Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Mercedes CLS I (C219)

Zadbany CLS może być jak najbardziej youngtimerem. Pokrewieństwo techniczne z klasą E W211 obniża koszty serwisu. Szkoda, że auto ma SBC.

  • Lata produkcji: 2004-2010
  • Silniki: benz. 3.0-6.2 (231-514 KM), diesel 3.0 (224 KM)
  • Wersje: sed
  • Długość/rozstaw osi: 491/285 cm, szerokość/wysokość: 187/139 cm, bagażnik: 490 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Stylowa, doskonale wyposażona limuzyna w stylu coupe. Oryginalny styl podkreślają drzwi bez ramek okiennych. Duży plus za oryginalną deskę rozdzielczą, opracowaną specjalnie do tego modelu. Auto zostało skutecznie zabezpieczone przed korozją. Można żałować, że bardziej funkcjonalna odmiana Shooting Brake (kombi) pojawiła się dopiero w następnej generacji modelu.

Mercedes-CLS-I-C219_3
Wiele aut ma jasne wnętrza bardzo starannie wykończone szlachetnym drewnem.

SILNIKI

Po tanie CLS-y sięgają osoby, które liczą się ze zużyciem paliwa. Nic więc dziwnego, że największym wzięciem cieszy się turbodiesel 320 CDI (jedyna dostępna w tym modelu jednostka wysokoprężna). Sporo benzynowych odmian ma już założoną instalację LPG (do przeróbki nadają się wszystkie z wyjątkiem 350 CGI z bezpośrednim wtryskiem).

AWARYJNOŚĆ

Poziom klasy E W211, a więc taki sobie. Benzynowe silniki V6 350 mają problemy z rozrządem. W Dieslach zawodzą wtryskiwacze i filtry cząstek stałych. Kupując CLS-a z początkowego okresu produkcji (2004-2006) trzeba się także liczyć z koniecznością wymiany pompy SBC.

KOSZTY

Jak na supersamochód – to bardzo tania propozycja. Jak na kieszeń Kowalskiego – droga.

SYTUACJA RYNKOWA

Sporo ofert. Obok zajeżdżonych egzemplarzy trafiają się auta od miłośników marki (trzeci samochód w rodzinie).

Mercedes-CLS-I-C219_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Za oryginalną stylizację odpowiada Michael Fink, który kiedyś zaprojektował Maybacha 57/62 (62 to wydłużona wersja).
  • Mercedesa CLS I generacji wytwarzano w niemieckich zakładach w Sindelfingen oraz w meksykańskim mieście Toluca.
  • Uwaga! Do topowych odmian AMG nie występują tanie silnikowe części zamienne. Producent przewiduje jedynie wymianę całego zespołu napędowego.

CENY

30 000 zł – Taniej można kupić tylko wersje z kierownicą po prawej stronie. Łatwiej o zadbaną „benzynę” niż o diesla.
40 000 zł – CLS to samochód dla pasjonatów. Auta, które przyciągają wzrok, kosztują przynajmniej 40 tys. zł.
100 000 zł – Od ubiegłego roku nic się nie zmieniło. Najdroższe CLS-y C219 kosztują ok. 100 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 280 350 350 CGI 500 550 55 AMG 63 AMG 320 CDI
Pojemność skokowa 2996 cm³ 3498 cm³ 3498 cm³ 4966 cm³ 5461 cm³ 5439 cm³ 6208 cm³ 2987 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy benz. kompr. benzynowy turbodiesel
Moc maks. 231 KM 272 KM 292 KM 306 KM 388 KM 476 KM 514 KM 224 KM
Maks. moment obr. 300 Nm 350 Nm 365 Nm 460 Nm 530 Nm 700 Nm 630 Nm 510 Nm
Przysp. 0-100 km/h 7,7 s 7,0 s 6,7 s 6,1 s 5,4 s 4,7 s 4,2 s 7,0 s
Prędkość maks. 245 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 300 km/h 246 km/h
Średnie zuż. paliwa 9,8 l/100 km 9,3 l/100 km 9,1 l/100 km 11,2 l/100 km 12,5 l/100 km 13,6 l/100 km 14,5 l/100 km 8,1 l/100 km

HISTORIA MODELU

2003 - prezentacja prototypu CLS Vision
2004 - oficjalna premiera wersji produkcyjnej
2008 - niewielka modernizacja (białe tarcze zegarów, nowy wzór kierownicy, antena na dachu w kolorze nadwozia, nowa siatka atrapy chłodnicy, nowe felgi)
2010 - koniec produkcji

Mercedes-CLS-II-Shooting-Brake_4
Mercedes CLS II w wersji Shooting Brake.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Głośna praca rozrządu wersji CLS 350
    Zaskakująco szybko jak na Mercedesa, bo jeszcze przed upływem 100 tys. km, mogą się zużyć zęby na wałku wyrównoważającym. Skutkuje to zaburzeniem pracy łańcucha rozrządu. W praktyce może dojść do jego przeskoczenia. Jedyne rozwiązanie to wymiana wałka na nowy.
    Koszt naprawy: 3000 zł
  • Nieszczelności pneumatyki
    Jeśli Mercedes stoi nierówno, zazwyczaj ma uszkodzony jeden z miechów pneumatyki.
    Koszt nowego miecha: 2000 zł
  • Świeci kontrolka SBC
    Należy wymienić pompę SBC, lub przynajmniej ją zregenerować.
    Koszt nowej pompy: ok. 6 tys. zł

ZALETY I WADY

+ Świetne osiągi topowych wersji.
+ Bardzo wysoki komfort jazdy.
+ Bogate wyposażenie, piękna linia.

- Wysokie ceny w porównaniu do typowej klasy E.
- Duże zużycie paliwa topowych wersji.
- Wczesne modele bywają usterkowe.

WARTO KUPIĆ

Najmniejsze ryzyko wiąże się z zakupem diesla, oraz zadbanych wersji benzynowych 280 V6.

UWAŻAJ NA

Benzynowe egzemplarze z silnikiem 350 – trudno stwierdzić w jakim stanie jest ich rozrząd i jak były serwisowane.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 3/6

SUMA: 17/24 pkt

Czytaj także