Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używany Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4 (2012) – test długodystansowy

Używany Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4 (2012) – test długodystansowy

archiwum

Używany Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4 (2012) – test długodystansowy

Qashqai z silnikiem wysokoprężnym i napędem 4x4 okazał się autem bardzo uniwersalnym, ale niestety pod wieloma względami mocno rozczarował. 

Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4 – egzemplarz w teście

  • szczegółowy raport ze 114 tys. km: start – 85 tys. km, meta – 199 tys. km
  • rok produkcji: 2012
  • obecny przebieg: 199 tys. km
  • obecna wartość: 34 tys. zł

Nissan Qashqai (J10) – o modelu

  • lata produkcji: 2006-2013
  • silniki benzynowe: 1.6-2.0 (114-141 KM)
  • silniki Diesla: 1.5-2.0 (103-150 KM)
Nissan_Qashqai_1

Wyraźnie widać po Qashqaiu upływający czas, niczym szczególnym dzisiaj już nie zachwyca. 

Czy jedno auto może zastąpić dwa inne? Jeśli będzie odpowiednio uniwersalne, to, przynajmniej w teorii, tak. Pan Marcin od wielu lat użytkował Toyotę RAV4 pierwszej generacji. Auto służyło głównie do wyjazdów w góry, bo pasją właściciela jest jazda na snowboardzie. Mimo obecności instalacji LPG i ponad 400 tys. km przebiegu RAV4 nie zawodziła.

Ale pan Marcin coraz bardziej obawiał się zagranicznych podróży wysłużoną już Toyotą. Z kolei na co dzień użytkował Corollę E12 z 1,4-litrowym dieslem. Pewnego dnia stwierdził, że RAV4 i tak musi zastąpić nowszym samochodem, ale może warto wybrać taki, który zastąpi też w mieście Corollę.

Nissan_Qashqai_4

Panel sterowania wentylacją umieszczono zbyt nisko. Bardzo czytelne zegary.

Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4: silniki

Okazało się jednak, że może i wybór kilkuletnich SUV-ów i crossoverów jest spory, ale rzadko który ma napęd na obie osie. A był on warunkiem koniecznym, bez niego podczas zimowych eskapad auto nie byłoby zbyt użyteczne. W salonie Nissana udało się znaleźć Qashqaia z 1,6-litrowym dieslem. Pan Marcin obawiał się jednak, czy taka jednostka nie będzie zbyt słaba, szczególnie w połączeniu z napędem 4x4. Sprzedawca przekonywał jednak, że ta odmiana jeździ prawie jak mocniejsza 2.0 dCi. Odbyto też jazdę testową mocniejszą wersją i okazało się, że w ruchu 130-konny silnik niewiele ustępuję odmianie 2.0 o mocy 150 KM. Wynika to z faktu, że mniejsza jednostka osiąga dokładnie taki sam maksymalny moment obrotowy (320 Nm), i to nawet przy niższych obrotach. Do tego egzemplarz z silnikiem 1.6 był zadbany, dość dobrze wyposażony i miał udokumentowaną historię serwisową. Wynikało z niej, że wymieniono w ramach gwarancji oba przednie łożyska kół. A to niezbyt trwały element w Qashqaiu i pan Marcin obawiał się, że być może będzie musiał się tym zająć po zakupie crosovera Nissana.

Nissan_Qashqai_10

Żwawy silnik jest dosyć dobrze wygłuszony. Niestety bardzo irytuje praca układu start-stop. Działa on powolnie.

Do dzisiaj właściciel chwali pracę silnika. 1.6 dCi jest dobrze wygłuszony, pracuje kulturalnie i płynnie rozwija moc, chociaż wyraźniej budzi się do życia dopiero od 1800 obr./min. Gdy Qashqaiem jadą w trasie dwie osoby i ich bagaże na wyjazdy snowboardowe, dynamika i elastyczność okazują się zupełnie wystarczające. Dopiero gdy autem podróżują cztery osoby, a na dachu zainstalowany jest bagażnik, Nissan wymusza spokojniejszą jazdę.

Dopóki prędkość nie jest zbyt wysoka, Qashqai okazuje się dość oszczędny. W trasie potrzebuje 6-6,5 l oleju napędowego na 100 km. Zupełnie inaczej jest w mieście, nie tylko na krótkich dystansach. Spalanie czasami przekracza 9 l na 100 km. A do tego bardzo drażni swoją pracą powolnie reagujący układ start-stop (właściciel zawsze go wyłącza po odpaleniu auta).

DANE TECHNICZNE Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4
Silnik turbodiesel
Pojemność skokowa 1698 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 130 KM
Maks. moment obrotowy 320 Nm
Osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna 190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s
Średnie zużycie paliwa 4,5 l/100 km

Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4: układ napędowy

Układ napędu 4x4 opiera się na sprzęgle wielopłytkowym sterowanym elektromagnetycznie. Gdy przednia oś traci przyczepność, tylna dołącza się z wyczuwalnym opóźnieniem. Jednak właściciel mówi, że napęd może i nie jest szczególnie wyrafinowany, ale zimą w górach okazuje się nieoceniony. A po drugie – na amatorskiej imprezie sportowej organizowanej przez jeden z krajowych automobilkubów na zamkniętym obiekcie Qashqai dał sporo frajdy na trasie pokonywanej na czas. I po wyłączeniu układu ESP pozwalał na jazdę efektowymi poślizgami.

