Import kwitnie, a ceny używanych aut topnieją. Astra przekonuje rozsądnymi kosztami utrzymania i funkcjonalnością.
Czwarta odsłona Astry wolno się starzeje – to m.in. efekt utrzymania jej konwencji stylistycznej w „piątce”. Wnętrze wykończone niezłymi materiałami jest wystarczająco przestronne. Powody do narzekania na ilość miejsca na nogi mogą mieć tylko wyżsi pasażerowie drugiego rzędu (także w kombi, rozstaw osi nie został zwiększony).
Prawie 40% ofert stanowią diesle – w tańszych autach głównie tańsze 1.3 CDTI od Fiata oraz 1.7 CDTI od Isuzu. Oba są trwałe i dobrze zaopatrzone w części zamienne. Znacznie przyjemniej jeździ się jednak Astrą 2.0 CDTI. Podstawowe, wolnossące silniki 1.4/1.6 są solidne, ale nieco za słabe dla ciężkiej Astry (masa własna od prawie 1,4 t). Optymalnym wyborem jest mało awaryjny silnik 1.4 Turbo (120-140 KM), który można wyposażyć w instalację LPG.
Jedną z większych wypadek okazują się 6-biegowe skrzynie M32, łączone z silnikami rozwijającymi do 320 Nm. Mają zbyt słabe łożyska i są podatne na przegrzewanie. W dieslach z wysokim przebiegiem warto przygotować się finansowo na naprawy osprzętu.
Astra jest dobrze zaopatrzona w zamienniki, a bieżący serwis nie kosztuje majątku. Najważniejsze, by nie kupić zużytego auta.
Prawie 2500 samochodów do wyboru. Optymalny budżet zakupowy nie przekracza już rozsądnych 30 tys. zł.
14 000 zł – Minimalny budżet wystarczy na poflotowe kombi z dieslem i przebiegiem często powyżej 300 tys. km.
28 000 zł – Przeciętna cena używanej Astry. W zasięgu krajowe auta, ale raczej ze słabszymi silnikami.
65 000 zł – Pulę ogłoszeń zamykają wersje OPC i sedany z końca produkcji z małym przebiegiem oraz silnikiem 1.4 Turbo.
SILNIK | 1.4 | 1.4 | 1.4 Turbo | 1.6 | 1.6 Turbo | 1.3 CDTI | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI | 2.0 CDTI |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1398 cm³ | 1398 cm³ | 1364 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1248 cm³ | 1686 cm³ | 1686 cm³ | 1956 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benz. turbo | benzynowy | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 87 KM | 100 KM | 140 KM | 115 KM | 180 KM | 95 KM | 110 KM | 125 KM | 160 KM |
Maks. moment obr. | 130 Nm | 130 Nm | 200 Nm | 155 Nm | 230 Nm | 190 Nm | 260 Nm | 280 Nm | 350 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 15,1 s | 13,9 s | 9,9 s | 11,7 s | 8,5 s | 14,7 s | 12,6 s | 11,5 s | 9,0 s |
Prędkość maks. | 168 km/h | 178 km/h | 202 km/h | 188 km/h | 221 km/h | 170 km/h | 181 km/h | 195 km/h | 215 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 5,5 l | 5,5 l | 5,9 l | 6,3 l | 6,8 l | 4,2 l | 4,7 l | 4,7 l | 4,8 l |
2009 - debiutuje Astra IV w wersji hatchback, oznaczana także symbolem J
2010 - w ofercie pojawia się kombi
2012 - drobna modernizacja, gamę uzupełniły sedan oraz trzydrzwiowa Astra GTC
2013 - kabriolet Cascada (w ofercie do 2019 r.)
2014 - zakończenie produkcji hatchbacka (5d)
2018 - wycofanie z oferty sedana i Astry GTC
+ Atrakcyjna stylizacja, wyjątkowo szeroka paleta wersji nadwoziowych i silnikowych.
+ Ogólna trwałość, odporność na korozję.
+ Baza zamienników.
- Awaryjne skrzynie M32, trwałość DPF.
- Bardzo duża liczba aut z flot.
- Drogie amortyzatory adaptacyjne.
Optymalną propozycją jest benzynowy silnik 1.4 Turbo, który akceptuje LPG i nie jest tak zużyty, jak wiele turbodiesli.
Kombi z dieslem i małym przebiegiem. Często nie jest on prawdziwy. Taka konfiguracja była lubiana przez floty.
Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6
SUMA: 21/24 pkt