Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Cztery kompaktowe kombi – porównanie

Cztery kompaktowe kombi – porównanie

Cztery kompaktowe kombi – porównanie

Dla wielu kupujących najbardziej racjonalnym wyborem są auta z segmentu kompaktowych kombi. A spotkanie nowej Skody Octavii Combi z rywalami – Fordem Focusem Kombi, Hyundaiem i30 Wagonem i Seatem Leonem Sportstourerem – udowadnia, że te samochody wcale nie muszą być nudne.

Nadal istnieją pragmatyczni nabywcy odporni na trendy oraz modę na SUV-y. Ludzie, dla których liczą się przede wszystkim jak najwyższa użyteczność i jak najrozsądniejsza cena. Duża część tej klienteli po starannym rozważeniu decyduje się na kompaktowe kombi. Nie bez powodu – ten rodzaj nadwozia w odpowiedniej wersji silnikowej zaspokaja szeroki zakres potrzeb transportowych, od praktyczności w życiu codziennym po dłuższe podróże. A choć pragmatycy zwracają uwagę głównie na cenę, to im również niekiedy się spieszy, dlatego do naszego porównania wybraliśmy auta z silnikami o mocy 150-160 KM.

Ich ceny nie są może tak okazyjne, jak w prezentowanych w reklamach czy na billboardach bazowych wersjach, ale pozostają w miarę niewygórowane. Najtaniej z całej stawki można kupić odświeżonego Hyundaia i30 – wystarczy 86 900 zł, by wejść w posiadanie opisywanego 160-konnego wariantu z technologią mild hybrid. Korzysta z niej także 155-konna odmiana Forda Focusa, ale na jej zakup trzeba przygotować 102 200 zł – to najwięcej w całym zestawieniu.

Ford_Focus_Turnier_1.0_Hybrid_1120_Gotta_9
Ford: kombi tego producenta to najdroższe auto w zestawieniu. 

Najnowsze odsłony Leona i Octavii trafiły do testu z tą samą jednostką 1.5 TSI o mocy 150 KM, ale w przypadku Seata ceny takiego wariantu startują z poziomu 88 700 zł, podczas gdy na Skodę wydamy co najmniej 100 700 zł. U ostatniej dwójki technologia mikrohybrydowa łączy się tylko z automatycznymi dwusprzęgłowymi przekładniami DSG, więc w testowanych egzemplarzach nie występuje – wszystkie cztery samochody w porównaniu wyposażono w ręczne skrzynie.

Miejsce dla rodziny

W przypadku samochodów klasa kompaktowa brzmi jak synonim kompromisu, czyli jak najlepszego dopasowania do ceny, okoliczności. Ale w obliczu przestrzeni oferowanej przez testowane auta takie sformułowanie okazuje się wręcz krzywdzące. W końcu niczego im nie brakuje. Spokojnie pomieszczą do pięciu podróżnych, co jest jednym z powodów, dla których są to pojazdy zwykle wybierane przez rodziny. Większe potomstwo najlepiej ugości Skoda, która w drugim rzędzie zapewnia dużo miejsca zarówno na kolana, jak i nad głowami. Czeskie auto prezentuje też duże możliwości transportowe. Pojemność bagażnika wynosi od 640 do 1700 litrów, wystarczy więc i na wakacyjny wyjazd, i na przeprowadzkę. A przy parkowaniu nadwozie Skody zapewnia kierowcy najlepszą widoczność.

Skoda_Octavia_Combi_1.5_TSI_1120_Gotta_29
Skoda: od 640 do 1700 l na bagaż. Najpojemniejszy bagażnik w teście, choć mniejszy niż u poprzednika.

Technicznie blisko spokrewniony z Octavią Seat Leon Sportstourer nie jest w stanie dorównać jej w tej dyscyplinie – jego bagażnik pomieści maksymalnie 1600 litrów (to najmniej w teście, choć wcale nie mało). Ale paradoksalnie hiszpańskie kombi przyćmiewa czeskiego rywala w kwestii ładowności, udźwignie 661 kg, podczas gdy Skoda „tylko” 595 kg. Hyundai – 563 kg. Nieźle wypada Ford, który przewiezie 627 kg. Ale może holować tylko 1000 kg, czyli o pół tony mniej niż konkurenci z koncernu VW.

