Formentor to najciekawszy model w gamie Cupry. Teraz pojawia się w nowych wersjach silnikowych, w tym hybrydowych plug-in.
Jeśli przyjąć, że wygląd auta to podstawa i klienci kupują samochody oczami, to Cupra nie musi się martwić o sukces Formentora. Ten kompaktowy crossover nie ma odpowiednika w gamie Seata (w przeciwieństwie do Ateki oraz Leona) i jest doskonałym ambasadorem młodej hiszpańskiej marki, która ma za sobą 4 lata rynkowego stażu.
Początkowo Formentor dostępny był tylko w 310-konnej wersji 2.0 TSI, ale gama silnikowa tego modelu wyraźnie się rozrosła i liczy już 7 wariantów. Od 150-konnego 1.5 TSI po topową wersję VZ5 z fenomenalnym 2,5-litrowym silnikiem (znanym z Audi RS 3) o mocy 390 KM.
Korzystając z dobrze już znanych rozwiązań stosowanych w innych modelach Grupy VW, Cupra wprowadziła też hybrydowe wersje plug-in. Słabsza ma 204 KM, a mocniejsza osiąga moc systemową 245 KM. W obu przypadkach wykorzystywana jest jednostka 1.4 TSI (150 KM), którą wspomaga silnik elektryczny (115 KM). Napęd przenoszony jest na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni DSG.
Dane techniczne | Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 DSG |
---|---|
Silnik | benz., turbo + el. |
Pojemność skokowa | 1395 cm3 |
Moc maksymalna (benz./elektr.) | 150 KM/5000 |
Moc maksymalna (elektr./syst.) | 115/245 Nm |
Maks. moment obr. (benz.) | 250 Nm/1550 |
Maks. moment obr. (elektr./syst.) | b.d./400 Nm |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa |
Dług./szer./wys./rozstaw osi | 445/184/151/268 cm |
Masa/ładowność | 1704/416 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 345/1415 l |
Poj. zbiornika paliwa | 40 l (Pb 95) |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,0 s |
Średnie zużycie paliwa | 1,9 l/100 km |
Zasięg | 2100 km |
Cena | 219 400 zł |
Jakie korzyści niesie za sobą wybór wersji hybrydowej? W teorii spektakularne, bo średnie zużycie paliwa na poziomie 2 l/100 km łączy z przyspieszeniem 0-100 km/h w 7 sekund, a do tego zapewnia w teorii zasięg 53-54 km w trybie elektrycznym. Brzmi zachęcająco, może nawet na tyle, by zapłacić za hybrydę blisko 30 tys. zł więcej niż za benzynową wersję 2.0 TSI 245 KM.
Jak w przypadku każdej hybrydy plug-in, trzeba ją codziennie ładować (niezbędne gniazdko w garażu), a elektryczny zasięg jest raczej bliższy wartości 35 niż 53 km. Po rozładowaniu baterii (jazda w trybie hybrydowym) Formentor zużywa 7,5-8 l/100 km.
Zza kierownicy hybrydowa wersja Formentora sprawia bardziej łagodne niż agresywne wrażenie. Napęd pracuje płynnie, ale brak mu drapieżności znanych z mocniejszych wersji tego modelu. Nawet w najostrzejszym trybie Cupra nie powala z nóg, a tylko obnaża podstawową słabość tej odmiany, czyli problemy z trakcją. W czasie trwania testu nawierzchnie były zazwyczaj mokre, a niemal każda próba mocnego wciśnięcia pedału gazu kończyła się utratą przyczepności.
Wybierając hybrydę, trzeba się też pogodzić z wyższą masą (1704 kg) i mniejszym bagażnikiem (345 wobec 450 l w wersjach spalinowych z napędem na przód).
W gamie Formentora jest z czego wybierać, a jeśli komuś zależy efektownym, ale oszczędnym aucie, powinien się zwrócić w stronę słabszych wersji benzynowych.
Mimo sporej mocy brakuje tu sportowych emocji. Tańsze odmiany spalinowe mają więcej argumentów.