Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Opel Astra J i Astra K

Porównanie konstrukcji, polecane silniki, usterki

Używany Opel Astra J (IV) kontra Astra K (V). Kolejne generacje przebojowego kompaktu – którą z nich wybrać?

archiwum

Porównanie konstrukcji, polecane silniki, usterki

Używany Opel Astra J (IV) kontra Astra K (V). Kolejne generacje przebojowego kompaktu – którą z nich wybrać?

Kompaktowy Opel Astra to jeden z najpopularniejszych modeli polskiego rynku wtórnego. Prezentujemy czwartą oraz piątą generację tego modelu – porównujemy wnętrza, opisujemy typowe usterki, polecamy najlepsze wersje silnikowe, także te do LPG.

Opel Astra J

  • Ceny: 16-70 tys. zł
  • Cena zadbanego egzemplarza: od ok. 28 tys. zł
  • Lata produkcji: 2009-2020
opel astra j bok

 Astra J była sprzedażowym hitem, oferowano aż 5 wersji nadwoziowych

Historia modelu

  • 2009: debiutuje Astra IV (J) w wersji hatchback
  • 2010: do oferty dołącza kombi
  • 2012: drobna modernizacja, gamę uzupełniły sedan oraz trzydrzwiowa Astra GTC
  • 2013: kabriolet Cascada (w ofercie do 2019 r.)
  • 2014: zakończenie produkcji hatchbacka (5d)
  • 2018: wycofanie z gamy Astry GTC
  • 2020: wycofanie z oferty sedana 

Opel Astra K

  • Ceny: 30-95 tys. zł
  • Cena zadbanego egzemplarza: od ok. 40 tys. zł
  • Lata produkcji: 2015-2021
opel astra k bok

Opel dopracował detale, ale zredukował gamę do dwóch wersji nadwoziowych

Historia modelu

  • 2015: premiera Astry V (oznaczenie kodowe – K)
  • 2018: modernizacja palety silników – parametry części jednostek zmieniono, by spełniły one normę emisji Euro 6d-TEMP
  • 2019: face lifting, gama zupełnie nowych, wyłącznie 3-cylindrowych silników – benzynowych 1.0/1.2 oraz diesli 1.5
  • 2021: prezentacja następcy Astry K – Astry L

Olbrzymia popularność kompaktowych Opli w Polsce nie wzięła się znikąd. Można godzinami spierać się o to, jak poszczególne generacje wypadają na tle konkurencji, ale niezależnie od tego trudno im wytknąć jakieś szczególnie słabe strony.

Wszystkie odsłony Astry były rozsądnie wycenione, a do tego mogły się pochwalić szeroką gamą silników. „Od zawsze” uchodziły też za auta, których jednostki doskonale współpracują z instalacjami LPG, a w prostszych wersjach mogły być naprawiane przez każdego mechanika.

Najpopularniejszą generacją w ogłoszeniach jest obecnie Astra J. Drugie miejsce zajmuje jej następczyni, czyli Astra K. Postanowiliśmy zaprezentować oba modele i zastanowić się, czy warto dopłacać za nowszą generację.

Używany Opel Astra J kontra Astra K: wersje nadwozia

Gama nadwoziowa Astry J obejmuje nie tylko hatchbacka czy kombi, ale także sedana oraz dynamicznie stylizowanego 3-drzwiowego hatchbacka (Astra GTC). W 2013 r. ofertę dopełnił kabriolet, dostępny pod nazwą Cascada.

Nowsza Astra K nie daje aż takiego wyboru. Ograniczono nie tylko liczbę wersji nadwoziowych (do 5-drzwiowego hatchbacka i kombi), ale także paletę silników. O ile ta pierwsza zmiana nie jest aż takim problemem, o tyle ekologiczne zmiany pod maską rozczarowują...

