Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes klasy E (W211)

Mercedes klasy E (W211)

Archiwum

Mercedes klasy E (W211)

Polecamy auta po liftingu – nie mają układu hamulcowego SBC. Są także lepiej zabezpieczone przed korozją.

  • Lata produkcji: 2002-2009
  • Silniki: benz. 1.8-6.2 (163-514 KM), diesle 2.1-4.0 (122-314 KM)
  • Wersje: sed, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 482/285 cm, szerokość/wysokość: 182/145 cm, bagażnik: 540 l (sed), 690-1590 l (kombi)

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Bardzo wygodny samochód. Nieprzypadkowo wciąż jest jedną z najpopularniejszych taksówek na świecie. Dwie wersje nadwoziowe – sedan i kombi w zupełności wystarczają do tego by dopasować wybór do swoich potrzeb. Nawet starym, rozklekotanym Mercedesem W211 da się jeździć, ale jeśli to ma być faktycznie sensowny samochód, warto nie żałować funduszy w chwili zakupu i sięgnąć po zadbany model po liftingu. Będzie służył latami i przeżyje niejedno młodsze auto.

Mercedes-klasy-E-W211_3
Na zdjęciach model po liftingu. W bogatszych wersjach wciąż bardzo przyjemnie się prezentuje.

SILNIKI

Do codziennej eksploatacji najlepiej nadają się 4-cylindrowe diesle. Polecamy wersje 150 KM (2003-2006) i 170 KM (2006-2009). W autach sprzed liftingu nieźle spisywał się pancerny silnik 270 CDI (R5). W młodszych zastąpiła go jednostka 320 CDI V6. Ma kilka słabych punktów, ale i tak jest warta każdej zainwestowanej w nią złotówki. Topowego diesla odradzamy – jest tak mocny, że niszczy układ napędowy. Wiele osób sięga po wersje benzynowe i montuje do nich LPG. Najlepiej nadają się do tego stare silniki 2.6 i 3.2.

AWARYJNOŚĆ

Najsłabszym punktem jest fatalna pompa SBC montowana przed liftingiem.

KOSZTY

Wszystko zależy od wyboru wersji silnika i zawieszenia (zwykłe/pneumatyczne).

SYTUACJA RYNKOWA

Podaż jest olbrzymia, ale popyt maleje, bo ludzie nie chcą już kupować starych, ale wciąż drogich samochodów.

Mercedes-klasy-E-W211_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Montowany do 2006 roku układ hamulcowy SBC był niewypałem. Jego newralgicznym elementem jest pompa wysokiego ciśnienia, która jest programowo blokowana po wykonaniu określonej liczby cykli hamowania. Według producenta pompa nie podlega regeneracji, zamienników brak a nowa to wydatek ok. 6 tys. zł. Mając na uwadze fakt, że stare W211 kosztują mniej niż 15 tys. zł. jest to abstrakcyjny wydatek.

CENY

10 000 zł – 10 tys. zł a nawet mniej kosztują najtańsze W211. Wiele z nich to auta po TAXI, ale wciąż jeżdżą.
30 000 zł – 20-40 tys. zł – idealny budżet na poszukiwanie zadbanego W211. To będzie auto na lata.
80 000 zł – Albo wersje AMG, albo „igły” z przebiegiem niższym niż 100 tys. km. Auta dla pasjonatów.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK E 200 E 240 E 280 E 320 E 500 E 200 CDI E 220 CDI E 270 CDI E 320 CDI V6 E 320 CDI E 420 CDI
Pojemność skokowa 1796 cm³ 2597 cm³ 2996 cm³ 3199 cm³ 4966 cm³ 2148 cm³ 2148 cm³ 2685 cm³ 2987 cm³ 3227 cm³ 3996 cm³
Zasilanie kom. benz. benz. benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 163 KM 177 KM 231 KM 224 KM 306 KM 122 KM 150 KM 177 KM 224 KM 204 KM 314 KM
Maks. moment obr. 240 Nm 240 Nm 300 Nm 315 Nm 460 Nm 270 Nm 340 Nm 400 Nm 510 Nm 500 Nm 730 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,6 s 8,9 s 7,3 s 7,7 s 6,0 s 12,1 s 10,1 s 9,0 s 6,8 s 8,2 s 6,1 s
Prędkość maks. 230 km/h 236 km/h 250 km/h 245 km/h 250 km/h 202 km/h 216 km/h 230 km/h 250 km/h 234 km/h 250 km/h
Średnie zuż. paliwa 8,0 l/100 km 9,9 l/100 km 9,5 l/100 km 10,1 l/100 km 11,1 l/100 km 6,2 l/100 km 6,4 l/100 km 6,7 l/100 km 7,6 l/100 km 7,5 l/100 km 9,3 l/100 km

HISTORIA MODELU

2002 - premiera kl. E W211 z nadwoziem sedan
2003 - wersja kombi
2004 - nowy diesel V6 (wcześniej: R6)
2006 - lifting wizualny, zmiany w wyposażeniu, nowy układ hamulcowy
2007 - E63 AMG z silnikiem 6.2 V8
2009 - debiut następcy – klasy E W212

Mercedes-klasy-E-W211_4
Odmiana kombi przed liftingiem.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Nie działa układ hamulcowy SBC
    Konieczna wymiana pompy. Niektóre serwisy na własne ryzyko podejmują się jej regeneracji. Producent tego nie przewiduje.
    Nowa pompa SBC: ok. 6 tys. zł
  • Szarpanie automatu
    Wskazuje na duży przebieg
    Regeneracja: od. 4 tys. zł
  • Usterki modułu stacyjki i elektroniki
    To raczej zużycie niż wada.
  • Nierówny prześwit
    Prawdopodobnie rozszczelniło się opcjonalne zawieszenie pneumatyczne. Kolumny kosztują od 2 do 3 tys. zł za sztukę. Zestaw do konwersji za na zawieszenie mechaniczne kosztuje 8700 zł.

ZALETY I WADY

+ Wysoki komfort jazdy.
+ Dopracowane diesle i automatyczne przekładnie.
+ Olbrzymia podaż na rynku.
+ Szerokie zaplecze części zamiennych.

- Olbrzymie przebiegi aut używanych.
- Najtańsze auta mają układ SBC.

WARTO KUPIĆ

Na co dzień polecamy poliftingowe 4-cylindrowe diesle. Auta w topowych wersjach to gratka dla hobbystów.

UWAŻAJ NA

Egzemplarze po taksówkach z „regenerowaną” pompą SBC. Eksploatacja takiego egzemplarza grozi wypadkiem.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 4/6

SUMA 18/24 pkt

Czytaj także