Przypominamy materiał z czasów, w których nasze dobra narodowe – Robert Lewandowski, Jakub Błaszczykowski i Łukasz Piszczek – zasilały szeregi Borussi Dortmund. Ten fakt postanowił wykorzystać Opel – w reklamie Astry sedan. A my... poszliśmy jego śladem. W teście z „Motoru” nr 12/2013 wersja Executive z silnikiem 1.7 CDTI – w piłkarskiej oprawie.
Powstaje w Gliwicach i jest reklamowany przez polskie trio Borussi Dortmund. Nowy Opel Astra sedan, podobnie jak piłkarze, zapewne furorę zrobi głównie za granicą.
To czwarta wersja nadwoziowa Astry. W 130-konnej odmianie 1.7 CDTI kosztuje od 85 750 zł, co oznacza, że jest droższa o 2900 zł od 5-drzwiowego hatchbacka i jednocześnie tańsza o 1000 zł od wersji kombi. Co klient dostaje za te pieniądze?
Astra sedan nie ma wprawdzie szybkości Lewandowskiego, jednak jest całkiem żwawa, rozpędzając się do 100 km/h w 10,5 s. Gorzej z jej elastycznością, będącą na poziomie 105-konnego Renault Fluence 1.5 dCi. To po części wina nie najlepiej zestopniowanej skrzyni biegów, za to pracującej z niezłą precyzją.
Dane techniczne | Astra sedan 1.7 CDTI |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1686 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Układ | poprzeczny |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 130 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 300 Nm/2000 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarcz. |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tylne | wielowahaczowe |
Długość/szerokość/wysokość | 467/181/150 cm |
Rozstaw osi | 269 cm |
Średnica zawracania | 11,0 m |
Masa/ładowność | 1428/537 kg |
Poj. bagażnika | 460 l |
Poj. zbiornika paliwa | 56 l (ON) |
Teoretyczny zasięg | 1220 km |
Opony | 225/50 R17 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 203 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany | 5,1/4,0/4,6 l/100 km |
Silnikowi Astry brakuje mocy do około 1600 obr./min i nieco lepszej reakcji na dodanie gazu. Z tym akurat można żyć bez problemu, ale do hałasu, jaki wydaje – ciężko już się przyzwyczaić. Nie dość, że jest głośny, to jeszcze na każdym kroku przypomina o tym, że ma wysokoprężną naturę.
Także pod dystrybutorem, pod który zajeżdża rzadko. W teście Astra zużyła średnio 5,9 l paliwa na 100 km, z czego 6,8 l w mieście, a 5,1 l – poza nim. Przy 56-litrowym baku oznacza to zasięg do 940 km.
Dane testowe | Astra sedan 1.7 CDTI |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,5 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 7,4 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 14,8 s (6. bieg) |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,0 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,8 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 58,1 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,4 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa) | 6,8/5,1 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 940 km |
Opel, zaopatrzony w adaptacyjne zawieszenie FlexRide (dopłata 3500 zł), potrafi zmieniać swój charakter w zależności od upodobania kierowcy. Najwygodniejsze jest ustawienie Tour, dzięki któremu dobrze radzi sobie z progami zwalniającymi i tłumi większość nierówności.
Z kolei w trybie Sport amortyzatory wyraźnie się usztywniają. Przy okazji też silnik wykazuje się większym animuszem, a układ kierowniczy zaczyna pracować z wyraźniejszym oporem.
Na drodze Astra sedan nie odbiega od reszty rodziny. Oznacza to, że prowadzi się po prostu nieźle i całkiem chętnie pokonuje zakręty. Jej natura jest przy tym bliska neutralnej, ale na odjęcie nogi z gazu w łuku reaguje niczym trener po stracie bramki. Czyli ze zbytnią nerwowością.
Deska rozdzielcza została wykonana z materiałów wysokiej jakości i może się podobać. Zegary, umieszczone w tubach, są czytelne. W Astrze łatwo dobrać optymalną pozycję za kierownicą (seryjnie wielofunkcyjną).
Mimo że sedan ma być skierowany głównie do rodzin, ciężko nazwać go rodzinnym. O ile z przodu, typowo dla Astry, miejsca jest bardzo dużo, o tyle z tyłu jedynie dzieci mogą czuć się w miarę wygodnie.
Brakuje przede wszystkim miejsca na nogi. Ba, jeśli kierowca jest wzrostu Łukasza Piszczka (184 cm) i odsunie daleko fotel, ciężko się za nim w ogóle pomieścić.
Bagażnik ma pojemność 460 l i ogromne zawiasy wnikające do jego wnętrza. Co więcej, Opel zaoszczędził na guziku na pokrywie, umożliwiającym otwarcie go. Można to uczynić albo za pomocą przycisku na kluczyku, albo na konsoli środkowej.
Astra sedan 1.7 CDTI jest zdecydowanie mniej funkcjonalna niż kombi i ma mniejszy bagażnik od niego. Dlatego to raczej towar eksportowy dla krajów, gdzie kierowcy kochają wręcz sedany.
WYPOSAŻENIE/CENY/EKSPLOATACJA | Opel |
---|---|
Model | Astra Sedan |
Wersja | 1.7 CDTI Executive |
Poduszki czołowe/boczne/kurt. | +/+/+ |
System ESP | + |
Elektr. ster. szyby p./t. | +/+ |
Elektr. ster./podgrz. lusterka | +/+ |
Kierownica wielofunkcyjna/ogrzewana | +/1000 zł |
Klimatyzacja automatyczna | + |
Komputer pokładowy | + |
Radio CD/MP3 | +/+ |
Złącze USB/AUX/Bluetooth | +/+/+ |
System nawigacji | 2600 zł (pakiet) |
Tempomat/aktywny tempomat | +/– |
Czujniki parkowania p. i t. | + |
Zawieszenie adaptacyjne | 3500 zł |
Światła ksenonowe/przeciwmgielne | 4800 zł (pakiet)/+ |
Fotele skórzane/podgrzewane | 5000 zł/1100 zł |
Aluminiowe felgi 17’’/18’’ | +/1600 zł |
Lakier metalik | 1950 zł |
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) | 85 750 zł |
Cena wersji testowanej | 91 050 zł |
Eksploatacja | |
W sprzedaży od | 2012 r. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Przeglądy | według wskazań |
Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy firmie Puma.