Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Opel Astra IV (J)

Import kwitnie, a ceny używanych aut topnieją. Astra przekonuje rozsądnymi kosztami utrzymania i funkcjonalnością.

  • Lata produkcji: 2009-2016
  • Silniki: benz. 1.4-2.0 (100-280 KM), diesle 1.3-2.0 (95-195 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, sed, kmb, cab
  • Długość/rozstaw osi: 429-470/269 cm, szerokość/wysokość: 181/149-153 cm, bagażnik: htb 370-1235 l, sed 460-1010 l, kmb 500-1550 l, cab 280-750 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Czwarta odsłona Astry wolno się starzeje – to m.in. efekt utrzymania jej konwencji stylistycznej w „piątce”. Wnętrze wykończone niezłymi materiałami jest wystarczająco przestronne. Powody do narzekania na ilość miejsca na nogi mogą mieć tylko wyżsi pasażerowie drugiego rzędu (także w kombi, rozstaw osi nie został zwiększony).

Opel-Astra-IV-(J)_3
Do obsługi deski rozdzielczej z dużą liczbą przycisków trzeba się przyzwyczaić.

SILNIKI

Prawie 40% ofert stanowią diesle – w tańszych autach głównie tańsze 1.3 CDTI od Fiata oraz 1.7 CDTI od Isuzu. Oba są trwałe i dobrze zaopatrzone w części zamienne. Znacznie przyjemniej jeździ się jednak Astrą 2.0 CDTI. Podstawowe, wolnossące silniki 1.4/1.6 są solidne, ale nieco za słabe dla ciężkiej Astry (masa własna od prawie 1,4 t). Optymalnym wyborem jest mało awaryjny silnik 1.4 Turbo (120-140 KM), który można wyposażyć w instalację LPG.

AWARYJNOŚĆ

Jedną z większych wypadek okazują się 6-biegowe skrzynie M32, łączone z silnikami rozwijającymi do 320 Nm. Mają zbyt słabe łożyska i są podatne na przegrzewanie. W dieslach z wysokim przebiegiem warto przygotować się finansowo na naprawy osprzętu.

KOSZTY

Astra jest dobrze zaopatrzona w zamienniki, a bieżący serwis nie kosztuje majątku. Najważniejsze, by nie kupić zużytego auta.

SYTUACJA RYNKOWA

Prawie 2500 samochodów do wyboru. Optymalny budżet zakupowy nie przekracza już rozsądnych 30 tys. zł.

Opel-Astra-IV-(J)_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Droższe wersje Cosmo i Sport mają seryjny elektryczny hamulec ręczny. Warto sprawdzić, czy działa.
  • Amortyzatory Flex Ride (opcja) można regenerować (600 zł/szt.).
  • Tylne zawieszenie to belka skrętna z poprzecznym drążkiem Watta, która zapewnia wyższą precyzję prowadzenia, a jednocześnie lepsze filtrowanie nierówności (drążek pozwolił na zamontowanie miękkich tulei w belce).

CENY

14 000 zł – Minimalny budżet wystarczy na poflotowe kombi z dieslem i przebiegiem często powyżej 300 tys. km.
28 000 zł – Przeciętna cena używanej Astry. W zasięgu krajowe auta, ale raczej ze słabszymi silnikami.
65 000 zł – Pulę ogłoszeń zamykają wersje OPC i sedany z końca produkcji z małym przebiegiem oraz silnikiem 1.4 Turbo.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 1.4 1.4 Turbo 1.6 1.6 Turbo 1.3 CDTI 1.7 CDTI 1.7 CDTI 2.0 CDTI
Pojemność skokowa 1398 cm³ 1398 cm³ 1364 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1248 cm³ 1686 cm³ 1686 cm³ 1956 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benz. turbo benzynowy benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 87 KM 100 KM 140 KM 115 KM 180 KM 95 KM 110 KM 125 KM 160 KM
Maks. moment obr. 130 Nm 130 Nm 200 Nm 155 Nm 230 Nm 190 Nm 260 Nm 280 Nm 350 Nm
Przysp. 0-100 km/h 15,1 s 13,9 s 9,9 s 11,7 s 8,5 s 14,7 s 12,6 s 11,5 s 9,0 s
Prędkość maks. 168 km/h 178 km/h 202 km/h 188 km/h 221 km/h 170 km/h 181 km/h 195 km/h 215 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,5 l 5,5 l 5,9 l 6,3 l 6,8 l 4,2 l 4,7 l 4,7 l 4,8 l

HISTORIA MODELU

2009 - debiutuje Astra IV w wersji hatchback, oznaczana także symbolem J
2010 - w ofercie pojawia się kombi
2012 - drobna modernizacja, gamę uzupełniły sedan oraz trzydrzwiowa Astra GTC
2013 - kabriolet Cascada (w ofercie do 2019 r.)
2014 - zakończenie produkcji hatchbacka (5d)
2018 - wycofanie z oferty sedana i Astry GTC

Opel-Astra-IV-(J)_4
Pięciodrzwiowa wersja Astry J.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Głośna praca ręcznej skrzyni biegów
    Hałasy i ruszanie się lewarka przy dodawaniu gazu świadczą o złym stanie łożysk.
    Koszt naprawy: od 2500 zł
  • Hałasy z podwozia i zawieszenia
    Winę mogę ponosić przednie amortyzatory lub poluzowane jarzma hamulców.
    Koszt naprawy: od 200 zł
  • Głośna praca diesla 1.3 CDTI
    Łańcuch żyje krótko, jeżeli auto było ostro traktowane i nie pilnowano poziomu oleju.
    Koszt wymiany rozrządu: od 1200 zł
  • Zużyte wtryskiwacze diesli
    Najmniej trwałe okazują się wtryskiwacze silników 1.7 CDTI.
    Koszt regeneracji: od 400 zł

ZALETY I WADY

+ Atrakcyjna stylizacja, wyjątkowo szeroka paleta wersji nadwoziowych i silnikowych.
+ Ogólna trwałość, odporność na korozję.
+ Baza zamienników.

- Awaryjne skrzynie M32, trwałość DPF.
- Bardzo duża liczba aut z flot.
- Drogie amortyzatory adaptacyjne.

WARTO KUPIĆ

Optymalną propozycją jest benzynowy silnik 1.4 Turbo, który akceptuje LPG i nie jest tak zużyty, jak wiele turbodiesli.

UWAŻAJ NA

Kombi z dieslem i małym przebiegiem. Często nie jest on prawdziwy. Taka konfiguracja była lubiana przez floty.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 21/24 pkt

Czytaj także