Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używane Opel Astra K i Volkswagen Golf VII – przody

Używane Opel Astra K i Volkswagen Golf VII – pojedynek hitów polskiego rynku wtórnego

fot. archiwum/Motor

Używane Opel Astra K i Volkswagen Golf VII – pojedynek hitów polskiego rynku wtórnego

Opel Astra i Volkswagen Golf od lat brylują w rankingach popularności aut używanych. Opisujemy, porównujemy i oceniamy te modele w pięciu kluczowych kategoriach. Który z niemieckich kompaktów jest lepszym wyborem – Astra K czy Golf VII? 

Opel Astra K (2015-2022)

Opel Astra K bok

  • Ceny: 18-80 tys. zł
  • Silniki benzynowe: 1.0-1.6 (100-200 KM) 
  • Silniki Diesla: 1.5-1.6 (95-160 KM)

    Piąta generacja Astry to ostatnia, która powstała za rządów GM. Od strony technicznej to wciąż w pełni niemiecki samochód o dość prostej budowie. Nie jest konstrukcją bez wad, ale ma też sporo zalet i wciąż można na niej polegać, a lista potencjalnych problemów nie jest długa. 

VW Golf VII (2012-2020)

Volkswagen Golf VII bok

  • Ceny: 19-145 tys. zł
  • Silniki benzynowe: 1.0-2.0 (85-310 KM) 
  • Silniki Diesla: 1.6-2.0 (90-184 KM)
  • Hybrydy: 1.4 (204 KM)
  • Wersja elektryczna: 115-136 KM

    Golf VII otworzył linię modeli Volkswagena budowanych na nowej, modularnej platformie MQB. Przypisane do niej rozwiązania znalazły się w wielu innych autach koncernu. W 2022 r. raportowano, że wyprodukowano już 32 miliony pojazdów na MQB, w tym ponad 20 mln marki VW.

Na temat zalet samochodów tzw. segmentu C można by napisać książkę. W warunkach europejskich kompaktowy hatchback jest najbardziej uniwersalnym rodzajem nadwozia o optymalnej wielkości. Nie za duży, więc łatwy w parkowaniu, ale na tyle pakowny, by pomieścić kilka osób na weekendową wyprawę, czasem nawet dalszą podróż. Własności jezdne są zauważalnie lepsze niż u aut miejskich.

Kompakty nie są przesadnie kosztowne ani w zakupie, ani w późniejszym utrzymaniu, ale można je bardzo bogato wyposażyć. Na tle crossoverów poddają się wyłącznie w kwestii komfortu wsiadania, choć różnice nie są aż tak duże, jak się może wydawać. Ale za to są lżejsze, zwinniejsze, dają więcej przyjemności i czucia z jazdy, mniej palą i często oferują przyprawione na ostro wersje sportowe.

Jest więc wiele powodów, by sięgnąć po Golfa lub jakiegokolwiek z jego konkurentów. Dziś naprzeciw wzorca staje całkiem udany Opel Astra.

Volkswagen Golf VII: nowe otwarcie

Po zaledwie czterech latach produkcji szóstą generację zastąpiła kolejna. Golf VII miał być nowym rozdaniem i tak było w rzeczywistości. Poprawiono wnętrze, ponownie używając materiałów wysokiej jakości, bardziej przyłożono się do montażu i wykończenia. Z punktu widzenia użytkownika nie mniej istotne było zastosowanie wielu silników nowej generacji.

Volkswagen Golf VII: wymiary, funkcjonalność

Dostępne były trzy wersje nadwoziowe. Trzydrzwiowa, najczęściej kojarzona z odmianą GTI, była oferowana z szerokim wachlarzem silników. Popularność rynkową hatchback, mający długość 426 cm, szerokość 180 cm, wysokość 144 cm i rozstaw osi 264 cm, podzielił pół na pół z rodzinnym kombi. Golf Variant mierzy 459 cm. Jego bagażnik jest tylko o 5 l mniejszy od kojarzonej z rekordowym kufrem Octavii Combi III (610 l).

