Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Kia Cee'd I (ED)

Kia Cee'd I (ED)

Kia Cee'd I (ED)

To pierwszy model Kii nieodstający od europejskiej konkurencji. Jest słusznie poszukiwany na rynku wtórnym.

  • Lata produkcji: 2006-2012
  • Silniki: benz. 1.4-2.0 (90-143 KM), diesle 1.6-2.0 (90-140 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 425-449/265 cm, szerokość/wysokość: 179/148 cm, bagażnik: htb 3d, 5d 340 l, kmb 534-1664 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Odmiana pięciodrzwiowa, a przede wszystkim kombi są przestronne. Nie brakuje miejsca dla pasażerów kanapy. Ale siedziska przednich foteli mogłyby być dłuższe. Ten model ma wielowahaczowe zawieszenie i prowadzi się bardzo stabilnie, ale elektrycznie wspomagany układ kierowniczy przekazuje kierowcy bardzo mało informacji.

Kia-Cee'd-I-ED_3
Tworzywa nie są najmocniejszą stroną kabiny Cee'da, po liftingu jednak trochę się poprawiły.

SILNIKI

Benzynowym silnikom 1.4 brakuje momentu obrotowego. Żwawszy jest ten 109-konny z wersji przed liftingiem. Ciekawsza jest jednostka 1.6 nie pali wiele więcej, a niewiele ustępuję rzadkiej 2.0. Nie wszyscy użytkownicy są zadowoleni ze współpracy z instalacjami LPG. Układy wtryskowe diesli 1.6 CRDi są trwałe, cieszy też ograniczone spalanie. Dosyć trudna okazuje się jednak diagnostyka komputerowa. 140-konny silnik 2.0 CDRi nie zapewnia oczekiwanej dynamiki, a szczególnie w mieście sporo pali. Żadna z jednostek nie jest niestety zbyt dobrze wygłuszona.

AWARYJNOŚĆ

W odmianach kombi bardzo często trzeba już wymienić tylne sprężyny. Często dochodzi do wycieków ze skrzyni i tyłu silnika (olej może zniszczyć tarcze sprzęgła).

KOSZTY

Auto jest proste, robocizna nie powinna być droga. Bogaty wybór zamienników.

SYTUACJA RYNKOWA

Podaż jest spora, ale o zadbanego diesla nie jest łatwo. Dużo aut jest krajowych, ale większość jednak z importu.

Kia-Cee'd-I-ED_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Krajowe Cee'dy z 90- lub 115-konną jednostką do końca produkcji nie miały dwumasowego koła zamachowego.
  • Powyższe wersje do połowy 2011 nie miały też układu DPF. Jednak na Zachodzie montowano go już znacznie wcześniej.
  • We wczesnych Cee'dach łuszczył się lakier. Do końca produkcji korodowały tylne drzwi (na górze, pod uszczelkami).
  • Pro_Cee'd miał taką samą gamę silników jak inne wersje.

CENY

8500 zł – Ceny najstarszych aut wyraźnie spadły. Realne przebiegi diesli mogą znacznie przekraczać 300 tys. km.
14 000 zł – Przy odrobinie szczęścia można znaleźć przedliftingowego Cee'da 5d od pierwszego właściciela.
24 000 zł – Właściciele najmłodszych Cee'dów ED mają problem – za tyle samo można kupić już następną generację.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 CVVT 1.4 CVVT 1.6 CVVT 2.0 1.6 CRDi 1.6 CRDi 1.6 CRDi 2.0 CRDi
Pojemność skokowa 1396 cm³ 1396 cm³ 1591 cm³ 1975 cm³ 1582 cm³ 1582 cm³ 1582 cm³ 1991 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 90 KM 109 KM 126 KM 143 KM 90 KM 115 KM 128 KM 140 KM
Maks. moment obr. 136 Nm 137 Nm 154 Nm 186 Nm 235 Nm 260 Nm 260 Nm 305 Nm
Przysp. 0-100 km/h 13,0 s 11,6 s 10,8 s 10,4 s 13,8 s 11,4 s 11,0 s 9,7 s
Prędkość maks. 180 km/h 187 km/h 192 km/h 205 km/h 172 km/h 188 km/h 197 km/h 205 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,8 l/100 km 6,5 l/100 km 7,1 l/100 km 8,2 l/100 km 4,9 l/100 km 4,5 l/100 km 4,5 l/100 km 5,7 l/100 km

HISTORIA MODELU

2006 - debiut Cee'da w wersji hatchback
2007 - pojawia się kombi (Sporty Wagon) i trzydrzwiowa odmiana Pro_Cee'd
2009 - facelifting nadwozia i wnętrza, konie produkcji obu odmian dwulitrowych
2010 - również Pro_Cee'd przechodzi lifting
2012 - koniec produkcji, debiut następcy

Kia-Cee'd-I-ED_4
Odmiana Pro_Cee'd jest ciasna z tyłu.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Kiepskie zabezpieczenie antykorozyjne
    Problem dotyczy w szczególności aut przedliftingowych. Mogą korodować końcówki progów, ramy okien w drzwiach, tylna część płyty podłogowej czy mocowania foteli.
  • Nietrwałe siłowniki tylnych klap
    Koszt kompletu (hatchback): od 60 zł
    Koszt kompletu (SW): od 80 zł
  • Zbyt miękkie sprężyny w kombi
    Dopiero po załadowaniu auta często uwidacznia się, że sprężyny są już zbyt słabe
    Koszt kompletu na tylną oś: od 200 zł
  • Niezbyt trwałe sprzęgła w 1.6 CDRi
    Nie mają dwumasowego koła zamachowego, ale okazują się niezbyt odporne na zużycie.
    Kompletne sprzęgło: od 400 zł

ZALETY I WADY

+ Kombi ma bardzo duży bagażnik, a obie wersje pięciodrzwiowe oferują sporo miejsca z przodu i dla pasażerów z tyłu.
+ Udane silniki 1.6 – diesle i benzynowe.
+ Rozsądne koszty części i napraw.

- Niska jakość powłoki lakierniczej.
- Przeciętne obie jednostki dwulitrowe.
- Głośna praca zawieszenia.

WARTO KUPIĆ

Benzynowe wersje 1.4 i 1.6 oraz diesle 1.6, również z automatyczną skrzynią biegów. Wersję kombi – jest naprawdę pojemna.

UWAŻAJ NA

Auta po flotach bez udokumentowanego przebiegu czy po taksówkach. Wersje benzynowe z LPG mogą być ryzykowne.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 5/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także