Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używane Subaru Impreza XV 2.0 (2010) – test długodystansowy

Używane Subaru Impreza XV 2.0 (2010) – test długodystansowy

archiwum

Używane Subaru Impreza XV 2.0 (2010) – test długodystansowy

Gdy kupowano to Subaru, wielu klientów decydowało się na jednostki wysokoprężne. Jednak pierwszy właściciel tego auta nie zamierzał eksperymentować.

Subaru Impreza XV 2.0  – egzemplarz w teście

  • szczegółowy raport z 95 tys. km: start – 20 km, meta – 95 tys. km
  • rok produkcji: 2010
  • obecny przebieg: 95 tys. km
  • obecna wartość: 32 tys. zł

Subaru Impreza GE, GV, GH, GR – o modelu

  • lata produkcji: 2007-2012
  • silniki benzynowe: 1.5-2.5 (107-300 KM)
  • silnik Diesla: 2.0 (150 KM)

Przez lata benzynowe boxery Subaru zdobyły renomę trwałych jednostek napędowych. Ale nigdy nie słynęły z oszczędności, więc gdy japoński producent zaoferował wysokoprężny silnik w charakterystycznym dla siebie układzie o przeciwległych cylindrach, spotkało się to ze sporym zainteresowaniem klientów.

Subaru_Impreza_XV_2.0_5

Uporządkowany kokpit wykonano z dosyć twardych i niezbyt ładnych tworzyw.

Subaru Impreza XV 2.0: diesel kontra benzyna

Tym bardziej że w testach nowe silniki wypadały świetnie. Były tak jak oczekiwano oszczędne, niezwykle elastyczne, a do tego „kręciły się” bardzo wysoko jak na diesle.

Jednak pierwszy właściciel tego Subaru Imprezy, który kupował auto w polskim salonie, zdecydował się na prostą jednostkę benzynową. Nie planował szczególnie dużych przebiegów rocznych, a zależało mu na skrzyni automatycznej, niedostępnej w dieslu. Zdawał sobie sprawę, że zużycie paliwa w takiej wersji nie będzie niskie. Ale jak pokazał czas – był to bardzo dobry wybór.

Subaru_Impreza_XV_2.0_10

Benzynowy silnik zapewnia kompaktowemu Subaru przeciętne osiągi, ale za to okazał się bezawaryjny.

Impreza była bardzo drogim autem – ten kompaktowy samochód ciężko było kupić za mniej niż 100 tys. zł. Model oferuje stały napęd na cztery koła i dosyć bogate jak na tę klasę wyposażenie, ale za ok. 15 tys. zł więcej można było nabyć dużo większego Forestera. Biorąc pod uwagę wysoki pułap cen, trudno się dziwić, że wielu klientów dopłacało jeszcze trochę do dynamicznej i oszczędnej odmiany wysokoprężnej.

Okazało się jednak, że w praktyce zalety diesli bledną przez ich awaryjność. Najpierw pojawiły się problemy z bardzo nietrwałymi sprzęgłami oraz kołami dwumasowymi. Później poważniejsze – w silnikach zacierały się panewki, a nawet pękały wały korbowe.

Za to ten benzynowy egzemplarz jeździł zupełnie bezproblemowo. Po pewnym czasie Impreza zmieniła posiadacza, ale jej pierwszy właściciel odsprzedał auto znajomemu, dlatego znamy pełną historię auta oraz koszty eksploatacji.

Subaru_Impreza_XV_2.0_12

Skórzana tapicerka powstała na zamówienie pierwszego właściciela. 

Subaru_Impreza_XV_2.0_13

Wystarczająca przestronność, dość długie i wygodne siedzisko.  

Subaru Impreza XV 2.0: wyposażenie

Samochód jest bogato wyposażony. Oprócz wspomnianej skrzyni automatycznej ma m.in. kamerę cofania czy nawigację, jednak to opcjonalne wyposażenie zamontowano dopiero w ASO przed obiorem auta. Nie ma jednak co do niego żadnych zastrzeżeń, bo działa bezproblemowo. A do tego nawigację można po latach bez problemu zaktualizować, co w przypadku zestawów fabrycznych nie jest takie oczywiste.

