Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi e-tron GT

Dzisiaj kierowcy aut elektrycznych będą mieć jeszcze bardziej pod górkę niż zazwyczaj. Dlaczego?

Dzisiaj kierowcy aut elektrycznych będą mieć jeszcze bardziej pod górkę niż zazwyczaj. Dlaczego?

Samochody na prąd bardzo nie lubią niskich temperatur, które dzisiaj w niektórych regionach Polski osiągnęły aż -13 stopni Celsjusza. W takich warunkach ich zasięg mocno spada. W przypadku Forda Mustanga Mach-E nawet o 135 km. A jak niskie temperatury znoszą inne modele? Oto zestawienie, przygotowane przez firmę Recurrent. 

W zestawieniu Recurrent, zajmującego się badaniem żywotności baterii samochodów elektrycznych, wzięło udział około 7000 pojazdów (13 modeli). Jego celem jest określenie rzeczywistej utraty zasięgu przez auta na prąd w bardzo niskich temperaturach. 

Dane pochodzą od społeczności właścicieli „elektryków”, którzy za pomocą platformy Recurrent mogą śledzić stan baterii swoich aut. W rezultacie firma ma ogromną bazę obejmującą miliony danych. W przypadku tego badania pod uwagę wzięto aż 20 mln wpisów!

Chwilowa utrata zasięgu

Nie jest niespodzianką, że samochody elektryczne tracą zasięg w niskich temperaturach, które mają na to znacznie większy wpływ niż wysokie temperatury. Co istotne, jego utrata w mrozach jest tymczasowa, natomiast jeśli akumulator zostanie narażony na działanie ekstremalnie wysokich temperatur, może ulec degradacji, co negatywnie wpłynie na zasięg auta, niezależnie od temperatur. 

„Zimowa pogoda to coś, o czym musi pamiętać każdy kierowca pojazdu elektrycznego. Utrata 10% lub 20% dostępnego zasięgu w zimny dzień może oznaczać dodatkowe postoje i dłuższy czas ładowania” – mówi Scott Case, szef i współzałożyciel Recurrent. 

Wyniki badania Recurrent

Niskie temperatury najgorzej znosi akumulator Chevroleta Bolta EV, który w zakresie od -6 do -1 stopni Celsjusza traci aż 32% zasięgu. Oznacza to, że to amerykańskie auto wtedy pokona maksymalny dystans 257 km, zamiast 370 km, deklarowanych przez producenta w optymalnych warunkach. 

Jaguar_i-Pace
Jaguar I-Pace zimą traci najmniej zasięgu ze wszystkich samochodów, jakie wzięły udział w badaniu Recurrent. 
youtube

Niewiele mniej zasięgu tracą Ford Mustang Mach-E i Volkswagen ID.4. Osiągają one o około 30% gorsze rezultaty od podawanych przez swoich wytwórców (spadek, odpowiednio, z 418 do 283 km i z 410 do 283 km). Po drugiej stronie skali znajdują się Audi e-tron, które w tych samych warunkach traci jedynie 8% zasięgu, oraz Jaguar I-Pace – raptem 3% straty! 

Oto pełne wyniki zestawienia Recurrent w zakresie temperatur od -6 do -1 stopni Celsjusza:

  • Chevrolet Bolt EV: 32%
  • Ford Mustang Mach-E: 30%
  • Volkswagen ID.4: 30%
  • BMW i3: 24%
  • Volkswagen e-Golf: 23%
  • Nissan Leaf: 21%
  • Hyundai Kona: 19%
  • Tesla Model S: 19%
  • Tesla Model 3: 17%
  • Tesla Model X: 17%
  • Tesla Model Y: 15%
  • Audi e-tron: 8%
  • Jaguar I-Pace: 3%

Czytaj także