Nieco cienia na przestronne czeskie auto rzuca jednak obsługa. Choć pod dużym, wysokiej rozdzielczości ekranem znajduje się cały rząd przycisków, to niektóre funkcje wymagają wywołania osobnego podmenu – m.in. ustawienie nawiewu. Sterowanie za pomocą pokrętła oraz przycisków na kierownicy nie od razu jest zrozumiałe, na przykład podczas wyświetlania danych z komputera pokładowego.

DANE TECHNICZNE Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost Hybrid Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 6iMT 48V Seat Leon Sportstourer 1.5 EcoTSI Skoda Octavia Combi 1.5 TSI
Silnik benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Pojemność skokowa 998 cm3 1482 cm3 1498 cm3 1498 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12 R4/16 R4/16 R4/16
Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna 155 KM/6000 160 KM/5500 150 KM/5000 150 KM/5000
Maks. moment obrotowy b.d. 253/1500-3500 250/1500-3500 250/1500-3500
Napęd przedni przedni przedni przedni
Skrzynia biegów man./6-biegowa man./6-biegowa man./6-biegowa man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył) tarcz. went./tarcz. tarcz. went./tarcz. tarcz. went./tarcz. tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość 167/183/147 cm 459/180/147 cm 464/180/145 cm 469/183/147 cm
Rozstaw osi 270 cm 265 cm 269 cm 269 cm
Średnica zawracania 10,7 cm 10,6 m 10,5 m 11,1 m
Masa/ładowność 1313/627 kg 1307/563 kg 1299/661 kg 1285/595 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 608/1653 l 602/1650 l 620/1600 l 640/1700 l
Poj. zbiornika paliwa 52 l (Pb 95) 50 l (Pb 95) 45 l (Pb 95) 45 l (Pb 95)
Opony 215/50 R17 225/40 R18 225/40 R18 225/40 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna 209 km/h 210 km/h 219 km/h 225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s 8,6 s 8,8 s 8,5 s
Średnie zużycie paliwa 5,2-5,4 l/100 km 5,6-6,5 l/100 km 5,7-6,2 l/100 km 5,5-6,0 l/100 km
Zasięg 1000 km 890 km 780 km 810 km
Cena od 102 200 zł 86 900 zł 88 700 zł 100 700 zł
 

Obsługa Seata Leona Sportstourera również nie jest bez zarzutu. Regulację głośności radia łatwo pomylić z ustawieniem nawiewu, a dezaktywacja asystenta utrzymania pasa ruchu automatycznie zmienia układ wyświetlacza. Minimalistyczne kokpity obu spokrewnionych aut wyglądają co prawda nowocześnie, ale ich obsługa nie okazuje się zbyt przyjazna dla użytkownika. I właśnie tu Ford i Hyundai kontratakują, zapewniając bardziej intuicyjny i po prostu łatwiejszy dostęp do najważniejszych funkcji i ustawień. Przykładowo wszystkie elementy do sterowania klimatyzacją umieszczono w nich na osobnym panelu z pokrętłami i przyciskami.

Seat_Leon_Sportstourer_1.5_TSI_1120_Gotta_38
Seat: Zmiana ustawień temperatury w kabinie i głośności systemu audio dotykowym panelem pod ekranem okazuje się niewygodna.

We wszystkich czterech kombi widać postęp w zakresie bezpieczeństwa – w zapobieganiu wypadkom pomaga duża liczba nowoczesnych systemów wsparcia, np. funkcja ostrzegania podczas wysiadania z Seata i Skody albo asystent wyprzedzania w Fordzie.

