Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Superb Combi, BMW serii 5 Touring i Skoda Superb Combi – przody w ruchu

Audi A6 Avant, BMW serii 5 Touring i Skoda Superb Combi – PORÓWNANIE

archiwum/AZ

Audi A6 Avant, BMW serii 5 Touring i Skoda Superb Combi – PORÓWNANIE

Audi A6 Avant i BMW serii 5 Touring mają już ugruntowane pozycje w klasie wyższej. Sytuowana o klasę niżej, ale pełna zalet Skoda Superb Combi zdobywa jednak coraz więcej klientów. Czy może ich odebrać „A-szóstce” i „piątce”?

Każdy, kto chce zrobić karierę, poza ambicją potrzebuje też kwalifikacji i talentu. Nie inaczej jest w motoryzacji. Truizmem jest stwierdzenie, że sukces odnoszą tylko auta, które mają odpowiednie właściwości.

Dobry przykład stanowi Skoda. Dzięki sprawdzonej technologii VW i atrakcyjnym cenom to druga najpopularniejsza marka w Polsce. A ponieważ duże kombi są chętnie kupowane ze względu na swoje walory praktyczne, swój udział ma w tym Superb Combi (18. najchętniej wybierany model w naszym kraju).

Czeski frachtowiec wyglądem i wymiarami nie odbiega od modeli klasy wyższej, takich jak A6 Avant czy seria 5 Touring. Pytanie, czy pozostałe jego cechy wystarczą, aby z powodzeniem rywalizować z tą wyżej pozycjonowaną dwójką.

  • Audi A6 Avant 45 TFSI quattro S tronic; silnik: benzynowy, turbo, R4, 1984 cm3; moc maksymalna: 265 KM
  • BMW 530i xDrive Touring; silnik: benzynowy, turbo, R4, 1998 cm3; moc maksymalna: 252 KM
  • Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4; silnik: benzynowy, R4, 1984 cm3; moc maksymalna: 280 KM
Audi A6, BMW serii 5, Skoda Superb 4
Czy zahaczający o klasę wyższą rozmiarami nadwozia i wnętrza Superb ma jakiekolwiek szanse w starciu z A6 czy serią 5?

Audi A6 Avant, BMW serii 5 Touring, Skoda Superb Combi: wnętrze, funkcjonalność

Po wejściu do Skody w pierwszej kolejności odczuwa się dużą ilość miejsca, zwłaszcza na nogi z tyłu. Bagażnik mieści zaś do 1950 l, z czym BMW (1700 l) i Audi (1680 l) nie są w stanie rywalizować. Podobnie jest z możliwościami holowania, Superb uciągnie nawet 2,2 t, o 200 kg więcej niż rywale.

Niemieckie auta premium wyprzedzają Skodę dopiero funkcjonalnością. BMW i Audi seryjnie mają trójdzielne kanapy, w Skodzie jest zaś tylko asymetrycznie dzielone oparcie. Przeszkadza też stopień na podłodze jej bagażnika.

BMW to jedyne auto w trio, w którego kufrze przewidziano schowek na zdjętą roletę bagażnika. Seria 5 dzięki systemowi iDrive błyszczy też całkiem intuicyjną obsługą. Kierowcy Audi i Skody mają utrudnione zadanie, zwłaszcza na wybojach, gdy trudniej trafić w odpowiednie pola ekranu dotykowego.

Kombi z Mladej Boleslavi solidnie wykończono dobrej jakości materiałami, ale dopiero robiące bardziej szlachetne wrażenie Audi i BMW emanują prawdziwym urokiem klasy wyższej. Dotyczy to także mniej oczywistych miejsc, takich jak np. bagażnik. W obu modelach z Bawarii znajdziemy tu wysokiej jakości obicie, podczas gdy wyściełanie kufra Skody wygląda raczej jak tani filc.

Niemieckie auta oferują też bogatsze – choć często wymagające dopłaty – wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Najlepsze przykłady to asystent tworzenia korytarza ratunkowego w BMW i funkcja bezpiecznego wysiadania w Audi.

Audi A6 Avant, BMW serii 5 Touring, Skoda Superb Combi: komfort

Nieuczciwie byłoby zarzucać Skodzie niski komfort. Jej opcjonalne adaptacyjne amortyzatory zazwyczaj z powodzeniem wybierają uszkodzenia asfaltu, imponująco radzą sobie także podczas jazdy z dużym obciążeniem. Choć tylna oś w trybie Comfort ma tendencję do wpadania w rezonans na wybojach, a nadwozie lekko drży na większych nierównościach, nie wpływa to znacząco na dobrostan pasażerów. I można by być zupełnie zadowolonym, gdyby przesiadka do wygodniejszych pojazdów nie pokazała, że bywa jeszcze lepiej.

Audi na niesprzyjających komfortowi kołach 20'' (rywale trafili do testu na „osiemnastkach”) też nie jest w stanie stłumić drżeń karoserii. Są one jednak dużo mniejsze niż w Skodzie. Ponadto na wybojach A6 nie wpada w kołysanie jak czeskie auto i lepiej tłumi odgłosy toczenia.