Używany Opel Astra J: napędy

Bardzo duża grupa nabywców szuka najlepszej Astry do zasilania gazem. Już na wstępie przypominamy zatem, że popularne jednostki 1.4 oraz 1.4 Turbo mają hydrauliczną kompensację luzu zaworowego i do gazu nadają się idealnie. W silnikach 1.6 producent zastosował natomiast popychacze szklankowe, które w razie potrzeby należy szlifować lub wymieniać. Taka operacja wymaga demontażu rozrządu i wałków, więc jest to jakieś przeciwwskazanie do montażu instalacji.

Tak jak w poprzedniej generacji modelu, wybrane silniki mają oznaczenie Twinport – kryje się za nim układ dolotowy o zmiennej długości. W zależności od obrotów powietrze przepływa przez różne kanały kolektora ssącego.

W 2012 roku gamę wzbogaciły jednostki 1.6/2.0 z rodziny SIDI. Mają bezpośredni wtrysk, ale na rynku wtórnym stanowią margines oferty.

Nasz typ to odmiana 1.4 Turbo, która daje dużą przyjemność z jazdy, zadowala się rozsądnymi ilościami paliwa (6-9 l/100 km), nie jest awaryjna i bez problemów można w niej zamontować instalację LPG.

Bazowym dieslem Astry J jest silnik 1.3 CDTI. To konstrukcja opracowana przez Fiata, wyposażona w łańcuch rozrządu. Mały diesel powstał z myślą o Grande Punto czy Corsie, więc tutaj brakuje mu i mocy, i momentu

 Rozsądne optimum to 1.7 CDTI (konstrukcja Isuzu). Japońska jednostka z paskiem rozrządu nie wyróżnia się pod żadnym względem na tle rywali, ale w sam raz wystarcza do bezstresowej jazdy – zarówno w mieście, jak też na trasie.

Najlepszym popularnym dieslem w gamie Astry J jest odmiana dwulitrowa. To – podobnie jak 1.3 CDTI – konstrukcja Fiata, jednak gwarantuje bez porównania lepsze osiągi, na dodatek jest jedną z najtrwalszych i najtańszych w serwisowaniu konstrukcji w swojej klasie. Nic dziwnego zatem, że Astry w tej wersji trzymają bardzo wysokie ceny.

Wprowadzony w 2013 roku silnik 1.6 CDTI to nowoczesna konstrukcja GM Powertrain. Generuje moc 136 KM. Jej główne zalety to niskie zużycie paliwa i spełnienie norm czystości spalin Euro 6. Wadą są wysokie koszty serwisowania.

Najmocniejszym dieslem oferowanym w Astrze J jest silnik 2.0 BiTurbo CDTI o mocy 195 KM (debiut 2014 roku). Co ciekawe – oferowano go we wszystkich wersjach nadwoziowych. Takie auta pojawiają się jednak w ogłoszeniach na tyle rzadko, że trudno nawet określić ich średnie ceny.

Używany Opel Astra K: napędy

W gamie Astry K jedynym silnikiem z pośrednim wtryskiem dobrym do gazu jest zwykły, wolnossący 1.4 (B14XE) o mocy 100 KM, który był oferowany w latach 2015-2018. Pozostałe jednostki mają już bezpośredni wtrysk i doładowanie. Co więcej – po liftingu z 2019 r. w benzynowej palecie pozostały wyłącznie silniki 3-cylindrowe, których kultura pracy nie wszystkim przypadnie do gustu.

Sensowną alternatywą wydaje się turbodiesel 1.6, ale nie jest to jakaś wybitnie popularna na rynku jednostka. Jeśli mamy ją porównywać ze starszymi dieslami Astry J, okaże się gorzej zaopatrzona w części i droższa w naprawach. Pod względem parametrów wypada jednak doskonale, a mocniejsze wersje (150-160 KM) wyposażone w podwójne doładowanie wyróżniają się osiągami na tle konkurencji.

Tego samego nie można już napisać o dieslu 1.5 (2019-2021). Ma trzy cylindry i jego jedyną zaletą jest bardzo niskie zużycie paliwa.

