Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Opel Astra 1.5 Diesel 130 A8

Opel Astra 1.5 Diesel 130 A8 – złoto dla rozsądnych | TEST

Opel Astra 1.5 Diesel 130 A8 – złoto dla rozsądnych | TEST

Dotychczas Astra bardziej przekonywała ceną niż designem, dzisiaj jest dokładnie na odwrót. Nie oznacza to jednak, że kompaktowy Opel przestał być rozsądną propozycją. Wręcz przeciwnie – zwłaszcza w wersji z jednym z jego największych atutów, czyli z wyjątkowo oszczędnym dieslem pod maską.

Aktualna odsłona Astry dzieli platformę z wyjątkowo ciekawym w obecnym wydaniu Peugeotem 308 – i sama też przyciąga wzrok atrakcyjnym nadwoziem zaprojektowanym w nowym, wyrazistym stylu Opla.

Wnętrze też jest zupełnie nowe. Do jego zalet należą poprawiona przestronność (miejsca jest odczuwalnie więcej niż u poprzednika, zwłaszcza z przodu), kapitalne fotele, przyzwoite wykończenie, dobre wyposażenie i nieutrudniająca codziennego użytkowania obsługa najważniejszych funkcji.

Opela Astra - kokpit 2
Kokpit z modnym obecnie panelem łączącym dwa ekrany i błyszczącym czarnym wykończeniem. Obsługa na piątkę z minusem.

Ale są i wady. Dwóm ekranom na wspólnym panelu można zarzucić niezbyt imponującą jakość i przeciętną czytelność, zarządzanie automatem przy pomocy minidźwigni i małych przycisków nie jest wygodne, a błyszczący plastik wręcz przyciąga kurz czy odciski palców. Do tego pasażerom kanapy może brakować miejsca na kolana, jeśli z przodu siedzi ktoś wysoki (to jednak wada wielu kompaktów).

Prowadzenie – neutralne podejście

Z pokrewnym Peugeotem oplowską nowość łączy także jędrny układ jezdny. Całkiem komfortowo zestrojone zawieszenie bez problemu radzi sobie z niwelowaniem ruchów nadwozia na wybojach, ale nie czyni Astry nieporadną w zakrętach. Nieprzesadna masa i niezły balans sprawiają, że Opel nieźle odnajduje się także podczas szybszej jazdy po krętej drodze.

Opela Astra - prawy bok
Jędrne zawieszenie Astry zapewnia przyzwoitą zwinność, ale i niezły komfort podróżowania.

Choć ze względu na silnik nie zasługuje na miano dynamicznego...

Osiągi, spalanie – cierpliwość popłaca

Napędzający testowanego Opla diesel 1.5 nie czyni go zawalidrogą, ale na rewelacyjne osiągi nie ma się co nastawiać. Z samym kierowcą „na pokładzie” Astra przyspiesza do 100 km/h w 10,8 s, czyli nieznacznie szybciej, niż obiecuje producent. Powyżej tej prędkości, lub gdy jedzie bardziej załadowana, rozpędza się już z odczuwalnym trudem.

DANE TECHNICZNE Opel Astra 1.5 Diesel 130 A8
Silnik turbodiesel
Pojemność skokowa 1499 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 130 KM/3750
Maksymalny moment obrotowy 300 Nm/1750
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut., 8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 437/186/144 cm
Rozstaw osi 268 cm
Poj. bagażnika (min./maks.) 422/1339 l
Masa własna/ładowność 1363/577 kg
Pojemność zbiornika 52 l (ON)
Średnie zużycie paliwa 4,8-5,0 l/100 km
Cena podst. wersji z tym silnikiem 137 800 zł
Cena testowanej wersji 143 300 zł

Poza tym 130-konna jednostka robi jednak dobre wrażenie. Na zimno da się jeszcze usłyszeć nieco chropawe dźwięki spod maski, ale po chwili silnik pracuje gładko i miękko. Ma niemało siły przy niskich obrotach, więc sprawny automat rzadko daje mu się zapędzić na te wysokie – co pozytywnie wpływa na hałas w kabinie.

Innym korzystnym aspektem takiego charakteru jest znikome zapotrzebowanie na paliwo. W trasie testowana Astra pali mniej niż 4 l ON na każde 100 km (płynna jazda poniżej 90 km/h daje nawet wynik rzędu 3,5 l), przy autostradowych 140 km/h zużycie rośnie tylko do 7 l/100 km, w ruchu miejskim okazuje się o litr mniejsze. Co ważne, dynamiczniejsze poruszanie się oczywiście podnosi te rezultaty, ale nie dramatycznie.

DANE TESTOWE Opel Astra 1.5 Diesel 130 A8
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s
Przyspieszenie 0-140 km/h 21,1 s
Droga hamowania 100-0 km/h (zimne) 36,6 m
Droga hamowania 100-0 km/h (ciepłe) 36,9 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 59,7 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 61,0 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,9
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 6,0/4,0/5,0 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 1040 km

Po napełnieniu 52-litrowego zbiornika komputer pokładowy nieraz wyświetla zasięg rzędu 1000 km. I nie są to tylko przechwałki.

Cena – niezła oferta

Niemałe zmiany zaszły nie tylko w designie czy wnętrzu kompaktowego Opla – objęły także jego cennik. Jeszcze niedawno Astra była tańszą alternatywą dla np. Peugeota 308. Dziś to „trzystaósemkę” z tym samym napędem można kupić taniej.

Ale przy obecnych cenach kwota 143 300 zł za dobrze wyposażonego kompaktowego hatchbacka z oszczędnym dieslem wcale nie wydaje się wygórowana – rywale potrafią być jeszcze drożsi. I niekoniecznie równie udani.

Opela Astra - tyl
Zgrabna tylna partia nadwozia z efektownymi wąskimi listwami diodowych świateł.

Opel Astra 1.5 Diesel 130 A8 – podsumowanie

W najnowszej odsłonie Opel Astra to udany samochód w ciekawym „opakowaniu”, a jego kulturalny i oszczędny diesel dowodzi, że obecnie za szybko odchodzi się od tego typu silników.

Opel Astra 1.5 Diesel 130 A8 Elegance – galeria zdjęć

Czytaj także