Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Opel Astra i Kia Cee'd

Używane Kia Cee'd II (JD) i Opel Astra V (K): pojedynek na wyrównanym poziomie. Które auto wybrać?

fot. archiwum/Motor

Używane Kia Cee'd II (JD) i Opel Astra V (K): pojedynek na wyrównanym poziomie. Które auto wybrać?

Porównaliśmy ze sobą dwa popularne używane auta kompaktowe: drugą generację Kii Cee'd i piątą Opla Astry. Na listach przebojów rynku wtórnego króluje zwykle kompakt Opla, ale czy to właśnie on jest lepszym wyborem?

Kia Cee'd II (JD), 2012-2018

porownanie-ceed-astra-kia-bok
fot. archiwum/Motor
  • Ceny: 18-60 tys. zł
  • Silniki benzynowe: 1.0-1.6 (99-204 KM) 
  • Silniki Diesla: 1.4-1.6 (90-136 KM)

    Druga generacja Cee'da okazała się na tyle dopracowana, by śmiało konkurować z najlepszymi, ale i jej cena nie była już tak atrakcyjna, jak poprzednio. Za to jako auto używane oferuje spory wybór wersji i jest ogólnie dobrą propozycją o relatywnie niskiej awaryjności.

Opel Astra V (K), 2015-2021

porownanie-ceed-astra-opel-bok
fot. archiwum/Motor
  • Ceny: 25-85 tys. zł
  • Silniki benzynowe: 1.0-1.6 (100-200 KM) 
  • Silniki Diesla: 1.5-1.6 (95-160 KM)

    Piąta generacja Astry (K) jest ostatnią, która powstała za rządów General Motors. Od strony technicznej nie ma jeszcze nic wspólnego z koncernem PSA/Stellantis. Nie jest autem bez wad, ale ma sporo zalet i wciąż można na niej polegać, a lista awaryjnych podzespołów nie jest długa.

Kompakt to świetny wybór. Sprawdzi się w mieście, w długiej trasie, jako pierwszy samochód lub drugie auto w rodzinie. Zapewnia najlepszy stosunek jakości prowadzenia, komfortu czy pakowności do wartości rynkowej i kosztów utrzymania. Nic więc dziwnego, że przed erą crossoverów i SUV-ów przez niemal cztery dekady był to najpopularniejszy segment w Europie, a od kiedy i my staliśmy się nieco bogatsi, to także nad Wisłą.

Używany Opel Astra K, czyli polska Astra

Piąta generacja Astry zadebiutowała w 2015 roku, a fabryka w Gliwicach była głównym producentem tego modelu na rynek europejski. W porównaniu do poprzednika auto nieco skrócono, ale co ważniejsze, zredukowano też masę własną, i to nawet o ok. 200 kg (1260-1390 kg). Poprawiło to zarówno zachowanie na drodze, osiągi, jak i spalanie. Mocniejsze wersje silnikowe dostały niezależne zawieszenie tylne z drążkiem Watta, dzięki czemu samochód ma świetne własności jezdne.

Nadwozie hatchbacka mierzy 437 cm długości, 181 cm szerokości i 148 cm wysokości, przy rozstawie osi wynoszącym 266 cm. Debiutujące rok później kombi nazwane Sports Tourer mierzy aż 470 cm długości przy zachowaniu pozostałych wymiarów z hatchbacka. Piąta generacja nie miała odmiany trójbryłowej, ani trzydrzwiowej, ale Opel zachował produkcję Astry J (czwartej generacji) w odmianie trzydrzwiowej zwanej GTC oraz czterodrzwiowego sedana aż do 2018 roku.

Używany Opel Astra K: mnóstwo silników do wyboru

Do napędu Opla Astry użyto sporej liczby nowych silników – dotyczy to także 1.4 Turbo (125 i 150 KM) z bezpośrednim wtryskiem oraz najprostszego, wolnossącego 1.4 Twinport (100 KM) z wtryskiem pośrednim. Obydwa należą do rodziny SGE. Bazowy silnik nie zapewnia oszałamiających osiągów (0-100 km/h: 12,3 s), ale okazuje się dość oszczędny i doskonale współpracuje z instalacją gazową, która jest do tego dość łatwa i tania w montażu. Za to silniki 1.4 Turbo oferują całkiem dobre przyspieszenia (0-100 km/h, odpowiednio, w 9,5 i 8,5 s). W 2016 r. do oferty dołączył 1.6 Turbo (200 KM).

