Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Cupra Formentor

Cupra Formentor w topowej wersji z silnikiem 2.5 R5 turbo

Cupra Formentor w topowej wersji z silnikiem 2.5 R5 turbo

Cupra Formentor otrzyma znany z Audi z serii RS silnik 2.5 R5 turbo.

Cupra to najpierw były najmocniejsze wersje Seatów, ale hiszpańska firma stwierdziła, że opłaca się zrobić z niej submarkę o sportowym obliczu (co okazało się prorocze, bo Cupry bardzo dobrze się sprzedają).

I tak się stało w 2018 r. – pierwszym autem Cupry została Ateca, ale to tak naprawdę tylko Seat z innym znaczkiem. Prawdziwa rewolucja przyszła w 2020 r., kiedy zaprezentowano seryjną wersję pokazanego jako koncept w 2019 r. SUV-a Formentor. Ten kompaktowy samochód o wyjątkowo dynamicznej sylwetce wyraźnie różniącej się od Ateki nie ma odpowiednika w gamie Seata. Formentor zadebiutował w mocnej wersji z silnikiem 2.0 R4 turbo rozwijającym 310 KM i napędem na cztery koła. Już w pierwszych testach, które przeprowadziliśmy, nowe auto dało się poznać z jak najlepszej strony, robiąc wrażenie nie tylko wyglądem, ale także osiągami i właściwościami jezdnymi.

Później Cupra spuściła z tonu i wprowadziła do gamy Formentora benzynową jednostkę 1.5 TSI o mocy 150 KM (łączoną z manualną lub automatyczną skrzynią). Sama w sobie jest dobra i zapewnia w zupełności wystarczające osiągi, ale niespecjalnie licuje ze sportowym wizerunkiem marki.

Najwyraźniej jednak to była tylko cisza przed burzą. Wszystko bowiem wskazuje na to, że pod maskę Formentora trafi doskonale znany z różnych modeli Audi, i uwielbiany przez każdego, kto miał okazje jeździć autem w niego wyposażonym, pięciocylindrowy silnik 2.5 turbo. A to sprawi, że powstanie naprawdę wyjątkowy samochód. W poprzednim wcieleniu RS 3 oraz obecnym RS Q3 jednostka ta rozwija 400 KM i 480 Nm.

Nie wiadomo, jak będzie w przypadku Seata, ale plotki mówią, że na życzenie Audi może to być nieco mniej (jeśli tak stanie się w rzeczywistości, moc powinna oscylować w granicach 380-390 KM). Oczywiście auto będzie oferowane jedynie z napędem na cztery koła oraz 7-biegową skrzynią DSG. Osiągi? Nie należy się raczej spodziewać, by prędkość maksymalna przekroczyła ograniczone elektronicznie 250 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h powinno wynosić 4,3-4,5 s (310-konna wersja wg danych fabrycznych potrzebuje na sprint do „setki” 4,9 s).

Oto najmocniejsza Cupra Formentor uchwycona podczas niedawnych testów przedprodukcyjnych w ciężkich zimowych warunkach.

Cupra Formentor VZ 5 cylinder 1
Kamuflaż na seryjnym, niedawno pokazanym aucie? To jednak nowa topowa wersja Formentora, która dopiero zadebiutuje.
Zdjęcia: Carpix
Cupra Formentor VZ 5 cylinder 15
Charakterystyczne, wspaniałe brzmienie „R-piątki” Audi zdradziło, co kryje się pod maską.
Zdjęcia: CarPix 
Cupra Formentor VZ 5 cylinder 6
Najpewniej bazowo Formentor 2.5 R5 będzie mieć 19-calowe felgi, ale może Cupra pokusi się o opcjonalne 20''.
Zdjęcia: CarPix 
Cupra Formentor VZ 5 cylinder 8
Topowa odmiana powinna otrzymać nieco inaczej wyglądający pakiet stylizacyjny.
Zdjęcia: CarPix 
Cupra Formentor VZ 5 cylinder 13
Wydech z czterema nietypowo umieszczonymi końcówkami zdradza, że ten prototyp nie jest byle jaką wersją, tylko naprawdę mocną. 
Zdjęcia: CarPix 

Czytaj także