Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Cupra Formentor VZ5 – przód w ruchu na torze testowym

Cupra Formentor VZ5 – test nowego służbowego auta Roberta Lewandowskiego

Cupra Formentor VZ5 – test nowego służbowego auta Roberta Lewandowskiego

Formentor to topowy, a zarazem pierwszy „własny” model wciąż nowej marki Cupra, a VZ5 to jego topowa odmiana. I to właśnie do niej nasz – również jak najbardziej topowy – piłkarz Robert Lewandowski przesiada się z Audi po transferze z Bayernu do FC Barcelony. Jak jeździ nowe auto „Lewego"?

Cupra, początkowo oznaczenie sportowych wersji Seatów, od 2018 r. jest osobną marką. Najpierw oferowała przestylizowane mocne Seaty, ale w 2020 r. zaprezentowała pierwszy model bez odpowiednika w ofercie macierzystej marki: Formentora (po roku dołączył kolejny – elektryczny Born).

Ten niewysoki kompaktowy crossover zabłysnął m.in. świetnym układem jezdnym łączącym dobre prowadzenie z niezłym komfortem. Początkowo jego możliwości najlepiej wykorzystywała wersja VZ (od „veloz”, co po hiszpańsku znaczy „szybki”) z 310-konnym silnikiem 2.0 TSI znanym np. z Audi S3.

Kilka miesięcy temu liderem gamy została jednak odmiana VZ5 z 5-cylindrowym silnikiem z Audi RS 3, TT RS czy RS Q3, ale w Cuprze rozwijającym o 10 KM mniejszą moc: 390 KM. Sprawdziliśmy, na co stać ten niemal bezkonkurencyjny obecnie samochód.

Coś dla wprawnego oka – nadwozie

Z zewnątrz wersja VZ5 wyróżnia się nieznacznie. Głównie z tyłu, dzięki nietypowo ułożonym końcówkom wydechu (po dwie po obu stronach zderzaka, jedna nad drugą, górne bliżej osi auta) wkomponowanym w efektowny karbonowy dyfuzor. Z karbonu są też lotki obok powiększonego wlotu powietrza w przednim zderzaku.

Cupra Formentor VZ5 3
Poczwórny wydech zdradza, że ta wersja Formentora nie tylko wygląda dynamicznie.

Z boku najmocniejszy Formentor ma matowoczarne ramki szyb i relingi oraz aż 20-calowe felgi, przez które na przedniej osi widać wielkie obudowy 6-tłoczkowych zacisków sportowych hamulców Akebono.

Wersja VZ5 jest oferowana tylko w 3 kolorach (dostępnych też w innych Formentorach) – seryjny jest czarny metalik, a opcjonalne dwa matowe lakiery: szary, jak na zdjęciach, lub granatowy.

Różnice w rozmiarach są niewidoczne dla oka. Topowa Cupra ma 446,8 cm długości, o ok. 2 cm więcej od słabszych wariantów, na szerokość mierzy 185,2 cm (+ 1,3), a na wysokość 150,5 cm (o 0,6-1,5 cm mniej niż reszta gamy). Tym samym jeszcze bardziej różni się „wzrostem” od typowych SUV-ów – wysokością co do milimetra odpowiada... Skodzie Octavii Combi.

Jak z innego świata – silnik, układ jezdny

Typowym nie można z pewnością nazwać silnika testowanej Cupry. 2,5-litrowa jednostka o pięciu cylindrach w rzędzie wręcz kipi mocą i momentem obrotowym. Dzięki imponującym parametrom (390 KM dostępne przy 5700-7000 obr./min i 480 Nm w zakresie 2250-5700 obr.) pozwala Formentorowi osiągnąć „setkę” w 4,1 s, a 160 km/h w 9,7 s. Czyli szybciej niż 374-konne BMW M240i xDrive Coupe.