Przy przebiegu 147 tys. km wymieniono sprzęgło na nowe, ale ze względu na koszty właściciel zdecydował się na regenerację dwumasowego koła zamachowego. Jednak dzisiaj żałuje tej decyzji. Po zaledwie 50 tys. km przejechanych od tego czasu czuć, że koło zamachowe wymaga wymiany, ale nie najlepiej pracuje też samo sprzęgło. Zdarza się, że podczas redukcji trzeba użyć większej siły do zmiany biegów. Na pewno warto wymienić hałasujące łożysko, ale pan Marcin mówi, że nie zdziwi się, jeśli okaże się, że tarcza sprzęgła i docisk też nadają się już do wymiany.

Nissan_Qashqai_6

Fotele są dosyć wygodne, ale przeszkadza skokowa regulacja nachylenia oparć.

Nissan_Qashqai_7

Kanapa ma wystarczająco długie siedzisko, ale brakuje miejsca na boki i na nogi. 

Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4: usterki

Sporo problemów sprawił filtr DPF. Mimo regularnego użytkowania auta w trasie dwa razy trzeba było go wypalać w trybie serwisowym. A przy 188 tys. km zdemontowano go i oddano do specjalistów czyszczących filtry.

W przeszłości właściciel zauważył podczas kontroli stanu oleju, że nagle silnik zaczął go sporo zużywać. Okazało się jednak, że za spadek poziomu oleju odpowiada wyraźny wyciek z miski olejowej. Po jej uszczelnieniu silnik znowu nie wymagał uzupełniania stanu oleju pomiędzy przeglądami. Ostatnio jednak problem powrócił. Pan Marcin był przekonany, że znowu trzeba uszczelnić miskę. Trudno się dziwić, bo jest ona zaolejona. Jednak podczas naszej kontroli stanu auta w serwisie okazało się, że za wyciek odpowiada głównie turbosprężarka. Wymaga ona szybkiej interwencji mechanika.

Nissan_Qashqai_12

Turbosprężarka jest bardzo mocno zaolejona, trzeba się nią natychmiast zająć. Regeneracja będzie kosztowała od 700 zł wzwyż.

Niestety to niejedyne zaniedbanie. Ostatnie 30 tys. km Qashqaiem jeździła partnerka właściciela, która, jak mówi, nie zna się na samochodach. Ale właśnie dlatego regularnie korzystała z usług warsztatu, poleconego zresztą przez znajomych. Z czasem użytkowniczka auta poczuła na kierownicy stuki, a Nissan zaczął „pływać” po drodze. W warsztacie wymieniono jedną końcówkę drążka kierowniczego i wysłano obecną użytkowniczkę auta na ustawienie geometrii. Jednak kilka dni później, podczas naszej sesji zdjęciowej, weryfikujący dla nas stan auta mechanik złapał się za głowę – druga końcówka drążka kierowniczego kwalifikowała się do natychmiastowej wymiany. Tak samo zresztą jak i sama maglownica.

Do tego niefachowy serwis przeoczył wspomniany wyciek z turbosprężarki, a odpadającą listwę z oświetleniem tylnej rejestracji po prostu przykleił zamiast wymienić, tak jak prosiła użytkowniczka.

Nissan_Qashqai_8

Spory bagażnik, a do tego foremny. Ma od 410 do 1550 litrów pojemności.

Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4: co jest udanym pomysłem, a co irytuje?

To nam się podoba

  • Prosta obsługa tablicy przyrządów
  • Auto prowadzi się dość pewnie i komfortowo

To się nam nie podoba

  • Trzeszczące plastiki
  • Skokowa regulacja foteli
Nissan_Qashqai_9

Tylna klapa podnosi się niżej niż w większości kompaktów, bardzo łatwo się o nią uderzyć.

Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4: koszty czynności serwisowych

Przebieg Opis czynności Koszt
87 000 km Przegląd w ASO, wymieniono przednie klocki hamulcowe. 1120 zł
102 000 km Przegląd w nieautoryzowanym warsztacie, poza olejami i filtrami zmieniono przednie łączniki stabilizatora. 640 zł
118 000 km Przegląd, wymiana przednich tarcz i klocków. 890 zł
121 000 km Wypalanie filtra DPF w trybie serwisowym, wymiana oleju. 550 zł
132 000 km Przegląd, czyszczenie klimatyzacji i uzupełnienie czynnika chłodzącego, wymiana tulei tylnych amortyzatorów. 840 zł
147 000 km Przegląd, wymiana sprzęgła, koła zamachowego (na zregenerowane) oraz przednich klocków hamulcowych. 2100 zł
159 000 km Przegląd, wymiana przednich amortyzatorów oraz tylnych klocków hamulcowych, uszczelnienie miski oleju. 1560 zł
175 000 km Przegląd, wymiana przednich tarcz oraz klocków. 1080 zł
188 000 km Diagnostyka układu DPF, czyszczenie serwisowe. 180 zł
190 000 km Przegląd, demontaż i czyszczenie filtra DPF. 1100 zł
195 000 km Wymiana końcówki drążka kierowniczego. 150 zł
199 000 km Wymiana drugiej końcówki drążka kierowniczego oraz jednego z łożysk przednich kół, regeneracja maglownicy, ustawienie geometrii. 1780 zł
SUMA   11 990 zł

Używany Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4: podsumowanie

Nissan_Qashqai_2
Napęd Qashqaia jest prosty, ale w większości sytuacji okazuje się skuteczny. Irytować może jedynie to, że przeniesienie napędu na tylną oś następuje z wyraźnym opóźnieniem.

 

Qashqai z napędem 4x4 okazał się faktycznie dość uniwersalny, a mimo dość wąskiej kabiny i kilku wpadek w dziedzinie ergonomii – całkiem przyjemny w użytkowaniu. Jednak właściciel oczekiwał znacznie więcej w dziedzinie niezawodności.

Czytaj także