Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Opel Astra III (H)

Popularność Astry nie przemija. To wciąż nowoczesne auto, które jest tanie w naprawach, ma udane diesle i dobre silniki do LPG.

  • Lata produkcji: 2004-2014
  • Silniki: benz. 1.4-2.0 (80-240 KM), diesle 1.3-1.9 (80-150 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, kmb, sed, cc
  • Długość/rozstaw osi: 425-451/262-270 cm, szerokość/wysokość: 175/142-150 cm, bagażnik: htb 380-1300 l, kmb 500-1590 l, sed 490 l, cc 205-440 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Opel zaproponował aż pięć wersji nadwoziowych. Nawet trzydrzwiowej, nieco usportowionej Astrze GTC nie sposób odmówić funkcjonalności. Najbardziej praktyczne jest kombi, które podobnie jak sedan, ma wydłużony o 9 cm rozstaw osi, a więc bardziej przestronne wnętrze. Ocynkowane blachy nie rdzewieją – w bezwypadkowych Astrach można znaleźć najwyżej pojedyncze ogniska korozji, najczęściej na klapie bagażnika.

Opel-Astra-III-(H)_3
Konsola środkowa jest przeładowana przyciskami, a elementy wykończeniowe mogą skrzypieć.

SILNIKI

W bardzo obfitej palecie silników każdy znajdzie coś dla siebie. Rozsądnymi wyborami będą 116-konny silnik 1.6 lub słabsze odmiany fiatowskiego diesla 1.9 CDTI (100/120 KM), które nie mają problematycznych klapek w kolektorze dolotowym. Podstawowy silnik 1.4, a także diesel 1.3 CDTI są nieco zbyt słabe do Astry.

AWARYJNOŚĆ

Zawieszenie z tylną belką skrętną jest bardzo trwałe. Silniki benzynowe przy wyższych biegach mogą spalać olej. Specjalnie trwałe nie są zawory EGR. Poza słabymi łożyskami w skrzyniach M32, trudno mówić o typowych awariach – raczej jest to efekt zużycia eksploatacyjnego auta.

KOSZTY

Astra nie jest droga w zakupie, a części są tanie i łatwo dostępne. Przy skromnym budżecie polecamy wersję benzynową.

SYTUACJA RYNKOWA

Z puli ponad 2200 aut można wyłowić zadbane Astry. Wymaga to jednak czasu, gdyż wiele Opli pochodzi z flot.

Opel-Astra-III-(H)_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Sedan oraz Astry Classic III (2009-2014) były produkowane w Gliwicach.
  • Modernizacja z 2006 r. była niewielka. Przyniosła lekko zmienione zderzaki i tylne światła z przezroczystymi kloszami kierunkowskazów (wcześniej były mleczne).
  • Planując montaż instalacji LPG, najlepiej poszukać starszej Astry. Dostępny od 2009 r. silnik 1.6 (Z16XER) nie ma już hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych.

CENY

4000 zł – Diesle z astronomicznymi przebiegami, auta po wypadkach, poobijane lub słabo wyposażone. Lepiej dołożyć.
14 000 zł – By móc przebierać w ogłoszeniach czy wersjach silnikowych, na zakup Astry nie trzeba przeznaczać fortuny.
25 000 zł – Pedantycznie zadbane auta z prywatnych rąk z popularnymi silnikami, nieco bardziej zużyte OPC lub kabriolet.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 1.6 1.6 T 1.8 1.8 2.0 T 1.3 CDTI 1.7 CDTI 1.9 CDTI 1.9 CDTI
Pojemność skokowa 1364 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1796 cm³ 1796 cm³ 1998 cm³ 1248 cm³ 1686 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy t.benz. benzynowy benzynowy t.benz. t.diesel t.diesel t.diesel t.diesel
Moc maks. 90 KM 116 KM 180 KM 125 KM 140 KM 200 KM 90 KM 80 KM 120 KM 150 KM
Maks. moment obr. 125 Nm 155 Nm 230 Nm 170 Nm 175 Nm 262 Nm 200 Nm 170 Nm 280 Nm 320 Nm
Przysp. 0-100 km/h 13,7 s 11,7 s 8,3 s 10,8 s 10,2 s 8,2 s 13,7 s 15,0 s 10,5 s 8,9 s
Prędkość maks. 178 km/h 191 km/h 221 km/h 198 km/h 208 km/h 237 km/h 172 km/h 168 km/h 194 km/h 208 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,3 l/100 km 6,5 l/100 km 7,7 l/100 km 7,7 l/100 km 7,1 l/100 km 9,3 l/100 km 4,8 l/100 km 4,9 l/100 km 6,0 l/100 km 5,9 l/100 km

HISTORIA MODELU

2004 - premiera Astry III (kodowe oznaczenie – H)
2005 - ofertę wzmacniają 3-drzwiowa Astra GTC oraz sportowa wersja OPC (2.0, 240 KM)
2006 - sedan oraz coupe-cabrio (TwinTop)
2009 - debiut Astry J (IV), model H pozostaje w ofercie jako Astra Classic
2014 - zakończenie produkcji Astry H

Opel-Astra-III-(H)_4
Astra kombi często służyła we flotach.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zużyty osprzęt turbodiesli
    Warto być przygotowanym na awarie DPF, dwumasy, wtryskiwaczy czy pomp paliwa.
    Koszt naprawy: od 1000 zł
  • Problemy z EGR
    Nieprawidłowo działający zawór układu recyrkulacji spalin można czyścić lub wymienić.
    Koszt wymiany: od 350 zł
  • Zużyte skrzynie biegów
    Mocniejsze wersje silnikowe otrzymywały skrzynie M32 z niezbyt trwałymi łożyskami.
    Koszt wymiany: od 2500 zł
  • Adaptacyjne amortyzatory IDS
    Są spotykane w lepiej wyposażonych Astrach. Na szczęście można je regenerować.
    Koszt regeneracji: 600 zł/szt.

ZALETY I WADY

+ Paleta wersji silnikowych i nadwoziowych.
+ Prosta, a zarazem solidna mechanika.
+ Podaż i rozsądne ceny używanych aut.

- Rynek jest zalany tanimi, ale zużytymi Astrami z flot.
- Nietrwałe skrzynie biegów M32.
- Charakterystyka diesli 1.3 CDTI (osiągi) oraz 1.7 CDTI (turbodziura).

WARTO KUPIĆ

Najlepszym wyborem jest kombi. Jego wydłużony rozstaw osi oznacza więcej miejsca w kabinie. Silnik – 1.6 lub 1.9 CDTI.

UWAŻAJ NA

Na zakupie Astry nie ma co oszczędzać. Tanie auta zwykle zostały mocno zużyte przez lata trudnej służby we flotach.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 6/6

SUMA: 20/24 pkt

Czytaj także