Formentor to topowy, a zarazem pierwszy „własny” model wciąż nowej marki Cupra, a VZ5 to jego topowa odmiana. I to właśnie do niej nasz – również jak najbardziej topowy – piłkarz Robert Lewandowski przesiada się z Audi po transferze z Bayernu do FC Barcelony. Jak jeździ nowe auto „Lewego"?
Cupra, początkowo oznaczenie sportowych wersji Seatów, od 2018 r. jest osobną marką. Najpierw oferowała przestylizowane mocne Seaty, ale w 2020 r. zaprezentowała pierwszy model bez odpowiednika w ofercie macierzystej marki: Formentora (po roku dołączył kolejny – elektryczny Born).
Ten niewysoki kompaktowy crossover zabłysnął m.in. świetnym układem jezdnym łączącym dobre prowadzenie z niezłym komfortem. Początkowo jego możliwości najlepiej wykorzystywała wersja VZ (od „veloz”, co po hiszpańsku znaczy „szybki”) z 310-konnym silnikiem 2.0 TSI znanym np. z Audi S3.
Kilka miesięcy temu liderem gamy została jednak odmiana VZ5 z 5-cylindrowym silnikiem z Audi RS 3, TT RS czy RS Q3, ale w Cuprze rozwijającym o 10 KM mniejszą moc: 390 KM. Sprawdziliśmy, na co stać ten niemal bezkonkurencyjny obecnie samochód.
Z zewnątrz wersja VZ5 wyróżnia się nieznacznie. Głównie z tyłu, dzięki nietypowo ułożonym końcówkom wydechu (po dwie po obu stronach zderzaka, jedna nad drugą, górne bliżej osi auta) wkomponowanym w efektowny karbonowy dyfuzor. Z karbonu są też lotki obok powiększonego wlotu powietrza w przednim zderzaku.
Z boku najmocniejszy Formentor ma matowoczarne ramki szyb i relingi oraz aż 20-calowe felgi, przez które na przedniej osi widać wielkie obudowy 6-tłoczkowych zacisków sportowych hamulców Akebono.
Wersja VZ5 jest oferowana tylko w 3 kolorach (dostępnych też w innych Formentorach) – seryjny jest czarny metalik, a opcjonalne dwa matowe lakiery: szary, jak na zdjęciach, lub granatowy.
Różnice w rozmiarach są niewidoczne dla oka. Topowa Cupra ma 446,8 cm długości, o ok. 2 cm więcej od słabszych wariantów, na szerokość mierzy 185,2 cm (+ 1,3), a na wysokość 150,5 cm (o 0,6-1,5 cm mniej niż reszta gamy). Tym samym jeszcze bardziej różni się „wzrostem” od typowych SUV-ów – wysokością co do milimetra odpowiada... Skodzie Octavii Combi.
Typowym nie można z pewnością nazwać silnika testowanej Cupry. 2,5-litrowa jednostka o pięciu cylindrach w rzędzie wręcz kipi mocą i momentem obrotowym. Dzięki imponującym parametrom (390 KM dostępne przy 5700-7000 obr./min i 480 Nm w zakresie 2250-5700 obr.) pozwala Formentorowi osiągnąć „setkę” w 4,1 s, a 160 km/h w 9,7 s. Czyli szybciej niż 374-konne BMW M240i xDrive Coupe.
Dane techniczne | Cupra Formentor VZ5 2.5 TSI DSG 4Drive |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 2480 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R5/20 |
Moc maksymalna | 390 KM/5700 |
Maks. moment obrotowy | 480 Nm/2250 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 447/185/151 cm |
Rozstaw osi | 268 cm |
Średnica zawracania | 11,4 m |
Masa/ładowność | 1610/520 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 410/1465 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 55 l (Pb 98) |
Opony | 255/35 R20 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 10,1-10,2 l/100 km |
Zasięg | 540 km |
Cena | 324 600 zł |
Ceną jest spore spalanie – średnio 11,3 l/100 km, a w mieście co najmniej 15 l (przy spokojnej jeździe).
Cupra dorównuje sportowym autom także prowadzeniem. Aktywne zawieszenie trzyma nadwozie w ryzach podczas ostrych manewrów czy w ciasnych wirażach i razem z szerokimi oponami o niskim profilu (255/35) zapewnia kapitalną przyczepność w łukach. A zaawansowany napęd z dwoma sprzęgłami z tyłu potrafi skierować do 100% momentu na jedno z tylnych kół, dając pokłady trakcji.
Dane testowe | |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,6 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,1 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,1 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 34,9 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 62,1 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,8 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 98 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,1 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) | 15,0/7,6/11,3 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 480 km |
Ale oferuje też tryb Drift, w którym Formentor wyłącza ESP i umożliwia pokonywanie zakrętów łatwo kontrolowanymi poślizgami. Jakby nie miał niemal 15 cm prześwitu.
Mimo „szalonego” charakteru VZ5 to topowy Formentor – praktyczny, z funkcjonalnym, dobrze wyposażonym i łatwo dostępnym wnętrzem. A do tego zapewniający komfortową podróż nawet po wyboistej drodze (o ile nie jest usiana wyrwami).
To wszystko ma jednak swoją cenę: konkretnie 324 600 zł. Dużo. Ale po przejażdżce sądzimy, że Cupra bez problemu znajdzie chętnych na tę limitowaną do 7000 sztuk serię.
Najmocniejszy Formentor to drogie auto, ale niemal każdym swoim elementem potwierdza, że jest warty wysokiej ceny. Zwłaszcza że za podobną kwotę nie znajdziemy innego samochodu ze zwiększonym prześwitem, który mógłby się z nim równać w kwestii frajdy z „aktywnej” jazdy. Nie traci przy tym nic ze swojej imponującej praktyczności.
Na tle matowego lakieru wyróżniają się elementy z błyszczącego karbonu. Opony mają rozmiar 255/35 R20.
Błyszczący szary plastik pokrywający m.in. łopatki nie wygląda zbyt szlachetnie. Ale same łopatki działają dobrze.
Przytrzymanie przycisku trybów jazdy włącza najostrzejszy. Podobny guzik z prawej strony kierownicy uruchamia silnik.
W ustawieniu Individual Formentor zapewnia aż 15-stopniową, czyli niemal płynną regulację twardości zawieszenia.
Fantastyczne skórzane „kubełki” kosztują 10 690 zł, ale tak dobrze łączą komfort z trzymaniem, że są warte nawet więcej.
Bagażnik ma 410-1465 l pojemności, o 10 l mniej niż inne Formentory 4x4 i o 50 l mniej od przednionapędowych.