Priorytet komfortu

Zmodernizowany Hyundai i30 Wagon jest oferowany w sportowej wersji wyposażenia N Line, która uatrakcyjnia testowany przez nas egzemplarz. Do jej wyróżników należą m.in. wyjątkowo dobrze wyprofilowane fotele sportowe, które poza wygodnym obiciem zapewniają bardzo dobre podparcie tułowia i ud. Dzięki temu nie tylko jazda po zakrętach, ale również pokonywanie długich dystansów staje się czystą przyjemnością.

Hyundai_i30_Kombi_1.5_T-GDI_1120_Gotta_94
Hyundai: widoczną na zdjęciach specyfikację N Line wyróżniają m.in. świetne sportowe fotele.

Odpowiednikom z linii ST-Line w Focusie Kombi oraz sportowym siedzeniom z wyposażenia FR w Leonie Sportstourerze brakuje albo wysuwanego podparcia ud (Ford), albo porównywalnego trzymania bocznego (Seat). W komforcie siedzenia wygrywa Octavia Combi, której fotele poza podgrzewaniem wyposażono też w funkcje masażu i wentylacji. Pod warunkiem jednak, że zamówi się tzw. fotele ergonomiczne (dostępne wyłącznie w wyższych wersjach wyposażeniowych Skody). Z tyłu najwygodniejsza podróż czeka pasażerów samochodów z Czech i Hiszpanii.

Niezależnie od pory roku podczas jazdy ważna jest też klimatyzacja. Octavia zyskuje więc nie tylko ze względu na wspomniane opcjonalne ogrzewanie siedzeń, ale również dzięki możliwości dokupienia trójstrefowej klimatyzacji automatycznej oraz podgrzewania wieńca kierownicy i przedniej szyby, a nawet niezależnego systemu ogrzewania za 4000 zł.

Wygodę podróżowania czeskim kombi poprawi także kosztujący 4150 zł pakiet z adaptacyjnymi amortyzatorami z regulacją stopnia tłumienia, dzięki którym Skoda Octavia nie tylko bardzo gładko toczy się po drogach gorszej jakości, ale też za sprawą minimalizacji odbicia i dobicia amortyzatorów jej nadwozie zawsze pozostaje w równowadze. W pojedynczych przypadkach tylna belka skrętna potrafi przepuścić do wnętrza nietłumione wstrząsy po trafieniu kołami w wystającą studzienkę kanalizacyjną czy poprzeczny uskok nawierzchni.

Skoda_Octavia_Combi_1.5_TSI_1120_Gotta_84
Skoda: wygodę podróżowania tym czeskim autem mocno poprawia opcjonalne adaptacyjne zawieszenie.

Najechanie na tego typu nierówności można odczuć również w Seacie. Leon w wersji wyposażeniowej FR został zaopatrzony w sportowe zawieszenie z konwencjonalnymi amortyzatorami, przez co oczywiście nie jest w stanie dorównać „kuzynce” z koncernu pod względem tłumienia niedoskonałości jezdni. Nie należy się jednak spodziewać po nim nadmiernej twardości – hiszpański samochód zapewnia stosunkowo wysoki komfort podróżowania. Podobnie zresztą jak wyposażone w sportowe warianty układów jezdnych Focus oraz i30.

Starcie technologii

Te cztery pozornie konserwatywne rodzinne kombi wyposażono w najnowocześniejsze technologie oszczędzania paliwa. Identyczne, 1,5-litrowe jednostki benzynowe Seata i Skody dysponują funkcją wyłączania cylindrów. W zależności od liczby obrotów i obciążenia silnika elektronika odcina wtrysk paliwa i zapłon oraz zamyka zawory dwóch z czterech cylindrów, co ma na celu zmniejszenie zapotrzebowania 150-konnych jednostek na paliwo.

Benzynowy silnik Hyundaia (160 KM) o tej samej pojemności zespolono z 48-woltowym alternatorem zespolonym z rozrusznikiem, który zastępuje konwencjonalny alternator i jest połączony z wałem korbowym poprzez napęd paskowy. Przy pełnym obciążeniu jest zasilany prądem z litowo-jonowej baterii, która po włączeniu funkcji „boost” wspiera silnik zastrzykiem dodatkowych 16 KM (ta sama zasada obowiązuje w 155-konnej, 3-cylindrowej jednostce Focusa o pojemności 1 litra).