Wbrew temu, co sugeruje moc, Astra z tym silnikiem nie jest autem sportowym, choć pozostaje bardzo szybka (0-100 km/h: 7 s). Zwolennicy automatycznych przekładni mogą wybrać 1.0 Turbo ze skrzynią zautomatyzowaną lub 1.4 Turbo i 1.6 Turbo z sześciobiegowym automatem.

Diesla 1.6 CDTI oferowano w czterech wariantach mocy (95, 110, 136 i 160 KM). Tylko wersja 136-konna mogła mieć skrzynię automatyczną.

Opel Astra K: lifting i wymiana silników

W połowie 2019 roku Astra przeszła modernizację, zaś pod maską nastąpiło całkowite odświeżenie. Zrezygnowano bowiem ze wszystkich dotychczasowych jednostek. Opel Astra odtąd był samochodem, który można było kupić jedynie z silnikiem trzycylindrowym. Jednostka benzynowa 1.2 Turbo (110, 130 i 145 KM) stała się podstawą sprzedaży. Oferowano ją wyłącznie ze skrzyniami ręcznymi (sześciobiegowymi), kto chciał nieco wygody, musiał zdecydować się na nową wersję 1.4 Turbo (145 KM) dostępną wyłącznie z przekładnią bezstopniową. 

W ofercie pozostał diesel, tym razem 3-cylindrowy 1.5 CDTI (105, 122 KM). Jest to własna konstrukcja, a nie jednostka PSA, która ma cztery cylindry. Mocniejszego diesla oferowano także z dziewięciobiegowym automatem.

Używana Kia Cee'd, prosto ze Słowacji

Pierwsza generacja Cee'da była niezłym autem w dobrej cenie i okazała się hitem sprzedaży, zacierając dawny, niezbyt pozytywny obraz marki. Druga generacja z 2012 r., też powstająca w słowackiej fabryce, to już samochód dopracowany technicznie, który bez wstydu stawał w szranki z europejską i japońską konkurencją. 

Nowoczesna wówczas stylistyka trochę się zestarzała, ale od strony technicznej to wciąż dobre auto. Masa własna jak na 5-drzwiowego hatchbacka jest niska (1179-1439 kg), ale Kia jest też nieco mniejsza od Astry – ma 431 cm długości, 178 cm szerokości i 147 cm wysokości, przy rozstawie osi wynoszącym 265 cm. Wyraźnie krótsze jest kombi (451 cm).

Własności jezdne i komfort – m.in. dzięki McPhersonowi z przodu i wielowahaczowemu zawieszeniu tylnemu – są całkiem dobre.

Używana Kia Cee'd: silniki 

Od początku sprzedaży w ofercie były dwa benzynowe silniki: 1.4 MPI (100 KM) i 1.6 GDI (135 KM) dostępne także z dwusprzęgłową skrzynią 6DCT. Pierwszy nie jest bardzo dynamiczny (0-100 km/h: 12,3 s), ale z powodzeniem można do niego założyć instalację LPG.

Jednostka GDI ma bezpośredni wtrysk paliwa, ale nie ma doładowania. Zapewnia względnie dobre osiągi (0-100 km/h: 9,9 s), można ją „zagazować”, ale to droższa operacja.

W 2013 r. Kia wprowadziła do oferty Cee'da odmianę GT (nie dotyczy kombi) napędzaną doładowaną jednostką 1.6 T-GDI (204 KM) oferującą dobrą dynamikę (0-100 km/h: 7,6 s). Po face liftingu przeprowadzonym w 2015 r. do oferty dołączył silnik 1.0 T-GDI (100 i 120 KM).

Zainteresowani dieslem mają do wyboru 1.4 CRDi (90 KM) oraz 1.6 CRDi, który był oferowany w dwóch wersjach mocy (110 i 128 KM). Po liftingu 128-konną wersję wzmocniono do 136 KM. Silnik 1.6 CRDI dostępny był także z dwusprzęgłową skrzynią 7DCT.