Używany Opel Astra J kontra Astra K: zawieszenie

Pierwsze trzy generacje Astry są znane z wyjątkowo prostej, trwałej i taniej w eksploatacji konstrukcji zawieszeń. W przypadku opisywanej, czwartej odsłony modelu producent postanowił odejść nieco od sprawdzonego schematu. By polepszyć prowadzenie, poszerzył rozstaw kół (o ok. 5 cm z przodu i 7 cm z tyłu) i wydłużył rozstaw osi (także o 7 cm, przy czym we wszystkich wersjach jest on już identyczny).

Inną ważną modyfikacją jest zastąpienie tylnej belki podatnej na skręcanie belką prowadzoną przez tzw. drążki Watta, które poprawiają zachowanie samochodu w zakrętach.

Najdroższe wersje wyposażenia (m.in. Cosmo i Sport) mają także system FlexRide, który jest rozwinięciem znanego z Astry III zawieszenia IDS+. Bazuje na amortyzatorach o zmiennej sile tłumienia, które dzięki elektronicznemu sterowaniu w ciągu milisekund dostosowują się do sposobu jazdy oraz warunków drogowych. Kierowca za pomocą przycisków na desce rozdzielczej może wybierać tryb pracy układu (Standard, Tour, Sport). Ostatni z wymienionych jest sygnalizowany zmianą koloru podświetlenia wnętrza na czerwony.

W przypadku Astry K drążki Watta pozostawiono jedynie w mocniejszych wersjach. Słabsze odmiany mają z tyłu zwykłą belkę. Akurat ta zmiana jest bardzo korzystna dla osoby kupującej używane auto, ponieważ przekłada się na trwałość i redukcję kosztów serwisowania.

Używany Opel Astra J kontra Astra K: wnętrze

Opel Astra J (IV)

opel astra j deska
Ten kokpit jest całkiem nieźle wykonany, na dodatek ma swój charakter i wciąż może się podobać.

Stylizacja bardzo podobna do tej znanej z większej i droższej Insignii, ale jakość montażu jest tutaj nieco wyższa. Nawet na nierównościach nic nie skrzypi. Widać także olbrzymi progres w stosunku do poprzedniej, wyjątkowo nudnej wizualnie Astry H.

Najtańsza specyfikacja Essentia nie obejmowała seryjnej klimatyzacji, ale takie auta praktycznie nie występują w ogłoszeniach. Dominują kompletne konfiguracje – głównie Enjoy (oprócz manualnej klimatyzacji ma także radioodtwarzacz) oraz Cosmo – wyposażona w dwustrefową klimatyzację elektroniczną, 17-calowe aluminiowe felgi, komputer pokładowy, tempomat, elektryczny hamulec postojowy i skórzaną kierownicę. Ozdobą kokpitu jest duży, kolorowy wyświetlacz, ale nie wszystkie Astry go mają.

Opel Astra K (V)

opel astra k deska

Opel unowocześnił obsługę multimediów, wykończenie detali stało się bardziej subtelne.

Ponadczasowe wnętrze, które jest klasyczne i funkcjonalne. Trudno znaleźć tu jakiś niedopracowany element. Producent poprawił nawet multimedia, których sterowanie stało się bardziej intuicyjne.

Astra V początkowo była dostępna w czterech wersjach wyposażenia: Essentia, Enjoy, Dynamic i Elite. Już w podstawowej konfiguracji oferowano ręczną klimatyzację. W Enjoy znajdziemy kierownicę obszytą skórą, a w Dynamic dwustrefową klimatyzację.

Po ostatnim liftingu w 2019 r. poziomy wyposażenia dzielą się na Edition, Elegance, UltimateGS-Line. Bardzo popularnym elementem wyposażenia są wstawki imitujące drewno wykończone „lakierem fortepianowym”. Szkoda, że bardzo szybko pokrywają się odciskami palców i kurzem.

Używany Opel Astra J kontra Astra K: przestronność

Opel Astra J (IV)

Astra to kompakt, ale w jej wnętrzu jest więcej miejsca niż w niejednym aucie klasy średniej. Nawet z tyłu dwie dorosłe osoby usiądą dosyć wygodnie.

Rodzinom polecamy wersję kombi, która nie tylko jest najbardziej pakowna, ale też oferuje najwięcej przestrzeni nad głowami w drugim rzędzie.

