Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Mercedes klasy A (W176)

Sportowy styl wygrał z funkcjonalnością. Mimo mało przestronnego wnętrza klasa A świetnie trzyma cenę.

  • Lata produkcji: 2012-2018
  • Silniki: benz. 1.6-2.0 (102-381 KM), diesle 1.5-2.1 (90-177 KM)
  • Wersje: htb 5d
  • Długość/rozstaw osi: 430/270 cm, szerokość/wysokość: 178/141 cm, bagażnik: 341-1157 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Pierwsze dwie generacje Mercedesa klasy A były minivanami, które toczyły bratobójczą walkę o klienta z nieco większą klasą B. Gdy zapadła decyzja o zróżnicowaniu obu modeli, z trzeciej odsłony klasy A uczyniono stylowe, ale niezbyt praktyczne auto dla młodszych klientów. Kierownictwo Mercedesa doskonale wie, że auta z półki premium kupuje się oczami i emocjami.

Mercedes-klasy-A-III-W176_3
Ciasnawe wnętrze jest sportowo stylizowane. Materiały, jak na Mercedesa, są przeciętne.

SILNIKI

Diesle 1.5 pochodzą od Renault. Pozostałe silniki konstrukcji Mercedesa mają łańcuch rozrządu. Benzynowe raczej nie nadają się do montażu instalacji LPG z racji bezpośredniego wtrysku. Dość łatwo o topową wersję AMG.

AWARYJNOŚĆ

Najmniejszy model marki, jednak wykonany, jak na Mercedesa przystało. Poważne awarie to rzadkość. W niektórych autach trzeba było zatrzymać przeciekanie wody do bagażnika, „uciszyć” wnętrze albo wymienić łańcuch rozrządu. Do nieplanowanych wizyt w serwisie najczęściej zmusza zużycie eksploatacyjne elementów, np. podzespołów dwusprzęgłowej skrzyni, która potrafi się poddać po pokonaniu 200 tys. km.

KOSZTY

Obsługa w ASO jest droga. Wysokie rachunki bywają też wystawiane przez niezależne serwisy. To następstwo wysokiego stopnia skomplikowania samochodu – niektórych usterek klasy A nie można tanio usunąć.

SYTUACJA RYNKOWA

Na klientów czeka już prawie 300 samochodów. Nie brakuje zadbanych egzemplarzy z krajowych salonów.

Mercedes-klasy-A-III-W176_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Z klasą A są spokrewnione Mercedesy CLA (mały sedan i kombi) i GLA (crossover) oraz Infiniti Q30 i QX30.
  • Mercedes sukcesywnie zacieśnia też współpracę z Renault. W efekcie bazowymi dieslami (90/109 KM) w klasie A są francuskie jednostki 1.5 dCi.
  • Opcją w wersjach A 250, A 200d, A 220d był napęd 4Matic, standardowy w wersjach A 220 i A45 AMG. Zawsze łączono go z dwusprzęgłową skrzynią 7G-DCT.

CENY

40 000 zł – Budżet, w jakim pojawiają się ubogo wyposażone auta ze słabymi silnikami i wysokimi przebiegami lub „rozbitki”.
70 000 zł – Budżet na zakup krajowego auta z lat 2012-2014. Z niezłym wyposażeniem, ale w słabszej wersji.
120 000 zł – Najdroższe „cywilne” klasy A z minimalnym przebiegiem. Topowe A45 AMG bywają wyceniane na 125-180 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 (A 160) 1.6 (A 180) 1.6 (A 200) 2.0 (A 220) 2.0 (A 250) 2.0 (A45) 1.5 (A 160 CDI) 1.5 (A 180 CDI) 1.8 (A 200 CDI) 2.1 (A 220 CDI)
Pojemność skokowa 1595 cm³ 1595 cm³ 1598 cm³ 1991 cm³ 1991 cm³ 1991 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³ 1796 cm³ 2143 cm³
Zasilanie benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 102 KM 122 KM 156 KM 184 KM 211 KM 360 KM 90 KM 109 KM 136 KM 170 KM
Maks. moment obr. 180 Nm 200 Nm 250 Nm 300 Nm 350 Nm 450 Nm 240 Nm 260 Nm 300 Nm 350 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,6 s 9,2 s 8,2 s 6,9 s 6,6 s 4,6 s 13,8 s 11,3 s 9,3 s 8,2 s
Prędkość maks. 190 km/h 202 km/h 224 km/h 228 km/h 240 km/h 250 km/h 180 km/h 190 km/h 210 km/h 220 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,4 l/100 km 5,4 l/100 km 5,5 l/100 km 6,6 l/100 km 5,9 l/100 km 6,9 l/100 km 3,7 l/100 km 3,9 l/100 km 4,3 l/100 km 4,1 l/100 km

HISTORIA MODELU

2012 - debiut trzeciej generacji klasy A
2013 - gamę uzupełniają modele GLA (crossover) oraz CLA (sedan, kombi w 2014 r.), drobna modernizacja samochodów z rocznika 2014
2015 - poważniejszy lifting, nowe wersje silnikowe (np. A 160, A 250, A 220d)
2018 - premiera klasy A IV (W177)

Mercedes-CLA-A45-AMG_4
Sedan (CLA) w topowej wersji A45 AMG.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Rozciągające się łańcuchy rozrządu
    Problem może pojawić się w dieslach 2.1. Łańcuch po znajduje się po stronie sprzęgła.
    Koszt wymiany: od 3000 zł
  • Serwisowanie skrzyni 7G-DCT
    Wymiana pakietu sprzęgieł, dwumasy czy mechatroniki będzie kosztowna.
    Koszt naprawy: od 4000 zł
  • Przeciekanie wody do bagażnika
    Trzeba zdjąć zderzak i uszczelnić odpowietrzenia. Słabe są też uszczelki drzwi.
    Koszt naprawy: od 500 zł
  • Nadmiar elektroniki
    Przy wielu czynnościach (nawet wymianie tylnych kloców hamulcowych) trzeba podpinać auto do komputera, co generuje koszty.

ZALETY I WADY

+ Efektowna stylizacja, dobre prowadzenie.
+ Szeroka paleta wersji, wysoka trwałość.
+ Brak problemów z korozją.

- Przeciętne wykończenie wnętrza, które potrafi trzeszczeć podczas jazdy.
- Ciasne wnętrze – zwłaszcza z tyłu.
- Nieco zbyt sztywne zawieszenie.

WARTO KUPIĆ

Egzemplarz z krajowego salonu, z pakietem AMG. Jazda nim będzie przyjemna, a sprzedaż – relatywnie łatwa.

UWAŻAJ NA

„Okazje”. Import klasy A jest opłacalny, gdy auto ma wysoki przebieg, było rozbite bądź przeszło inne „przygody”.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6

SUMA: 16/24 pkt

Czytaj także