Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Jaguar E-type 60 Collection

Odrodzone klasyki – Jaguar E-type 60 Collection

Odrodzone klasyki – Jaguar E-type 60 Collection

Na 60. urodziny modelu E-type Jaguar zbuduje 12 egzemplarzy tego modelu, wzorowanych na pierwszych wystawowych egzemplarzach coupe i roadstera.

15 marca 1961 roku na salonie samochodowym w Genewie Jaguar zaprezentował model E-type. Najpierw do jazd próbnych udostępniono tylko coupe, które na targową prezentację w ekspresowym tempie dostarczył PR-owiec Bob Berry. Zainteresowanie było tak wielkie, że zdecydowano, by na następny dzień do Genewy dostarczyć jeszcze roadstera. Norman Dewis, kierowca testowy Jaguara, otrzymał polecenie, by rzucić wszystko i pędzić z Coventry w Wielkiej Brytanii do Szwajcarii. Trasy obu wspomnianych wypraw zostały przedstawione przez artystę Kinga Nerda i trafią na konsole między siedzeniami egzemplarzy E-type'a, które Jaguar odrestaurowuje i modyfikuje, by uczcić 60. rocznicę debiutu tego modelu.

Zostanie stworzonych łącznie dwanaście sztuk, ale będą one sprzedawane tylko parami – coupe i roadster (pierwszą właśnie zaprezentowano). Coupe są inspirowane demonstracyjnym genewskim egzemplarzem o numerze rejestracyjnym 9600 HP, a roadstery autem z tablicami 77 RW. Wersje coupe będą polakierowane na kolor szary (o nazwie Flat Out Grey, czyli Szary Pełny Gaz, co odwołuje się do tempa podróży auta do Genewy), a kabriolety otrzymają odcień zielony (Drop Everything Green, czyli Zielony Rzuć Wszystko – to także nawiązanie do wspomnianej wyżej podróży). Żaden z nich nie zostanie ponownie użyty przez Jaguara.

Rocznicowe auta z serii E-type 60 Collection otrzymają m.in. specjalne logotypy na masce i wlewie paliwa czy cyferblacie zegarka (zaprojektowane przez Juliana Thomsona, dyrektora działu designu Jaguara).

Wprawdzie starano się zachować maksymalną wierność oryginałowi, ale by uprzyjemnić podróżującym jazdę, zastosowano np. system multimedialny z nawigacją i bluetooth opracowany przez Jaguar Classic.

Do napędu wykorzystywany jest silnik 3.8 R6 z serii XK (269 KM, 353 Nm). Otrzymał aluminiową chłodnicę z elektrycznie sterowanym wentylatorem, elektroniczny zapłon i układ wydechowy z polerowanej stali nierdzewnej (jest trwalszy i zapewnia głębsze brzmienie niż oryginał). Najwiekszą mechaniczną zmianą jest zastosowanie specjalnie opracowanej w pełni zsynchronizowanej 5-biegowej manualnej skrzyni biegów o krótszych przełożeniach. Jaguary E-type 60 Collection przyspieszają od 0 do 96 km/h w 7,0 s i rozpędzają się do 241 km/h.

01E-TYPEFHCexteriorF3Qscopy
Coupe będą malowane tylko w kolorze szarym.
Jaguar
11E-TYPEFHCinterior01
Wnętrze coupe wykończono czarną tapicerką.
Jaguar
01E-TYPEOTSexteriorF3Qs
Roadstery zostaną polakierowane na zielono.
Jaguar
12E-TYPEOTSinterior01
Wnętrza wersji bez dachu są tapicerowane na zielono. W obu odmianach przycisk klaksonu ozdabia 24-karatowe złoto.
Jaguar
10E-TYPEFHCengine02
Silnik 3.8 R6 ma ulepszone układy chłodniczy, zapłonowy i wydechowy.
Jaguar

Czytaj także