Dane techniczne Cupra Formentor VZ5 2.5 TSI DSG 4Drive
Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 2480 cm3
Układ cylindrów/zawory R5/20
Moc maksymalna 390 KM/5700
Maks. moment obrotowy 480 Nm/2250
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 447/185/151 cm
Rozstaw osi 268 cm
Średnica zawracania 11,4 m
Masa/ładowność 1610/520 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 410/1465 l
Pojemność zbiornika paliwa 55 l (Pb 98)
Opony 255/35 R20
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,2 s
Średnie zużycie paliwa 10,1-10,2 l/100 km
Zasięg 540 km
Cena 324 600 zł

Ceną jest spore spalanie – średnio 11,3 l/100 km, a w mieście co najmniej 15 l (przy spokojnej jeździe).

Cupra dorównuje sportowym autom także prowadzeniem. Aktywne zawieszenie trzyma nadwozie w ryzach podczas ostrych manewrów czy w ciasnych wirażach i razem z szerokimi oponami o niskim profilu (255/35) zapewnia kapitalną przyczepność w łukach. A zaawansowany napęd z dwoma sprzęgłami z tyłu potrafi skierować do 100% momentu na jedno z tylnych kół, dając pokłady trakcji.

Dane testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h 1,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 34,9 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 62,1 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,8 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,1
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 15,0/7,6/11,3 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 480 km

Ale oferuje też tryb Drift, w którym Formentor wyłącza ESP i umożliwia pokonywanie zakrętów łatwo kontrolowanymi poślizgami. Jakby nie miał niemal 15 cm prześwitu.

Nieracjonalnie sensowny – cena

Mimo „szalonego” charakteru VZ5 to topowy Formentor – praktyczny, z funkcjonalnym, dobrze wyposażonym i łatwo dostępnym wnętrzem. A do tego zapewniający komfortową podróż nawet po wyboistej drodze (o ile nie jest usiana wyrwami).

To wszystko ma jednak swoją cenę: konkretnie 324 600 zł. Dużo. Ale po przejażdżce sądzimy, że Cupra bez problemu znajdzie chętnych na tę limitowaną do 7000 sztuk serię.

Cupra Formentor VZ5 2
Topowa Cupra równie dobrze co w szybkich łukach spisuje się podczas spokojnej jazdy w trasie.

Cupra Formentor VZ5: podsumowanie

Nadwozie i wnętrze

  • efektowny design podkreślony ciekawymi detalami
  • przestronne wnętrze
  • niska pozycja kierowcy
  • kapitalne fotele
  • dużo schowków, półek i gniazdek
  • sporo detali z tanio wyglądającego szarego błyszczącego plastiku

Układ napędowy

  • fenomenalny silnik z mocnym „dołem” i imponującą „górą”
  • bardzo przyjemne odgłosy spod maski
  • świetny tryb Drift wydobywający z auta dodatkowe pokłady sportowego ducha
  • wyśmienita trakcja
  • nieco syntetyczny dźwięk wydechu

Właściwości jezdne

  • przyjemnie nadsterowna natura
  • wręcz zadziwiająca stabilność w łukach
  • niewielkie przechyły
  • komfort – w zależności od trybu jazdy – od wystarczającego do wybornego
  • na suchym asfalcie „trzeba” prowokować do nadsterowności

Wyposażenie i cena

  • bardzo przyzwoite wyposażenie seryjne, także to z zakresu bezpieczeństwa
  • wysoka cena zakupu
  • spora dopłata za właściwie „obowiązkowe” kubełkowe fotele
  • niedostępność kilku elementów, jak hak czy okno dachowe

Najmocniejszy Formentor to drogie auto, ale niemal każdym swoim elementem potwierdza, że jest warty wysokiej ceny. Zwłaszcza że za podobną kwotę nie znajdziemy innego samochodu ze zwiększonym prześwitem, który mógłby się z nim równać w kwestii frajdy z „aktywnej” jazdy. Nie traci przy tym nic ze swojej imponującej praktyczności.

Cupra Formentor VZ5: galeria zdjęć

Czytaj także