Volkswagen Golf VII: silniki

Dostępne były wyłącznie silniki z doładowaniem. Początkowo gamę otwierał 1.2 TSI (85-110 KM). Nie jest idealny, ma swoje problemy i zwłaszcza w podstawowej specyfikacji nie zachwyca osiągami. O wiele lepszy będzie 1.4 TSI (125-150 KM). Pali niewiele więcej, a jest żwawy. Silnika 1.8 TSI (180 KM) w Golfie użyto tylko do napędu wersji Alltrack. Na szczycie znajduje się 2.0 TSI EA888 (220-310 KM). Opanowano kwestię spalania oleju, ale za całkowicie bezpieczną uznaje się serię wprowadzoną w 2015 r. Niezależnie od rocznika zalecamy regularną kontrolę stanu oleju i jego uzupełnianie. 2.0 TSI montowano w Golfach GTI i R, na które decydują się bardziej świadomi użytkownicy. Przy okazji face liftingu w 2017 r. podstawowy silnik 1.2 TSI ustąpił miejsca 1.0 R3 TSI (85-115 KM). Dopiero w 2018 r. zadebiutował 1.5 TSI (130-150 KM), który możemy polecić w ciemno.

Połowa ogłoszeń to silniki Diesla – 1.6 TDI (90-115 KM) lub 2.0 TDI (150-184 KM). Najmocniejszy napędzał wersję GTD, był też dostępny w Alltracku. Tylko podstawowe jednostki miały skrzynie pięciobiegowe, mocniejsze wersje dawały wybór między sześciobiegowymi skrzyniami i DSG, w większości siedmiobiegowymi. Hybrydowe GTE o łącznej mocy systemowej 204 KM korzysta z silników 1.4 TSI (150 KM) i elektrycznego (100 KM). Bateria ma pojemność 8,8 kWh i pozwala na jazdę w trybie elektrycznym, oferując teoretyczny zasięg do 50 km. Odmiana (115 KM) z akumulatorem 24,2 kWh miała do 190 km zasięgu. W 2017 r. moc zwiększono do 136 KM, a baterię do 35,8 kWh, co wydłużyło zasięg do 300 km.

Opel Astra K: z polskiej fabryki

Piąta generacja Astry zadebiutowała w 2015 r., a fabryka w Gliwicach była głównym producentem na rynek europejski. W porównaniu z poprzednikiem auto nieco skrócono. Zredukowano też masę własną. Nawet o 200 kg (1260-1390 kg). Poprawiło to osiągi i spalanie.

Opel Astra K: z wymiary, funkcjonalność

Nadwozie hatchbacka mierzy 437 cm długości, 181 cm szerokości oraz 148 cm wysokości, przy rozstawie osi wynoszącym 266 cm. Debiutujące rok później kombi, nazwane Sports Tourer, ma 470 cm długości przy zachowaniu pozostałych wymiarów z hatchbacka.

Opel Astra K: silniki

Benzynowe silniki to 1.0 R3 Turbo (105 KM), żwawe 1.4 R4 Turbo (125 i 150 KM) oraz wolnossący 1.4 Twinport (100 KM). Ten ostatni nie zapewnia oszałamiających osiągów i ma 5-biegową skrzynię, ale jest dość oszczędny i doskonale współpracuje z instalacją gazową LPG. W 2016 r. dołączył silnik 1.6 Turbo (200 KM). Astra z tą jednostką nie jest autem sportowym, choć pozostaje bardzo szybka. Zwolennicy skrzyń automatycznych mogą wybrać 1.0T z przekładnią zautomatyzowaną, lub 1.4/1.6 Turbo z 6-biegowym automatem. Diesel 1.6 CDTI oferował 95, 110, 136 i 160 KM. Tylko wersja 136-konna mogła mieć skrzynię automatyczną A6.

W połowie 2019 r. Astra przeszła modernizację. Zrezygnowano ze wszystkich dotychczasowych jednostek. Astra stała się samochodem, który odtąd można było kupić jedynie z silnikiem trzycylindrowym. Benzynowa jednostka 1.2 Turbo (110, 130 i 145 KM, nie mylić z 1.2 PureTech!) stała się podstawą sprzedaży. Oferowano ją wyłącznie ze skrzyniami ręcznymi. Kto chciał nieco wygody, musiał zdecydować się na wersję 1.4 R3 Turbo (145 KM) dostępną wyłącznie z bezstopniową skrzynią CVT. W ofercie pozostał diesel, tym razem był to silnik 1.5 R3 CDTI (105, 122 KM). Jest to własna konstrukcja, a nie jednostka PSA, która ma cztery cylindry.

