Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Jaguar E=Type

Za rok skończy się era sportowych Jaguarów. Oto najlepsze takie auta w historii brytyjskiej marki

Za rok skończy się era sportowych Jaguarów. Oto najlepsze takie auta w historii brytyjskiej marki

Jaguar właśnie ogłosił, że w przyszłym roku nastąpi koniec pewnej epoki. Mianowicie po 75 latach od premiery pierwszego sportowego auta tej marki, z taśm zjedzie ostatni egzemplarz, napędzany przez silnik spalinowy. To dobry powód, aby poznać 6 najlepszych sportowych Jaguarów w historii. 

Edycje specjalne, które zawitają do salonów dealerskich na początku 2023 roku, będą oferowane zarówno w wariantach coupe, jak i kabriolet. Do ich napędu posłuży 5-litrowy, doładowany silnik V8 o mocy 450 lub 575 KM. 

W pierwszym przypadku, czyli w F-Type'ie 75 klienci będą mogli wybierać pomiędzy napędem tylnym lub na obie osie. Z kolei F-Type 75 R zawsze od asfaltu będzie się odpychał za pomocą czterech kół. 

003_Jag_F-TYPE_24MY_Coupe_Exterior_Rear_3Qr_026_PR_111022
Jaguar F-Type 75 R
jaguar

Oba auta mają wyróżniać się wyjątkowymi elementami stylistycznymi we wnętrzu, jak i na zewnątrz, a także pakietem Black Pack, sportowymi fotelami ze skóry Windsor czy czarną podsufitką z weluru. Oczywiście, tu i ówdzie znajdą się specjalnie zaprojektowane emblematy. 

005_Jag_F-TYPE_24MY_Coupe_Exterior_Front_3Qr_021_111022
Jaguar F-Type 75
Jaguar

Pożegnalne Jaguary otrzymają udoskonalone zawieszenie (m.in. zwrotnice z tyłu, wykonane z odlewanego aluminium, większe łożyska kół, a w 75 R – zmodyfikowane górne przeguby kulowe). Ponadto mocniejszy wariant będzie mógł skorzystać z ceramicznych tarcz hamulcowych. 

008_Jag_F-TYPE_24MY_Interior_048_111022
Wnętrze Jaguara E-Type 75.
jaguar

Mimo że to dopracowane i atrakcyjne auto, F-Type nie znalazł się na naszej liście najlepszych sportowych Jaguarów w historii. Jak ona wygląda? Zobaczcie poniżej:

6. Jaguar XJ-S (1975-1996)

Następca kultowego E-Type'a pojawił się na rynku w 1975 roku, a ostatni model zjechał z taśm dopiero w 1996 roku. Auto oparto na podwoziu limuzyny XJ i początkowo oferowano z 5,3-litrowym silnikiem V12. Później dołączyła do niego 3,6-litrowa rzędowa „szóstka”.

Jaguar XJ-S V12
Jaguar XJ-S V12. 
Youtube

XJ-S nie był sportowcem czystej wody. Ponad dynamiczne doznania stawiał wygodę i przyjemność z jazdy w dalekich podróżach. Łącznie powstało 115 413 egzemplarzy tego modelu, którego następcą był XK8. 

5. Jaguary XK120, XK140 i XK150 (1948-1954)

Jako pierwszy samochód sportowy tej brytyjskiej marki, opracowany po II wojnie światowej, XK120 z 1948 roku jest nadal uważany za jedno z najlepiej wyglądających aut, jakie kiedykolwiek wyprodukowano.

Napędzany 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 3,4 litra, XK120 początkowo osiągał moc 160 KM, ale od 1954 roku do dyspozycji kierowcy było już 210 KM.

Jaguar XK120
Jaguar XK120.
Jaguar

W 1954 roku XK120 został zastąpiony przez XK140, który oferował szereg ulepszeń, w tym mocniejszy silnik. W 1957 roku wypuszczono finałowy wariant tego modelu, określany jako XK150. 