DANE TESTOWE Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost Hybrid Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 6iMT 48V  Seat Leon Sportstourer 1.5 EcoTSI Skoda Octavia Combi 1.5 TSI
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s 3,0 s 3,4 s 3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s 8,6 s 8,7 s 9,6 s
Przyspieszenie 0-150 km/h 19,2 s 18,3 s 18,1 s 18,7 s
Elastyczność 60-100 km/h (IV b.) 8,5 s 8,5 s 9,3 s 9,2 s
Elastyczność 80-120 km/h (VI b.) 11,3 s 10,5 s 11,4 s 11,6 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 32,4 m 34,3 m 34,4 m 35,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 32,6 m 33,9 m 34,3 m 34,6
Poziom hałasu przy 50 km/h 62,0 dB 60,0 dB 61,0 dB 59,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 68,0 dB 68,0 dB 66,0 dB 67,0 dB
Okrążenie toru testowego 1:47,9 min 1:49,2 min 1:47,8 min 1:50,1 min
Prędkość w slalomie (słupki co 18 m) 66,1 km/h 66,4 km/h 65,4 km/h 63,8 km/h
Śr. testowe zużycie paliwa 6,9 l/100 km 7,6 l/100 km 6,9 l/100 km 6,5 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 754 km 658 km 652 km 692 km

Hyundaiowi w oszczędzaniu paliwa dodatkowo pomaga elektronicznie sterowane sprzęgło, które w trybie Eco wyłącza napęd podczas „żeglowania” lub dojeżdżania do świateł, nawet gdy włączony jest bieg. Wciśnięcie pedału hamulca lub gazu ponownie uruchamia silnik. I choć pozwala to oszczędzać paliwo, i30 w teście zużyło go najwięcej: 7,6 l/100 km.

Lepiej poradziły sobie kombi Forda i Seata, którym wystarczyło średnio 6,9 l na 100 km. Najbardziej wydajna okazała się Skoda, uzyskując w czasie testu wynik 6,5 l/100 km. Auta wyposażone w technologię mild hybrid dzięki wsparciu alternatora błyszczą za to podczas mocnego zrywu z niskich obrotów.

Hyundai_i30_Kombi_1.5_T-GDI_1120_Gotta_14
Hyundai: silnik Hyundaia, pomimo układu mikrohybrydowego, okazuje się najbardziej łakomy na paliwo. 

Seat radzi tu sobie nieco gorzej i podobnie jak Skoda dość powściągliwie „rozkręca się” z dolnego zakresu obrotomierza, zwłaszcza przed rozgrzaniem silnika. Co prawda teoretycznie najszybciej pojedzie Octavia, która potrafi rozpędzić się aż do 225 km/h (u konkurentów maksymalna prędkość to 209-217 km/h), za to przy codziennym tempie zostaje nieco za pozostałą trójką. Wbrew zapewnieniom producenta osiąga „setkę” nie najszybciej, lecz najwolniej w stawce – potrzebuje na to 9,6 s, o około sekundę więcej niż Focus, i30 i Leon.

Hyundai wygrywa zaś w testach elastyczności: rozpędzenie się od 80 do 120 km/h na szóstym biegu zajmuje koreańskiemu samochodowi tylko 10,5 s – czyli o 0,8-1,1 s mniej niż rywalom. Jego nowy silnik prowadzi nie tylko pod względem płynności pracy, ale również możliwości przyspieszania. Na osiągnięcie „setki” wystarcza mu zaledwie 8,6 s – najmniej w tym porównaniu.