Przesiadka do BMW pokazuje, że obecną serię 5 trudno wyprzedzić w kwestii komfortu. Również wyposażona w adaptacyjne amortyzatory oraz pneumatyczne tylne zawieszenie toczy się niezwykle miękko. Jest to szczególnie widoczne na zniszczonym asfalcie, po którym porusza się z wyjątkowym wyczuciem.

Duży wpływ na komfort mają też oczywiście siedzenia. Komfortowe fotele BMW dzięki elektrycznie regulowanym boczkom można dopasować do niemal każdej sylwetki. Podobnie jest z robiącymi wrażenie szytych na miarę – przynajmniej przy typowej europejskiej budowie ciała – sportowymi siedzeniami Skody. Ich boczki wyściełano naprawdę sztywno. Zupełnie inaczej niż w Audi, którego sportowe fotele będą dla wielu normalnie zbudowanych osób zbyt szerokie.

W zakresie ergonomii Audi przekonuje praktycznymi schowkami, BMW oferuje ponadto osobno otwieraną tylną szybę. W Skodzie podłoga bagażnika jest niżej od jego progu, a prędkościomierz i obrotomierz mogłyby być nieco większe.

Audi A6 Avant, BMW serii 5 Touring, Skoda Superb Combi: silniki, osiągi, zużycie paliwa

Kiedyś mogliśmy się tu spodziewać 6 cylindrów, dziś duże nowoczesne kombi o średniej mocy muszą się zadowolić czterema. Cała trójka dysponuje turbodoładowanymi jednostkami o pojemności 2 l i mocy od 252 w BMW, przez 265 w Audi, po 280 KM w Skodzie. Pod maskami dwóch ostatnich pracują zasadniczo identyczne silniki.

DANE TECHNICZNE Audi BMW Skoda
Silnik benzynowy, turbo benzynowy, turbo benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1984 cm3 1998 cm3 1984 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16 R4/16
Moc maksymalna 265 KM/5250 252 KM/5200 280 KM/5000
Maks. moment obrotowy 370 Nm/1600 350 Nm/1450 400 Nm/2000
Napęd 4x4 4x4 4x4
Skrzynia biegów aut./7-biegowa aut./8-biegowa aut./7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 494/189/147 cm 496/187/150 cm 486/186/151 cm
Rozstaw osi 292 cm 298 cm 284 cm
Średnica zawracania 12,1 m 12,4 m 11,7 m
Masa/ładowność 1770/635 kg 1790/700 kg 1640/670 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 565/1680 l 560/1700 l 660/1950 l
Poj. zbiornika paliwa 63 (opc. 73) l (Pb 95) 68 l (Pb 95) 66 l (Pb 95)
Opony 255/45 R19 225/55 R17 235/45 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s 6,6 s 5,3 s
Średnie zużycie paliwa 7,8 l/100 km 7,3 l/100 km 8,3 l/100 km
Zasięg 800 (opc. 930) km 930 km 820 km
Cena od 262 500 zł 262 100 zł 167 200 zł

Uprzedzając fakty: żadnemu nie brakuje mocy. Zwłaszcza że w kwestii jej rozwijania i oferowanych osiągów nie pozostawiają wiele do życzenia. Szczególnie wyróżnia się tu Superb. Do 100 km/h rozpędził się w 5,3 s, czyli nie tylko szybciej, niż podaje Skoda (5,5 s), ale też znacznie żwawiej niż konkurenci, którym do 200 km/h „urwał” nawet 6,8 s. Poza wyższą mocą to zapewne zasługa niższej o 130-150 kg masy. Tak jak u rywali, prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h.

Wyniki spalania pokazują, na co stać nowoczesne silniki. W ważących niemal 1,8 t kombi (Audi i BMW) wartości 7,3-8,8 l/100 km imponują. Nie ma jednak co ukrywać, że dynamiczna jazda może generować nawet dwucyfrowe zapotrzebowanie na paliwo.

DANE TESTOWE Audi BMW Skoda
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s 2,5 s 2,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,5 s 6,6 s 5,3 s
Przyspieszenie 0-150 km/h 14,0 s 13,9 s 10,8 s
Przyspieszenie 0-200 km/h 24,7 s 27,0 s 20,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 34,3 m 34,5 m 34,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 34,1m 35,1 m 35,6 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 59,0 dB 60,0 dB 60,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,0 dB 64,0 dB 66,0 dB
Okrążenie toru testowego 1:49,6 min 1:51,9 min 1:48,6 min
Prędkość w slalomie (co 18 m) 64,0 km/h 62,7 km/h 66,1 km/h
Średnie testowe zużycie paliwa 8,7 l/100 km 7,3 l/100 km 8,8 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 720 (opc. 830) km 930 km 770 km

W Audi i Skodzie za przeniesienie napędu odpowiadają 7-biegowe, dwusprzęgłowe przekładnie, BMW postawiło zaś na znany i sprawdzony 8-stopniowy automat ZF, wyróżniający się szczególnie szybkim oraz płynnym działaniem.

