Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Jaguar XF (X250) bok i przód w zakręcie w ruchu

Używany Jaguar XF (X250) – dobrze ułożony kot

Jaguar modelem XF nie zawojował rynku, ale to nie znaczy, że brak mu atutów. Nie jest też aż tak kapryśny jak wiele starszych aut brytyjskich. 

Jaguar XF (X250)

  • lata produkcji: 2008-2015
  • ceny od: 29 000 zł

Wraz z tym modelem firma z Coventry zupełnie zmieniła styl, postawiono na oszczędna elegancję zamiast nawiązań do tradycji i barokowych wręcz detali. Jednocześnie nie zrezygnowano z charakteru. Dlatego ta spora limuzyna konkurująca z Mercedesem klasy E czy Audi A6 łączy szlachetne kształty i komfort z przyjemnym prowadzeniem.

Na krętych drogach można docenić bezpośredni układ kierowniczy, zwinnością XF przypomina samochody o klasę mniejsze. Mimo to na autostradach imponuje stabilnością. Konkurenci potrafią jednak być bardziej komfortowi.

Jaguar XF (X250) bok i tył
Zespół odpowiedzialny za wygląd Jaguara XF postawił na stonowaną stylistykę. W porównaniu z poprzednikiem, czyli S-Type'em, design XF-a jest wręcz minimalistyczny.

Niewielu właścicieli narzeka za to na trwałość układu jezdnego. Z reguły pierwsze dają o sobie znać stukami tuleje tylnych wahaczy. Problemem jest jednak skromna podaż zamienników. Trwałością nie grzeszą hamulce, zużycie klocków, w szczególności tylnych, następuje szybko.

Przed zakupem modelu XF warto zwrócić uwagę na to, czy nie ma przecieków do kabiny. Do bagażnika potrafi lecieć woda, a pod nogi pasażera – płyn do spryskiwaczy (jego wyciek może uszkodzić instalację elektryczną). Czasami przerywa się wiązka idąca do klapy i psują się tylne lampy LED. Auta potrafią też „kraść” prąd po zgaszeniu.

Jaguar XF (X250) deska rozdzielcza

Materiały użyte do wykończenia kabiny są szlachetne i trwałe, czasami coś jednak potrafi trzeszczeć.

Szeroki wybór silników

Paleta silników jest bardzo bogata. Aktualnie na naszym rynku ponad 60% oferowanych egzemplarzy ma silniki wysokoprężne. Najtańsze są 2,7-litrowe V6 znane też z Land Roverów, Citroenów i Peugeotów. Niestety w Jaguarach miewają dokładnie te same problemy co w innych autach. Głównie dotyczą smarowania, a w konsekwencji zacierających się panewek i kosztownych usterek układu EGR oraz filtra cząstek stałych.

Silnik 2.7 zastąpił 3.0 oferowany w trzech wariantach mocy (211, 240 i 275 KM). To niezwykle przyjemne źródło napędu (moc, kultura pracy). Znacznie trwalsze, ale też kosztowne w ewentualnych naprawach. Dość często zdarza się też, że dochodzi w nim do rozszczelnienia intercoolerów czy orurowania turbosprężarek.

Ostatni z diesli ma zaledwie cztery cylindry. Jednostka 2.2 jest oszczędna i trwała, do tego całkiem żwawa. Zawodzi tylko jej kultura pracy.

Jaguar XF (X250): siniki wysokoprężne 2.2 2.7 3.0
Silnik  turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Pojemność skokowa 2179 cm3 2720 cm3 2993 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 V6/24 V6/24
Moc maksymalna 200 KM/3500 207 KM/4000 240 KM/4000
Maks. moment obrotowy 450 Nm/2000 435 Nm/1900 500 Nm/2000
Osiągi
Prędkość maksymalna 225 km/h 229 km/h 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s 8,2 s 7,1 s
Średnie zużycie paliwa 5,1 l/100 km 7,5 l/100 km 6,0 l/100 km

W młodszych XF-ach dość popularny jest dwulitrowy silnik benzynowy. To fordowski EcoBoost, również niezbyt szlachetny, ale zaskakująco sprawny. Wolnossący benzynowy V6 3.0 nie jest zbyt popularny, podobnie jak krótko oferowany stary silnik 4.2 V8. Ten drugi jest jednak poszukiwany, uchodzi za ponadprzeciętnie trwały, pięknie brzmi i dość dobrze pracuje zasilany LPG.

