Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 DSG na łuku drogi

Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 DSG – TEST

archiwum/Motor

Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 DSG – TEST

Formentor to najciekawszy model w gamie Cupry. Teraz pojawia się w nowych wersjach silnikowych, w tym hybrydowych plug-in.

Jeśli przyjąć, że wygląd auta to podstawa i klienci kupują samochody oczami, to Cupra nie musi się martwić o sukces Formentora. Ten kompaktowy crossover nie ma odpowiednika w gamie Seata (w przeciwieństwie do Ateki oraz Leona) i jest doskonałym ambasadorem młodej hiszpańskiej marki, która ma za sobą 4 lata rynkowego stażu.

Początkowo Formentor dostępny był tylko w 310-konnej wersji 2.0 TSI, ale gama silnikowa tego modelu wyraźnie się rozrosła i liczy już 7 wariantów. Od 150-konnego 1.5 TSI po topową wersję VZ5 z fenomenalnym 2,5-litrowym silnikiem (znanym z Audi RS 3) o mocy 390 KM.

Korzystając z dobrze już znanych rozwiązań stosowanych w innych modelach Grupy VW, Cupra wprowadziła też hybrydowe wersje plug-in. Słabsza ma 204 KM, a mocniejsza osiąga moc systemową 245 KM. W obu przypadkach wykorzystywana jest jednostka 1.4 TSI (150 KM), którą wspomaga silnik elektryczny (115 KM). Napęd przenoszony jest na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni DSG.

Dane techniczne Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 DSG
Silnik  benz., turbo + el.
Pojemność skokowa 1395 cm3
Moc maksymalna (benz./elektr.) 150 KM/5000
Moc maksymalna (elektr./syst.) 115/245 Nm
Maks. moment obr. (benz.) 250 Nm/1550
Maks. moment obr. (elektr./syst.) b.d./400 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut./6-biegowa
Dług./szer./wys./rozstaw osi 445/184/151/268 cm
Masa/ładowność 1704/416 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 345/1415 l
Poj. zbiornika paliwa 40 l (Pb 95)
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,0 s
Średnie zużycie paliwa 1,9 l/100 km
Zasięg 2100 km
Cena 219 400 zł

Jakie korzyści niesie za sobą wybór wersji hybrydowej? W teorii spektakularne, bo średnie zużycie paliwa na poziomie 2 l/100 km łączy z przyspieszeniem 0-100 km/h w 7 sekund, a do tego zapewnia w teorii zasięg 53-54 km w trybie elektrycznym. Brzmi zachęcająco, może nawet na tyle, by zapłacić za hybrydę blisko 30 tys. zł więcej niż za benzynową wersję 2.0 TSI 245 KM.

Jak w przypadku każdej hybrydy plug-in, trzeba ją codziennie ładować (niezbędne gniazdko w garażu), a elektryczny zasięg jest raczej bliższy wartości 35 niż 53 km. Po rozładowaniu baterii (jazda w trybie hybrydowym) Formentor zużywa 7,5-8 l/100 km.

Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 DSG gniazdo ładowania

Pojemność baterii to 12,8 kWh (brutto), co przekłada się na zasięg około 35 km.

Zza kierownicy hybrydowa wersja Formentora sprawia bardziej łagodne niż agresywne wrażenie. Napęd pracuje płynnie, ale brak mu drapieżności znanych z mocniejszych wersji tego modelu. Nawet w najostrzejszym trybie Cupra nie powala z nóg, a tylko obnaża podstawową słabość tej odmiany, czyli problemy z trakcją. W czasie trwania testu nawierzchnie były zazwyczaj mokre, a niemal każda próba mocnego wciśnięcia pedału gazu kończyła się utratą przyczepności.

Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 DSG regulacja pracy zawieszenia

Płynna regulacja charakterystyki pracy zawieszenia DCC. Różnice są odczuwalne.

Wybierając hybrydę, trzeba się też pogodzić z wyższą masą (1704 kg) i mniejszym bagażnikiem (345 wobec 450 l w wersjach spalinowych z napędem na przód).

W gamie Formentora jest z czego wybierać, a jeśli komuś zależy efektownym, ale oszczędnym aucie, powinien się zwrócić w stronę słabszych wersji benzynowych.

Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 DSG – test: podsumowanie

Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 DSG tył w ruchu

  • Efektowny wygląd, doskonałe fotele, charakterystyka zawieszenia, osiągi
  • Kłopoty z trakcją, nieduża pojemność zbiornika paliwa i bagażnika

Mimo sporej mocy brakuje tu sportowych emocji. Tańsze odmiany spalinowe mają więcej argumentów.

Czytaj także