Serwis pod patronatem magazynu Motor
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Elroq przód
fot. Adam Mikuła/Motor
Porównanie

Skoda Elroq 50 czy 60? To wcale nie jest łatwa decyzja | PORÓWNANIE

Skody Elroq o oznaczeniu 50 i 60 różni m.in. 7 kWh, 34 KM i 11 550 zł. Sprawdzamy, która z wersji mniejszego z dwóch elektrycznych SUV-ów czeskiego producenta jest sensowniejszym wyborem.

Skoda stopniowo rozwija gamę samochodów elektrycznych, idąc „w dół”. Zaczęła od SUV-a klasy średniej Enyaqa (debiut w 2020 r., face lifting w 2025 r.), a następnie wprowadziła do oferty testowanego tutaj kompaktowego SUV-a Elroqa (premiera w październiku 2024 r.). Z kolei w przyszłym roku zadebiutuje najmniejszy model, czyli miejski SUV Epiq (długość 4,1 m).

skoda-elroq-tyl
Elroq to bardzo udane auto: nie za duże, ale przestronne i wygodne, także w długich trasach.
fot. Adam Mikuła/Motor

Niewielkie różnice

Wydaje się, że to właśnie Elroq pozostanie optymalnym wyborem spośród trzech SUV-ów BEV Skody – łączy bowiem kompaktowe rozmiary (długość 449 cm) z naprawdę przestronnym wnętrzem, w którym wygodną podróż odbędzie czwórka nawet wysokich osób, i pojemnym bagażnikiem (od 470 do 1580 l), dzięki czemu z powodzeniem może pełnić rolę zarówno samochodu miejskiego, jak i rodzinnego.

Z całkiem szerokiej gamy do porównania wybraliśmy dwie najbardziej „rozsądne” i zbliżone do siebie wersje Elroqa – 50 oraz 60. Obie mają napęd na tylne koła i jeden silnik elektryczny, który w „pięćdziesiątce” rozwija 170 KM, zaś w „sześćdziesiątce” – 204 KM. Maksymalny moment obrotowy jest taki sam i osiąga 310 Nm. Kolejną różnicą jest pojemność akumulatora trakcyjnego, wynosząca, odpowiednio (netto/brutto), 52/55 kWh i 59/63 kWh. Bazowy wariant ma zatem jedynie o 7 kWh mniej. Obie baterie można ładować prądem zmiennym o mocy do 11 kW. Uzupełnianie energii prądem stałym w przypadku mniejszej wynosi do 145 kW, zaś większej – do 165 kW.

Dane techniczne i ceny Elroq 50 Elroq 60
Silnik elektryczny elektryczny
Moc maksymalna 170 KM 204 KM
Maks. moment obrotowy 310 Nm 310 Nm
Napęd tylny tylny
Skrzynia biegów aut./1-biegowa aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 449/188/163 cm 449/188/163 cm
Rozstaw osi 277 cm 277 cm
Średnica zawracania 9,3 m 9,3 m
Masa/ładowność 1874/553 kg 1903/554 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 470/1580 l 470/1580 l
Pojemność baterii (netto/brutto) 52/55 kWh 59/63 kWh
Maks. moc ładowania AC 11 kW 11 kW
Maks. moc ładowania DC 145 kW 165 kW
Opony 235/55 R19 235/55 R19
Osiągi, zużycie energii (dane prod.)
Prędkość maksymalna 160 km/h 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s 8,0 s
Średnie zużycie energii 15,7-17,3 kWh/100 km 15,7-17,3 kWh/100 km
Zasięg 377 km 430 km
Cena wersji podst. (z tym samym silnikiem)  141 900 zł 153 450 zł
Cena wersji testowanej 141 900 zł 153 450 zł

Tyle teorii, a jak Elroki 50 i 60 sprawują się w praktyce? Pomiary drogowe przyniosły dobre wyniki przyspieszeń (w obu autach czas rozpędzenia się do 100 km/h był nieco lepszy od fabrycznego). Oczywiście w każdej próbie mocniejszy Elroq pokonał słabszego, ale różnice są naprawdę niewielkie, z reguły w okolicach sekundy. Prawda jest taka, że w normalnej eksploatacji w zasadzie nie odczuwa się przewagi wersji 60 nad 50. Po prostu już 170-konne auto okazuje się wystarczająco dynamiczne, a na przyjemne doznania z jazdy wpływają płynność pracy napędu i ochocza odpowiedź na ruch stopy na pedale przyspieszenia. Co szczególnie ważne, rozpędzanie od 0 do 50 km/h, czyli w typowo miejskim zakresie, jest niemal identyczne.