Używane Opel Astra i VW Golf: sytuacja rynkowa

Opel Astra K (2015-2022)

  • Przebieg typowy dla rocznika 2019: 82-114 tys. km

Opel Astra K – przód

Liczba ofert sprzedaży Opla Astry jest bardzo duża. Wynika to z popularności tego modelu jako nowego w Polsce, ale i z liczby sprowadzonych używanych aut. Koszt zakupu Astry z lat 2015-2018 wynosi 18-60 tys. zł, więc w budżecie 30-40 tys. zł można znaleźć przyzwoity egzemplarz. Model do liftingu miał prostszą i tańszą w serwisie technikę.

Giełdowe fakty

  • Silniki Diesla są mniej popularne, ale wciąż stanowią ok. 40% ofert sprzedaży.
  • Zaledwie co dziesiąta Astra w ogłoszeniach ma skrzynię automatyczną.
  • Ponad połowa ofert dotyczy Sports Tourera.

Ocena: 8/10

Volkswagen Golf VII (2012-2020)

  • Przebieg typowy dla rocznika 2019: 82-135 tys. km

Volkswagen Golf VII przód

Wybór na rynku jest bardzo duży. Nie musimy długo analizować wersji – każdy mechanik poradzi sobie z tym popularnym autem, które dzieli rozwiązania z innymi modelami koncernu VAG. Ceny wywoławcze nieco spadły w ostatnich miesiącach, ale wciąż trzeba wydać ok. 30 tys. zł na sensowny egzemplarz. Najtańsze są mocno wyeksploatowane lub uszkodzone.

Giełdowe fakty

  • Silnik wysokoprężny jest wciąż popularny, ma go pod maską co drugi używany Golf VII.
  • Dwa na trzy kompaktowe Volkswageny mają skrzynię ręczną.
  • Połowa ofert dotyczy nadwozia kombi.

Ocena: 9/10

Używane Opel Astra i VW Golf: ocena wnętrza

Opel Astra K

Wnętrze Astry to prosta elegancja. Auta z dużym ekranem centralnym wciąż wyglądają całkiem aktualnie. Materiały są przyzwoite, ale VW wypada na tym tle lepiej. Podobnie wygląda kwestia jakości wykonania. Dostępne były trzy rodzaje foteli. Miejsca jest wystarczająco nawet na kanapie. Widoczność do tyłu jest słaba przez unoszącą się ku tyłowi linię okien, warto mieć czujniki lub kamerę.

Ocena: 8/10

Opel-Astra-K-deska-rozdzielcza

Opel-Astra-K-fotele

Opel-Astra-K-kanapa

Opel-Astra-K-bagaznik
Bagażnik hatchbacka mieści od 370 do 1210 l, a kombi 540-1630 l. 

VW Golf VII

Ten samochód jest do bólu poprawny, dotyczy to także wnętrza. Deska jest elegancka, uporządkowana, wszystko wykonano starannie, z dobrych materiałów. Dostępne są nowoczesne rozwiązania, jak aktywny tempomat. Fotele są wygodne, miejsca w drugim rzędzie jest pod dostatkiem, nie najgorzej wypada widoczność do tyłu, choć kamera znacznie ułatwia cofanie. 

Ocena: 9/10

Volkswagen-Golf-VII-deska-rozdzielcza

Volkswagen-Golf-VII-fotele

Volkswagen-Golf-VII-kanapa

Volkswagen-Golf-VII-bagaznik
Bagażnik odmiany hatchback mieści 380/1270 l, a kombi – 605/1620 l.

Używane Opel Astra i VW Golf: wyposażenie, wersje

Opel Astra K

Astra K była oferowana w dwóch odmianach nadwoziowych, jako pięciodrzwiowy hatchback i pięciodrzwiowe kombi. W testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymała maksymalne pięć gwiazdek. Przez cały okres produkcji na polskim rynku oferowano cztery poziomy wyposażenia: Essentia, Enjoy, Dynamic i Elite. Odradzamy podstawową Essentię, poza klimatyzacją to totalny „golas”.

