Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Opel Astra sedan 1.7 CDTI Executive – z piłkarzami

10 lat temu w „Motorze” | Opel Astra sedan 1.7 CDTI – towar eksportowy |TEST

10 lat temu w „Motorze” | Opel Astra sedan 1.7 CDTI – towar eksportowy |TEST

Przypominamy materiał z czasów, w których nasze dobra narodowe – Robert Lewandowski, Jakub Błaszczykowski i Łukasz Piszczek – zasilały szeregi Borussi Dortmund. Ten fakt postanowił wykorzystać Opel – w reklamie Astry sedan. A my... poszliśmy jego śladem. W teście z „Motoru” nr 12/2013 wersja Executive z silnikiem 1.7 CDTI – w piłkarskiej oprawie.

Powstaje w Gliwicach i jest reklamowany przez polskie trio Borussi Dortmund. Nowy Opel Astra sedan, podobnie jak piłkarze, zapewne furorę zrobi głównie za granicą.

To czwarta wersja nadwoziowa Astry. W 130-konnej odmianie 1.7 CDTI kosztuje od 85 750 zł, co oznacza, że jest droższa o 2900 zł od 5-drzwiowego hatchbacka i jednocześnie tańsza o 1000 zł od wersji kombi. Co klient dostaje za te pieniądze?

Astra sedan nie ma wprawdzie szybkości Lewandowskiego, jednak jest całkiem żwawa, rozpędzając się do 100 km/h w 10,5 s. Gorzej z jej elastycznością, będącą na poziomie 105-konnego Renault Fluence 1.5 dCi. To po części wina nie najlepiej zestopniowanej skrzyni biegów, za to pracującej z niezłą precyzją.

 Dane techniczne Astra sedan 1.7 CDTI
Silnik  turbodiesel
Pojemność skokowa 1686 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Układ poprzeczny
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna 130 KM/4000
Maks. moment obrotowy 300 Nm/2000
Napęd przedni
Skrzynia biegów man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył) tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie McPherson
Zawieszenie tylne wielowahaczowe
Długość/szerokość/wysokość 467/181/150 cm
Rozstaw osi 269 cm
Średnica zawracania 11,0 m
Masa/ładowność 1428/537 kg
Poj. bagażnika 460 l
Poj. zbiornika paliwa 56 l (ON)
Teoretyczny zasięg 1220 km
Opony 225/50 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna 203 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany 5,1/4,0/4,6 l/100 km

Silnikowi Astry brakuje mocy do około 1600 obr./min i nieco lepszej reakcji na dodanie gazu. Z tym akurat można żyć bez problemu, ale do hałasu, jaki wydaje – ciężko już się przyzwyczaić. Nie dość, że jest głośny, to jeszcze na każdym kroku przypomina o tym, że ma wysokoprężną naturę.

Także pod dystrybutorem, pod który zajeżdża rzadko. W teście Astra zużyła średnio 5,9 l paliwa na 100 km, z czego 6,8 l w mieście, a 5,1 l – poza nim. Przy 56-litrowym baku oznacza to zasięg do 940 km.

  Dane testowe Astra sedan 1.7 CDTI
Przyspieszenie 0-50 km/h  3,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s
Elastyczność 60-100 km/h 7,4 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 14,8 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 37,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 36,8 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 58,1 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,4 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa) 6,8/5,1 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 940 km

Opel, zaopatrzony w adaptacyjne zawieszenie FlexRide (dopłata 3500 zł), potrafi zmieniać swój charakter w zależności od upodobania kierowcy. Najwygodniejsze jest ustawienie Tour, dzięki któremu dobrze radzi sobie z progami zwalniającymi i tłumi większość nierówności.

Z kolei w trybie Sport amortyzatory wyraźnie się usztywniają. Przy okazji też silnik wykazuje się większym animuszem, a układ kierowniczy zaczyna pracować z wyraźniejszym oporem. 

Opel Astra sedan 1.7-CDTI przód w ruchu
Sedan to już czwarta odmiana nadwoziowa Astry.

Na drodze Astra sedan nie odbiega od reszty rodziny. Oznacza to, że prowadzi się po prostu nieźle i całkiem chętnie pokonuje zakręty. Jej natura jest przy tym bliska neutralnej, ale na odjęcie nogi z gazu w łuku reaguje niczym trener po stracie bramki. Czyli ze zbytnią nerwowością.

Mimo że sedan ma być skierowany głównie do rodzin, ciężko nazwać go rodzinnym. O ile z przodu, typowo dla Astry, miejsca jest bardzo dużo, o tyle z tyłu jedynie dzieci mogą czuć się w miarę wygodnie.

Brakuje przede wszystkim miejsca na nogi. Ba, jeśli kierowca jest wzrostu Łukasza Piszczka (184 cm) i odsunie daleko fotel, ciężko się za nim w ogóle pomieścić.

Bagażnik ma pojemność 460 l i ogromne zawiasy wnikające do jego wnętrza. Co więcej, Opel zaoszczędził na guziku na pokrywie, umożliwiającym otwarcie go. Można to uczynić albo za pomocą przycisku na kluczyku, albo na konsoli środkowej.

Opel-Astra-sedan 1.7 CDTI bok z piłkarzami
Prawie jak w telewizyjnej reklamie – Opel Astra sedan i piłkarskie trio w barwach Borussi Dortmund. 

Astra sedan 1.7 CDTI jest zdecydowanie mniej funkcjonalna niż kombi i ma mniejszy bagażnik od niego. Dlatego to raczej towar eksportowy dla krajów, gdzie kierowcy kochają wręcz sedany.

 WYPOSAŻENIE/CENY/EKSPLOATACJA Opel
Model Astra Sedan
Wersja 1.7 CDTI Executive
Poduszki czołowe/boczne/kurt. +/+/+
System ESP +
Elektr. ster. szyby p./t. +/+
Elektr. ster./podgrz. lusterka +/+
Kierownica wielofunkcyjna/ogrzewana +/1000 zł
Klimatyzacja automatyczna +
Komputer pokładowy +
Radio CD/MP3 +/+
Złącze USB/AUX/Bluetooth +/+/+
System nawigacji 2600 zł (pakiet)
Tempomat/aktywny tempomat +/–
Czujniki parkowania p. i t. +
Zawieszenie adaptacyjne 3500 zł
Światła ksenonowe/przeciwmgielne 4800 zł (pakiet)/+
Fotele skórzane/podgrzewane 5000 zł/1100 zł
Aluminiowe felgi 17’’/18’’ +/1600 zł
Lakier metalik 1950 zł
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) 85 750 zł
Cena wersji testowanej 91 050 zł
 Eksploatacja
W sprzedaży od 2012 r.
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy według wskazań

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy firmie Puma.

Czytaj także