Jeśli chodzi o zużycie energii, to w każdych warunkach jest ono w zasadzie takie samo i kształtuje się w przedziale od około 16,5 kWh/100 km w mieście do ok. 28,5 kWh podczas jazdy autostradowej z prędkością 140 km/h. W efekcie wyposażony w pojemniejszą o 7 kWh baterię wariant 60 ma większy zasięg. Tak niewielka różnica w zmagazynowanej energii sprawia, że zajedzie on jednak dalej tylko o ok. 40 km.

Jasne, zawsze lepiej dysponować większym niż mniejszym zasięgiem, ale w tym wypadku nie będzie on zapewne kryterium decydującym o wyborze modelu 60 zamiast 50. W mieście bowiem raczej nikt na raz nie rozładuje baterii „do zera”, zaś w długiej trasie w obu wariantach i tak trzeba się przygotować na dość częste postoje na ładowanie.

Wydaje się, że optymalną wersją byłaby wyposażona w akumulator 77 kWh (brutto 82 kWh), z silnikiem 170 lub 204 KM. Niestety taka nie występuje – bo bateria 77 kWh jest łączona z aż 286-konną jednostką (auto ma też wtedy bogatsze wyposażenie seryjne, co wyraźnie podnosi cenę, do 182 200 zł.).

Szkoda, że w Elroqu nie ma seryjnie systemu wyboru poziomu rekuperacji łopatkami przy kierownicy. Można go dokupić (niestety nie do wersji 50), ale jest dostępny w dość kosztownym pakiecie (5600 zł), na który składa się też m.in. adaptacyjne zawieszenie DCC. Plusem jest to, że w standardzie obu wariantów znajdziemy funkcję podgrzewania akumulatora przed ładowaniem, zaś wśród opcji – pompę ciepła.

Dane testowe Elroq 50 Elroq 60
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,8 s 2,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s 7,6 s
Przyspieszenie 0-120 km/h 11,9 s 10,8 s
Przyspieszenie 60-100 km/h 4,9 s 3,9 s
Przyspieszenie 80-120 km/h 6,5 s 5,6 s
Zużycie energii1/zasięg miasto 16,6/310 km 16,7/350 km
Zużycie energii1/zasięg trasa 17,5/290 km 17,6/330 km
Zużycie energii1/zasięg autostrada 28,4/180 km 28,5/200 km
Zużycie energii1/zasięg średnio2 17,1/300 km 17,2/340 km

1 kWh/100 km; 2 średnia z miasta i trasy (bez uwzględniania autostrady) w kWh/100 km

Spora dopłata

Zważywszy na nieco lepsze parametry (moc, osiągi, pojemność baterii), naturalnym wyborem wydaje się wersja 60. Z tym że jest ona droższa od „pięćdziesiątki” aż o 11 550 zł. Wyposażenie seryjne obu jest przy tym w zasadzie takie samo (Elroq 60 ma dodatkowo przyciemnione tylne szyby i poprawione wygłuszenie kabiny; w praktyce niewyczuwalne). Jedynym argumentem przemawiającym za wersją 60, przynajmniej dla części potencjalnych nabywców, wydaje się to, że tylko ją można za dopłatą doposażyć w system regulacji rekuperacji oraz adaptacyjne zawieszenie DCC.

Skody Elroq 50 i 60 – test: podsumowanie

Elroq 50 okazuje się w zupełności wystarczający do codziennej eksploatacji i jeśli ktoś ma ograniczony budżet, spora dopłata do odmiany 60 wydaje się nieuzasadniona. Dla osób, które często podróżują w trasie i tak lepszym wyborem okaże się wariant 85 (77 kWh netto) za 182 200 zł.

