Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Wymiana filtra

Ochrona auta, ale też i pasażerów samochodu

Filtry samochodowe: powietrza, kabinowe, oleju, paliwa, gazu. Kiedy wymieniać, jakie są ceny?

archiwum

Ochrona auta, ale też i pasażerów samochodu

Filtry samochodowe: powietrza, kabinowe, oleju, paliwa, gazu. Kiedy wymieniać, jakie są ceny?

Wymiana filtrów w aucie nie jest droga – nie warto z nią zwlekać, ani na niej oszczędzać. Na pilnowaniu terminów, przebiegów i dbałości o jakość skorzysta zarówno samochód, jak i kierowca.

Niewiele czynności związanych z eksploatacją auta wymaga tak niewielkiego wkładu finansowego i wysiłku przy jednocześnie olbrzymich korzyściach dla trwałości podzespołów samochodów jak regularna wymiana filtrów w aucie.

Niezależnie od roli, jaką pełnią – usuwają zanieczyszczenia z powietrza trafiającego do silnika lub kabiny pasażerskiej, oleju, paliwa itp. – w przypadku popularnych modeli kosztują od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych, a ich wymiana zwykle nie jest skomplikowana. W niektórych przypadkach oczywiście konieczne może być skorzystanie z usług mechanika (np. przy filtrach paliwa w nowoczesnych autach, gdzie potrzebny jest komputer), ale koszt takiej usługi nie jest przesadnie duży i powinien wynosić ok. 50 zł.

Pamiętajmy o wymianie filtrów

Tym bardziej dziwi fakt, że wymiana filtrów tak często jest zaniedbywana. Najlepiej wygląda sprawa filtra oleju. Tutaj większość kierowców zdaje sobie sprawę z konieczności założenia nowego przy każdej wymianie oleju. Z innymi filtrami jest o wiele gorzej, nierzadko można trafić na element, który nie był wymieniany od 7-10 lat.

Pomijanie wymiany filtrów ma jednak swoje banalne wytłumaczenie. W przeciwieństwie do zużycia hamulców czy zawieszenia, zużycie filtrów nie daje jasnych objawów. Nic nie stuka, nic nie piszczy, a ewentualne pogorszenie osiągów następuje na tyle powoli, że można się do niego przyzwyczaić i nie zwrócić uwagi.

A to tylko jedna z konsekwencji zużycia. Duże zanieczyszczenie filtra może ostatecznie doprowadzić do jego mechanicznego przetarcia. Jest to szczególnie prawdopodobne w przypadku filtrów oleju czy paliwa z papierowymi wkładami, narażonymi na kontakt z ostrymi metalowymi wkładami. A to już prosta droga do drastycznego ograniczenia trwałości chronionych podzespołów.

Jakie filtry wybierać?

Przy kupowaniu filtrów warto wybierać produkty wyspecjalizowanych firm. Elementy wysokiej jakości dostępne są m.in. pod markami Filtron, Knecht, Mann Hummel, Ufi/Sofima czy Hengst. Na zakupie tańszych zamienników dużo się nie zaoszczędzi, a ryzykuje się mniejszą trwałością, gorszą skutecznością filtrowania i większymi oporami przepływu.

Najważniejsze filtry w aucie

Filtr powietrza

filtr powietrza

  • Zadanie
    Zapobiega zasysaniu pyłów zawieszonych w powietrzu do silnika. Gdy jest sprawny, jest w stanie odfiltrować nawet 99,7 proc. drobin wielkości kilku mikrometrów. W razie zużycia czy nieszczelności w układzie dochodzi do przyspieszonego zużycia pierścieni tłokowych, cylindrów, tłoków czy wirnika turbosprężarki – ogólnie całego silnika. A przez filtr przepływają olbrzymie ilości powietrza – ponad 10 tys. litrów na każdy spalony litr paliwa.
  • Jak często wymieniać
    Filtr powietrza najlepiej wymieniać co 15-20 tys. km lub co rok. Z uwagi na wysokie zapylenie powietrza w naszym kraju terminów lepiej nie przedłużać. Wraz ze zużywaniem się filtra rosną opory przepływów, co odbija się na pogorszeniu osiągów.
  • Ceny
    15-100 zł

