Wymiana szyby czołowej w aucie to dość częsta operacja, a jej pęknięcie zwykle nie jest zależne od samego kierowcy. Sprawdziliśmy, ile kosztują takie szyby i ich wymiana oraz jakie są różnice w cenach pomiędzy szybami do różnych generacji jednego modelu.
Uszkodzenie szyby czołowej to zdarzenie losowe, ale częste. Niektóre warsztaty mają terminy wymiany na za tydzień lub dalej – tyle jest pracy. Choć sama wymiana nie jest szczególnie skomplikowana, to w dobie wszechobecnych systemów bezpieczeństwa wymaga coraz więcej czasu, wiedzy, a także specjalistycznego sprzętu. Czy są auta szczególnie wymagające podczas wymiany szyby?
– Z pewnością bardziej angażujący jest montaż szyby w samochodach Tesli (np. Modele 3, X czy Y). Wymaga dodatkowego sprzętu niezbędnego przy samochodach elektrycznych – powiedział nam trener techniczny Łukasz Wasilewski z firmy Autoglass.
Przeciętny koszt usługi wymiany szyby to ok. 300-340 zł. Do tego, w zależności od posiadanego samochodu należy doliczyć kalibrację systemów ADAS, czego możemy nie zrobić w małych warsztatach.
– Proces wymiany szyby z systemami ADAS jest zdecydowanie bardziej skomplikowany. Przy wymianie takiej szyby montażysta musi dodatkowo zdemontować kamery znajdujące się na szybie, przy lusterku wstecznym, pod plastikowymi obudowami. Spotykamy się z różnymi mocowaniami kamer. W nowoczesnych autach pod obudową mogą się znajdować również czujnik deszczu, świateł, wilgoci, LIDAR (czujnik zdalnego pomiaru odległości). Zgodnie z procedurą serwisową po każdym zdemontowaniu kamery i ponownym zamontowaniu należy ponownie skalibrować systemy ADAS – wyjaśnia nam Łukasz Wasilewski.
Firma Autoglass oferuje taką usługę w cenie od 650 do 1100 zł. Dochodzi do tego jeszcze cena samej szyby, która waha się od kilkuset złotych do ponad 2000 zł.
Sumując, wychodzi nam kwota od ok. 1000 do nawet 4000 zł, biorąc pod uwagę droższą szybę i kalibrację systemów bezpieczeństwa.
Cena szyby czołowej zależy w dużym stopniu od liczby sensorów, które ma, i funkcji, które musi pełnić. Ogrzewanie, kamery, czujniki, a także współpraca z HUD rzutują na cenę końcową. Na sam montaż nie ma to dużego wpływu. O koszt takiej operacji zapytaliśmy firmę Autoglass.
– Koszt montażu jest uzależniony od dodatkowych czynności, jakie należy podjąć przy demontażu kamery. Przeciętnie waha się od 300 zł do 340 zł – mówi specjalista ds. marketingu Beata Wiktorowicz-Lipińska.
W tabeli pokazujemy zakres cenowy od najprostszych i najtańszych szyb po te najbardziej zaawansowane do modeli popularnych i tych drogich, by pokazać różnicę. Różnice między cenami szyb do jednego modelu bywają ogromne, zależnie od wyposażenia.
| Model | Ceny (od – do) |
|---|---|
| Popularne | |
| Dacia Duster (2024) | 700-990 zł |
| Hyundai Tucson (2022) | 700-1160 zł |
| Kia Sportage (2022) | 860-1560 zł |
| Skoda Octavia (2022) | 540-2960 zł |
| Toyota Corolla (2024) | 500-2160 zł |
| Toyota C-HR (2025) | 760-1760 zł |
| Toyota Yaris (2022) | 290-2160 zł |
| Toyota Yaris Cross (2022) | 600-2060 zł |
| Toyota RAV4 (2020) | 660-2200 zł |
| Volkswagen T-Roc (2023) | 720-1260 zł |
| Niepopularne | |
| Bentley Bentayga (2023) | 4500-15 000 zł |
| BMW i3 (2015) | 700-1360 zł |
| Chevrolet Camaro (2020) | 630-2060 zł |
| Dodge Challenger (2020) | 800 zł |
| Ford Bronco (2024) | 890 zł |
| Jeep Wrangler (2024) | 700-1160 zł |
| Lamborghini Urus (2024) | 2260-4600 zł |
| Land Rover Defender (2023) | 700-2600 zł |
| Rolls-Royce Cullinan (2023) | 6 500 zł |
| SsangYong Korando (2023) | 600-860 zł |
Ile można zaoszczędzić, wybierając tańsze zamienniki aftermarket (AM)? Okazuje się, że to zależy od konkretnego modelu. Czasami będzie to 100-200 zł, a innym razem znacznie więcej. Szyby OEM, czyli na pierwszy montaż, ale bez logo producenta samochodu, są w praktyce tej samej jakości, a wręcz są to te same szyby, co oryginalne. W tabeli pokazujemy porównanie cen szyb OEM i najtańszych zamienników (AM) z tymi samymi funkcjami i z tego samego źródła (szyby24.pl).
