Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Porsche 911 992 (VIII) FL GT3 Weissach – przód

Porsche 911 GT3 – tak smakuje 1,5 mln zł na kołach | TEST

fot. Kacper Szczepański/Motor

Porsche 911 GT3 – tak smakuje 1,5 mln zł na kołach | TEST

Porsche 911 GT3 to bezkompromisowy pojazd, który na każdym kroku wyznaje maksymę „szybciej, lepiej, więcej”. Ale to też niesamowicie droga „zabawka” dla bogatych. Jak smakuje 1,5 mln zł na kołach?

Pod nazwą Porsche 911 kryje się wiele różnych modeli. Choć z grubsza wyglądają tak samo i korzystają z silnika typu bokser, mają odmienne charaktery. Zwykłe 911 to gran turismo na co dzień. Turbo S również spełnia te założenia, ale przy okazji jest znacznie szybsze. GTS czerpie najlepsze z dwóch światów – wyścigów i codziennej przydatności. GT3, nie mówiąc o GT3 RS, to maszyny torowe, zdatne do jeżdżenia po ulicach.

Ciut poprawione

Najnowsze 911 GT3, choć wraz z ostatnią modernizacją zachowało znane podstawy, czyli 4-litrowy, wolnossący silnik bokser i tylny napęd, zyskało wiele niedużych zmian.

Najważniejsza z nich to zastosowanie nowych ograniczników, pozwalających na większy o 2,5 cm skok amortyzatorów. Zmodyfikowano też oprogramowanie układu kierowniczego, a przednie zawieszenie przekonstruowano tak, aby zminimalizować „nurkowanie” przy hamowaniu.

Silnik również przeszedł małą rewolucję. Otóż otrzymał dwa dodatkowe katalizatory, co wymusiło modyfikację rozrządu i przepustnic. Kolejne zmiany to poprawiony docisk przedniej i tylnej osi, a także skrócone o 8% przełożenie główne 7-biegowej przekładni PDK.

Porsche-911-992-FL-GT3-Weissach-2025-tyl-1
Porsche 911 GT3 z każdej strony prezentuje się świetnie. Tylne opony to dosłownie walce o rozmiarze 315/30 R21. 
fot. Kacper Szczepański/Motor

Bez kompromisów

Na drodze GT3 to nadal bezkompromisowe auto torowe. Od pierwszych metrów czuć tutaj ogromną sztywność całej konstrukcji i bezpośrednie reakcje, które przy niewielkich prędkościach można określić nawet jako nerwowe.

Układ kierowniczy jest niezwykle „szybki”, jednocześnie pozwalając na świetne wyczucie tego, co dzieje się na styku opon z asfaltem. Skrętna tylna oś GT3, tak jak do tej pory, działa zaskakująco naturalnie, śrubując reakcje tego auta i ograniczając średnicę zawracania do 10,4 m.

Testowe GT3 ma magnezowe obręcze, kosztujące 86 127 zł (!), oraz półwyczynowe opony. Nierozgrzane mogą negatywnie zaskoczyć np. przy próbie szybszego wjechania w zakręt. Choćby z tego względu wśród zegarów, obok informacji o ich ciśnieniach, jest też wskaźnik temperatur.

Porsche-911-992-FL-GT3-Weissach-2025-kola
Koła z magnezu zamiast aluminium stanowią wydatek dodatkowych, bagatela, 86 127 zł.
fot. Kacper Szczepański/Motor

Ale nawet gdy bazuje się na nim, przyciskanie śruby w GT3 wymaga po prostu wprawy. To auto szybsze od całego drogowego otoczenia i jednocześnie wymagające, szczególnie na mokrym.

Z tego względu „smakuje się” je małymi łyżeczkami, powoli zbliżając się do granicy przyczepności. Ta ostatnia jest przesunięta bardzo daleko i dość wąska, dlatego sięganie do niej na zwykłej drodze jest balansowaniem pomiędzy głupotą a szaleństwem.

Świetne zawieszenie i silnik

Mimo torowego charakteru GT3 czuje się dobrze nie tylko na równych trasach. Jego układ jezdny zdaje egzamin także na tych gorszych. Owszem, nie ma mowy o choćby szczątkowym komforcie, za to nierówności wybiera niezwykle szybko i sprawnie.

Wisienkę na torcie stanowi jednak wolnossący silnik 4.0 B6. Wyciska z siebie 510 KM, 470 Nm i od 0 do 100 km/h przenosi to auto w 3,9 s. Pomimo skutecznej procedury startowej na zwykłej drodze po prostu ciężko uzyskać deklarowane 3,4 s. Ale sam silnik cechuje się diabelnie szybkimi reakcjami na gaz i wyczynowym charakterem.

