Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Mercedes klasy E (W212)

Pod względem popularności W212 pozostaje w cieniu poprzednika. Tymczasem to znacznie lepszy model pod każdym względem.

  • Lata produkcji: 2009-2016
  • Silniki: benz. 1.6-6.2 (156-585 KM), diesle 2.1-3.0 (136-265 KM)
  • Wersje: sed, kmb, cou, kab
  • Długość/rozstaw osi: 486-491/287 cm, szerokość/wysokość: 185 cm/147 cm, bagażnik: sed 540 l, kmb 695-1950 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

To naprawdę bardzo solidny samochód. Nadwozie jest rewelacyjnie zabezpieczone przed korozją. Maska, przednie błotniki i klapa bagażnika wykonane są ze stopu aluminium. Na liście seryjnego wyposażenia jest m.in. „aktywna maska”, której tylna część (przy podszybiu) unosi się w razie kolizji chroniąc pieszego przed uderzeniem głową w pokrywę silnika. Brak ładunków pirotechnicznych jest śladem po wypadku.

Mercedes-klasy-E-W212_3
Seria W212 to kolejny Mercedes, który w kokpicie ma kilka sportowych akcentów.

SILNIKI

Najtańszy w eksploatacji jest 4-cylindrowy diesel z rodziny OM651. To dobrze znana mechanikom konstrukcja, której serwis nie pochłania fortuny. Wysokoprężne V6 po większych przebiegach są znacznie droższe w naprawach, ale na tle konkurencji – np. Audi – i tak wypadają znakomicie. Miłośnikom odmian benzynowych polecamy, doładowane jednostki czterocylindrowe lub droższe w obsłudze ale trwałe V6.

AWARYJNOŚĆ

Większe diesle brutalnie obchodzą się z automatami, które nie wytrzymują ich momentu obrotowego. Problemem są także awarie pneumatycznego zawieszenia airmatic.

KOSZTY

To drogi samochód w zakupie i eksploatacji, ale na tle rywali Audi i BMW wypada mimo wszystko bardzo dobrze.

SYTUACJA RYNKOWA

W ogłoszeniach dominują diesle. Przebiegi tych najstarszych dawno przekroczyły 500 tys. km.

Mercedes-klasy-E-W212_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Wszystkie Mercedesy klasy E W212 mają seryjną tapicerkę foteli wykończoną ekoskórą lub – w lepszych wersjach – pełną, skórzaną.
  • Ciekawa opcja w kombi: niektóre egzemplarze mają dwumiejscową ławeczkę montowaną w bagażniku tyłem do kierunku jazdy.
  • Wszystkie diesle mają DPF, a te oznaczone jako BlueTEC mają także katalizator SCR i wymagają uzupełniania AdBlue.

CENY

25 000 zł – W stosunku do ubiegłego roku ceny najtańszych aut nie spadły. Zwiększyła się tylko ich podaż.
50 000 zł – Auta w interesującym stanie technicznym i wizualnym są niestety dwukrotnie droższe od tych najtańszych.
100 000 zł – Drożej niż w zeszłym roku? Zwyżka cen wynika z podaży wersji z topowym wyposażeniem.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK E 180 E 200 E 250 E 300 E 400 E 200 CDI E 220 CDI E 250 CDI E 300 CDI E 350 CDI
Pojemność skokowa 1595 cm³ 1991 cm³ 1991 cm³ 2996 cm³ 2996 cm³ 2143 cm³ 2143 cm³ 2143 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³
Zasilanie benz. turbo benz. turbo benz. turbo benzynowy benz. biturbo turbodiesel diesel biturbo diesel biturbo turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 156 KM 184 KM 211 KM 231 KM 333 KM 136 KM 170 KM 204 KM 231 KM 265 KM
Maks. moment obr. 250 Nm 270 Nm 350 Nm 300 Nm 480 Nm 360 Nm 400 Nm 500 Nm 540 Nm 620 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,6 s 8,2 s 7,4 s 7,4 s 5,3 s 10,2 s 8,7 s 7,7 s 6,8 s 6,7 s
Prędkość maks. 220 km/h 233 km/h 243 km/h 247 km/h 250 km/h 210 km/h 228 km/h 240 km/h 250 km/h 250 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,1 l/100 km 6,5 l/100 km 6,1 l/100 km 9,1 l/100 km 7,9 l/100 km 5,1 l/100 km 4,5 l/100 km 5,3 l/100 km 5,8 l/100 km 6,6 l/100 km

HISTORIA MODELU

2009 - premiera modelu (także kombi)
2011 - pierwszy lifting. Subtelne zmiany w wyglądzie i nowe silniki benzynowe
2012 - pełny lifting, znikają dzielone reflektory przednie
2016 - debiut następcy – klasy E typoszeregu W213

Mercedes-klasy-E-W212_4
Seria W212 po liftingu z 2012 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zużyty łańcuch rozrządu dieslu 2.1
    Usterka ujawnia się zwykle po 200-300 tys. km., rozciągnięty łańcuch hałasuje.
    Koszt wymiany: od 3500 zł
  • Problemy z rozrządem w benzynowym 2.0
    Zdarzają się zerwane łańcuchy i usterki „wariatorów” faz rozrządu.
    Koszt wymiany: od 3500 zł
  • Awarie pneumatycznego zawieszenia
    Nieszczelne miechy albo zużyte kompresory sprawiają, że auto „siada”.
    Koszt naprawy: od 700 zł
  • Szybko zużywające się tarcze hamulcowe
    Zdarzają się też np. pęknięcia na „żebrach” otworów wentylacyjnych.
    Koszt wymiany: od 700 zł

ZALETY I WADY

+ Wysoka trwałość mechaniczna.
+ Odporne na zużycie wnętrze.
+ Bogate wyposażenie, wysoki komfort jazdy i poziom bezpieczeństwa.

- Niemal każda czynność obsługowa wymaga użycia oprogramowania Star Diagnosis
- Gigantyczne przebiegi diesli.
- Wysokie koszty serwisowania.

WARTO KUPIĆ

Im uboższa wersja, tym niższe koszty eksploatacji. W codziennej jeździe świetnie sprawdzają się odmiany E200 i E220 CDI.

UWAŻAJ NA

Samochody z taksówkarską przeszłością. Ich realne przebiegi często przekraczają 500 tys. km.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 6/6
Koszty: 3/6

SUMA: 20/24 pkt

Czytaj także