Popularność Astry nie przemija. To wciąż nowoczesne auto, które jest tanie w naprawach, ma udane diesle i dobre silniki do LPG.
Opel zaproponował aż pięć wersji nadwoziowych. Nawet trzydrzwiowej, nieco usportowionej Astrze GTC nie sposób odmówić funkcjonalności. Najbardziej praktyczne jest kombi, które podobnie jak sedan, ma wydłużony o 9 cm rozstaw osi, a więc bardziej przestronne wnętrze. Ocynkowane blachy nie rdzewieją – w bezwypadkowych Astrach można znaleźć najwyżej pojedyncze ogniska korozji, najczęściej na klapie bagażnika.
W bardzo obfitej palecie silników każdy znajdzie coś dla siebie. Rozsądnymi wyborami będą 116-konny silnik 1.6 lub słabsze odmiany fiatowskiego diesla 1.9 CDTI (100/120 KM), które nie mają problematycznych klapek w kolektorze dolotowym. Podstawowy silnik 1.4, a także diesel 1.3 CDTI są nieco zbyt słabe do Astry.
Zawieszenie z tylną belką skrętną jest bardzo trwałe. Silniki benzynowe przy wyższych biegach mogą spalać olej. Specjalnie trwałe nie są zawory EGR. Poza słabymi łożyskami w skrzyniach M32, trudno mówić o typowych awariach – raczej jest to efekt zużycia eksploatacyjnego auta.
Astra nie jest droga w zakupie, a części są tanie i łatwo dostępne. Przy skromnym budżecie polecamy wersję benzynową.
Z puli ponad 2200 aut można wyłowić zadbane Astry. Wymaga to jednak czasu, gdyż wiele Opli pochodzi z flot.
4000 zł – Diesle z astronomicznymi przebiegami, auta po wypadkach, poobijane lub słabo wyposażone. Lepiej dołożyć.
14 000 zł – By móc przebierać w ogłoszeniach czy wersjach silnikowych, na zakup Astry nie trzeba przeznaczać fortuny.
25 000 zł – Pedantycznie zadbane auta z prywatnych rąk z popularnymi silnikami, nieco bardziej zużyte OPC lub kabriolet.
SILNIK | 1.4 | 1.6 | 1.6 T | 1.8 | 1.8 | 2.0 T | 1.3 CDTI | 1.7 CDTI | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1364 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1796 cm³ | 1796 cm³ | 1998 cm³ | 1248 cm³ | 1686 cm³ | 1910 cm³ | 1910 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | t.benz. | benzynowy | benzynowy | t.benz. | t.diesel | t.diesel | t.diesel | t.diesel |
Moc maks. | 90 KM | 116 KM | 180 KM | 125 KM | 140 KM | 200 KM | 90 KM | 80 KM | 120 KM | 150 KM |
Maks. moment obr. | 125 Nm | 155 Nm | 230 Nm | 170 Nm | 175 Nm | 262 Nm | 200 Nm | 170 Nm | 280 Nm | 320 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 13,7 s | 11,7 s | 8,3 s | 10,8 s | 10,2 s | 8,2 s | 13,7 s | 15,0 s | 10,5 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 178 km/h | 191 km/h | 221 km/h | 198 km/h | 208 km/h | 237 km/h | 172 km/h | 168 km/h | 194 km/h | 208 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 6,3 l/100 km | 6,5 l/100 km | 7,7 l/100 km | 7,7 l/100 km | 7,1 l/100 km | 9,3 l/100 km | 4,8 l/100 km | 4,9 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,9 l/100 km |
2004 - premiera Astry III (kodowe oznaczenie – H)
2005 - ofertę wzmacniają 3-drzwiowa Astra GTC oraz sportowa wersja OPC (2.0, 240 KM)
2006 - sedan oraz coupe-cabrio (TwinTop)
2009 - debiut Astry J (IV), model H pozostaje w ofercie jako Astra Classic
2014 - zakończenie produkcji Astry H
+ Paleta wersji silnikowych i nadwoziowych.
+ Prosta, a zarazem solidna mechanika.
+ Podaż i rozsądne ceny używanych aut.
- Rynek jest zalany tanimi, ale zużytymi Astrami z flot.
- Nietrwałe skrzynie biegów M32.
- Charakterystyka diesli 1.3 CDTI (osiągi) oraz 1.7 CDTI (turbodziura).
Najlepszym wyborem jest kombi. Jego wydłużony rozstaw osi oznacza więcej miejsca w kabinie. Silnik – 1.6 lub 1.9 CDTI.
Na zakupie Astry nie ma co oszczędzać. Tanie auta zwykle zostały mocno zużyte przez lata trudnej służby we flotach.
Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 6/6
SUMA: 20/24 pkt