Subaru_Impreza_XV_2.0_9

Nawigacja Garmina po latach okazuje się nadal w pełni użyteczna.

Za to obecny użytkownik narzeka na zbyt prosty komputer pokładowy. Pokazuje on średnie spalanie, ale zasięgu już nie. Szkoda też, że kierunkowskazy mrugają tylko raz po lekkim naciśnięciu dźwigni. Producent zdecydował się też na niezrozumiałą oszczędność – jedynie szyba kierowcy po dłuższym przytrzymaniu przycisku sama otworzy się do końca lub domknie, a inne nie. Z kolei w zestawie zegarów znalazł się niepotrzebnie duży wskaźnik poziomu paliwa, a zabrakło przydatnego wskaźnika temperatury silnika. Na szczęście kabina auta nagrzewa się szybko nawet w mroźne dni, a jazdę ułatwiają podgrzewane fotele oraz pióra wycieraczek.

Subaru_Impreza_XV_2.0_4

Skromna pojemność – jedynie 301 l. Po złożeniu kanapy tworzy się próg.

Subaru Impreza XV 2.0: napęd, prowadzenie i komfort jazdy 

Jednak najbardziej nieoceniony okazuje się oczywiście stały napęd obu osi. Nawet na oblodzonej czy luźnej nawierzchni Impreza ma rewelacyjną trakcję i zapewnia kierowcy niezwykły komfort psychiczny.

Po odmianie XV można by też oczekiwać, że świetnie poradzi sobie poza asfaltem. Jednak plastikowe nakładki na zderzakach, błotnikach i progach to w rzeczywistości jedynie pakiet stylistyczny. Ta wersja Imprezy ma dokładnie taki sam prześwit jak standardowa odmiana (15,5 cm) i nie ma dodatkowych osłon podwozia. Szkoda, bo świetny napęd aż kusi, żeby czasami zjechać z asfaltu.

Subaru_Impreza_XV_2.0_16

Szkoda, że producent nie zdecydował się na montaż solidnych osłon podwozia w odmianie XV.

Jednak zawieszenie i tak posiada spory skok i dosyć miękkie nastawy, a to przekłada się na wysoki komfort jazdy, również na dziurawych i szutrowych drogach. Skutkiem takiego zestrojenia układu jezdnego są też wyraźne przechyły nadwozia na zakrętach, ale mimo to Impreza XV jeździ bardzo pewnie, nawet na szybko pokonywanych autostradowych łukach.

Subaru Impreza XV 2.0: skrzynia biegów, osiągi, spalanie

Pracująca w tym aucie przekładnia to klasyczny hydrokinetyczny „automat”. Jest bardzo trwały, bezproblemowy, ale ma jedynie cztery przełożenia. Do tego właściciel narzeka trochę na szybkość jego reakcji. O tym, jak działa skrzynia biegów, świadczy czas przyspieszenia do 100 km/h. Wynosi on 11,6 sekundy, w odmianie ze skrzynią manualną jest o 2 sekundy krótszy.

Subaru_Impreza_XV_2.0_6

Prosta przekładnia automatyczna o czterech biegach jest powolna, ale bezawaryjna. Olej zmieniano w niej raz, przy 66 tys. km

Praca automatycznej przekładni ma też spory wpływ na zużycie paliwa. W mieście nie ma co liczyć na to, że auto zadowoli się mniej niż 9 l/100 km. Na szczęście podczas spokojnej jazdy w trasie spalanie spada do 6,5 litra, a na autostradzie do 7,2 l, a to już zupełnie rozsądne wartości.

DANE TECHNICZNE 2.0R
Silnik  benzynowy
Pojemność skokowa 1994 cm3
Układ cylindrów/zawory B4/16
Moc maksymalna 150 KM
Maks. moment obrotowy 196 Nm
Osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna 182 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s
Średnie zużycie paliwa 8,4 l/100 km

Subaru Impreza XV 2.0: trwałość i niezawodność

Jednostka napędowa o charakterystycznym, przyjemnym brzmieniu spełniła wszystkie oczekiwania co do niezawodności. Do tego nie zużywa w ogóle oleju, a nie jest to oczywiste w przypadku boxera Subaru. Gdy słucha się opinii obu właścicieli tego auta, można łatwo przypomnieć sobie lata 90. Japońskie auta były wtedy wzorcowo niezawodne i takie właśnie okazało się Subaru podczas dziewięcioletniej eksploatacji.

