Sportowy styl wygrał z funkcjonalnością. Mimo mało przestronnego wnętrza klasa A świetnie trzyma cenę.
Pierwsze dwie generacje Mercedesa klasy A były minivanami, które toczyły bratobójczą walkę o klienta z nieco większą klasą B. Gdy zapadła decyzja o zróżnicowaniu obu modeli, z trzeciej odsłony klasy A uczyniono stylowe, ale niezbyt praktyczne auto dla młodszych klientów. Kierownictwo Mercedesa doskonale wie, że auta z półki premium kupuje się oczami i emocjami.
Diesle 1.5 pochodzą od Renault. Pozostałe silniki konstrukcji Mercedesa mają łańcuch rozrządu. Benzynowe raczej nie nadają się do montażu instalacji LPG z racji bezpośredniego wtrysku. Dość łatwo o topową wersję AMG.
Najmniejszy model marki, jednak wykonany, jak na Mercedesa przystało. Poważne awarie to rzadkość. W niektórych autach trzeba było zatrzymać przeciekanie wody do bagażnika, „uciszyć” wnętrze albo wymienić łańcuch rozrządu. Do nieplanowanych wizyt w serwisie najczęściej zmusza zużycie eksploatacyjne elementów, np. podzespołów dwusprzęgłowej skrzyni, która potrafi się poddać po pokonaniu 200 tys. km.
Obsługa w ASO jest droga. Wysokie rachunki bywają też wystawiane przez niezależne serwisy. To następstwo wysokiego stopnia skomplikowania samochodu – niektórych usterek klasy A nie można tanio usunąć.
Na klientów czeka już prawie 300 samochodów. Nie brakuje zadbanych egzemplarzy z krajowych salonów.
40 000 zł – Budżet, w jakim pojawiają się ubogo wyposażone auta ze słabymi silnikami i wysokimi przebiegami lub „rozbitki”.
70 000 zł – Budżet na zakup krajowego auta z lat 2012-2014. Z niezłym wyposażeniem, ale w słabszej wersji.
120 000 zł – Najdroższe „cywilne” klasy A z minimalnym przebiegiem. Topowe A45 AMG bywają wyceniane na 125-180 tys. zł.
SILNIK | 1.6 (A 160) | 1.6 (A 180) | 1.6 (A 200) | 2.0 (A 220) | 2.0 (A 250) | 2.0 (A45) | 1.5 (A 160 CDI) | 1.5 (A 180 CDI) | 1.8 (A 200 CDI) | 2.1 (A 220 CDI) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1595 cm³ | 1595 cm³ | 1598 cm³ | 1991 cm³ | 1991 cm³ | 1991 cm³ | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1796 cm³ | 2143 cm³ |
Zasilanie | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 102 KM | 122 KM | 156 KM | 184 KM | 211 KM | 360 KM | 90 KM | 109 KM | 136 KM | 170 KM |
Maks. moment obr. | 180 Nm | 200 Nm | 250 Nm | 300 Nm | 350 Nm | 450 Nm | 240 Nm | 260 Nm | 300 Nm | 350 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 10,6 s | 9,2 s | 8,2 s | 6,9 s | 6,6 s | 4,6 s | 13,8 s | 11,3 s | 9,3 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 202 km/h | 224 km/h | 228 km/h | 240 km/h | 250 km/h | 180 km/h | 190 km/h | 210 km/h | 220 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 5,4 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,6 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,9 l/100 km | 3,7 l/100 km | 3,9 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,1 l/100 km |
2012 - debiut trzeciej generacji klasy A
2013 - gamę uzupełniają modele GLA (crossover) oraz CLA (sedan, kombi w 2014 r.), drobna modernizacja samochodów z rocznika 2014
2015 - poważniejszy lifting, nowe wersje silnikowe (np. A 160, A 250, A 220d)
2018 - premiera klasy A IV (W177)
+ Efektowna stylizacja, dobre prowadzenie.
+ Szeroka paleta wersji, wysoka trwałość.
+ Brak problemów z korozją.
- Przeciętne wykończenie wnętrza, które potrafi trzeszczeć podczas jazdy.
- Ciasne wnętrze – zwłaszcza z tyłu.
- Nieco zbyt sztywne zawieszenie.
Egzemplarz z krajowego salonu, z pakietem AMG. Jazda nim będzie przyjemna, a sprzedaż – relatywnie łatwa.
„Okazje”. Import klasy A jest opłacalny, gdy auto ma wysoki przebieg, było rozbite bądź przeszło inne „przygody”.
Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6
SUMA: 16/24 pkt