Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Kia Cee'd II (JD)

Druga generacja kompaktowej Kii okazuje się niezawodna, ale przy okazji lepiej wykończona i dojrzalsza od poprzednika.

  • Lata produkcji: 2012-2018
  • Silniki: benz. 1.0-1.6 (100-204 KM), diesle 1.4-1.6 (90-136 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 431-450/265 cm, szerokość/wysokość: 178/142-148 cm, bagażnik: htb 3d 380-1225 l, htb 5d 380-1318, kmb 528-1642 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Jak u poprzednika – kabina jest przestronna i ergonomiczna, ale wykończono ją dużo lepszymi materiałami. Jest też po prostu przyjemniejsza dla oka. Wyposażenie średniej wersji M jest już niezłe, a w bogatszych można trafić np. na podgrzewaną kierownicę czy asystenta parkowania

Kia-Cee'd-II-JD_3
Materiały znacznie lepsze niż u poprzednika, ale obsługa niekoniecznie – sporo tu małych przycisków.

SILNIKI

Prosty silnik 1.4 to dobry wybór do miasta, na trasę jest za słaby. Można zamontować do niego LPG, ale trzeba będzie pamiętać o regulowaniu luzu zaworowego. 1.6 GDi ma wtrysk bezpośredni. Radzi sobie z kompaktowym autem wyraźnie lepiej i potrafi być oszczędny. Nie należy bać się nowoczesnego 1.0 T-GDi. Nie psuje się, ale ma tylko 3 cylindry i nie pracuje zbyt kulturalnie. Diesel 1.4 nie jest tak trwały jak jednostki 1.6 CRDi, często poszarpuje, bywa też trudniejszy w diagnostyce. Mocniejsze silniki wysokoprężne są chwalone przez użytkowników i mechaników.

AWARYJNOŚĆ

Porządny samochód, usterki są rzadkie i niezbyt poważne. Szkoda, że nie uporano się z wyciekami ze skrzyń biegów.

KOSZTY

Ceny aut w końcu wyraźnie spadły. Jeśli chodzi o części zamienne jest nieźle, ale nie tak dobrze jak w przypadku poprzednika. Wybór zamienników jest wciąż skromniejszy.

SYTUACJA RYNKOWA

Wybór jest duży, a rozrzut cen wręcz ogromny. Ale aktualnie 70% ofert pochodzi z importu, handlarze docenili Cee'da.

Kia-Cee'd-II-JD_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Gwarancja jest aż siedmioletnia, ale część użytkowników narzeka, że serwisy opornie usuwają usterki w jej ramach.
  • Przy okazji liftingu z 2015 roku zwiększono moc jednostki 1.6 CRDi ze 128 KM na 136 KM. W opcji pojawiła się dwusprzęgłowa skrzynia 7-DCT.
  • Odmiana GT z doładowanym silnikiem T-GDI nie jest typowym hot-hatchem, ale daje sporo przyjemności z jazdy.

CENY

20 000 zł – Najtańsze oferty to białe kombi po flotach lub sprowadzone zza granicy lekko uszkodzone pojazdy.
25 000 zł – Duży wybór, ale dominują diesle, niestety sporo z nich to przeciętne 1.4. Można trafić na ciekawe oferty.
33 000 zł – Można znaleźć sporo poliftingowych aut, ale raczej nie ma co liczyć na oferty od prywatnych właścicieli.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.0 T-GDI 1.4 DOHC 1.6 GDI 1.6 T-GDI 1.4 CRDI 1.6 CRDI 1.6 CRDI
Pojemność skokowa 998 cm³ 1396 cm³ 1598 cm³ 1591 cm³ 1396 cm³ 1582 cm³ 1582 cm³
Zasilanie benz. turbo benzynowy benzynowy benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 120 KM 100 KM 135 KM 204 KM 90 KM 110 KM 128 KM
Maks. moment obr. 171 Nm 137 Nm 164 Nm 265 Nm 220 Nm 260 Nm 260 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,8 s 12,8 s 9,9 s 7,7 s 13,5 s 12,7 s 10,9 s
Prędkość maks. 190 km/h 182 km/h 195 km/h 230 km/h 170 km/h 185 km/h 197 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,9 l/100 km 6,0 l/100 km 5,8 l/100 km 7,4 l/100 km 4,0 l/100 km 4,1 l/100 km 4,2 l/100 km

HISTORIA MODELU

2012 - pojawia się druga generacja Cee'da, najpierw jako hatchback 5d i kombi, chwilę później gamę uzupełnia Pro_Cee'd (3d)
2013 - usportowiona odmiana GT (1.6 T-GDi)
2015 - delikatny lifting, diesel 1.6 136 KM, w opcji skrzynia dwusprzęgłowa 7-DCT
2018 - premiera trzeciej generacji, już nie jako Cee'd, a po prostu Ceed

Kia-Pro_Cee'd-II-JD_4
Trzydrzwiowa odmiana Pro_Cee'd.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Wycieki ze skrzyni biegów
    Niestety tak jak w poprzedniku dochodzi do wycieków, olej może zniszczyć tarczę sprzęgła. Wymiana uszczelniacza wymaga demontażu skrzyni biegów.
    Koszt naprawy: od 700 zł
  • Zapchane sitka w baku w dieslach
    Koszt czyszczenia: od 150 zł
  • Awarie świateł LED do jazdy dziennej
    Psuje się płytka sterująca świateł LED, często wymieniano ją jeszcze w ramach gwarancji.
    Koszt płytki (zamiennik): 150 zł
  • Luzy na przekładni kierowniczej
    W niektórych wczesnych egzemplarz przedwcześnie regeneracji wymaga przekładnia.
    Koszt naprawy: od 1200 zł

ZALETY I WADY

+ Dobre materiały wykończeniowe.
+ Spora oferta rynkowa, wiele aut jeszcze z ważną gwarancją producenta.
+ Niezawodne diesle 1.6 CRDi.

- Dużo wyeksploatowanych aut po flotach.
- Kiepska widoczność do tyłu.
- Wygłuszenie jest lepsze niż u poprzednika, ale nadal można mieć do niego uwagi.

WARTO KUPIĆ

Proste odmiany benzynowe 1.4 (do miasta) i 1.6 GDi, usportowioną GT oraz diesla 1.6 CRDi w każdej z wersji mocy.

UWAŻAJ NA

Egzemplarze z dieslem 1.4 CRDi, z instalacjami LPG oraz auta w rzadkiej wersji wyposażenia „S” – nie miała klimatyzacji.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także