Tak naprawdę zauważono tylko trzy usterki w trakcie całego okresu użytkowania. Pierwszą z nich było złe spasowanie wnętrza, które objawiało się trzeszczeniem podczas jazdy. Autoryzowany serwis za pierwszym razem sobie z tym nie poradził, ale podczas kolejnej wizyty skutecznie wyeliminował niepożądane hałasy. Druga awaria była drobna – pewnego dnia przestały działać przyciski od sterowani radiem na kierownicy. Naprawiono to podczas okresowego przeglądu. Ostatnią usterkę zauważyliśmy podczas naszych zdjęć, gdy auto było na podnośniku – wymiany wymaga jeden z uszczelniaczy półosi.

Subaru_Impreza_XV_2.0_8

Przyciski na kierownicy pewnego dnia przestały reagować. Usterkę usunięto w ramach gwarancji podczas przeglądu w ASO. 

Subaru Impreza XV 2.0: co jest udanym pomysłem, a co irytuje?

To nam się podoba

  • Duże składane lusterka
  • Wejścia AUX oraz USB
  • Podświetlana stacyjka
Subaru_Impreza_XV_2.0_11

Podgrzewane pióra wycieraczek to świetne rozwiązanie zimową porą.

To się nam nie podoba

  • Słaba zwrotność (średnica zawracania wynosi 11,6 m)
  • Zbyt krótki podłokietnik
Subaru_Impreza_XV_2.0_7

Niedopracowane zegary, zabrakło m.in. wskaźnika temperatury silnika.

Subaru_Impreza_XV_2.0_3

Przednim zderzakiem łatwo zahaczyć, na szutrach trzeba się pilnować.

Subaru Impreza XV 2.0: koszty czynności serwisowych

Przebieg Opis czynności Koszt
20 km Przegląd zerowy, montaż akcesoriów. 0 zł
12 600 km Przegląd w ASO, wymiana oleju. W ramach gwarancji zgłoszono skrzypienie przedniej szyby i tablicy przyrządów na nierównościach oraz niedziałające sterowanie radiem na kole kierownicy. Usterki usunięto bezpłatnie.  1320 zł
20 800 km  Przegląd w ASO, wymiana oleju silnikowego.  1100 zł
30 900 km Przegląd w ASO, wymiana oleju, naprawa skrzypiącej konsoli środkowej.  1410 zł
49 500 km Przegląd w ASO, wymiana oleju, akcja serwisowa polegająca na kontroli i zabezpieczeniu przewodów hamulcowych.  1080 zł
56 100 km Przegląd w ASO, wymiana oleju, odgrzybienie klimatyzacji. 1450 zł
66 000 km Przegląd w ASO, wymiana oleju, fitrów powietrza i kabinowego, przednich tarcz i klocków hamulcowych. Zmieniono też olej w skrzyni biegów oraz mechanizmach różnicowych. 2600 zł
79 000 km Przegląd w ASO, wymiana oleju i filtra powietrza.  1180 zł
82 500 km W nieautoryzowanym serwisie wymieniono gumy stabilizatora oraz pasek osprzętu silnika.  350 zł
89 500 km Przegląd, wymiana oleju, zmieniono łożysko alternatora, filtry oraz kompletny rozrząd wraz z pompą wody.  3350 zł
SUMA WYDATKÓW   13 840 zł

Używane Subaru Impreza XV 2.0: podsumowanie

Subaru_Impreza_XV_2.0_15

Z tym układem napędowym Impreza XV aż prosi się o większy prześwit.

Ta wersja nie jest bardzo dynamiczna ani oszczędna. Ale zachwyca bezawaryjną eksploatacją. Ze względu na napęd szczególnie docenią to auto mieszkańcy rejonów górskich. Szkoda, że większy prześwit otrzymał dopiero model XV oparty na następnej Imprezie.

Czytaj także