Warto wiedzieć

  • Tylne zawieszenie z drążkiem Watta oferowane było tylko w najmocniejszych „benzyniaku” i dieslu. Dla silnika 1.4T (150 KM) i 136-konnego diesla był to płatny dodatek. Przy tzw. ciężkiej nodze warto je mieć.
  • Nowością w Astrze K były matrycowe reflektory LED IntelliLux, jednak stanowiły płatną opcję dla dwóch najwyższych specyfikacji. Warto je sprawdzić przed zakupem, jeden używany kosztuje 1,5 tys. zł.
  • Fotele w Astrach mogły być standardowe, ergonomiczne (tylko kierowcy lub obydwa przednie), bądź wentylowane z certyfikatem niemieckiej instytucji na rzecz zdrowych pleców AGR.
  • Parkowanie Astrą może być wyzwaniem. Czujniki przód/tył w standardzie oferowała dopiero najbogatsza wersja Elite, kamera cofania to wyposażenie dodatkowe.

Ocena: 8/10

Opel-Astra-K-system-multimedialny
Dodatkowo płatny system nawigacji ma 8-calowy ekran dotykowy.

VW Golf VII

Szukając Golfa VII, możemy zdecydować się na mało popularnego hatchbacka 3d, bardziej praktycznego 5d lub rodzinne kombi. Testy Euro NCAP przeprowadzone w 2012 roku zaliczył na 5 gwiazdek, oferując bardzo wysoką ochronę dorosłym pasażerom i dzieciom. Podstawowy cennik obejmował cztery wersje wyposażeniowe: Start, Trendline, Comfortline i Highline.

Warto wiedzieć

  • Wyposażenie Golfa może być bardzo atrakcyjne, obejmując takie dodatki, jak oświetlenie nastrojowe, aktywny tempomat z funkcją zatrzymywania, sportowe fotele czy światła przeciwmgielne z doświetlaniem zakrętów. To wszystko dostaniemy w wersji Highline.
  • VW oferował szereg pakietów dodatkowych wzbogacających wyposażenie poszczególnych specyfikacji o takie dodatki, jak reflektory LED (po modernizacji; zastąpiły ksenony), obsługę głosową, system Park-Pilot, bezkluczykowy dostęp czy podgrzewaną przednią szybę.
  • Ciekawą odmianą, choć rzadką i drogą w zakupie, jest Golf Alltrack, uterenowiona lifestyle'owa wersja kombi z napędem 4Motion. Stosowano w nim silnik 1.8 TSI i skrzynię DSG lub 1.6/2.0 TDI.

Ocena: 8/10

Volkswagen-Golf-VII-system-multimedialny
System multimedialny wiele osób uważa za lepszy od później oferowanych.

Używane Opel Astra i VW Golf: silniki

Opel Astra K

  • Silnik 1.4 Twinport (100 KM) to jedyna jednostka wolnossąca. Oferowano ją tylko w dwóch niższych wersjach wyposażenia. 
  • 1.4 Turbo (125 i 150 KM) to optymalny napęd dla Astry. Oferuje dobre osiągi i stosunkowo niskie spalanie – ok. 7 l/100 km.
  • Trzycylindrowy 1.0 Turbo (105 KM) w teorii ma zużywać 4,3 l/100 km, w rzeczywistości pali nieco więcej.
  • Wysokoprężne silniki 1.6 CDTI (95-160 KM) są wg producenta oszczędne, zużywając średnio 3,7-5,2 l/100 km.
  • Poliftingowe silniki 1.2 Turbo (110-145 KM) oraz 1.4 Turbo oferują niskie spalanie (4,5 l/100 km), ale i niską kulturę pracy.
  • Nowy diesel 1.5 CDTI (105-122 KM) zużywa tyle, co starszy 1.6 CDTI.

Ocena: 8/10

Opel-Astra-K-silnik-1.4-T
Silnik 1.4 T ma bezpośredni wtrysk, co utrudnia montaż instalacji LPG.
Opel-Astra-K-silnik-1.6-CDTI
Problemem w dieslu 1.6 CDTI okazuje się łańcuch rozrządu.

VW Golf VII

  • Jednostkę 1.2 TSI (85-110 KM) po liftingu zastąpiła 1.0 TSI o takich samych mocach. Spalanie obu to 4,9-5,4 l/100 km.
  • 1.4 TSI (125-150 KM) jest najbardziej polecaną przez nas jednostką w wersji przedliftingowej. Spalanie wynosi 5,2 l/100 km.
  • Jednostkę 1.4 TSI zastąpił silnik 1.5 TSI (130, 150 KM). Oferuje świetną dynamikę przy spalaniu 4,8-5,0 l/100 km.
  • W Alltracku montowano silnik 1.8 TSI (180 KM), a w sportowych GTI i R jednostkę 2.0 TSI (220-310 KM) tej samej rodziny.
  • Stosowano dwa diesle: 1.6 TDI CR (90-115 KM) oraz 2.0 TDI CR (150-184 KM). Średnie spalanie: 3,8-4,7 l/100 km.
  • Uzupełnieniem oferty były hybryda (GTE, 204 KM) oraz wersja elektryczna (e-Golf; 115/136 KM).