Maksymalna długość przedmiotów, które da się przewieźć po złożeniu kanapy, to 186 cm. Ciekawą opcją jest mata bagażnika – dzięki odpowiedniej długości chroni także zderzak podczas załadunku. 

opel astra j fotele

Bazowe fotele Astry nie imponują. Ale te z droższych wersji mają atest instytutu ortopedycznego AGR i doskonale sprawdzają się w trasie. 

opel astra j kanapa
Na kanapie jest mnóstwo miejsca na nogi i głowę.
opel astra j bagaznik
Bagażnik hatchbacka ma pojemność 370-1235 l, a kombi – 500-1550 l.

Opel Astra K (V)

Pod względem przestronności nowszy model wypada bardzo podobnie jak starszy, a zatem należy ocenić go bardzo wysoko.

Z jednej strony szkoda, że do wyboru pozostały tylko dwie wersje nadwoziowe, ale tak naprawdę 5-drzwiowy hatchback oraz kombi spełniają wszystkie oczekiwania większości nabywców.

Uwagę zwracają wyższy poziom wyposażenia i lepsze wykończenie. W zasadzie nawet Astry V po flotach mają na pokładzie wszystko to, co niezbędne. 

opel astra k fotele
Trudno poprawia się coś, co jest bardzo dobre. Fotele z wyższych wersji Astry V pozostały praktycznie bez zmian w stosunku do poprzedniczki. 
opel astra k kanapa
Przestronność na podobnym poziomie co u poprzedniczki.
opel astra k bagaznik
Bagażnik hatchbacka ma pojemność 370-1210 l. Kombi mieści 540-1630 l.

Używany Opel Astra J kontra Astra K: sytuacja rynkowa

Opel Astra J (IV)

opel astra j przod

Największa liczba transakcji dokonuje się w przedziale od 20 do 40 tys. zł. Dysponujący takim budżetem nabywcy mają do wyboru samochody po flotach (głównie kombi), sprowadzane w ramach prywatnego importu (ładne hatchbacki) oraz auta krajowe od prywatnych właścicieli (sporo sedanów). Najpopularniejsze są wolnossące wersje benzynowe 1.4 oraz turbodiesle 1.7 CDTI z ręcznymi skrzyniami biegów. 

Astra J (IV): co można kupić i za ile?
16-20 tys. zł Najtańsze egzemplarze w ogłoszeniach
20-40 tys. zł Bardzo poszukiwane auta – atrakcyjne pod względem technicznym i cenowym
40-70 tys. zł Najniższe przebiegi, wzorowo utrzymane auta, najciekawsze wersje

Opel Astra K (V)

opel astra k przod

To jeden z najpopularniejszych modeli na naszym rynku pierwotnym, więc nie brakuje ofert sprzedaży używanych aut, także z krajowych salonów. Udział wersji benzynowych i wysokoprężnych na razie jest wyrównany, ale w perspektywie czasu rysuje się przewaga tych pierwszych – młodsze egzemplarze sprzedawano już głównie z silnikami benzynowymi.

Astra K (V): co można kupić i za ile?
30-40 tys. zł Najtańsze dostępne egzemplarze
40-60 tys. zł Idealny budżet na zakup wymarzonej Astry K
60-95 tys. zł Najdroższe Astry V wystawiane w ogłoszeniach

Używany Opel Astra J kontra Astra K: silniki

Opel Astra J (IV)

opel astra j silnik

Bazowy silnik benzynowy 1.4 niczym nie imponuje, ale jest wystarczający i nadaje się do zasilania gazem. Nasz typ to turbodoładowana odmiana benzynowa 1.4 T (A14NET). Ma świetne osiągi, ale jest jeszcze konstrukcją starej daty i idealnie nadaje się do LPG. Diesle 1.7 CDTI są akceptowalne, natomiast 2.0 CDTI – rewelacyjne, ale niestety drogie w zakupie.

