Samochody na prąd bardzo nie lubią niskich temperatur, które dzisiaj w niektórych regionach Polski osiągnęły aż -13 stopni Celsjusza. W takich warunkach ich zasięg mocno spada. W przypadku Forda Mustanga Mach-E nawet o 135 km. A jak niskie temperatury znoszą inne modele? Oto zestawienie, przygotowane przez firmę Recurrent.
W zestawieniu Recurrent, zajmującego się badaniem żywotności baterii samochodów elektrycznych, wzięło udział około 7000 pojazdów (13 modeli). Jego celem jest określenie rzeczywistej utraty zasięgu przez auta na prąd w bardzo niskich temperaturach.
Dane pochodzą od społeczności właścicieli „elektryków”, którzy za pomocą platformy Recurrent mogą śledzić stan baterii swoich aut. W rezultacie firma ma ogromną bazę obejmującą miliony danych. W przypadku tego badania pod uwagę wzięto aż 20 mln wpisów!
Nie jest niespodzianką, że samochody elektryczne tracą zasięg w niskich temperaturach, które mają na to znacznie większy wpływ niż wysokie temperatury. Co istotne, jego utrata w mrozach jest tymczasowa, natomiast jeśli akumulator zostanie narażony na działanie ekstremalnie wysokich temperatur, może ulec degradacji, co negatywnie wpłynie na zasięg auta, niezależnie od temperatur.
„Zimowa pogoda to coś, o czym musi pamiętać każdy kierowca pojazdu elektrycznego. Utrata 10% lub 20% dostępnego zasięgu w zimny dzień może oznaczać dodatkowe postoje i dłuższy czas ładowania” – mówi Scott Case, szef i współzałożyciel Recurrent.
Niskie temperatury najgorzej znosi akumulator Chevroleta Bolta EV, który w zakresie od -6 do -1 stopni Celsjusza traci aż 32% zasięgu. Oznacza to, że to amerykańskie auto wtedy pokona maksymalny dystans 257 km, zamiast 370 km, deklarowanych przez producenta w optymalnych warunkach.
Niewiele mniej zasięgu tracą Ford Mustang Mach-E i Volkswagen ID.4. Osiągają one o około 30% gorsze rezultaty od podawanych przez swoich wytwórców (spadek, odpowiednio, z 418 do 283 km i z 410 do 283 km). Po drugiej stronie skali znajdują się Audi e-tron, które w tych samych warunkach traci jedynie 8% zasięgu, oraz Jaguar I-Pace – raptem 3% straty!
Oto pełne wyniki zestawienia Recurrent w zakresie temperatur od -6 do -1 stopni Celsjusza: