Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Jaguar F-Pace SVR przód na łuku drogi

Jaguar F-Pace SVR – test

Tygodnik Motor

Jaguar F-Pace SVR – test

Odświeżony Jaguar F-Pace SVR pod wieloma względami zyskał, ale zachował swój unikalny, oldskulowy charakter.

Podczas gdy motoryzacja zmierza w stronę elektryfikacji, sportowe SUV-y pozostają jednym z ostatnich przykładów aut „myślących” bardziej o swoim kierowcy niż o planecie.

W tym gronie wyróżnia się Jaguar F-Pace SVR, który – tak jak słabsze wersje tego modelu – niedawno przeszedł lifting. Z przodu dotknął on każdego elementu, ale tak nieznacznie, że zmodernizowane auto najłatwiej poznać po sięgającej grilla masce. Z tyłu pojawiły się smuklejsze światła.

_MIK5945
Odświeżone wnętrze – nowa deska rozdzielcza z lekko zakrzywionym ekranem głównym.

W środku: zgrabniejsza kierownica oraz wyższa deska rozdzielcza z lekko wygiętym ekranem centralnym (przyjazny w obsłudze) i wielofunkcyjnymi pokrętłami temperatury w kabinie (po wciśnięciu ustawia się nimi ogrzewanie/wentylację foteli, a po pociągnięciu – siłę nawiewu). F-Pace zyskał też najnowsze systemy bezpieczeństwa.

Na szczęście większe zmiany ominęły silnik – V8 o niedzisiejszej pojemności 5 l (550 KM i 700 Nm, o 20 więcej niż dotąd), z równie niespotykanym dziś kompresorem, imponuje dzikim charakterem, błyskawicznie reaguje na gaz, a wraz z szybko rosnącymi obrotami ma coraz więcej wigoru. Do tego urzeka chrypliwym rykiem w towarzystwie syku kompresora i głośnych strzałów z wydechu (np. po redukcji biegu łopatką świetnego automatu).

_MIK6959
Cztery potężne końcówki układu wydechowego potrafią wydobyć z siebie prawdziwą „kanonadę”.

Zapewnia też kapitalne osiągi. Wg naszych pomiarów SVR rozpędza się do 100 km/h w 4,1 s, a do dwustu – w 15,2 s. Niestety, „aktywna” jazda oznacza spalanie 25-30 l/100 km. Spokojniejsza obniża wyniki do 19,2 l w mieście, 13,2 l w trasie przy około 140 km/h i 9,7 l poniżej „setki”.

Dane techniczne Jaguar F-Pace SVR
Silnik benzynowy, kompresor
Pojemność skokowa 5000 cm3
Układ cylindrów/zawory V8/32
Moc maksymalna 550 KM/6250
Maks. moment obrotowy 700 Nm/3500
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Dług./szer./wys./rozstaw osi 476/207/165/287 cm
Masa/ładowność 2058/532 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 552/1358 l
Poj. zbiornika paliwa 83 l (Pb 95)
Opony (przód; tył) 265/40 R22; 295/35 R22
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 286 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,0 s
Średnie zużycie paliwa 11,4 l/100 km
Zasięg 720 km
Cena 537 100 zł

Zmodernizowany układ jezdny pozostał sztywny (w komfortowym trybie czuć wstrząsy, w sportowym jest po prostu twardo). Jaguar chętnie skręca, a dzięki preferującemu tył napędowi 4x4 okazuje się skory do „zabawy”. I choć ma zwinniejszych, szybszych do „setki”, oszczędniejszych i tańszych rywali, pokonuje ich charakterem.

_MIK7110
Mimo sportowego charakteru SVR zachował praktyczny charakter: 21,3 cm prześwitu i głębokość brodzenia 50 cm.

Jaguar F-Pace SVR: podsumowanie

  • Wspaniały silnik, uzależniająca „ścieżka dźwiękowa”, świetne osiągi, szykowne wnętrze, przyjemne prowadzenie
  • Wysoka cena, odczuwalna w zakrętach masa, ograniczony komfort, duże spalanie

Unowocześniony Jaguar F-Pace SVR pozostał samochodem jedynym w swoim rodzaju. I to jest w nim najlepsze.

Jaguar F-Pace SVR: galeria zdjęć

Czytaj także