Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Jaguar F-Pace P400e AWD – test

Jaguar F-Pace P400e AWD – test

Szlachetniej wykończona kabina i nowy hybrydowy napęd plug-in – F-Pace po liftingu jest lepiej przygotowany do konkurowania z rywalami.

W Jaguarze wielkie zmiany. Szefostwo firmy zapowiedziało radykalny zwrot ku elektromobilności. W międzyczasie trwają prace nad odświeżaniem obecnych modeli. Jest wśród nich F-Pace – średniej wielkości SUV, zaprezentowany w 2015 r.

KSZ_JAGUAR_FPACE_I_FL_P400e_STATYKA_023
Nadwozie F-Pace'a mierzy 475 cm długości i 166 cm wysokości.

Poza odnowionym wystrojem kabiny zmiany objęły m.in. uhybrydowione silniki (w tym nowe jednostki R6), nowy system operacyjny i korekty w zawieszeniu. Zwieńczeniem listy nowości jest mocna hybryda plug-in: 404-konna wersja P400e.

Więcej Jaguara

Mimo upływu lat F-Pace wciąż wygląda świeżo – karoseria wymagała jedynie symbolicznych korekt. Teraz, wreszcie, model oferuje też wysokiej próby wykończenie kabiny. Szlachetne materiały i wysmakowane detale sprawiają, że wewnątrz panuje atmosfera bardziej „premium” niż w konkurencyjnych SUV-ach. Nadwozie Jaguara jest przestronne i funkcjonalne (m.in. duże lusterka, drzwi z osłonami progów, regulacja pochylenia oparć kanapy), choć użyteczność bagażnika w hybrydzie ogranicza subtelny schodek. 

DANE TECHNICZNE Jaguar F-Pace 400e AWD
Silnik benz., turbo + elektr.
Pojemność skokowa 1997 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 404 KM/5500
Maks. moment obrotowy 640 Nm/1500
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 475/207/166 cm
Rozstaw osi 287 cm
Średnica zawracania 12,2 m
Masa/ładowność 2114/576 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 515/1342 l
Pojemność zbiornika paliwa 69 l (Pb 95)
Opony 255/55 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,3 s
Średnie zużycie energii 2,2 l/100 km
Zasięg b.d.
Cena 317 400 zł

Z perspektywy kierowcy F-Pace ma wiele zalet, w tym: wszechstronnie konfigurowalne cyfrowe zegary z możliwością prezentacji mapy, sporo analogowych instrumentów (m.in. pokrętło do regulacji podświetlenia) oraz przejrzysty, estetyczny system operacyjny. Ale są i wady: „szklane” przyciski na kierownicy oraz panelu wentylacji nie są zbyt precyzyjne w reakcjach, nawiew pracuje nieco za głośno, poza tym brakuje obsługi głosowej po polsku.

KSZ_JAGUAR_FPACE_I_FL_P400e_INTERIOR_008
Szlachetnie wykończony kokpit z rozbudowaną konsolą „otula” kierowcę. Udany, intuicyjny w obsłudze system operacyjny (dłoń można opierać na dźwigni automatu).

Mocy w nadmiarze 

Hybrydowy napęd plug-in korzysta z połączenia 300-konnego silnika 2.0 R4 turbo oraz 143-konnej jednostki elektrycznej. Czuć, że jego siła jest potężna (404 KM, 640 Nm), dawkowanie momentu obrotowego odbywa się zaskakująco kulturalnie, a 8-biegowy automat reaguje całkiem „przytomnie”, choć to napęd raczej do okazjonalnych sprintów i codziennej efektywnej jazdy „na prądzie”. Jaguara wyposażono w pojemny akumulator (17,1 kWh brutto/13,8 kWh netto), który zapewnia 40-45 km realnego zasięgu, oraz rozbudowane możliwości ładowania (AC 7 kW i szybkie ładowanie DC 32 kW). 

DANE TESTOWE Jaguar F-Pace 400e AWD
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 39,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 39,4 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 58,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,3 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 99 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,5
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 13,1/9,3/11,2 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 610 km

Doposażony w adaptacyjne zawieszenie F-Pace okazuje się bardzo zwarty w prowadzeniu. Mimo wysokiej masy własnej zachowuje się pewnie przy nagłej zmianie kierunku jazdy, ma przyjemnie wyważony układ kierowniczy i tworzy spójną, skondensowaną całość. I, w przeciwieństwie do niektórych SUV-ów, „nie pływa” przy prędkościach autostradowych. To wszystko przy wysokim komforcie jazdy: w bazowym trybie zawieszenie jest przyjemnie sprężyste i dobrze izoluje od jezdni, a system redukcji szumów pomaga dbać o skuteczne wygłuszenie. 

KSZ_JAGUAR_FPACE_I_FL_P400e_INTERIOR_055
Napęd plug-in z silnikiem 2.0 turbo zapewnia piorunujące osiągi przy umiarkowanym spalaniu, ale miłośnikom dynamiki polecamy wersję 3.0 R6.

Wersja pokazowa

Z perspektywy statystycznego nabywcy ciekawsze są jednak spalinowe wersje F-Pace'a, zwłaszcza że odmiana P400e cenowo „zahacza” już o rewir większych SUV-ów plug-in (X5, GLE) z pojemniejszymi akumulatorami oraz... elektrycznego I-Pace'a – doposażona kosztuje ok. 400 tys. zł.

Jaguar F-Pace 400e AWD – test: podsumowanie

ZALETY/WADY
+ przestronne wnętrze, wytworne wykończenie, wysokie osiągi, zwarte prowadzenie, niszowy charakter
– wysoka cena, niedociągnięcia w ergonomii

Elegancki, funkcjonalny SUV „zżyty” z kierowcą. Interesująca alternatywa dla niemieckich aut.

Ocena:

Czytaj także