Frajda w Fordzie

Zgodnie z oczekiwaniami nowa Skoda Octavia Combi okazuje się bardzo przyjemnym pojazdem rodzinnym, który nawet podczas ekstremalnych manewrów nie funduje przykrych niespodzianek. Po wyczerpaniu potencjału przyspieszenia poprzecznego czeskie auto wyjeżdża przednimi kołami na zewnątrz zakrętu, co z wyczuciem koryguje elektronika. Jeżeli przełączymy adaptacyjne amortyzatory w tryb sportowy, zawieszenie utwardzą się ponad miarę – i jeśli nawierzchnia nie jest idealnie płaska, wstrząsy stają się wyraźnie odczuwalne. Pomocne może się okazać przestawienie na tryb Normal. Układ kierowniczy zapewnia dobry kontakt z podłożem, wymaga jednak stosunkowo dużych kątów skrętu kierownicy. Drogi hamowania spełniają zaś oczekiwania wiązane z tą klasą samochodów. Dostajemy wysoki poziom bezpieczeństwa, ale niewiele rozrywki.

Ford_Focus_Turnier_1.0_Hybrid_1120_Gotta_48
Ford: Focus wciąga w akcję jak żadne inne auto w tym zestawieniu. 

Pozostałe kombi oferują tutaj nieco więcej. Seat Leon Sportstourer na przykład wydaje się poręczniejszy, jego układ kierowniczy jest w subiektywnym odczuciu bardziej bezpośredni i w razie potrzeby daje możliwość wejścia w zakręt z większą prędkością. Wyposażony (podobnie jak Skoda) w elektroniczny mechanizm różnicowy XDS Leon pozwala mocy dotrzeć na asfalt z zachowaniem dobrej przyczepności.

W tym samym stopniu odnosi się to do Hyundaia, który w porównaniu z wcześniejszymi wersjami pokazuje na torze zupełnie nowe oblicze i z łatwością pokonuje wszelkiego rodzaju zakręty. Przyjemność z jazdy trwa jednak tylko do momentu, gdy w lusterku wstecznym pojawi się Focus – i nas wyprzedzi. Kombi z Kolonii dostarcza tyle frajdy, co rodzinny wypad do wesołego miasteczka. Żaden z rywali tak sprawnie nie reaguje na ruchy kierownicy, żaden nie przemyka przez zakręty z taką lekkością, a gdy podczas skręcania zdejmiemy nogę z gazu – żaden nie „wkręca się” tak precyzyjnie w łuk.

Co prawda Focus jest na torze o 0,1 s wolniejszy od Seata, ale oferowany przez niego poziom przyjemności z jazdy okazuje się znacznie wyższy. Nieco uspokaja przy tym fakt, że Ford hamuje prawie jak auta sportowe – droga zatrzymania ze 100 km/h wynosi około 32,5 m, zarówno z zimnymi tarczami, jak i po ich rozgrzaniu.

Więcej swobody

W i30 opisywany silnik da się połączyć z każdą wersją, dzięki czemu można go kupić najtaniej z całej czwórki – ale bazowa odmiana Classic Plus ma najskromniejsze wyposażenie w stawce, a wiele elementów dostaniemy tylko w topowej Premium za 110,4 tys. zł. Seat też nie ogranicza wyboru specyfikacji i w podstawowej jest tylko trochę droższy niż i30. I tylko trochę lepiej wyposażony. Obaj producenci zapewniają 5 lat ochrony gwarancyjnej, ale tylko Seat ogranicza ją przebiegiem (150 tys. km).

Seat_Leon_Sportstourer_1.5_TSI_1120_Gotta_13
Seat: razem z Hyundaiem zapewnia 5-letnią gwarancję. W przeciwieństwie do koreańskiego auta jest ona tutaj ograniczona do 150 000 km. 

Skoda też dawniej dawała nabywcom swobodę przy doborze wersji i elementów wyposażenia, ale w nowej Octavii wyraźnie ją ograniczyła (dlatego nie kupimy 150-konnej za mniej niż 100 tys. zł). A do tego wiele dodatków połączyła w zestawy, np. ogrzewanie foteli można dokupić wyłącznie w pakiecie m.in. z elektrycznie obsługiwaną pokrywą bagażnika.

