Odświeżony Jaguar F-Pace SVR pod wieloma względami zyskał, ale zachował swój unikalny, oldskulowy charakter.
Podczas gdy motoryzacja zmierza w stronę elektryfikacji, sportowe SUV-y pozostają jednym z ostatnich przykładów aut „myślących” bardziej o swoim kierowcy niż o planecie.
W tym gronie wyróżnia się Jaguar F-Pace SVR, który – tak jak słabsze wersje tego modelu – niedawno przeszedł lifting. Z przodu dotknął on każdego elementu, ale tak nieznacznie, że zmodernizowane auto najłatwiej poznać po sięgającej grilla masce. Z tyłu pojawiły się smuklejsze światła.
W środku: zgrabniejsza kierownica oraz wyższa deska rozdzielcza z lekko wygiętym ekranem centralnym (przyjazny w obsłudze) i wielofunkcyjnymi pokrętłami temperatury w kabinie (po wciśnięciu ustawia się nimi ogrzewanie/wentylację foteli, a po pociągnięciu – siłę nawiewu). F-Pace zyskał też najnowsze systemy bezpieczeństwa.
Na szczęście większe zmiany ominęły silnik – V8 o niedzisiejszej pojemności 5 l (550 KM i 700 Nm, o 20 więcej niż dotąd), z równie niespotykanym dziś kompresorem, imponuje dzikim charakterem, błyskawicznie reaguje na gaz, a wraz z szybko rosnącymi obrotami ma coraz więcej wigoru. Do tego urzeka chrypliwym rykiem w towarzystwie syku kompresora i głośnych strzałów z wydechu (np. po redukcji biegu łopatką świetnego automatu).
Zapewnia też kapitalne osiągi. Wg naszych pomiarów SVR rozpędza się do 100 km/h w 4,1 s, a do dwustu – w 15,2 s. Niestety, „aktywna” jazda oznacza spalanie 25-30 l/100 km. Spokojniejsza obniża wyniki do 19,2 l w mieście, 13,2 l w trasie przy około 140 km/h i 9,7 l poniżej „setki”.
Dane techniczne | Jaguar F-Pace SVR |
---|---|
Silnik | benzynowy, kompresor |
Pojemność skokowa | 5000 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V8/32 |
Moc maksymalna | 550 KM/6250 |
Maks. moment obrotowy | 700 Nm/3500 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Dług./szer./wys./rozstaw osi | 476/207/165/287 cm |
Masa/ładowność | 2058/532 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 552/1358 l |
Poj. zbiornika paliwa | 83 l (Pb 95) |
Opony (przód; tył) | 265/40 R22; 295/35 R22 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 286 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,0 s |
Średnie zużycie paliwa | 11,4 l/100 km |
Zasięg | 720 km |
Cena | 537 100 zł |
Zmodernizowany układ jezdny pozostał sztywny (w komfortowym trybie czuć wstrząsy, w sportowym jest po prostu twardo). Jaguar chętnie skręca, a dzięki preferującemu tył napędowi 4x4 okazuje się skory do „zabawy”. I choć ma zwinniejszych, szybszych do „setki”, oszczędniejszych i tańszych rywali, pokonuje ich charakterem.
Unowocześniony Jaguar F-Pace SVR pozostał samochodem jedynym w swoim rodzaju. I to jest w nim najlepsze.
F-Pace SVR z przodu ma opony 265/40 R22 i tarcze o średnicy 39,5 cm, a z tyłu, odpowiednio, 295/35 R22 i 39,6 cm.
Kokpit zyskał na wykończeniu i wygodzie obsługi, m.in. za sprawą zmodernizowanej konsoli centralnej.
Efektowna dźwignia automatu. Pokrętło z prawej zmienia tryby jazdy, przyciski – m.in. głośność wydechu.
Bardzo czytelny ekran wskaźników daje wybór kilku trybów prezentacji zegarów czy np. mapy nawigacji.
Kierowca może też indywidualnie wpływać na pracę pedału gazu, układu kierowniczego, automatu i zawieszenia.
Zakrzywiony ekran 11,4'' oferuje świetną grafikę (np. zdjęć satelitarnych nawigacji) i przyjazny interfejs.
System czterech dobrej jakości kamer wokół auta przydaje się np. podczas parkowania wzdłuż krawężnika.