 km 5,4 l/100 km
Zasięg 780 km 830 km
Cena od 123 600 zł 126 400 zł

Naprawdę oszczędne – silnik, skrzynia biegów, zużycie paliwa

Oba auta są niemal tak samo ciężkie i dysponują identyczną konfiguracją napędu, więc różnice w osiągach są marginalne. Minimalnie mniejszy obwód toczenia opon Seata sprawia, że auto nieco żwawiej przyspiesza na autostradzie, ale też osiąga niższą prędkość maksymalną. 

Czterocylindrowy silnik o pojemności 1,5 l w każdym przypadku zachwyca dobrymi manierami i jednostajnym oddawaniem mocy. Oba modele dysponują systemem dezaktywacji cylindrów przy częściowym obciążeniu i często korzystają z trybu „żeglowania”. Gdy tylko kierowca dotknie pedału gazu, napędzany paskiem rozrusznikoalternator natychmiast uruchamia jednostkę spalinową i przy niskich prędkościach obrotowych na krótko wspomaga ją mocą do 9 kW, dzięki czemu silnik robi mocniejsze wrażenie, niż można by się spodziewać. 

DANE TESTOWE Seat Leon Skoda Octavia
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,5 s 3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s 8,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 34,6 m 35,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 34,3 m 34,5 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 63,0 dB 63,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 68,0 dB 67,0 dB
Czas okrążenia toru testowego 2:00,9 min 2:01,1 min
Prędkość w slalomie (co 18 m) 65,2 km/h 66,3 km/h
Średnie zużycie paliwa  7,1 l/100 km 7,2 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 630 km 620 km

Miękko, wcześnie zmieniająca biegi dwusprzęgłowa skrzynia także przyczynia się do oszczędnej jazdy: przy spokojnym tempie oba auta zadowolą się ok. 6 l/100 km. Jeśli często korzystamy z wysokiej mocy, musimy jednak liczyć się ze zużyciem nawet na poziomie 10 l. Średnie wyniki w teście są niemal takie same: Seat zużył 7,1 l na 100 km, a Skoda – 7,2 l.

Seat Leon Sportstourer, Skoda Octavia Combi – podsumowanie

Nasze porównanie udowadnia, że auta budowane na platformie MQB mogą zachować indywidualizm. Podczas gdy Octavia punktuje zauważalnie wyższym komfortem, zwinny Leon przekonuje dynamiką jazdy. Tym samym charakter każdego z kombi odpowiada wizerunkowi jego marki.

Seat nie ujawnia istotnych słabości, ale Skoda okazuje się bardziej uniwersalna – a do tego lepiej wyceniona. Podczas gdy bazowe wersje są wycenione bardzo podobnie, po uwzględnieniu często dobieranych dodatków Leon okaże się droższy (ok. 142 tys. zł). Tańsza Skoda (ok. 139 tys. zł) będzie dodatkowo oferować niedostępne u rywala elementy: matrycowe lampy oraz podgrzewane kanapę i przednią szybę.

PUNKTACJA maks. punktów Seat Leon Skoda Octavia
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 41 40
Wykończenie i ergonomia 10 7 8
Wyciszenie 10 4 5
Multimedia i obsługa 10 6 7
Bagażnik 20 14 15
SUMA 100 72 75
Układ napędowy
Osiągi 30 15 15
Praca silnika 10 9 9
Skrzynia biegów 10 8 8
Zużycie paliwa 30 20 20
SUMA 80 52 52
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 24 22
Komfort jazdy 30 20 22
Układ kierowniczy 10 8 7
Hamulce 20 13 12
SUMA 90 65 63
SUMA (bez kosztów) 270 189 190
MIEJSCA   2 1
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 17 16
Poziom wyposażenia 40 12 17
Systemy bezpieczeństwa 30 11 13
Wyposażenie dodatkowe 10 7 5
SUMA 130 47 51
RAZEM 400 236 241
MIEJSCE   2 1

Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI – galeria zdjęć

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-Tec – galeria zdjęć

Czytaj także