Szósta generacja Opla Astry jest blisko spokrewniona z nowym Peugeotem 308. Po raz pierwszy w gamie silnikowej pojawiła się hybryda plug-in, a w przyszłym roku dołączy do niej wersja elektryczna. Jak jest nowa Astra, jak jeździ, ile kosztuje i kiedy pierwsze auta trafią do klientów?
Debiut Astry 6. generacji rozpoczyna nowy, zelektryfikowany rozdział w ponad 30-letniej historii modelu. Kompaktowy Opel po raz pierwszy dostępny jest jako hybryda plug-in, a w przyszłym roku gamę uzupełni jeszcze wersja z napędem elektrycznym.
Za przełomową należy uznać także całkowitą zmianę wyglądu – kompakt z Rüsselsheim zerwał z wizerunkiem poprzedników, upodabniając się do nowej Mokki oraz odświeżonych Crosslanda i Grandlanda.
Opel Astra w swoim najnowszym wydaniu stawia na ostre krawędzie i wyraźne przetłoczenia, a jego sportową sylwetkę podkreśla szeroki i mocno pochylony tylny słupek. Z przodu uwagę zwraca czarny panel Opel Vizor, który integruje smukłe reflektory LED z osłoną chłodnicy i stanowi znak rozpoznawczy nowych modeli niemieckiej marki. Projekt tylnej części nadwozia przywodzi na myśl Mokkę – za sprawą muskularnych kształtów oraz wąskich, poziomych świateł.
Szósta odsłona Astry korzysta z płyty podłogowej EMP2 trzeciej generacji, na której bazuje także m.in. nowy Peugeot 308. Zastosowanie tej platformy umożliwiło wprowadzenie znacznie szerszej gamy silnikowej niż w przypadku poprzedniego wcielenia kompaktowego Opla. Obecnie w ofercie znajdziemy dwa silniki benzynowe 1.2 Turbo (110 i 130 KM), wysokoprężną jednostkę 1.5 (130 KM) oraz hybrydę plug-in (180 KM). W ciągu najbliższych miesięcy do sprzedaży trafi mocniejsza, 225-konna wersja z napędem hybrydowym typu plug-in, a w przyszłym roku zadebiutuje w pełni elektryczna Astra-e.
Pod względem wymiarów zewnętrznych nowy model tylko nieznacznie różni się od poprzednika – jest od niego o 4 mm dłuższy i o 15 mm niższy, a rozstaw osi zwiększył się o 13 mm. Przekłada się to na całkiem przestronne wnętrze, które nie odbiega od tego, co oferują rywale.
Przednie fotele są wygodne i zapewniają dobre podparcie boczne, a miejsca nie brakuje w żadnym kierunku. Warunki podróży na tylnej kanapie są optymalne dla dwóch dorosłych osób, choć może im doskwierać nieco ograniczona przestrzeń na stopy i kolana, a pasażerom powyżej 185 cm wzrostu – także nad głowami.
W kabinie nowej Astry czeka cyfrowy kokpit Pure Panel, który składa się z dwóch 10-calowych wyświetlaczy. Znajdujący się przed kierowcą zestaw wskaźników ma czytelną grafikę, a użytkownik może dopasować pokazywane treści do swoich potrzeb, wybierając np. widok mapy. Umieszczony centralnie ekran sprawnie reaguje na dotyk, a dzięki przejrzystemu interfejsowi jego obsługa nie rozprasza w czasie jazdy.
W tym nowoczesnym wnętrzu nie zabrakło miejsca dla fizycznych przycisków, które ułatwiają sterowanie podstawowymi funkcjami, takimi jak wentylacja czy systemy bezpieczeństwa. Do obsługi klimatyzacji przewidziano znajdujące się w zasięgu dłoni klawisze, dzięki którym nie trzeba zagłębiać się w menu systemu multimedialnego, aby zmienić temperaturę czy siłę nawiewu.
Kokpit wygląda nowocześnie, a jakość montażu jest na bardzo dobrym poziomie. Obsługa nie sprawia trudności, zaletę stanowią też liczne schowki.
Skoro poruszyliśmy temat pokładowych multimediów, należy wspomnieć, że każda Astra standardowo oferuje tuner cyfrowy DAB oraz bezprzewodową łączność Android Auto i Apple CarPlay. Wartą odnotowania nowością jest też asystent głosowy „Hej Opel” z funkcją rozpoznawania mowy.
Dostępne w nowej Astrze benzynowe i wysokoprężne jednostki napędowe to dopracowane silniki. W czasie pierwszych jazd najlepsze wrażenie sprawiała 180-konna hybryda plug-in. Zapewnia ona świetne osiągi, może realnie przejechać ok. 50 km „na prądzie” i nawet po całkowitym wyczerpaniu baterii wyróżnia się niskim zużyciem paliwa.
Bez względu na wybraną wersję silnikową, nowy Opel Astra prowadzi się bezpiecznie i przewidywalnie, a zawieszenie zapewnia przyzwoity komfort.
Pierwsze egzemplarze szóstej generacji Astry trafią w ręce klientów latem tego roku.
Opel Astra | 1.2 Turbo | 1.2 Turbo | 1.5 Diesel | 1.6 Turbo PHEV |
---|---|---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo | turbodiesel | benz., turbo + elektr. |
Pojemność skokowa | 1199 cm3 | 1199 cm3 | 1498 cm3 | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 | R3/12 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 110 KM/5500 | 130 KM/5500 | 130 KM/3750 | 180 KM/b.d. |
Maks. moment obrotowy | 205 Nm/1750 | 230 Nm/1750 | 300 Nm/1750 | 360 Nm/b.d. |
Osiągi | ||||
Prędkość maksymalna | 199 km/h | 210 km/h | 209 km/h | 225 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 9,7 s | 10,6 s | 7,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,4-5,5 l/100 km | 5,4-5,7 l/100 km | 4,3-4,5 l/100 km | 1,0-1,1 l/100 km |
CENA | 82 900 zł | 95 900 zł | 103 900 zł | 152 900 zł |
Opel Astra szóstej generacji dołączył do klasowej czołówki, niestety także pod względem ceny. W zamian jednak otrzymujemy samochód pozbawiony istotnych słabości oraz wyjątkowo przyjazny w obsłudze.
Nowa Astra ma zdecydowanie więcej zalet niż wad. W szerokiej gamie każdy znajdzie wersję dopasowaną do swoich potrzeb.