Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi Q3 – przód

W 2024 r. kupiliśmy więcej Audi niż Japończycy, a BMW i Mercedesów – niż Holendrzy. Polski rynek coraz ważniejszy

fot. Audi

W 2024 r. kupiliśmy więcej Audi niż Japończycy, a BMW i Mercedesów – niż Holendrzy. Polski rynek coraz ważniejszy

Polacy bez dwóch zdań lubią niemieckie samochody klasy premium. I ma to swoje odzwierciedlenie w światowych statystykach sprzedaży. Otóż nasz kraj znajduje się zaskakująco wysoko pod tym względem, szczególnie w przypadku Audi, dla którego globalnie jesteśmy 10. rynkiem. BMW i Mercedes wcale nie wylądowały znacznie dalej. 

Audi, BMW i Mercedes 2024 roku z pewnością nie mogą zaliczyć do udanych. Światowa sprzedaż pierwszego z nich spadła o 12% (do 1,67 mln aut), drugiego zmalała o 2,3% (do 2,2 mln), a trzeciego – o 4% (do 2,28 mln). 

Do osiągnięcia gorszych wyników przyczyniło się głównie słabnące zainteresowanie zachodnimi samochodami w Chinach. Zgodnie z danymi Car Analysis Industry na Audi w tym kraju zdecydowało się 663 316 klientów (-5%), BMW kupiło 698 085 (-14%), natomiast Mercedesa – 716 523 (-7%). 

NIO-ET5-bok
Chińscy klienci coraz chętniej wybierają samochody rodzimych marek niż zachodnich. 
fot. Nio

Największymi rynkami dla tego niemieckiego trio, poza Państwem Środka, pozostają Stany Zjednoczone oraz Niemcy. 

Świetne wyniki w Polsce

Pomimo słabnącej sprzedaży aut niemieckiego trio w 2024 roku – w Polsce Audi, BMW i Mercedes miały się bardzo dobrze. W efekcie dla pierwszego z tych producentów nasz rynek okazał się 10. największym na świecie. 

W zeszłym roku na auta marki Audi zdecydowało się u nas 29 156 klientów, co oznacza wzrost rok do roku o 12%. Polska uplasowała się tuż za Belgią (32 765 szt.), a wyprzedziła Japonię (21 415 szt.), Turcję (19 698 szt.) oraz Szwajcarię (17 980 szt.). 

2024 BMW 5 Touring (5)
BMW w 2024 roku w Polsce na swoje samochody znalazło 27 109 klientów. Oznacza to 17-procentowy wzrost.
fot. BMW

BMW w poprzednich 12 miesiącach nad Wisłą znalazło 27 109 nabywców, czyli o 17% więcej niż w tym samym okresie 2023 roku. W rezultacie Polska była 12. największym rynkiem świata dla tego wytwórcy. Przed nami uplasowała się Kanada (30 933 szt.), natomiast za nami – Australia (26 341 szt.), Turcja (25 744 szt.) oraz Szwajcaria (21 814 szt.). 

Mercedes w 2024 roku nad Wisłą sprzedał z kolei 35 393 samochody (razem z AMG, Maybachem i vanami), co oznacza wzrost o 31%. W światowym rankingu aut tej marki nasz rynek zajął 11. pozycję – za Belgią (39 537 szt.), a przed Holandią (33 604 szt.), Turcją (33 420 szt.) oraz Kanadą (33 294 szt.). 

Audi i BMW na plusie, Mercedes na minusie

W tym roku Audi i BMW radzą sobie w Polsce jeszcze lepiej niż przed rokiem. Od stycznia do końca lipca na samochody tej pierwszej marki – zgodnie z danymi IBRM Samar – zdecydowało się 16 781 klientów (+2,89%). 

Nowy Mercedes CLA  (15)
Mercedes w tym roku nie błyszczy nad Wisłą równie mocno, co w zeszłym. 
fot. Mercedes

W przypadku BMW było ich 17 683, co oznacza wzrost rok do roku o 10,44%. Mercedes do tej pory sprzedał z kolei 16 676 samochodów osobowych, czyli o 0,09% mniej niż w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2024 roku. 

Co istotne, w ogólnej sprzedaży całe niemieckie trio znajduje się w top 10 polskiego rynku. I tak, BMW zajmuje 5. miejsce, a Audi i Mercedes – odpowiednio, 6. i 7. Kolejne marki premium w zestawieniu to 11. Volvo oraz 12. Lexus. 

Czytaj także