Dane techniczne 1.4 1.4 T 2.0 CDTI
Silnik benzynowy benz., turbo turbodiesel
Pojemność 1398 cm3 1364 cm3 1968 cm3
Cylindry/zawory R4/16 R4/16 R4/16
Moc maksymalna 100 KM 140 KM 160 KM
Maks. mom. obr. 130 Nm 200 Nm 350 Nm
Osiągi
Prędkość maks. 178 km/h 202 km/h 215 km/h
0-100 km/h 13,9 s 9,9 s 9,0 s
Średnie spalanie 5,5 l/100 km 5,9 l/100 km 4,8 l/100 km

Opel Astra K (V)

opel astra k silnik

Pod maską Astry K jedyna „stara” jednostka z pośrednim wtryskiem to wolnossący benzynowy silnik 1.4. Popularny 1.4 T to B14/XFL/XFT, a po liftingu F14SHT, czyli inna konstrukcja niż starszy 1.4 T z pośrednim wtryskiem. Diesle 1.6 występują w różnych konfiguracjach. Nie są złe, ale też mogą się okazać droższe w naprawach.

Dane techniczne 1.4 T 1.6 CDTI 1.4
Silnik benz., turbo turbodiesel benzynowy
Pojemność 1399 cm3 1598 cm3 1399 cm3
Cylindry/zawory R4/16 R4/16 R4/16
Moc maksymalna 125 KM 160 KM 100 KM
Maks. mom. obr. 245 Nm 350 Nm 130 Nm
Osiągi
Prędkość maks. 205 km/h 218 km/h 185 km/h
0-100 km/h 9,2 s 8,6 s 13,4 s
Średnie spalanie 5,4 l/100 km 4,2 l/100 km 5,4 l/100 km

Używany Opel Astra J kontra Astra K: usterki

Opel Astra J (IV)

opel astra j podnosnik

Awarie klimatyzacji i problemy z mechanicznymi skrzyniami biegów M32 to w zasadzie wszystkie poważne usterki tego modelu. Astra IV jest konstrukcją dopracowaną, dobrze zaopatrzoną w tanie części zamienne. Uwaga – większość diesli Astry J ma filtr cząstek stałych. 

  • W dieslach 1.3 CDTI (to margines oferty) zdarza się, że naciąga się łańcuch rozrządu. Problem dotyka głównie tych aut, w których użytkownik nie kontroluje poziomu oleju i rzadko go zmienia.
  • W silnikach 1.4 Turbo pękają kolektory. Można z tym jeździć przez jakiś czas. Objawem może być zapalająca się kontrolka „check engine”. 
  • Hałas ręcznej skrzyni biegów. Takie problemy mogą zwiastować konieczność wymiany jej łożysk. Koszt szacunkowy: ok. 4 tys. zł. 

Opel Astra K (V)

opel astra k podnosnik

Nadwozie nie ma problemów z korozją. Zdarzają się natomiast drobne awarie elektroniki. Szwankują czujniki parkowania, czujniki ciśnienia powietrza w oponach czy multimedia. W naszej „testówce” 1.4 T na gwarancji rozszczelnił się wysprzęglik.

  • W wielu egzemplarzach z początkowego okresu produkcji problemy sprawiają czujniki parkowania.
  • Zautomatyzowana skrzynia Easytronic jest fatalna. W „manualach” zdarzają się natomiast awarie łożysk, chociaż nie tak często jak w poprzedniej generacji modelu.
  • Wszystkie silniki mają łańcuch rozrządu. Przed zakupem warto, żeby osłuchał go mechanik od Opli ponieważ nie grzeszy trwałością.

PODSUMOWANIE

Astra K to teoretycznie dopracowana Astra J. Szkoda, że w „pakiecie” z lepszym wykończeniem i bogatszą listą wyposażenia otrzymaliśmy także szereg rozwiązań „ekologicznych”, które podnoszą koszty eksploatacji lub obniżają przyjemność z jazdy. Najbardziej dotkliwa jest modyfikacja gamy silnikowej, w której naprawdę udane jednostki zastąpiono downsizingowymi, 3-cylindrowymi odpowiednikami. Z tego powodu naszym faworytem jest starsza generacja modelu, czyli Astra J.

opel astra j tyl

Czytaj także