Jaguar właśnie ogłosił, że w przyszłym roku nastąpi koniec pewnej epoki. Mianowicie po 75 latach od premiery pierwszego sportowego auta tej marki, z taśm zjedzie ostatni egzemplarz, napędzany przez silnik spalinowy. To dobry powód, aby poznać 6 najlepszych sportowych Jaguarów w historii.
Edycje specjalne, które zawitają do salonów dealerskich na początku 2023 roku, będą oferowane zarówno w wariantach coupe, jak i kabriolet. Do ich napędu posłuży 5-litrowy, doładowany silnik V8 o mocy 450 lub 575 KM.
W pierwszym przypadku, czyli w F-Type'ie 75 klienci będą mogli wybierać pomiędzy napędem tylnym lub na obie osie. Z kolei F-Type 75 R zawsze od asfaltu będzie się odpychał za pomocą czterech kół.
Oba auta mają wyróżniać się wyjątkowymi elementami stylistycznymi we wnętrzu, jak i na zewnątrz, a także pakietem Black Pack, sportowymi fotelami ze skóry Windsor czy czarną podsufitką z weluru. Oczywiście, tu i ówdzie znajdą się specjalnie zaprojektowane emblematy.
Pożegnalne Jaguary otrzymają udoskonalone zawieszenie (m.in. zwrotnice z tyłu, wykonane z odlewanego aluminium, większe łożyska kół, a w 75 R – zmodyfikowane górne przeguby kulowe). Ponadto mocniejszy wariant będzie mógł skorzystać z ceramicznych tarcz hamulcowych.
Mimo że to dopracowane i atrakcyjne auto, F-Type nie znalazł się na naszej liście najlepszych sportowych Jaguarów w historii. Jak ona wygląda? Zobaczcie poniżej:
Następca kultowego E-Type'a pojawił się na rynku w 1975 roku, a ostatni model zjechał z taśm dopiero w 1996 roku. Auto oparto na podwoziu limuzyny XJ i początkowo oferowano z 5,3-litrowym silnikiem V12. Później dołączyła do niego 3,6-litrowa rzędowa „szóstka”.
XJ-S nie był sportowcem czystej wody. Ponad dynamiczne doznania stawiał wygodę i przyjemność z jazdy w dalekich podróżach. Łącznie powstało 115 413 egzemplarzy tego modelu, którego następcą był XK8.
Jako pierwszy samochód sportowy tej brytyjskiej marki, opracowany po II wojnie światowej, XK120 z 1948 roku jest nadal uważany za jedno z najlepiej wyglądających aut, jakie kiedykolwiek wyprodukowano.
Napędzany 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 3,4 litra, XK120 początkowo osiągał moc 160 KM, ale od 1954 roku do dyspozycji kierowcy było już 210 KM.
W 1954 roku XK120 został zastąpiony przez XK140, który oferował szereg ulepszeń, w tym mocniejszy silnik. W 1957 roku wypuszczono finałowy wariant tego modelu, określany jako XK150.
Ponownie wprowadzono liczne zmiany, w tym silniki o mocy sięgającej 265 KM.
W latach 1990-1992 Jaguar wyprodukował 53 supersamochody. Był to tak naprawdę prototyp, oparty na pojeździe startującym w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, ale służący do jazdy po drogach publicznych. Do jego napędu służył centralnie umieszczony 6-litrowy silnik V12 o mocy 450 KM.
Ważący zaledwie 1050 kg XJ-R15 do 100 km/h rozpędzał się w absolutnie fenomenalnym czasie 3,1 s i osiągał prędkość maksymalną wynoszącą 298-307 km/h, w zależności od długości przełożeń.
Cena wynosiła, bagatela, 960 000 dolarów!
W 1956 roku Jaguar postanowił zrezygnować z uczestnictwa w wyścigach samochodowych, ale pozostał z pewną liczbą podwozi wyczynowego modelu D. Co z nimi zrobił?
Przeprowadził kilka modyfikacji, a także dodał fotel pasażera. W ten sposób powstał Jaguar XKSS, napędzany 3,4-litrowym silnikiem R6 o mocy 254 KM. Niestety, wyprodukowano niewiele aut (dokładnie 16 sztuk) – w powstaniu większej liczby przeszkodził pożar fabryki.
Ocalałe egzemplarze Jaguara XKSS dzisiaj kosztują zawrotne pieniądze.
Całkowicie możliwe, że XJ220 był pierwszym hipersamochodem, powstałym długie lata przed tym, gdy Bugatti wpadło na pomysł stworzenia Veyrona.
Do napędu XJ220 służył 3,5-litrowy, podwójnie doładowany silnik V6 o mocy 542 KM. Dzięki niemu auto uzyskiwało imponującą prędkość maksymalną wynoszącą 341 km/h, a do 100 km/h rozpędzało się w 3,7 s.
Ale nie tylko osiągi czynią z XJ220 ikonę. To auto nadal robi wrażenie swoim opływowym, szerokim i płaskim nadwoziem.
To dość oczywisty wybór najlepszego sportowego Jaguara wszech czasów. Podczas gdy wielu uważa XK120 za jeden z najlepiej wyglądających samochodów w historii, E-Type to w oczach wielu najlepiej prezentujące się auto, jakie kiedykolwiek powstało.
Do swojego wyglądu E-Type dorzucił też porządne osiągi. Początkowo dostępny był z 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 3,8 l, który później został „rozwiercony” do 4,2 l. W E-Type serii 3 (od 1961 do 1974 roku powstały trzy serie tego samochodu) pod maską znalazła się z kolei 5,3-litrowa jednostka V12.
Plotka głosi, że w dniu premiery, jaka miała miejsce 15 marca 1961 roku, Enzo Ferrari nazwał go „najpiękniejszym samochodem, jaki kiedykolwiek powstał”. Niestety, nigdy nie zostało to potwierdzone. Za to pewne jest, że w marcu 2008 roku Jaguar E-Type zajął pierwsze miejsce na internetowej liście The Daily Telegraph zawierającej „100 najpiękniejszych samochodów” wszech czasów.
Mimo że wszystkie E-Type'y były wspaniały samochodami, obecnie najbardziej pożądane są egzemplarze serii 1.