Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używany Mercedes klasy S W220 – przód

Używany Mercedes klasy S W220 – te najsłabsze już wyginęły

fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Używany Mercedes klasy S W220 – te najsłabsze już wyginęły

Problemy jakościowe, fatalne blachy, usterki elektroniki – to wszystko prawda. Ale… selekcja naturalna zrobiła swoje. Po latach na rynku zostały już w większości tylko zadbane egzemplarze Mercedesa klasy S W220. Czy warto zaryzykować?

Mercedes klasy S (W220)

  • Lata produkcji: 1998-2005
  • Ceny: od 7500 zł

Klasa S na XXI wiek miała zupełnie zerwać ze stylem poprzednika. Ciężkie, wręcz brutalne linie zastąpiono lekkimi i eleganckimi. Spory wpływ na taką stylistykę miał sukces Lexusów LS w USA.

A lekkość jest nie tylko optyczna, W220 jest wyraźnie lżejsze od W140. Ma też mniejsze wymiary zewnętrzne. Ale to nie przełożyło się na przestronność kabiny. Ta po dokładnym zmierzeniu okazuje się być przestronniejsza niż w poprzedniku.

W220 jasno pokazywał też, że jest autem zupełnie nowych czasów. Po raz pierwszy w klasie S pojawił się tu napęd 4x4, ale też aktywny tempomat Distronic czy sterowanie głosowe Linguatronic.

Mercedes klasy S W220 tył
Każde W220 jest superkomfortowe, hydrauliczne zawieszenie ABC świetnie sprawdza się w tych mocniejszych.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Rdza o wielu podłożach

Złośliwi mogą powiedzieć, że po latach W220 są jeszcze lżejsze. Prawdą jest, że koncern ze Stuttgartu, mówiąc najdelikatniej, poczynił ogromne oszczędności w kwestii cynkowania nadwozia, zabezpieczenia przed korozją.

Problemem są same blachy, ale też źle rozwiązane odpływy, bardzo kiepskie lakiery, a nawet spotykane w niektórych demontowanych już autach wygłuszenia, jakie znajdywano wewnątrz słupków (po latach gąbki się rozlatywały, trzymały wilgoć, blokowały odpływy).

Ale auta po liftingu mają lepsze blachy (choć wciąż bardzo dalekie od ideału). Poza tym z rynku wymiotło już większość zaniedbanych, skorodowanych aut. Pozostały raczej w dużej mierze takie, które są kandydatami na youngtimera. Choć W220 nie ma statusu poprzedników i prestiżu młodszych klas S.

Szukaj egzemplarzy z ciepłych krajów

Gdzie szukać zdrowych W220? Najlepiej na południu Europy, na rynku japońskim, w ciepłych stanach USA, jak Kalifornia czy Floryda. Za oceanem zresztą model zdobył dużą popularność.

Wiele osób zastanawia się jednak, czy w ogóle jest sens szukać W220. Tę wątpliwość z reguły rozwiewa przejażdżka bardzo dobrze utrzymanym egzemplarzem. Fabryczne pneumatyczne zawieszenie przez lata też było źródłem problemów, ale sprawne zamienia W220 w niesamowicie skutecznie rozprawiające się z nierównościami auto. Jeszcze lepsze jest rzadko spotykane hydrauliczne Active Body Control. Zapewnia mniejsze przechyły nadwozia i według niektórych serwisów jest mniej awaryjne. Choć w razie problemów znacznie kosztowniejsze.

Za słabsze uchodzą też 7-biegowe skrzynie młodszych aut, za to wyposażone w nie W220 palą w trasie wyraźnie mniej.

Silniki? Szeroka gama, dobre opinie

Jedną z największych zalet tej klasy S okazuje się świetna paleta silników. Nie ma wśród nich żadnej nieudanej jednostki. Popularne diesle R6 są bardzo trwałe. Rzadkie wysokoprężne V8 też są niezłe, ale w razie problemów koszty napraw łatwo przekroczą wartość aut.

Mercedes klasy S W220 silnik V8 M113
V8 z rodziny M113 są naprawdę trwałe i nieźle pracują na LPG.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Benzynowe silniki nie mają problemów z trwałością napędzanych łańcuchami rozrządów jak w młodszych Mercedesach. Polecamy zarówno wersje V6, jak i V8, również słabszą S 430. Bardzo ciekawa jest szybka i trwała odmiana S 55 AMG z kompresorem. Wersje V12 pracują niesamowicie aksamitnie. A ich poliftingowe wersje biturbo nawet dzisiaj imponują osiągami.