Ocena: 9/10

Volkswagen-Golf-VII-silnik-TDI
Diesle z wtryskiem common rail są oszczędne i trwałe.
Volkswagen-Golf-VII-silnik-1.4-TSI
Benzynowy 1.4 TSI to optymalny wybór dla większości osób.

Używane Opel Astra i VW Golf: usterki

Opel Astra K

Ręczne skrzynie nie grzeszą precyzją zmiany biegów, ale są dość trwałe. Wszystkie silniki benzynowe mają rozrząd łańcuchowy. Cieszą się dobrą opinią, jednostka 1.4 Turbo nie przysparza już typowych problemów. Jedynie Diesel 1.6 CDTI może sprawiać kłopoty. Niestety zawieszenie jest dość nietrwałe i drogie w serwisie.

  • Typowy problem: notorycznie psują się wysprzęgliki centralne, także pompy hamulcowe ulegają awarii.
  • W dieslach 1.6 CDTI zdarzają się problemy z układem wtryskowym i łańcuchowym napędem rozrządu.
  • Kompresor klimatyzacji potrafi hałasować. Problemy z systemami bezpieczeństwa – zwykle wymagają kalibracji.

Ocena: 7/10

VW Golf VII

Kompakt z Wolfsburga na tle poprzednika jest świetny, ale wciąż nie idealny. Reflektory potrafią parować, jakość powłoki lakierniczej mogłaby być lepsza, zaś ręczne skrzynie biegów nie są nazbyt precyzyjne. Przy DSG należy sprawdzić, czy skrzynia nie szarpie, remont jest drogi. 

  • Silnik 1.2 TSI może przysparzać problemów. Psują się wariatory faz rozrządu czy nastawniki turbosprężarki.
  • W silnikach 1.8 TSI i 2.0 TDI zawodzi pompa wody. W dieslach problemem bywa też wodny intercooler.
  • Przy dużych przebiegach DSG wymaga remontu, a w 2.0 TDI siadają poduszki silnika i napinacze rozrządu.

Ocena: 7/10

Opel Astra K kontra VW Golf VII: podsumowanie

Opel Astra K

Opel-Astra-K-tyl

Astra K to mocny zawodnik z wysoko podniesioną głową. Oferuje podobną przestronność wnętrza, dopracowane podwozie, lekkie nadwozie, ciekawe opcje wyposażeniowe i przyzwoity wachlarz jednostek napędowych. Nie jest on tak szeroki, jak w Golfie, a bagażniki są nieco mniejsze, ale jeśli nie silimy się na iście sportowe emocje, znajdziemy w ofercie Astry coś dla siebie.

Ocena łączna: 39/50

Naszym zdaniem

Poza dieslem 1.6 CDTI wszystkie jednostki napędowe można polecić. Naszym zdaniem warto zwrócić uwagę na 1.4 Turbo oraz późniejszy 1.2 Turbo. Nie trzeba też bać się wersji z automatycznymi skrzyniami biegów.

VW Golf VII

Volkswagen-Golf-VII-tyl

Na sukces Golfa składa się suma mocnych, choć nie zawsze najlepszych w klasie parametrów. Przestronne wnętrze, solidna konstrukcja, wysokiej jakości materiały, imponująca paleta silnikowa o niewielkim ryzyku poważnych awarii, czy całkiem niezłe wyposażenie, to największe atuty 7. generacji. Do tego Variant, czyli kombi, oferuje przepastny bagażnik, deklasując konkurencję.

Ocena łączne: 42/50

Naszym zdaniem

Wybór nadwozia to indywidualna sprawa, ale od strony silnikowej polecamy 1.4 TSI oraz 1.5 TSI. Nie mają typowych usterek, są dynamiczne i oszczędne. Decydując się na DSG, miejmy w zanadrzu rezerwę na ewentualną regenerację.

Golf wciąż wyznacza standardy – widać to zarówno po użytych materiałach, palecie napędów, wyposażeniu dodatkowym, jak i wykorzystaniu dostępnej przestrzeni.

Czytaj także