Filtr kabinowy

filtr kabinowy

  • Zadanie
    O ile filtr powietrza chroni silnik, to filtr kabinowy dba o dobre samopoczucie kierowcy. Także jest w stanie odfiltrować cząstki o średnicy nawet poniżej mikrometra (przyciąga je elektrostatycznie). Warto zwrócić na to uwagę zwłaszcza w kontekście smogu – cząstki wchodzące w jego skład mają rozmiary 2,5 do 10 mikrometrów. Dzięki nim powietrze we wnętrzu auta powinno być mniej zanieczyszczone niż na zewnątrz. Filtry kabinowe są także zbawieniem dla alergików, gdyż oczyszczają powietrze z pyłków, kurzu i roztoczy. Dostępne są dwa rodzaje filtrów kabinowych – standardowe, z przegrodą wykonaną z włókniny coraz z węglem aktywnym, w których między warstwami włókniny znajduje się granulat oczyszczające powietrze ze szkodliwych gazów. Są droższe, ale skuteczne, gdy w aucie trudno pozbyć się np. nieprzyjemnego zapachu.
  • Jak często wymieniać
    Filtr (czasem w aucie są dwa) warto wymieniać razem z filtrem powietrza do silnika, zatem co rok. Objawem zużycia jest parowanie szyb czy zapach wilgoci we wnętrzu.
  • Ceny
    Filtry standardowe 17-100 zł, filtry węglowe 20-200 zł.

Filtr oleju

filtr oleju

  • Zadanie
    Olej krążący w silniku wypłukuje i transportuje zanieczyszczenia powstające podczas spalania, opiłki ze współpracujących elementów, a także dostające się z zewnątrz. Zanieczyszczenia te muszą być jednak zatrzymane, aby nie przyspieszały zużycia silnika ani degradacji oleju – tę rolę pełnią właśnie filtry oleju.
    Obecnie stosowane są dwa rozwiązania – filtry puszkowe lub wkłady filtrujące, umieszczane w obudowie w której znajdują się niezbędne zawory i elementy pozycjonujące. Te pierwsze są łatwiejsze w wymianie i odporne na uszkodzenia, jednak trudniejsze w utylizacji, co przy rosnących wymaganiach ekologicznych sprawia, że się od nich odchodzi. Wkłady utylizuje się łatwiej.
  • Jak często wymieniać
    Nowy filtr oleju należy bezwzględnie założyć przy każdej wymianie oleju – w praktyce najlepiej dla silnika, niezależnie czy diesla, czy benzynowego, jest gdy nie przekracza się dystansu 15 tys. km, ewentualnie roku.
  • Ceny
    Filtry puszkowe 10-50 zł, wkłady filtra 15-70 zł.

Filtr paliwa

filtr paliwa

  • Zadanie
    Musi odseparować zanieczyszczenia paliwa. Mają one wiele źródeł – mogą to być pyły dostające się do baku z powietrza, rdza ze starego zbiornika, opiłki z układu wtryskowego itp. Prowadzą one do przyspieszonego zużycia wtryskiwaczy, pomp paliwa, regulatorów ciśnienia. Filtry muszą odseparować drobiny o średnicy 3-5 mikrometrów ze skutecznością około 90 proc., przy tym obowiązuje zasada, że do cylindrów trafia wyłącznie przefiltrowane paliwo (nie ma kanałów obejściowych). Dlatego w skrajnym przypadku po zapchaniu filtra silnik może zostać unieruchomiony. Filtry mają różną budowę, w zależności od auta mogą być puszkowe, przepływowe lub w formie wkładu.
  • Jak często wymieniać
    W przypadku silników benzynowych producenci zalecają wymiany nawet co 120 tys. km, w dieslach dystans określony jest zwykle na góra 30 tys. km. Lepiej i tak skrócić go do około 15 tys. km (zgodnie z zaleceniami producentów układów wtryskowych). Wymianę najlepiej przeprowadzić przed zimą, zwłaszcza w dieslach – jednocześnie usunie się w ten sposób wodę, która mogła zgromadzić się w odstojniku.
  • Ceny
    30-400 zł

Filtr gazu

filtr gazu

  • Zadanie
    W gazie zanieczyszczenia pojawiają się podczas transportu, przepompowywania lub np. z rdzewiejącego paliwa. Filtracja następuje na wielu etapach – gdy LPG znajduje się jeszcze w fazie ciekłej, przed reduktorem, lub za nim, już w fazie lotnej. To właśnie ten drugi filtr odpowiada przede wszystkim za bezpieczeństwo wtryskiwaczy, wyłapując zanieczyszczenia, które mogły wytrącić się przy zmianie stanu skupienia paliwa. Filtry fazy lotnej zwykle zamknięte są w aluminiowej obudowie, ale dostępne są także produkty rozbieralne, z wymiennymi wkładami. Filtry fazy ciekłej mają wymienne wkłady.
  • Jak często wymieniać
    Filtr fazy lotnej wymienia się, w zależności od instalacji, co 10-15 tys. km. Filtry fazy ciekłej należy wymieniać zwykle co 20-30 tys. km.
  • Ceny
    Filtr fazy gazowej 2-10 zł, filtr fazy lotnej 25-140 zł.

Czytaj także