Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
„Motor” nr 30 z 1975 r. – okładka

Pół wieku temu w „Motorze” – przeglądamy wydanie nr 30 z 1975 r.

fot. archiwum/Motor

Pół wieku temu w „Motorze” – przeglądamy wydanie nr 30 z 1975 r.

Czym żyła zmotoryzowana Polska 50 lat temu? Zwracaliśmy uwagę na bardzo ważny temat – przeciwdziałania zmęczeniu podczas jazdy (pomóc miały m.in. specjalne ćwiczenia). Uwagę przykuwał też rozwój linii modelowej Syreny, która wzbogaciła się o rolniczo-dostawcze odmiany. Poza naszym podwórkiem duże zainteresowanie budził nowy prototyp Renault – przymiarka do odpowiedzi na Golfa. W sporcie zaś – dopiero co opadły kurz i emocje po 35. Rajdzie Polski. Zaglądamy do archiwalnego egzemplarza „Motoru” z 27 lipca 1975 r.

Letni, wakacyjny klimat okładki ilustruje poważniejszy temat przeciwdziałania zmęczeniu. To, co dziś podpowiada komputer pokładowy na bazie informacji z licznych czujników monitorujących uwagę kierowcy, 50 lat temu trzeba było ocenić samemu.

Redakcja powoływała się na pomysły i ćwiczenia psychologa z RFN – Reinera Kemigera, publikując jego wskazówki. Wśród nich m.in. rozluźnianie i naprężanie mięśni, zaciskanie zębów, marszczenie czoła czy ćwiczenia oddechowe.

motor numer 30 z 1975 roku okładka
fot. archiwum/Motor

Syrena dla potrzeb rolnictwa

Syrena 105B Bosto-Towos
fot. archiwum/Motor

Motoryzacji związki z polityką, czyli o tym, jak Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej realizuję uchwałę IV zjazdu PZPR dotyczącą rozwoju produkcji samochodu dla potrzeb rolnictwa.

I tak oto uruchomiono produkcję samochodu dla potrzeb rolników indywidualnych, czyli Syreny R 20 pick-up (1973), a rok później Syreny 105B Bosto-Towos (na fot.), którą prezentowano w „Motorze”. Podkreślano, że dzięki dobrym właściwościom użytkowym Syrena jest poszukiwanym pojazdem dostawczym, a w przyszłości może stać się także samochodem turystycznym.

prototyp Renault R9 

prototyp Renault R9
fot. archiwum/Motor

W dziale „Nowości i tendencje techniczne” pojawił się prototyp Renault R9. Pisaliśmy wówczas, że firma Renault, dysponująca szeroką gamą modeli eksportowanych do wielu krajów Europy, poczuła się nagle zagrożona. Powodem był nowy samochód zachodnioniemiecki – Volkswagen Golf – który z marszu niejako zastąpił popularnego „chrabąszcza”, zyskując sobie od razu duże wzięcie.

We Francji wyciągnięto z tego szybko wnioski i na drogach tego kraju można było spotkać jeżdżące prototypy zapowiadające odpowiedź na Golfa. Dziennikarzom z francuskiego pisma L'auto Journal udało się nawet sfotografować taki prototyp. Spekulowano, że premiera R9 została zaplanowana na okres Salonu Paryskiego 1976 roku. Zwracano uwagę na zmianę proporcji wymiarów w porównaniu do dotychczasowych modeli Renault i podkreślano zalety, w tym zastosowanie 5-drzwiowego układu nadwozia.

Za nami 35. Rajd Polski

35 rajd polski w 1975 roku
fot. archiwum/Motor

W dniach 11-13 lipca na malowniczych trasach Dolnego Śląska rozegrano 35. edycję Rajdu Polski, będącą jednocześnie eliminacją Mistrzostw Europy, stąd międzynarodowa obsada. W sumie do rywalizacji stanęło 49 załóg zagranicznych, a łączna liczba zgłoszeń (129) zaskoczyła organizatorów. Zwyciężył Włoch Maurizio Verini, przed Andrzejem Jaroszewiczem, który przegrał tylko o 99,2 sekundy. Podkreślano, że tym razem trasa (aż 1470 km) była wzorowo zabezpieczona przez milicję.

Czytaj także