OCENA Elroq 50 Elroq 60
Osiągi i dynamika 3,5/5 4/5
Zużycie energii/ładowanie 4/5 4/5
Zasięg 3,5/5 4/5
Prowadzenie, komfort, trakcja 4/5 4/5
Cena/wyposażenie 4/5 3/5
ŁĄCZNIE 4/5 4/5
skoda-elroq-przod-1
Zasięg Elroqa 60 jest niewiele większy niż wersji 50.
fot. Adam Mikuła/Motor

Inne warianty napędowe Elroqa, czyli jest w czym wybierać

Kompaktowy SUV Elroq jest oferowany w sporej liczbie wersji. Poza porównywanymi tutaj podstawową 50 (170 KM; 52 kWh; ładowanie DC do 145 kW; zasięg wg WLTP 377 km) i nieco tylko mocniejszą 60 (204 KM; 59 kWh; DC do 165 kW; zasięg 430 km) w gamie znajdują się jeszcze trzy.

Ta o oznaczeniu 85, podobnie jak powyższe, jest tylnonapędowa (silnik 286 KM, 545 Nm; akumulator 77 kWh netto – co ciekawe, ładuje się on tutaj najwolniej ze wszystkich wersji Elroqa, bo z mocą do 135 kW; zasięg 572 km).

Kolejne dwa warianty mają już napęd na cztery koła. Odmiana 85x otrzymuje dwa silniki oferujące systemowe 286 KM (bateria 77 kWh; DC 175 kW; zasięg 539 km). Topowym Elrokiem jest zaś RS, z dwiema jednostkami generującymi systemowo 340 KM (bateria 79 kWh; DC 185 kW; zasięg 550 km). Przyspiesza on w 5,4 s do 100 km/h i podobnie jak 85 może się rozpędzić do prędkości maksymalnej 180 km/h (o 20 km/h wyższej niż 50 oraz 60). Wersje 60 oraz 85 są dostępne także jako Sportline.

Obecnie Skoda oferuje promocje cenowe na Elroqa. I tak za najtańszy model 50 trzeba zapłacić 141 900 zamiast 149 900 zł, a 60 kosztuje 153 450, a nie 161 450 zł. Najdroższy jest RS, którego wyceniono na 208 200 zł (przed rabatem: 219 200 zł).

Skoda Elroq: zdjęcia

skoda-elroq-deska-rozdzielcza
Większość obsługi odbywa się poprzez szybko działający 13-calowy ekran, ale na szczęście pozostawiono kilka przycisków-skrótów do wybranych funkcji. 
fot. Adam Mikuła/Motor
skoda-elroq-siedzenia
Obszerne, dobrze wyprofilowane fotele z dużym zakresem regulacji. Podpórka lędźwiowa jest w obu.
fot. Adam Mikuła/Motor
skoda-elroq-kanapa
Z tyłu jest bardzo przestronnie, nie tylko jak na kompaktowego SUV-a. Wygodna kanapa.
fot. Adam Mikuła/Motor
skoda-elroq-ekran-1
Tryby jazdy (Drive Mode Select) stanowią w Elroqu 50/60 opcję – pakiet za 6900 zł.
fot. Adam Mikuła/Motor
skoda-elroq-polka
Pod konsolą znajduje się spora półka.
fot. Adam Mikuła/Motor
skoda-elroq-wlacznik-biegow
Mały przełącznik wyboru kierunku jazdy okazuje się wygodny.
fot. Adam Mikuła/Motor
skoda-elroq-bagaznik
Kolejny atut Elroqa to duży oraz funkcjonalny bagażnik. Z jego boków wygospodarowano spore półki, są też wieszaki na torby.
fot. Adam Mikuła/Motor
skoda-elroq-ekran
Przed ładowaniem można włączyć optymalizację temperatury akumulatora.
fot. Adam Mikuła/Motor
skoda-elroq-silnik
Szkoda, że pod maską nie znalazło się miejsce na pojemnik na kable.
fot. Adam Mikuła/Motor
skoda-elroq-ladowanie
Maksymalna moc ładowania DC to 145 kW w wersji 50 oraz 165 kW w 60.
fot. Adam Mikuła/Motor
skoda-elroq-kolo
Obie wersje Elroqa mają seryjnie 19-calowe felgi z oponami 235/55.
fot. Adam Mikuła/Motor

Czytaj także