Dane techniczne Porsche 911 GT3
Silnik  benzynowy
Pojemność skokowa 3996 cm3
Układ cylindrów/zawory B6/24
Moc maksymalna 510 KM/8500
Maks. moment obrotowy 450 Nm/6250
Napęd; skrzynia biegów tylny; aut./7-biegowa
Dług./szer./wys./rozstaw osi 457/185/128/246 cm
Średnica zawracania 10,4 m
Masa/ładowność 1479/303 kg
Pojemność bagażnika 135 l
Pojemność zbiornika paliwa 63 (90)* l (Pb 98)
Opony (przód; tył) 255/35 R20; 315/30 R21
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 311 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,4 s
Średnie zużycie paliwa 13,8 l/100 km
Zasięg 450 (650)* km
Cena 1 107 000 zl
* opcjonalny większy zbiornik paliwa

Ma dwie natury – ostrą do ok. 5000 obr./min i szaleńczą powyżej tej wartości. Zmianie obrotów towarzyszą fantastyczne dźwięki, ale już bez „wykończenia”, blisko maksymalnych 9000 obr./min, znanego z GT3 sprzed ery GPF-ów.

7-biegowe PDK to bez dwóch zdań najlepsza przekładnia na rynku. Niezależnie od ustawienia imponuje reakcjami na kickdown, działaniem trybu ręcznego oraz szybkością zmiany biegów.

 Dane testowe Porsche 911 GT3 Weissach
Przyspieszenie 0-50 km/h 1,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,9 s
Przyspieszenie 0-140 km/h 6,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 32,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 31,9 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 67,1 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 70,7 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 99 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,4
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) 18,7/9,6/14,2 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 420 (630)* km
* opcjonalny większy zbiornik paliwa

Hałaśliwa maszyna

Porsche 911 GT3 podczas codziennego użytkowania okazuje się bardzo głośne, a przez to męczące. Przy 140 km/h na najwyższym przełożeniu silnik kręci się z prędkością 3900 obr./min. Po 200 km takiej jazdy można się poczuć niczym po... koncercie metalowym. Poza tym cena od 1 107 000 zł czyni GT3 zaporowo drogim.

Tyle że testowy egzemplarz, zgodnie ze specyfikacją, to wydatek 1 552 527 zł! Kwotę za to auto podbijają przede wszystkim pakiet Weissach (122 249 zł), 21-calowe obręcze z magnezu (86 127 zł) oraz hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (61 316 zł). 

Porsche-911-992-FL-GT3-Weissach-2025-spoiler-z-logo-weissach
Pakiet Weissach (122 249 zł) ogranicza masę GT3 o 12 kg. Zawiera m.in. maskę, dach i tylne skrzydło wykonane z CFRP oraz stabilizator z tyłu z tego samego materiału.
fot. Kacper Szczepański/Motor
Porsche-911-992-FL-GT3-Weissach-2025-wydech
Porsche 911 wygrywa wyścigowe melodie. I to pomimo czterech katalizatorów.
fot. Kacper Szczepański/Motor

 

Porsche 911 GT3 – test: plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze

  • znakomita sztywność skrętna nadwozia, idealna pozycja kierowcy, świetne wykończenie, czytelne i „szybkie” multimedia
  • brak półki na telefon, mała regulacja foteli, bardzo wysoki hałas

Układ napędowy

  • znakomite reakcje na gaz, pierwszorzędne osiągi, imponujący dźwięk silnika, niezwykle sprawna praca przekładni, dostępność baku 90 l, akceptowalne spalanie

Właściwości jezdne

  • ogromna przyczepność po rozgrzaniu opon, bliskie neutralnemu zachowanie w łukach, chirurgiczna precyzja układu kierowniczego, przewidywalne reakcje
  • bardzo sztywne zawieszenie

Wyposażenie i cena

  • spora lista opcji
  • bardzo wysoka cena, tylko 2 lata gwarancji mechanicznej, niespotykanie drogie dodatki, przewidywalne wysokie koszty eksploatacji

Porsche 911 GT3 – test: podsumowanie

Porsche-911-992-FL-GT3-Weissach-2025-przod
Porsche 911 GT3 jest jednym z najlepszym samochodów ulicznych na tor. 
fot. Kacper Szczepański/Motor

Porsche 911 GT3 to auto po prostu fenomenalne. To jeden z najlepszych, jak nie najlepszy samochód uliczny przeznaczony do jazdy po torze. Urzeka sztywnością konstrukcji, osiągami, pracą i dźwiękiem silnika, prowadzeniem oraz precyzją układu kierowniczego. Ma bardzo daleko przesuniętą granicę przyczepności, ale na co dzień jest męczący.

Czytaj także