Dobre kombi musi mieć bardzo pojemny bagażnik. Na rynku wtórnym nie brakuje takich samochodów.
Jednym z najbardziej chodliwych towarów na rynku używanych samochodów jest praktyczne kombi z oszczędnym dieslem pod maską. Takie auta są cenione przez rodziny, osoby regularnie pokonujące duże odległości czy prowadzące aktywny tryb życia i chcące zabierać na swoje wyprawy duże ilości sprzętu sportowego.
Zakup kombi spełniającego takie oczekiwania okazuje się relatywnie łatwy. Nie można zapominać, że tego typu samochody są również zamawiane do flot, gdzie jednym z najważniejszych kryteriów zakupowych jest relacja ceny pojazdu do jego walorów praktycznych.
Szukając nietypowego auta, np. coupe, nabywcy starają się wyłuskać jak najciekawiej skonfigurowany egzemplarz. W przypadku praktycznych kombi jest to trudne, a czasem wręcz niemożliwe. Wiele takich aut pochodzi z flot, które hurtowo zamawiają identyczne, dosyć zachowawcze partie dziesiątek egzemplarzy. Nie należy tego postrzegać jako wady. Podaż korzystnie wpływa na ceny ofertowe, a do auta w popularnym kolorze łatwo dokupić np. nieporysowany zderzak.
W naturę pakownych kombi wpisana jest intensywna eksploatacja. Warto skupić się na poszukiwaniach auta z dobrze udokumentowaną historią serwisową.
Poniżej przedstawiamy ciekawe kombi z dużymi bagażnikami z różnych segmentów i półek cenowych.
Silnik: benzynowy, pojemność: 999 cm3, moc: 75 KM, maksymalny moment obrotowy: 95 Nm, prędkość maksymalna: 172 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 14,7 s, średnie zużycie paliwa: 4,8 l/100 km
Niezwykle popularne na rynku pierwotnym auto zaczyna być dostępne za rozsądne kwoty. Fabia przekonuje ogólną trwałością oraz przestronnością wnętrza, które mogłoby jednak być lepiej wykończone. Kto nie oczekuje dobrej dynamiki, może wybrać wolnossący silnik 1.0 MPI, który dobrze współpracuje z instalacjami gazowymi. Udane są też trzycylindrowe 1.0 TSI i diesle 1.4 TDI.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1390 cm3, moc: 86 KM, maksymalny moment obrotowy: 132 Nm, prędkość maksymalna: 175 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,2 s, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km
Bardzo popularny model, łatwo o egzemplarz z krajowego salonu. Auto było oferowane w uterenowionej wersji Scout oraz 180-konnej RS z silnikiem 1.4 TSI. Polecamy trwałą benzynową jednostkę 1.4 16V (86 KM) oraz oszczędnego i solidnego diesla 1.6 TDI (75-105 KM). Warto szukać egzemplarza po liftingu z 2010 r., który poprawił wygląd przodu, ale też wykończenie oraz wyposażenie Fabii.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1149 cm3, moc: 73 KM, maksymalny moment obrotowy: 107 Nm, prędkość maksymalna: 167 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 14,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,6 l/100 km
Clio zyskało na urodzie nadwozia i wnętrza, ale zachowało funkcjonalność. Nie każdy nabywca będzie zachwycony paletą silników – jedyną nieskomplikowaną jednostką pozostało 73-konne 1.2 16V (bardzo dobrze współpracuje z LPG). Silnikowi 0.9 TCe trochę brakuje mocy przy niskich obrotach, a początkowo łączony tylko z dwusprzęgłową skrzynią 1.2 TCe rozczarowuje osiągami.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1149 cm3, moc: 101 KM, maksymalny moment obrotowy: 145 Nm, prędkość maksymalna: 188 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,2 s, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km
Clio jest jednym z bardziej niedocenianych modeli na rynku wtórnym. Niesłusznie, bo zadbane egzemplarze z benzynowymi silnikami są wolne od poważnych awarii. Za Clio przemawiają też nieźle wykończone wnętrze i szansa na znalezienie przyzwoicie wyposażonego egzemplarza. Do diesli warto podchodzić z dystansem. Jednostki 1.5 dCi są bardzo oszczędne, ale zwłaszcza w autach z początku produkcji w grę wchodzą problemy z panewkami i układem zasilania. Zła renoma utrudni też odsprzedaż auta. Nie polecamy egzemplarzy ze zautomatyzowaną skrzynią Quickshift.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1390 cm3, moc: 86 KM, maksymalny moment obrotowy: 132 Nm, prędkość maksymalna: 177 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,4 s, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km