Używane Cee’d i Astra: ceny zakupu

Kia Cee'd

  • Przebieg typowy dla rocznika 2018 to 95-122 tys. km
porownanie-ceed-astra-kia-przod
fot. archiwum/Motor

Podaż Kii Cee'd II na rynku wtórnym jest mniej więcej o połowę mniejsza niż Astry K, ale wciąż na tyle spora, że w każdej części kraju da się coś znaleźć. Koszt zakupu Kii Cee'd z lat 2015-2018, czyli wersji poliftowej, wynosi 23-60 tys. zł. Silniki oferowane od początku sprzedaży pozostały w niej do końca, w tym wolnossące „benzyniaki”.

Giełdowe fakty:

  • Miłośnicy silników Diesla powinni być zadowoleni – stanowią tu ok. 40% ofert.
  • Oferta Cee'dów z automatem lub dwusprzęgłowym DCT jest bardzo skąpa.
  • Połowa ofert dotyczy kombi.

Ocena: 8/10

Opel Astra

  • Przebieg typowy dla rocznika 2018 to 95-122 tys. km
porownanie-ceed-astra-opel-przod
fot. archiwum/Motor

Liczba ofert sprzedaży Opla Astry jest bardzo duża. Wynika to z popularności tego modelu jako nowego w Polsce, ale i z liczby sprowadzonych aut używanych. Koszt zakupu Astry z lat 2015-2018 wynosi 24-65 tys. zł, więc w budżecie 30-40 tys. zł można znaleźć przyzwoity egzemplarz. Egzemplarze do liftingu mają prostszą i tańszą w serwisie technikę.

Giełdowe fakty:

  • Silniki Diesla są mniej popularne, ale wciąż stanowią ok. 40% ofert sprzedaży.
  • Zaledwie co dziesiąta Astra w ogłoszeniach ma skrzynię automatyczną.
  • Ponad połowa ofert to kombi.

Ocena: 8/10

Używane Cee’d i Astra: ocena wnętrza

Kia Cee'd

Kokpit Cee'da jest dobrze urządzony, ale widać po nim upływ czasu. Centralnie umieszczony prędkościomierz jest czytelny. Materiały są dobrej jakości, montaż poprawiono po modernizacji. Fotele są dobrze wyprofilowane, Kia oferowała siedem wersji tapicerek w różnej kolorystyce. Z tyłu jest dużo miejsca. Widoczność do tyłu nie jest najlepsza, czujniki zapewnią minimum komfortu.

Ocena: 8/10

Opel Astra

Wnętrze Astry to prosta elegancja, która sprawdza się do dziś. Auta z dużym ekranem centralnym wciąż wyglądają świeżo. Prędkościomierz mógłby być nieco bardziej czytelny. Opel oferował trzy rodzaje foteli, najlepsze zostały oznaczone jako AGR. Miejsca jest wystarczająco nawet na kanapie. Widoczność do tyłu jest słaba, warto mieć czujniki lub kamerę.

Ocena: 8/10

Używane Cee’d i Astra: wersje, wyposażenie

Kia Cee'd

Koreański kompakt oferowany był w trzech wersjach nadwoziowych, jako trzydrzwiowy hatchback, pięciodrzwiowy hatchback i kombi. W testach Euro NCAP otrzymał pięć gwiazdek. Można było wybierać spośród trzech wersji wyposażeniowych: S, M i L, a po face liftingu czterech, bowiem dołączyła odmiana GT-Line stylizująca Cee'da na auto sportowe.

Warto wiedzieć

  • Wersja trzydrzwiowa to Pro_Cee'd. Długość, szerokość i rozstaw osi dzieli z odmianą 5 d, ale jest niższa (143 cm) i ma bardziej pochyloną tylną szybę. Ma też niższą masę własną, nawet o 100 kg. Bagażnik ma taką samą pojemność 380 l (do 1225 l).
  • Najbardziej godne polecenia są odmiany L oraz GT-Line, ale wariant M też oferuje przyzwoite wyposażenie.
  • Kia oferowała długą listę dodatków do każdej wersji, więc dokładną specyfikację zna tylko sprzedający. Przykładowo tylne czujniki parkowania były standardem w L, opcją w M, ale obydwie specyfikacje mogły być wyposażone w pakiet Navi z ekranem 7'' oferujący kamerę cofania.
  • GT-Line nawiązuje do sportowej odmiany GT. Zmiany dotyczą nie tylko nadwozia, ale i wnętrza, ze sportowymi fotelami włącznie.
porownanie-ceed-astra-kia-ekran
Najtańsze wersje nie otrzymywały kolorowego ekranu dotykowego.
fot. archiwum/Motor
porownanie-ceed-astra-kia-bagaznik
Bagażnik hatchbacka zmieści 380/1318 l, a kombi – 528/1642 l.
fot. archiwum/Motor

