Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Jaguar XF Sportbrake D200 AWD

Jaguar XF Sportbrake – niedoceniane kombi | TEST

Jaguar XF Sportbrake – niedoceniane kombi | TEST

 W jego klasie dominują niemieckie marki premium. Czy Jaguar XF jest w stanie zaoferować coś więcej i skutecznie przebić ofertę rynkowych weteranów – BMW serii 5 czy Mercedesa klasy E? W teście Jaguar XF Sportbrake D200 AWD.

Tegoroczna sprzedaż Jaguara w Europie mocno ucierpiała z powodu problemów z dostępnością części – tak bardzo, że spadła poniżej wyników Alfy Romeo. Dostępne elementy służą do produkcji Land i Range Roverów. 

Najsłabiej sprzedającym się modelem Jaguara na europejskim rynku jest XF. Z jednej strony można to zrozumieć – efekt słabnącego popytu na auta klasy średniej i wyższej w obliczu popularności SUV-ów. Z drugiej... po liftingu z 2020 r. to dopracowany wóz, konkurencyjny wobec modeli wiodących niemieckich marek premium. 

 Dotyczy to zwłaszcza wersji kombi (Sportbrake), która ma foremny bagażnik z akcesoriami do unieruchamiania bagaży oraz klamkami do składania oparć. Plus za wysoko unoszoną tylną pokrywę. 

Jaguar XF Sportbrake D200 AWD – bagaznik
Foremny, niemały (563 l) bagażnik. Plus za półautomatyczną roletę i staranne wykończenie.

Z perspektywy kierowcy XF przywodzi na myśl starsze XJ-y: siedzi się nisko, z wyprostowanymi nogami, w sąsiedztwie wysokich podłokietników i z widokiem na maskę. Podobnie jak w BMW serii 5 przydałaby się tylko możliwość dodatkowego obniżenia kierownicy.

Połączenie logicznie rozmieszczonych instrumentów, analogowych zegarów (z centralnym wyświetlaczem) i szlachetnych, starannie zmontowanych okładzin sprawia, że w kokpicie panuje przyjemny spokój. Nawet plastiki w dolnych partiach drzwi wizualnie są tu lepsze niż u niektórych rywali. 

Jaguar XF Sportbrake D200 AWD – deska rozdzielcza
Szlachetne materiały i bardzo porządny montaż, przejrzysty rozkład, relatywnie tradycyjna obsługa. Wada: włącznik tempomatu na konsoli środkowej.
Jaguar XF Sportbrake D200 AWD – ekran centralny
Łatwo dostępny, responsywny ekran z czytelnym menu. Brak obsługi głosowej po polsku.
Jaguar XF Sportbrake D200 AWD – pokretlo zmiany trybu jazdy
Efektowne wysuwane pokrętło zmiany trybu jazdy.

Gama silnikowa XF-a składa się obecnie z dwóch wersji: z turbobenzyną (250 KM) oraz 204-konnym turbodieslem. Ta druga imponuje siłą ciągu już od ok. 1250 obr./min oraz chęcią wspinania się na obroty, a także przytomnie działającym automatem i skutecznym napędem 4x4 z preferencją kół tylnej osi.

Tylko na niskich obrotach wysokoprężna jednostka potrafi donośnie „zamruczeć”. Bardziej przeszkadza spalanie: o ile na autostradzie wynosi sensowne 7 l/100 km, to w gęstym ruchu miejskim już 8,8 l, a na drogach lokalnych z ograniczeniem do 90 km/h – 5,6 l.

Dane techniczne Jaguar XF Sportbrake D200 AWD
Silnik  turbodiesel
Pojemność skokowa 1997 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 204 KM/4250
Maks. moment obrotowy 430 Nm/1750
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 496/198/149 cm
Rozstaw osi 296 cm
Masa/ładowność 1795/595 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 563/1342 l
Poj. zbiornika paliwa 66 l (ON)
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s
Średnie zużycie paliwa 5,7 l/100 km
Zasięg 1150 km
Cena 341 200 zł

Można to jednak XF-owi wybaczyć, zważywszy na kompetencje jego podwozia. Nawet bez adaptacyjnych amortyzatorów zawieszenie umiejętnie pochłania nierówności. A m.in. z uwagi na niewygórowaną masę własną (1,8 t) Jaguar wyjątkowo chętnie i bez przechyłów wpisuje się w zakręty. 

To wszystko kosztuje: od porównywalnych bazowych rywali z Niemiec XF jest o ok. 60-70 tys. zł droższy (choć lepiej wyposażony).

Jaguar XF Sportbrake D200 AWD – fotele
Wygodne fotele z 2-osiową regulacją zagłówków oraz niska, naturalna pozycja.
Jaguar XF Sportbrake D200 AWD – kanpa z pasazerem
Miejsca na kolana nie brakuje, ale przeciętnie na stopy i wysoki tunel środkowy.

Jaguar XF Sportbrake D200 AWD – test: podsumowanie

  • Wystarczająca funkcjonalność, czytelny kokpit, angażujące prowadzenie, silny diesel, wysoki komfort, jakość wykonania
  • Zbyt wysokie zużycie paliwa oraz cena

Wygodne i przyjemne w prowadzeniu kombi klasy wyższej. Warto dać mu szansę, o ile zaakceptuje się spalanie i cenę.

Jaguar XF Sportbrake D200 AWD – tyl i bok w ruchu

Czytaj także