Ciekawiej stylizowana alternatywa dla Fabii II. Ibiza dzieli z nią silniki i komponenty mechaniczne. Dobrze zestrojone zawieszenie zapewnia dobre właściwości jezdne. Uwaga na silniki 1.2 TSI z rodziny EA111, które mają problem z trwałością napinacza i łańcucha rozrządu. Przy wyższych przebiegach koszty związane z obsługą serwisową wygenerują także dwusprzęgłowe skrzynie DSG. Polecamy prostą jednostkę benzynową 1.4 16V lub turbodiesla 1.6 TDI z ręczną skrzynią.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1798 cm3, moc: 142 KM, maksymalny moment obrotowy: 174 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,2 s, średnie zużycie paliwa: 6,2 l/100 km
Wyróżnikami Civica, nawet w nadwoziu hatchback, są bardzo przestronne wnętrze i ogromny bagażnik (467-1427 l). Wersja kombi jest jeszcze bardziej pakowna. Ceny ofertowe, zwłaszcza aut z polskich salonów, są bardzo wysokie, ale Civic wolno traci na wartości. Warto pomyśleć o dodatkowym zabezpieczeniu antykradzieżowym – złodzieje kradną Hondy z przeznaczeniem „na części”.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1199 cm3, moc: 130 KM, maksymalny moment obrotowy: 230 Nm, prędkość maksymalna: 199 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,0 s, średnie zużycie paliwa: 4,7 l/100 km
Mimo że auto nie przypomina już minivana (jak jego poprzednik), zaskakuje ilością miejsca w kabinie oraz pojemnością bagażnika. Inżynierom udało się rozwiązać wiele problemów (poza niską trwałością napinacza i łańcucha rozrządu w silnikach 1.6 THP). Źródłem mocy są udane diesle i zasługujący na polecenie zrywny, a zarazem dynamiczny silnik 1.2 PureTech (po zakupie warto wymienić pasek rozrządu, który potrafi się łuszczyć).
Silnik: benzynowy, pojemność: 1395 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 250 Nm, prędkość maksymalna: 218 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,6 s, średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km
Wzorzec kompaktowego kombi. Golf jest atrakcyjnie stylizowany, przyjemny w prowadzeniu, trwały, należycie wyposażony i wykończony w sposób przewyższający tańsze modele marek premium. Jeżeli dodamy do tego bardzo duży bagażnik, szeroką paletę silników czy różnorodność dostępnych opcji, zrozumiemy, dlaczego używane Golfy tak dobrze trzymają swoją wartość.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1395 cm3, moc: 125 KM, maksymalny moment obrotowy: 200 Nm, prędkość maksymalna: 203 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,4 s, średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100 km
Bazująca na płycie MQB, efektowniej stylizowana alternatywa dla Octavii III oraz Golfa VII. Charakter Leona zmienia się wraz z jego konfiguracją. Podstawowe wersje to po prostu dobre kombi, podniesiona odmiana XPerience z napędem 4x4 nadaje się do jazdy po gorszych drogach, a nawet 300-konna Cupra jest „sportowcem” z prawdziwego zdarzenia. Leon nie rozczarowuje trwałością. Na razie niezbyt częste usterki najczęściej ograniczają się do elektroniki i osprzętu silników.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1595 cm3, moc: 102 KM, maksymalny moment obrotowy: 148 Nm, prędkość maksymalna: 188 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,4 s, średnie zużycie paliwa: 7,3 l/100 km
Każda generacja Octavii słynie z bardzo pojemnego bagażnika. „Dwójka” dodaje do tego rozsądny koszt zakupu oraz tanią obsługę serwisową – mechanika auta jest dość prosta, nie brakuje części używanych i markowych zamienników. Warto szukać egzemplarza po liftingu (na fot.) lub wersji Tour z końca produkcji. Octavie z początku produkcji bywają bardzo mocno wyeksploatowane. Polecamy diesla 1.6 TDI lub silnik 1.6 MPI z LPG.
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: 205 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km
Mimo że auto jest wyraźnie tańsze od rywali z Niemiec, nie oznacza to, że jest dużo gorsze. Oczywiście Peugeot 308 ma swoje przypadłości. By uniknąć części z nich, wystarczy wybrać egzemplarz z końca produkcji (na fot.). Użytkownicy modelu najczęściej narzekają na niestabilną elektronikę oraz problemy z rozrządem w silnikach 1.6 VTi/THP. Sprawia to, że najbezpieczniejszym wyborem są diesle: 1.6 dla ceniących niskie spalanie, 2.0 – gdy potrzebna jest także dynamika.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1149 cm3, moc: 73 KM, maksymalny moment obrotowy: 107 Nm, prędkość maksymalna: 162 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 14,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,8 l/100 km
Pierwsza odsłona Logana miała monstrualny wręcz bagażnik (opcjonalnie montowano w nim trzeci rząd siedzeń). Druga jest nieco mniej przestronna, ale i tak ma do zaoferowania jeden z największych bagażników w segmencie kompaktów. Logan jest surowo wykończony i dosyć skromnie wyposażony, co rekompensuje niskimi kosztami zakupu oraz późniejszego serwisowania.
Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 208 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,1 s, średnie zużycie paliwa: 4,8 l/100 km
Udana ewolucja Passata B6 – rozwiązano problemy z elektroniką i dieslami. Niestety pojawiły się palące olej jednostki 1.8/2.0 TSI. Passat ma bardzo przestronne i dobrze wykończone wnętrze. Części zamienne można nabyć od ręki w każdej hurtowni. Kto potrzebuje jeszcze większego bagażnika, może kupić technicznie spokrewnioną z Passatem Skodę Superb II (633-1835 l).
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 s, średnie zużycie paliwa: 4,6 l/100 km
Atrakcyjna stylizacja, bogate wyposażenie, dobre właściwości jezdne, rozsądne koszty serwisowania oraz korzystna relacja ceny do wieku sprawiają, że Peugeot 508 jest jedną z ciekawszych propozycji na rynku. Nieco problemów sprawiają elektronika i tylne amortyzatory, które potrafią hałasować. Benzynowe silniki 1.6 VTi/THP mają nietrwały rozrząd. W dieslach możliwe są awarie osprzętu.
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 205 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 s, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km
Pod względem przestronności i standardu wykończenia wnętrza oraz właściwości jezdnych Mondeo Mk4 pozostaje jedną z najlepszych propozycji w klasie. Najlepszym wyborem będzie francuski diesel 2.0 TDCi. Kto mało jeździ, może pomyśleć o zaskakująco trzymającej cenę wolnossącej odmianie 2.0 (silnik Mazdy). Na podwoziu pojawia się rdza, częste są też luzy w tylnym zawieszeniu.
Silnik: diesel, pojemność: 1685 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 330 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,6 s, średnie zużycie paliwa: 4,7 l/100 km
Mało porywający design nadwozia i wnętrza oraz paleta słabych (na tle rywali) silników przełożyły się na ograniczone zainteresowanie Hyundaiem i40. Minus za przeciętne wykończenie wnętrza. Pod względem technicznym trudno mu jednak wiele zarzucić. Usterki ograniczają się do defektów osprzętu silników, haczenia skrzyń biegów, punktowych ognisk korozji czy defektów elektroniki. Czasem zgłaszane jest pofalowanie ramy dachu i samoistne pękanie przednich szyb.
Silnik: diesel, pojemność: 1685 cm3, moc: 141 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 4,4 l/100 km
Atrakcyjna wizualnie, dobrze wykończona i precyzyjna w prowadzeniu Optima nie zdołała jednak przekonać do siebie wielu klientów. Może to ułatwić negocjacje cenowe, o które znacznie trudniej osobom zainteresowanym zakupem takich modeli jak np. Superb III. Aby uniknąć wydatków, lepiej zrezygnować z kupna auta z dwusprzęgłową skrzynią czy adaptacyjnymi amortyzatorami.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1987 cm3, moc: 152 KM, maksymalny moment obrotowy: 196 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,3 s, średnie zużycie paliwa: 7,0 l/100 km
Weteran pod względem rynkowego stażu nie rozczarowuje trwałością – serwis zwykle wymienia tylko zużyte części. Warto szukać Avensisów po liftingu z 2015 r. (na fot.). Mają znacznie atrakcyjniejsze wnętrze. Najlepszym wyborem będą benzynowe silniki (1.6, 1.8 czy 2.0), które można wyposażyć w instalację gazową.
Silnik: diesel, pojemność: 1956 cm3, moc: 130 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,6 s, średnie zużycie paliwa: 4,9 l/100 km
Przestronne, wciąż dobrze wyglądające i zwykle dostatnio wyposażone kombi. Ogólna trwałość Insignii nie budzi zastrzeżeń. Jednym ze słabszych punktów są ręczne skrzynie M32 ze słabymi łożyskami (o ich zużyciu świadczą hałasy i ruchy lewarka przy zmianie obciążenia). W dieslach 1.6/2.0 parcieją uszczelki smoka olejowego. Z powodu braku hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych silnik 1.8 nie jest polecany do LPG. Gaz lepiej założyć do 1.4 Turbo.
