Serwis pod patronatem magazynu Motor
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi e-tron GT
audi
Aktualności

Dzisiaj kierowcy aut elektrycznych będą mieć jeszcze bardziej pod górkę niż zazwyczaj. Dlaczego?

Samochody na prąd bardzo nie lubią niskich temperatur, które dzisiaj w niektórych regionach Polski osiągnęły aż -13 stopni Celsjusza. W takich warunkach ich zasięg mocno spada. W przypadku Forda Mustanga Mach-E nawet o 135 km. A jak niskie temperatury znoszą inne modele? Oto zestawienie, przygotowane przez firmę Recurrent. 

W zestawieniu Recurrent, zajmującego się badaniem żywotności baterii samochodów elektrycznych, wzięło udział około 7000 pojazdów (13 modeli). Jego celem jest określenie rzeczywistej utraty zasięgu przez auta na prąd w bardzo niskich temperaturach. 

Dane pochodzą od społeczności właścicieli „elektryków”, którzy za pomocą platformy Recurrent mogą śledzić stan baterii swoich aut. W rezultacie firma ma ogromną bazę obejmującą miliony danych. W przypadku tego badania pod uwagę wzięto aż 20 mln wpisów!

Chwilowa utrata zasięgu

Nie jest niespodzianką, że samochody elektryczne tracą zasięg w niskich temperaturach, które mają na to znacznie większy wpływ niż wysokie temperatury. Co istotne, jego utrata w mrozach jest tymczasowa, natomiast jeśli akumulator zostanie narażony na działanie ekstremalnie wysokich temperatur, może ulec degradacji, co negatywnie wpłynie na zasięg auta, niezależnie od temperatur. 

„Zimowa pogoda to coś, o czym musi pamiętać każdy kierowca pojazdu elektrycznego. Utrata 10% lub 20% dostępnego zasięgu w zimny dzień może oznaczać dodatkowe postoje i dłuższy czas ładowania” – mówi Scott Case, szef i współzałożyciel Recurrent. 

Wyniki badania Recurrent

Niskie temperatury najgorzej znosi akumulator Chevroleta Bolta EV, który w zakresie od -6 do -1 stopni Celsjusza traci aż 32% zasięgu. Oznacza to, że to amerykańskie auto wtedy pokona maksymalny dystans 257 km, zamiast 370 km, deklarowanych przez producenta w optymalnych warunkach. 

Jaguar_i-Pace
Jaguar I-Pace zimą traci najmniej zasięgu ze wszystkich samochodów, jakie wzięły udział w badaniu Recurrent. 
youtube

Niewiele mniej zasięgu tracą Ford Mustang Mach-E i Volkswagen ID.4. Osiągają one o około 30% gorsze rezultaty od podawanych przez swoich wytwórców (spadek, odpowiednio, z 418 do 283 km i z 410 do 283 km). Po drugiej stronie skali znajdują się Audi e-tron, które w tych samych warunkach traci jedynie 8% zasięgu, oraz Jaguar I-Pace – raptem 3% straty! 

Oto pełne wyniki zestawienia Recurrent w zakresie temperatur od -6 do -1 stopni Celsjusza:

  • Chevrolet Bolt EV: 32%
  • Ford Mustang Mach-E: 30%
  • Volkswagen ID.4: 30%
  • BMW i3: 24%
  • Volkswagen e-Golf: 23%
  • Nissan Leaf: 21%
  • Hyundai Kona: 19%
  • Tesla Model S: 19%
  • Tesla Model 3: 17%
  • Tesla Model X: 17%
  • Tesla Model Y: 15%
  • Audi e-tron: 8%
  • Jaguar I-Pace: 3%

Czytaj także