Ocena: 8/10

Opel Astra

Do wyboru były pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi. W testach zderzeniowych Euro NCAP Astra otrzymała maksymalne pięć gwiazdek. Przez cały okres produkcji na polskim rynku oferowano cztery poziomy wyposażenia: Essentia, Enjoy, Dynamic i Elite. Odradzamy podstawową Essentię – poza klimatyzacją to totalny „golas”.

Warto wiedzieć

  • Tylne zawieszenie z drążkiem Watta było oferowane z najmocniejszym „benzyniakiem” i dieslem. Dla silnika 1.4T (150 KM) i 136-konnego diesla była to płatna opcja. Przy ciężkiej nodze warto je mieć.
  • Nowością w Astrze K były matrycowe reflektory LED IntelliLux, jednak stanowiły płatną opcję dla dwóch najwyższych specyfikacji. Warto je sprawdzić przed zakupem – jeden używany kosztuje 1,5 tys. zł.
  • Fotele w Astrach mogły być standardowe, ergonomiczne (tylko kierowcy lub obydwa przednie) albo wentylowane, z certyfikatem niemieckiej instytucji na rzecz zdrowych pleców AGR.
  • Parkowanie Astrą może być wyzwaniem. Czujniki parkowania przód/tył w standardzie oferował dopiero najbogatszy wariant Elite, kamera cofania to wyposażenie dodatkowe.
porownanie-ceed-astra-opel-wyswietlacz
Opcjonalny system nawigacji ma ekran dotykowy 8'' i obsługę głosową.
fot. archiwum/Motor
porownanie-ceed-astra-opel-bagaznik
Bagażnik hatchbacka mieści 370/1210 l, a kombi – 540/1630 l.
fot. archiwum/Motor

Ocena: 8/10

Używane Cee’d i Astra: silniki

Kia Cee'd

  • Podstawowa jednostka benzynowa 1.4 MPI (100 KM) ma konstrukcję aluminiową i system zmiennych faz rozrządu. Zużywa średnio ok. 7 l/100 km.
  • Benzynowy 1.6 GDI (135 KM) to jednostka wolnossąca z bezpośrednim wtryskiem, zużywająca średnio 6,8 l/100 km.
  • Trzycylindrowy „benzyniak” 1.0 T-GDI (100, 120 KM) jest oszczędny przy lekkiej nodze (6,7 l/100 km), w typowym ruchu zużycie rośnie o ponad litr.
  • Wersja GT z 1.6 T-GDI (204 KM), dostępna wyłącznie z ręczną skrzynią, pochłania najwięcej paliwa (9,2 l/100 km).
  • Diesel 1.6 CRDi (110-136 KM) nie jest mistrzem oszczędzania paliwa, w realnych warunkach polskich dróg spalanie będzie wynosiło 6,1-6,4 l/100 km.
porownanie-ceed-astra-silnik-kia-turbo-gdi
Flagowa jednostka 1.6 Turbo GDi jest dość rzadka na rynku wtórnym.
fot. archiwum/Motor
porownanie-ceed-astra-kia-silnik-crdi
Diesel 1.6 CRDi jest o wiele lepszym wyborem niż mniejszy 1.4 CRDi.
fot. archiwum/Motor

Ocena: 9/10

Opel Astra

  • Silnik 1.4 Twinport (100 KM) to jedyna jednostka wolnossąca. Oferowano ją tylko w dwóch niższych wersjach wyposażenia.
  • 1.4 Turbo (125 i 150 KM) to optymalny napęd dla Astry. Oferuje dobre osiągi i stosunkowo niskie spalanie, na poziomie ok. 7 l/100 km.
  • Trzycylindrowy 1.0 Turbo (105 KM) w teorii ma być superoszczędny, w rzeczywistości pali średnio ok. 6 l/100 km.
  • Wysokoprężne silniki 1.6 CDTI (95-160 KM) są nieprzesadnie oszczędne – zużywają średnio 5-6 l/100 km.
  • Poliftowe silniki R3 – 1.2T (110-145 KM) i 1.4 T – spalają poniżej 6 l/100 km, ale mają niższą kulturę pracy.
  • Nowy diesel 1.5 CDTI (105-122 KM) zużywa tyle, co starszy 1.6 CDTI.
porownanie-ceed-astra-silnik-opel-ecotec
Benzynowy silnik 1.4 Turbo nie przysparza większych problemów.
fot. archiwum/Motor
porownanie-ceed-astra-opel-silnik-diesel
Diesel 1.6 CDTI ma swoje przypadłości, ale jest mocny i trwały.
fot. archiwum/Motor

