Szlachetniej wykończona kabina i nowy hybrydowy napęd plug-in – F-Pace po liftingu jest lepiej przygotowany do konkurowania z rywalami.
W Jaguarze wielkie zmiany. Szefostwo firmy zapowiedziało radykalny zwrot ku elektromobilności. W międzyczasie trwają prace nad odświeżaniem obecnych modeli. Jest wśród nich F-Pace – średniej wielkości SUV, zaprezentowany w 2015 r.
Poza odnowionym wystrojem kabiny zmiany objęły m.in. uhybrydowione silniki (w tym nowe jednostki R6), nowy system operacyjny i korekty w zawieszeniu. Zwieńczeniem listy nowości jest mocna hybryda plug-in: 404-konna wersja P400e.
Mimo upływu lat F-Pace wciąż wygląda świeżo – karoseria wymagała jedynie symbolicznych korekt. Teraz, wreszcie, model oferuje też wysokiej próby wykończenie kabiny. Szlachetne materiały i wysmakowane detale sprawiają, że wewnątrz panuje atmosfera bardziej „premium” niż w konkurencyjnych SUV-ach. Nadwozie Jaguara jest przestronne i funkcjonalne (m.in. duże lusterka, drzwi z osłonami progów, regulacja pochylenia oparć kanapy), choć użyteczność bagażnika w hybrydzie ogranicza subtelny schodek.
DANE TECHNICZNE | Jaguar F-Pace 400e AWD |
---|---|
Silnik | benz., turbo + elektr. |
Pojemność skokowa | 1997 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 404 KM/5500 |
Maks. moment obrotowy | 640 Nm/1500 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 475/207/166 cm |
Rozstaw osi | 287 cm |
Średnica zawracania | 12,2 m |
Masa/ładowność | 2114/576 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 515/1342 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 69 l (Pb 95) |
Opony | 255/55 R19 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 240 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,3 s |
Średnie zużycie energii | 2,2 l/100 km |
Zasięg | b.d. |
Cena | 317 400 zł |
Z perspektywy kierowcy F-Pace ma wiele zalet, w tym: wszechstronnie konfigurowalne cyfrowe zegary z możliwością prezentacji mapy, sporo analogowych instrumentów (m.in. pokrętło do regulacji podświetlenia) oraz przejrzysty, estetyczny system operacyjny. Ale są i wady: „szklane” przyciski na kierownicy oraz panelu wentylacji nie są zbyt precyzyjne w reakcjach, nawiew pracuje nieco za głośno, poza tym brakuje obsługi głosowej po polsku.
Hybrydowy napęd plug-in korzysta z połączenia 300-konnego silnika 2.0 R4 turbo oraz 143-konnej jednostki elektrycznej. Czuć, że jego siła jest potężna (404 KM, 640 Nm), dawkowanie momentu obrotowego odbywa się zaskakująco kulturalnie, a 8-biegowy automat reaguje całkiem „przytomnie”, choć to napęd raczej do okazjonalnych sprintów i codziennej efektywnej jazdy „na prądzie”. Jaguara wyposażono w pojemny akumulator (17,1 kWh brutto/13,8 kWh netto), który zapewnia 40-45 km realnego zasięgu, oraz rozbudowane możliwości ładowania (AC 7 kW i szybkie ładowanie DC 32 kW).
DANE TESTOWE | Jaguar F-Pace 400e AWD |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,0 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,4 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 39,8 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 39,4 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 58,0 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 62,3 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 99 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,5 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 13,1/9,3/11,2 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 610 km |
Doposażony w adaptacyjne zawieszenie F-Pace okazuje się bardzo zwarty w prowadzeniu. Mimo wysokiej masy własnej zachowuje się pewnie przy nagłej zmianie kierunku jazdy, ma przyjemnie wyważony układ kierowniczy i tworzy spójną, skondensowaną całość. I, w przeciwieństwie do niektórych SUV-ów, „nie pływa” przy prędkościach autostradowych. To wszystko przy wysokim komforcie jazdy: w bazowym trybie zawieszenie jest przyjemnie sprężyste i dobrze izoluje od jezdni, a system redukcji szumów pomaga dbać o skuteczne wygłuszenie.
Z perspektywy statystycznego nabywcy ciekawsze są jednak spalinowe wersje F-Pace'a, zwłaszcza że odmiana P400e cenowo „zahacza” już o rewir większych SUV-ów plug-in (X5, GLE) z pojemniejszymi akumulatorami oraz... elektrycznego I-Pace'a – doposażona kosztuje ok. 400 tys. zł.
ZALETY/WADY
+ przestronne wnętrze, wytworne wykończenie, wysokie osiągi, zwarte prowadzenie, niszowy charakter
– wysoka cena, niedociągnięcia w ergonomii
Elegancki, funkcjonalny SUV „zżyty” z kierowcą. Interesująca alternatywa dla niemieckich aut.
Napęd plug-in z silnikiem 2.0 turbo zapewnia piorunujące osiągi przy umiarkowanym spalaniu, ale miłośnikom dynamiki polecamy wersję 3.0 R6.
Atut Jaguara: można go ładować nie tylko ze stacji AC (moc do 7 kW), ale i DC (do 32 kW, od 0 do 80% w ciągu 30 min).