Silnik: diesel, pojemność: 2143 cm3, moc: 170 KM, maksymalny moment obrotowy: 400 Nm, prędkość maksymalna: 220 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,8 s, średnie zużycie paliwa: 5,0 l/100 km
Pod względem designu, trwałości czy odporności na korozję model stanowi krok naprzód względem klasy E S211 (bagażnik kombi mieści 690-1950 l). Auto zaliczyło kilka wpadek (np. z trwałością wtryskiwaczy w dieslach), ale systematycznie je usuwano. Ponieważ rzeczywiste przebiegi wielu klas E są monstrualne, kluczowe jest znalezienie egzemplarza z udokumentowaną historią. Nawet w tym przypadku warto być przygotowanym na wysokie koszty obsługi serwisowej tego skomplikowanego modelu.
Silnik: diesel, pojemność: 2143 cm3, moc: 170 KM, maksymalny moment obrotowy: 400 Nm, prędkość maksymalna: 220 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,6 s, średnie zużycie paliwa: 4,7 l/100 km
CLS w odmianie Shooting Brake udowodnił, że kombi nie musi być nudne. Najrozsądniejszym silnikiem jest bazowy diesel 2.1 – zapewnia wystarczającą dynamikę i mało pali. W dieslach 3.0 V6, współdzielonych z klasą E i innymi Mercedesami, w grę wchodzą m.in. defekty łańcuchowego napędu rozrządu oraz wycieki oleju. W autach z pneumatycznym zawieszeniem zawodzą miechy.
Silnik: diesel, pojemność: 2400 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obrotowy: 420 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s, średnie zużycie paliwa: 6,5 l/100 km
Bardzo przestronne i ponadprzeciętnie trwałe auto. Oczywiście nie we wszystkich wersjach. Za słabe punkty V70 można uznać automatyczne i dwusprzęgłowe skrzynie oraz adaptacyjne zawieszenia Four-C, które są bardzo kosztowne w naprawach. Auto powstało, gdy Volvo należało do Forda, więc dzieli z Mondeo Mk4 niektóre elementy podwozia i silniki (benz. 2.0 oraz diesle 1.6/2.0 koncernu PSA).
Silnik: diesel, pojemność: 1999 cm3, moc: 180 KM, maksymalny moment obrotowy: 430 Nm, prędkość maksymalna: 221 km/h,przyspieszenie 0-100 km/h: 8,8 s, średnie zużycie paliwa: 4,6 l/100 km
Nie wypadało, by Jaguar oferował bardziej praktyczną odmianę modelu XF jako kombi. Postawiono więc na nazwę Sportbrake, a premierę zorganizowano na kortach w Wimbledonie. Lekkie nadwozie z aluminium zapewnia świetne osiągi i właściwości jezdne. Wszystkie silniki, poza topowym dieslem 3.0 V6, mają 4 cylindry. Z racji krótkiego stażu rynkowego dostępne auta są zwykle w świetnej kondycji, ale kosztują krocie. Kto nie może pozwolić sobie na drugą generację XF-a, może poszukać pierwszej (2012-2015), która również ma imponujący bagażnik (550-1675 l).
Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km
A6 wciąż dobrze się prezentuje i imponuje komfortem oraz wyposażeniem. Znalezienie wymarzonego egzemplarza jest trudne – by nie przeżyć serii rozczarowań, warto oglądać droższe auta. Optymalnym źródłem mocy są diesle, ale trzeba pamiętać, że ich rzeczywiste przebiegi są monstrualne, a wymiana skomplikowanego łańcuchowego napędu rozrządu w 3.0 V6 TDI może kosztować ponad 7 tys. zł. Drogie są też naprawy skrzyń Multitronic.
Silnik: diesel, pojemność: 2993 cm3, moc: 258 KM, maksymalny moment obrotowy: 540 Nm, prędkość maksymalna: 247 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,2 s, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km
W tej generacji BMW serii 5 sportowe wrażenia odsunięto na drugi plan, stawiając na komfort. Auto jest trwałe, ale ma kilka przypadłości, w tym słabe łańcuchy rozrządu w dieslach N47, zawodne pompy oleju w benzynowych silnikach 2.0 N20 i szwankujące skrzynie rozdzielcze xDrive oraz maglownice.
Mimo że przez ostatnią dekadę moda na crossovery i SUV-y znacząco przybrała na sile, koncerny motoryzacyjne zaoferowały klientom wiele ciekawych kombi. Obecnie są one atrakcyjnymi propozycjami na rynku wtórnym. O ile kompakty czy modele klasy średniej można uznać za wybór niemal na każdą kieszeń, tak zaawansowane rozwiązania techniczne w autach klasy wyższej generują wydatki serwisowe. Dlatego w ich przypadku drobiazgowa kontrola przed zakupem to konieczność.