Używany Mercedes klasy S W220: silniki, osiągi, spalanie
Dane techniczne S 320 S 500 S 600 S 55 (fl) S 65  S 320 CDI
Silnik  benzynowy benzynowy benzynowy benz., kompresor benz., biturbo turbodiesel
Pojemność skokowa 3199 cm3 4966 cm3 5786 cm3 5439 cm3 5980 cm3 3222 cm3
Układ cylindrów/zawory V6/18 V8/24 V12/36 V8/24 V12/36 R6/24
Moc maksymalna 224 KM/5600 306 KM/5600 367 KM/5500 500 KM/6100 612 KM/4800 204 KM/4200
Maks. moment obrotowy 315 Nm/3000 460 Nm/2700 530 Nm/4250 700 Nm/2750 1000 Nm/2000 500 Nm/1800
Osiągi
Prędkość maksymalna 240 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 235 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s 6,3 s 6,3 s 4,8 s 4,4 s 8,2 s
Średnie zużycie paliwa 11,5 l/100 km 11,4-11,9 l/100 km 13,5 l/100 km 13,2 l/100 km 14,9 l/100 km 7,7 l/100 km

Mercedes klasy S W220: historia modelu

  • 1998: prezentacja W220, początek produkcji  S 280, S 320, S 430, S 500 i S 320 CDI
  • 1999: do gamy dołączają S 55 AMG (360 KM) i V12 (S 600, 367 KM)
  • 2001: wersja S 63 AMG (V12, 444 KM), oferowana jedynie przez rok
  • 2002: face lifting, poprawiono zabezpieczenie blach, zmieniono część materiałów w kabinie, w opcji napęd 4x4 (4Matic), S 320 zastępuje S 350, pojawia się S 55 AMG z kompresorem (500 KM), silniki V12 biturbo (500-612 KM)
  • 2003: odmiana S 400 CDI (diesel V8)
  • 2005: koniec produkcji, debiut W221
Mercedes W140 przód
Poprzednik: kultowe W140 to pierwszy powojenny Mercedes z V12. 
fot. Rafał Andrzejewski/Motor
Mercedes-klasy-S-W220-przed-liftingiem-lampa-z-tylu-1
W220 tak jak poprzednika współprojektował legendarny Bruno Sacco. Ale tutaj postawiono na mniej ostentacji, smukłość oraz niższą masę własną.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor
Mercedes W221 przód
Następca: W221 ma lepsze blachy, ale też nie jest autem bezawaryjnym.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Używany Mercedes klasy S W220: typowe usterki

  • Korozja rantów nadkoli, dołów drzwi, tylnej klapy, w dalszej kolejności progów, bywa czasem, że innych elementów nośnych
  • Nieszczelności, usterki kompresora w zawieszeniach Airmatic, hydrauliczne ABC też się psują, a są droższe w naprawach
  • Awarie układów zapłonowych (benz.)
  • Zużyte sprzęgło hydrokinetyczne w skrzyniach 7G-Tronic
Mercedes klasy S W220 podwozie
Inspekcję każdego W220 przed zakupem należy zaczynać od zajrzenia w zakamarki płyty podłogowej. 
fot. Rafał Andrzejewski/Motor
Mercedes-klasy-S-W220-zawieszenie-pneumatyczne
Pneumatyczne zawieszenie swoją awaryjnością wpłynęło na opinię o W220. Ale działa świetnie i dzisiaj łatwiej i taniej się je naprawia niż przed laty.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Używany Mercedes klasy S W220: sytuacja rynkowa

Używany Mercedes klasy S W220: orientacyjne ceny rynkowe (w zł)
Zakres cen Na co można liczyć
Do 15 000 Nie ma co liczyć na auta bez wyraźnych problemów blacharskich, raczej tylko diesle i V6.
30 000-40 000 Można kupić ładne S 500 bez korozji, w porządnym stanie, ale przebieg może być spory. 
60 000-80 000 S 55 AMG w wersji z kompresorem lub S 500 z niewielkim przebiegiem. Czasami niezłe S 600. 

Ceny to jedno, tu ważny jest też popyt. Zainteresowanie autami z problemami blacharskimi, a coraz częściej także dieslami (także jeśli są w dobrym stanie) okazuje się praktycznie żadne. Ale nawet zadbane, świetne blacharsko mocne i cenione odmiany nie są tak poszukiwane jak choćby W140 i W221.

Używany Mercedes klasy S W220: podsumowanie i ocena

Mercedes klasy S W220 bok
W220 tak jak poprzednika współprojektował legendarny Bruno Sacco. Ale tutaj postawiono na mniej ostentacji, smukłość oraz niższą masę własną. 
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Egzemplarze z problemami blacharskimi polecamy sobie darować. Walka z korozją nie ma tu sensu. Warto szukać zdrowych V8, w tym AMG, i zimą nie wyjeżdżać nimi z garażu. W220 nie jest kultowe, ale nawet na tle innych generacji klasy S robi wrażenie komfortem. I ma udaną paletę silników.

Ocena: 3/5

Czytaj także