Ford opisywanego silnika nie oferuje w bazowych wersjach wyposażeniowych, ale w cenie na poziomie Skody zapewnia zdecydowanie najbogatszą konfigurację w stawce. Tylko tu seryjne są nawigacja, ładowarka indukcyjna, przednie i tylne czujniki parkowania, dostęp bezkluczykowy czy elektrycznie składane lusterka.

PUNKTACJA TESTOWA maks. Ford Focus Kombi Hyundai i30 Wagon Seat Leon Sportstourer Skoda Octavia Combi
NADWOZIE/WNĘTRZE
Przestrzeń z przodu 100 71 69 70 72
Przestrzeń z tyłu 70 62 59 61 64
Widoczność/przejrzystość 100 36 37 35 40
Łatwość obsługi 100 87 88 84 85
Pojemność bagażnika 100 65 64 65 69
Funkcjonalność 100 35 36 35 38
Ład./maks. masa przyczepy (50/30) 37 31 41 32
Wyp. z zakr. bezpieczeństwa 150 75 90 85 85
Wykończenie/montaż (100/100) 149 149 148 151
SUMA PUNKTÓW 1000 617 623 624 636
           
KOMFORT JAZDY
Fotele przednie 150 132 138 137 138
Fotele tylne 100 67 69 75 75
Ergonomia 150 81 88 83 85
Poziom hałasu 50 27 30 32 32
Wrażenia akustyczne 100 68 70 69 70
Wentylacja wnętrza 50 34 39 37 42
Resorowanie bez obciąż. 200 136 138 137 143
Resorowanie z obciąż. 200 132 134 130 138
SUMA PUNKTÓW 1000 677 706 700 723
           
NAPĘD          
Przyspieszenie 150 107 108 107 101
Elastyczność 100 78 79 77 76
Prędkość maksymalna 150 60 60 69 71
Skrzynia biegów 100 84 84 82 82
Sposób rozwijania mocy 50 39 39 38 37
Kultura pracy silnika 100 68 70 69 69
Zużycie paliwa 325 251 237 251 258
Zasięg 25 14 11 11 15
SUMA PUNKTÓW 1000 701 688 704 709
           
UKŁAD JEZDNY          
Prowadzenie w zakrętach 150 83 78 83 75
Prowadzenie w slalomie 100 71 72 67 59
Układ kierowniczy 100 86 84 84 83
Jazda po prostej 50 40 40 42 42
Wyczucie pedału hamulca 30 20 20 20 19
Droga hamowania (zimne) 150 126 107 106 98
Droga hamowania (rozgrzane) 150 124 111 107 104
Przeniesienie napędu 100 41 40 40 40
Bezpieczeństwo jazdy 150 137 136 136 135
Średnica zawracania 20 13 13 14 12
SUMA PUNKTÓW 1000 741 701 699 667
           
KOSZTY/EKSPLOATACJA          
Cena 600 459 490 486 462
Wyposażenie 350 108 29 53 72
Gwarancja 50 20 40 30 20
SUMA PUNKTÓW 1000 587 559 569 554
           
SUMA CAŁKOWITA 5000 3323 3277 3296 3289
MIEJSCE   1 4 2 3

Cztery kompaktowe kombi – podsumowanie

Wygrywa Focus, który błyszczy układem jezdnym i wyposażeniem, ale nieźle wypada właściwie w każdej kategorii. Drugie miejsce dla funkcjonalnego i zapewniającego trochę frajdy z jazdy, a do tego uczciwie wycenionego Leona. Octavia łączy przestronność, komfort i najmniejsze w teście zużycie paliwa, ale cennik nie pozwolił jej na więcej niż trzecią pozycję. Zmodernizowane i30 mimo dopracowanego układu jezdnego i korzystnej ceny zajmuje ostatnie miejsce w teście.

Ford Focus Kombi 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium: galeria zdjęć

Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 6iMT 48V Classic Plus: galeria zdjęć

Seat Leon Sportstourer 1.5 EcoTSI Style: galeria zdjęć

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Ambition: galeria zdjęć

Czytaj także