Formentor to najciekawszy model w gamie Cupry. Teraz pojawia się w nowych wersjach silnikowych, w tym hybrydowych plug-in.
Jeśli przyjąć, że wygląd auta to podstawa i klienci kupują samochody oczami, to Cupra nie musi się martwić o sukces Formentora. Ten kompaktowy crossover nie ma odpowiednika w gamie Seata (w przeciwieństwie do Ateki oraz Leona) i jest doskonałym ambasadorem młodej hiszpańskiej marki, która ma za sobą 4 lata rynkowego stażu.
Początkowo Formentor dostępny był tylko w 310-konnej wersji 2.0 TSI, ale gama silnikowa tego modelu wyraźnie się rozrosła i liczy już 7 wariantów. Od 150-konnego 1.5 TSI po topową wersję VZ5 z fenomenalnym 2,5-litrowym silnikiem (znanym z Audi RS 3) o mocy 390 KM.
Korzystając z dobrze już znanych rozwiązań stosowanych w innych modelach Grupy VW, Cupra wprowadziła też hybrydowe wersje plug-in. Słabsza ma 204 KM, a mocniejsza osiąga moc systemową 245 KM. W obu przypadkach wykorzystywana jest jednostka 1.4 TSI (150 KM), którą wspomaga silnik elektryczny (115 KM). Napęd przenoszony jest na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni DSG.
Dane techniczne | Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 DSG |
---|---|
Silnik | benz., turbo + el. |
Pojemność skokowa | 1395 cm3 |
Moc maksymalna (benz./elektr.) | 150 KM/5000 |
Moc maksymalna (elektr./syst.) | 115/245 Nm |
Maks. moment obr. (benz.) | 250 Nm/1550 |
Maks. moment obr. (elektr./syst.) | b.d./400 Nm |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa |
Dług./szer./wys./rozstaw osi | 445/184/151/268 cm |
Masa/ładowność | 1704/416 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 345/1415 l |
Poj. zbiornika paliwa | 40 l (Pb 95) |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,0 s |
Średnie zużycie paliwa | 1,9 l/100 km |
Zasięg | 2100 km |
Cena | 219 400 zł |
Jakie korzyści niesie za sobą wybór wersji hybrydowej? W teorii spektakularne, bo średnie zużycie paliwa na poziomie 2 l/100 km łączy z przyspieszeniem 0-100 km/h w 7 sekund, a do tego zapewnia w teorii zasięg 53-54 km w trybie elektrycznym. Brzmi zachęcająco, może nawet na tyle, by zapłacić za hybrydę blisko 30 tys. zł więcej niż za benzynową wersję 2.0 TSI 245 KM.
Jak w przypadku każdej hybrydy plug-in, trzeba ją codziennie ładować (niezbędne gniazdko w garażu), a elektryczny zasięg jest raczej bliższy wartości 35 niż 53 km. Po rozładowaniu baterii (jazda w trybie hybrydowym) Formentor zużywa 7,5-8 l/100 km.
Pojemność baterii to 12,8 kWh (brutto), co przekłada się na zasięg około 35 km.
Zza kierownicy hybrydowa wersja Formentora sprawia bardziej łagodne niż agresywne wrażenie. Napęd pracuje płynnie, ale brak mu drapieżności znanych z mocniejszych wersji tego modelu. Nawet w najostrzejszym trybie Cupra nie powala z nóg, a tylko obnaża podstawową słabość tej odmiany, czyli problemy z trakcją. W czasie trwania testu nawierzchnie były zazwyczaj mokre, a niemal każda próba mocnego wciśnięcia pedału gazu kończyła się utratą przyczepności.
Płynna regulacja charakterystyki pracy zawieszenia DCC. Różnice są odczuwalne.
Wybierając hybrydę, trzeba się też pogodzić z wyższą masą (1704 kg) i mniejszym bagażnikiem (345 wobec 450 l w wersjach spalinowych z napędem na przód).
W gamie Formentora jest z czego wybierać, a jeśli komuś zależy efektownym, ale oszczędnym aucie, powinien się zwrócić w stronę słabszych wersji benzynowych.
Mimo sporej mocy brakuje tu sportowych emocji. Tańsze odmiany spalinowe mają więcej argumentów.