Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 za 312 tys. zł – droższa i słabsza od Audi RS Q3 i Mercedesa-AMG GLA 45 S

Cupra Formentor VZ5 za 312 tys. zł – droższa i słabsza od Audi RS Q3 i Mercedesa-AMG GLA 45 S

Cupra Formentor VZ5 ma silnik 2.5 R5 turbo pochodzący z Audi. Za to najdroższe auto w gamie hiszpańskiej marki trzeba zapłacić aż 312 tys zł – to cena sporo wyższa niż w przypadku modeli marek premium.

Formentor jest pierwszym z modeli Cupry, który nie ma odpowiednika w gamie Seata. To kompaktowy, dynamicznie stylizowany SUV oferowany w kilku wersjach silnikowych. Do dyspozycji w standardowych wariantach są benzynowe jednostki 1.5 150 KM, 2.0 190 KM oraz hybryda plug-in 204 KM. W usportowionych wersjach VZ znajdziemy z kolei silniki benzynowe 2.0 245 KM i 2.0 310 KM oraz hybrydę plug-in 245 KM.

Do tej pory flagowym modelem był wspomniany 310-konny VZ z napędem na cztery koła (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,9 s, prędkość maksymalna 250 km/h), wyceniony na 209 700 zł.

W lutym pokazano jednak limitowaną do 7000 egzemplarzy Cuprę Formentor VZ5, która weszła właśnie do sprzedaży. Najważniejszym elementem tego auta jest wspaniała pięciocylindrowa rzędowa jednostka turbo o pojemności 2,5 litra. To doskonale znany silnik, który od dawna napędza wyjątkowo mocne wersje Audi o oznaczeniu RS. W Cuprze jego moc ograniczono o 10 KM – z 400 do 390 KM. Topowy Formentor ma także napęd na cztery koła, a jego osiągi są następujące: czas rozpędzania od 0 do 100 km/h 4,2 s, prędkość maksymalna 250 km/h.

Wzrost dynamiki jest wyraźnie zauważalny, ale za możliwość cieszenia się wyjątkowym brzmieniem jednostki 2.5 R5 i lepszymi osiągami trzeba zapłacić 312 000 zł, czyli aż o 102 300 zł więcej niż za model o mocy 310 KM! To wzrost o blisko 50%. Nawet gdy weźmiemy pod uwagę, ze VZ5 ma nieco bogatsze wyposażenie w porównaniu z wersją VZ (m.in. kamery 360 stopni, airbagi kolanowy kierowcy i tylne boczne, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, nagłośnienie Beats Audio, bezprzewodowa ładowarka do telefonu, alarm, sportowy układ hamulcowy i lakier metalizowany – za łącznie blisko 24 tys. zł) i tak różnica w cenie obu modeli wydaje się po prostu absurdalna.

A wrażenie, że w Cuprze grubo przesadzono z kwotą, jaką trzeba zapłacić za Formentora VZ5, tylko się pogłębia się, gdy spojrzy się na cenniki marek premium. Oto ceny i najważniejsze parametry konkurencyjnych dla Cupry samochodów:

  • Audi RS Q3 Sportback – silnik 2.5 R5 turbo, 400 KM, 0-100 km/h 4,5 s, prędkość maksymalna 250 km/h, cena: 296 900 zł
  • Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+ – silnik 2.0 R4 turbo, 421 KM, 0-100 km/h 4,3 s, 270 km/h, cena: 291 600 zł
Cupra Formentor VZ5 przód
W Formentorze VZ5 do dyspozycji jest tryb driftu, odłączający ESP i kierujący znacznie więcej momentu obrotowego na tylne koła. 
Cupra
Cupra Formentor VZ5 bok
Wersja VZ5 jako jedyna w gamie Formentora ma 20-calowe felgi.
Cupra
Cupra Formentor VZ5 tył
Formentor VZ5 ma adaptacyjne zawieszenie DCC obniżone o 10 mm w stosunku do tego stosowanego w 310-konnym wariancie. 
Cupra
Cupra Formentor VZ5 deska rozdzielcza
System multimedialny z nawigacją online ma ekran o przekątnej 12 cali.
Cupra
Cupra Formentor VZ5 siedzenia
Kubełkowe siedzenia są standardem, za dopłatą oferowana jest ich elektryczna regulacja.
Cupra
Audi RS Q3 przód
Audi RS Q3 Sportback kosztuje mniej o 15 100 zł niż Cupra.
Audi
Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic przód
Za Mercedesa-AMG GLA 45 S 4Matic+ trzeba zapłacić o 20 400 zł mniej niż za Formentora VZ5.
Mercedes

Czytaj także