| Model samochodu | OEM | Aftermarket |
|---|---|---|
| Audi A4 B8 | 599 zł | 420 zł |
| BMW serii 5 E60 | 1 599 zł | 1 499 zł |
| Opel Corsa F | 1 059 zł | 599 zł |
| Toyota Corolla XII | 989 zł | 629 zł |
| Volkswagen Passat B8 | 599 zł | 399 zł |
Pomiędzy cenami szyb z kolejnych generacji popularnego modelu BMW nie zawsze miał miejsce skok. Nie jest to regułą – między E46 i E90 jest spora różnica w cenie szyby bardziej zaawansowanej. Więcej systemów ADAS od generacji F30 mocno podbija ceny najlepiej wyposażonych egzemplarzy. W G20 już w standardzie są takie systemy, co widać w cenie bazowej.
Do VI generacji ceny szyb są bardzo zbliżone. Widać, że Golf V i VI to niemal te same auta. W bogato wyposażonych wersjach zauważamy ogromny skok od generacji VII. Model ma wiele elementów systemów bezpieczeństwa zamontowanych w szybie. Topowe produkty do nowszego modelu są nieco tańsze, choć bazowe są droższe.
Opel Astra jest doskonałym przykładem rozwoju szyb pod kątem systemów bezpieczeństwa i wyposażenia. Do poczciwej jeszcze Astry J ceny są niskie, ale nowszy, bogato wyposażony model K ma już zupełnie inne ceny, zwłaszcza w górnej granicy. Najnowsza Astra L, produkowana pod rządami Stellantisa, ma tę samą szybę co Peugeot 308 III i dużą liczbę systemów ADAS, co widać w górnej granicy ceny.
Z każdą generacją Porsche 911 szyby są przeciętnie droższe, choć do modelu 996 cena jest wyższa niż do następcy. To już wynika prawdopodobnie z mniejszej popularności, bo od tej generacji, im starsze 911, tym droższa szyba. Ciekawostką może być szyba czołowa do 992 w wersji Cabriolet, która kosztuje znacznie więcej niż do Coupe, bo aż 4560 zł.
Tu jeden z przykładów tylko jednej generacji popularnego modelu marki Volvo, ale z uwzględnieniem samego face liftingu. Do 2021 roku XC60 nie miało aż tylu systemów bezpieczeństwa, co po zmianach. W 2022 roku wprowadzono szereg usprawnień, w tym również funkcję jazdy półautonomicznej na podstawie nowego zestawu czujników ADAS. Postęp widać też w cenie bazowej szyby, która jest droższa o ponad 400 zł, bo wyposażenie podstawowe też się zmieniło. Jasno widać, jak duży wpływ na cenę mają same sensory systemów bezpieczeństwa.
Im nowsze auto, tym droższa szyba i jest to niemal generalna zasada. Wynika ona ze stopnia skomplikowania samej szyby, która jest już nie tylko kawałkiem szkła, ale także nośnikiem czujników i kamer. Im więcej systemów bezpieczeństwa, z tym większym kosztem należy się liczyć przy wymianie. Warto sprawdzić, ile kosztuje szyba do modelu, który posiadamy i pamiętać o tym podczas kupowania polisy. Wiele firm ma opcję dodatkowej ochrony, czyli wypłaty odszkodowania za uszkodzoną szybę, bez śladu w historii ubezpieczenia. Może to być produkt dla samego OC. Tylko w większości przypadków kwota 1000 zł może już nie wystarczyć.