Warte grzechu są też 5-litrowe V8, również w niezwykle dynamicznych wersjach z kompresorami. Ale ich spalanie lepiej przemilczeć. Sporo XF-ów na rynku ma też nowszy benzynowy silnik 3.0 V6 z kompresorem. Zbiera on bardzo pochlebne opinie. Najczęściej właśnie z nim łączono napęd 4x4. Jednak to rzadko spotykana opcja.

Jaguar XF (X250): silniki benzynowe 3.0 2.0 4.2 3.0 SC 5.0 XFR
Silnik  benzynowy benz., turbo benzyna benz., kompr. benz., kompr.
Pojemność skokowa 2967 cm3 1999 cm3 4196 cm3 2995 cm3 5000 cm3
Układ cylindrów/zawory V6/24 R4/16 V8/32 V6/24 V8/32
Moc maksymalna 238 KM/6800 240 KM/5500 298 KM/6000 340 KM/6500 510 KM/6000
Maks. moment obrotowy 293 Nm/4100 340 Nm/2000 411 Nm/4100 450 Nm/3500 625 Nm/2500
Osiągi
Prędkość maksymalna 237 km/h 241 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s 7,5 s 6,5 s 5,9 s 4,9 s
Średnie zużycie paliwa 10,5 l/100 km 8,9 l/100 km 11,1 l/100 km 9,4 l/100 km 11,3 l/100 km

Jaguar XF (X250): historia modelu

  • 2007: prezentacja modelu XF (X250)
  • 2009: z ofert znikają obie wersje V8 4.2
  • 2011: lifting, debiutuje diesel 2.2 R4
  • 2012: pojawiają się kombi i benzynowe 2.0
  • 2015: debiut następcy (modelu X260)

Używany Jaguar XF (X250): typowe usterki

  • uciążliwa elektryka i elektronika – problemy sprawiają elektryczne szyby, psują się też zegary, pokrętła skrzyni
  • korozja pod chromowaną listwą klapy
  • problemy ze smarowaniem diesli 2.7
  • w dieslach V6 niezbyt trwały EGR i DPF
Jaguar XF (X250) silnik Diesla 2.7

Diesel 2.7 V6 biturbo to jednostka podniesionego ryzyka – stąd niższe ceny. 

Używany Jaguar XF (X250): sytuacja rynkowa

Zdarzają się okazje, bo popyt, szczególnie na starsze XF-y, jest mały. Z drugiej strony sporo niedrogich egzemplarzy wymaga dużych nakładów (zwłaszcza diesli V6). Łatwo natknąć się też na auta z USA, często powypadkowe. Ciekawe odmiany V8 mają nęcące ceny.

Jaguar XF (X250): orientacyjne ceny rynkowe
29 000-35 000 zł Głównie diesle 2.7, czasami 3.0 z akcyzą do opłacenia. Rzadko – benzynowe 3.0 i 4.2.
45 000-50 000 zł Sporo diesli 3.0, zdarzają się też poliftingowe 2.2 oraz wczesne V8 z kompresorem.
60 000-70 000 zł Auta z lat 2014-2015, często krajowe, z reguły 2.0 i 2.2 oraz bardzo zadbane V8.

Używany Jaguar XF (X250): podsumowanie

Nie jest królem niezawodności, ale jest wyraźnie mniej problematyczny niż starsze Jaguary. Do tego XF nadal dobrze się prezentuje i wyróżnia się na drodze. Na co dzień niezłe będą najmniejsze silniki, ale pięknie brzmiące i mocne V8 też są świetne.

Używany Jaguar XF (X250): galeria zdjęć

Czytaj także