Audi A6 Avant, BMW serii 5 Touring, Skoda Superb Combi: prowadzenie

Już na pierwszych zakrętach czuć, że Skoda waży dużo mniej od rywali. Czuły i bezpośrednio pracujący progresywny układ kierowniczy (700 zł) precyzyjnie realizuje polecenia i sprawia, że Superb – mimo pozornie najgorszego z całej trójki rozkładu masy między przednią a tylną osią (57:43%) – zachowuje imponującą neutralność podczas pokonywania ciasnych zakrętów.

Audi wydaje się nieco bardziej ociężałe na naprzemiennych zakrętach. Ale jego przednia oś musi sobie radzić z dodatkowymi 40 kilogramami. BMW po raz kolejny spełnia wiązane z nim oczekiwania i robi wrażenie zwinnego, luksusowego pojazdu. Dzięki najlepszemu rozkładowi masy (49,3:50,7%) i najniższemu naciskowi na przednią oś (896 kg) seria 5 Touring najbardziej spontanicznie reaguje na zmianę kierunku – bez najmniejszej nerwowości, lecz z dość wyraźną tendencją do przechylania się.

Układ kierowniczy BMW zestrojono z myślą o komforcie i przy większych kątach skrętu kierowca mógłby mieć lepszy kontakt z drogą. Z kolei ten w Audi wymaga przyłożenia większej siły, co robi przyjemniejsze wrażenie. Jednocześnie mniej przejrzyście zachowuje się w środkowym ustawieniu kierownicy.

Jak przystało na nowoczesne rodzinne kombi, ich pasażerowie nie są nieprzyjemnie zaskakiwani podczas dynamicznej jazdy. W zależności od kąta skrętu kierownicy i przyspieszenia, żwawe BMW przy zdezaktywowanym DSC (ESP) można zachęcić do łatwej w kontrolowaniu nadsterowności i reakcji na zmiany obciążenia. To ostatnie jest mniej wyraźne u konkurentów. Audi i Skoda w obszarze granicznym mają tendencję do wyjeżdżania przednimi kołami poza założony tor pokonywania zakrętu. W testach hamowania najlepiej wypada Audi.

Audi A6 Avant, BMW serii 5 Touring, Skoda Superb Combi: ceny

Brak przynależności do ligi premium ma swoje dobre strony, chociażby cenę. Skoda Superb Combi w tym porównaniu wypada niemal jak okazja. Testowana konfiguracja jest o 80-100 tys. zł tańsza od konkurentów (a po zrównaniu wyposażenia – o 100-120 tysięcy). BMW ma za to przewagę na stacji paliw. Ostatecznie nie zmienia to faktu, że – w tej kategorii remisując z Audi – jest daleko za Skodą.

Audi A6, BMW serii 5, Skoda Superb 3
Z zewnątrz Superb nie odstaje od A6 i „piątki”. I choć pod niejednym względem im ustępuje, w porównaniu nie wypada gorzej.
PUNKTACJA TESTOWA Maks. liczba pkt. Audi BMW Skoda
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 32 29 32
Wykończenie i ergonomia 10 9 9 7
Wyciszenie 10 5 4 3
Multimedia i obsługa 10 9 10 7
Bagażnik 20 13 13 15
SUMA 100 68 65 64
Układ napędowy
Osiągi 30 28 28 31
Praca silnika 10 8 8 7
Skrzynia biegów 10 8 9 8
Zużycie paliwa 30 17 20 17
SUMA 80 61 65 63
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 24 21 27
Komfort jazdy 30 24 27 21
Układ kierowniczy 10 9 9 9
Hamulce 20 13 13 12
SUMA 90 70 70 69
RAZEM (bez kosztów) 270 199 200 196
MIEJSCA   2 1 3
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 29 30 35
Poziom wyposażenia 40 13 14 15
Systemy bezpieczeństwa 30 14 12 11
Wyposażenie dodatkowe 10 5 6 4
SUMA 130 61 62 65
RAZEM 400 260 262 261
MIEJSCA   3 1 2

Porównanie: Audi A6 Avant, BMW serii 5 Touring, Skoda Superb Combi – podsumowanie

Minimalne różnice punktowe pokazują, że Superb może podbierać klientów klasie wyższej. Do jego atutów należą duże możliwości transportowe, mocny silnik, dobre prowadzenie i dość atrakcyjna cena. Mimo to porównanie wygrywa oferujące najoszczędniejszy napęd, świetną jakość i wysoki komfort BMW. Trzecie Audi błyszczy solidnym wykończeniem, dobrymi hamulcami i komfortem. Podobnie jak konkurent z Bawarii jest jednak dość drogie.

Audi A6 Avant 45 TFSI quattro S tronic– galeria zdjęć

BMW 530i xDrive Touring – galeria zdjęć

Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 – galeria zdjęć

Czytaj także