Ponownie wprowadzono liczne zmiany, w tym silniki o mocy sięgającej 265 KM.

4. Jaguar XJ-R15 (1990-1992)

W latach 1990-1992 Jaguar wyprodukował 53 supersamochody. Był to tak naprawdę prototyp, oparty na pojeździe startującym w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, ale służący do jazdy po drogach publicznych. Do jego napędu służył centralnie umieszczony 6-litrowy silnik V12 o mocy 450 KM. 

Jaguar XJ-R15
Jaguar XJ-R15. 
Jaguar

Ważący zaledwie 1050 kg XJ-R15 do 100 km/h rozpędzał się w absolutnie fenomenalnym czasie 3,1 s i osiągał prędkość maksymalną wynoszącą 298-307 km/h, w zależności od długości przełożeń. 

Cena wynosiła, bagatela, 960 000 dolarów! 

3. Jaguar XKSS (1957 r.)

W 1956 roku Jaguar postanowił zrezygnować z uczestnictwa w wyścigach samochodowych, ale pozostał z pewną liczbą podwozi wyczynowego modelu D. Co z nimi zrobił? 

Jaguar XKSS
Jaguar XKSS.
jaguar

Przeprowadził kilka modyfikacji, a także dodał fotel pasażera. W ten sposób powstał Jaguar XKSS, napędzany 3,4-litrowym silnikiem R6 o mocy 254 KM. Niestety, wyprodukowano niewiele aut (dokładnie 16 sztuk) – w powstaniu większej liczby przeszkodził pożar fabryki.

Ocalałe egzemplarze Jaguara XKSS dzisiaj kosztują zawrotne pieniądze. 

2. Jaguar XJ220 (1992-1994)

Całkowicie możliwe, że XJ220 był pierwszym hipersamochodem, powstałym długie lata przed tym, gdy Bugatti wpadło na pomysł stworzenia Veyrona. 

Jaguar XJ220
Jaguar XJ220.
jaguar

Do napędu XJ220 służył 3,5-litrowy, podwójnie doładowany silnik V6 o mocy 542 KM. Dzięki niemu auto uzyskiwało imponującą prędkość maksymalną wynoszącą 341 km/h, a do 100 km/h rozpędzało się w 3,7 s.

Ale nie tylko osiągi czynią z XJ220 ikonę. To auto nadal robi wrażenie swoim opływowym, szerokim i płaskim nadwoziem. 

1. Jaguar E-Type (1961-1975)

To dość oczywisty wybór najlepszego sportowego Jaguara wszech czasów. Podczas gdy wielu uważa XK120 za jeden z najlepiej wyglądających samochodów w historii, E-Type to w oczach wielu najlepiej prezentujące się auto, jakie kiedykolwiek powstało.

Jaguar E-Type
Jaguar E-Type. 
jaguar

Do swojego wyglądu E-Type dorzucił też porządne osiągi. Początkowo dostępny był z 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 3,8 l, który później został „rozwiercony” do 4,2 l. W E-Type serii 3 (od 1961 do 1974 roku powstały trzy serie tego samochodu) pod maską znalazła się z kolei 5,3-litrowa jednostka V12. 

Plotka głosi, że w dniu premiery, jaka miała miejsce 15 marca 1961 roku, Enzo Ferrari nazwał go „najpiękniejszym samochodem, jaki kiedykolwiek powstał”. Niestety, nigdy nie zostało to potwierdzone. Za to pewne jest, że w marcu 2008 roku Jaguar E-Type zajął pierwsze miejsce na internetowej liście The Daily Telegraph zawierającej „100 najpiękniejszych samochodów” wszech czasów. 

Mimo że wszystkie E-Type'y były wspaniały samochodami, obecnie najbardziej pożądane są egzemplarze serii 1. 

Czytaj także