Ocena: 8/10

Używane Cee’d kontra Astra: usterki

Kia Cee'd

porownanie-ceed-astra-kia-przod-jadaca
fot. archiwum/Motor

Wszystkie silniki mają rozrząd napędzany łańcuchem. Jednostki benzynowe nie mają typowych problemów. We wszystkich dieslach możliwe jest zapychanie się filtrów DPF, nie polecamy ich do miasta. Bazowy diesel 1.4 CRDi bywa wrażliwy na jakość paliwa. Ma też koło dwumasowe. Zawieszenie jest nietrwałe, a lakier – niskiej jakości.

  • Przekładnia kierownicza może przedwcześnie dostać luzu, regeneracja rozwiązuje problem.
  • W 1.6 T-GDI z początku produkcji było ryzyko obrócenia się panewek. Należy często wymieniać olej.
  • Zdarzają się drobne awarie elektroniki – kamery cofania, sterowników świateł i dostępu bezkluczykowego.

Ocena: 8/10

Opel Astra

porownanie-ceed-astra-opel-przod-jadacy
fot. archiwum/Motor

Ręczne skrzynie nie grzeszą precyzją zmiany biegów, ale są dość trwałe. Wszystkie silniki benzynowe mają rozrząd łańcuchowy. Dobrą opinią cieszą się jednostki 1.4 Turbo. Jedynie diesel 1.6 CDTI może sprawiać kłopoty. Niestety zawieszenie jest dość nietrwałe i drogie w serwisie.

  • Typowy problem: notorycznie psują się centralne wysprzęgliki, także pompy hamulcowe ulegają awarii.
  • W silnikach 1.6 CDTI zdarzają się problemy z układem wtryskowym i z łańcuchowym napędem rozrządu.
  • Kompresor klimatyzacji potrafi hałasować.
  • Problemy z systemami bezpieczeństwa – wymagają kalibracji.

Ocena: 7/10

Używane Cee’d i Astra: podsumowanie

Kia Cee'd

porownanie-ceed-astra-kia-tyl
fot. archiwum/Motor

Druga generacja Cee'da, zwłaszcza po liftingu, to samochód dopracowany i niesprawiający wielu kłopotów. Na liście plusów są przestronne wnętrze, spory wybór wersji nadwoziowych i silnikowych. Wysoki poziom bezawaryjności czyni z kompaktowej Kii doskonałą propozycję na rynku używanych. Nie brakuje egzemplarzy z długą historią serwisową.

  • Naszym zdaniem
    Polecamy wszystkie „benzyniaki”, oprócz 1.6 T-GDI z początku produkcji. Wolnossące sprawdzą się w mieście i na krótkich dystansach. Decydując się na diesla, lepiej wybrać 1.6 CRDI, jest żwawszy, a wersje sprzed liftingu nie mają koła dwumasowego.

Ocena łączna: 41/50

Opel Astra

porownanie-ceed-astra-opel-tyl
fot. archiwum/Motor

Ponadczasowa stylistyka, względnie spora gama jednostek napędowych, dwa nadwozia do wyboru, całkiem obszerne wnętrze i potencjalna możliwość trafienia dobrze wyposażonej wersji z matrycowymi reflektorami czy fotelami AGR to z pewnością plusy popularnego Opla. Lista problemów nie jest długa. Niestety serwis może być drogi, dotyczy to także delikatnego zawieszenia.

  • Naszym zdaniem
    Astra piątej generacji to dobry wybór. Wszystkie silniki benzynowe warte są polecenia, uważać trzeba jedynie na wysokoprężne 1.6 CDTI – serwis może się okazać kosztowny. Kombi jest bardzo długie, więc trudno będzie nim parkować w mieście.

Ocena łączna: 39/50

Czytaj także