Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Auto jadace z rowerami na dachu

Czy warto przewozić rowery na dachu?

Ile paliwa zużywa rower? Sprawdzamy, jak podnosi się spalanie podczas jazdy z rowerem na dachu – TEST

Czy warto przewozić rowery na dachu?

Ile paliwa zużywa rower? Sprawdzamy, jak podnosi się spalanie podczas jazdy z rowerem na dachu – TEST

Przewożenie rowerów na dachu oznacza podniesienie zużycia tak drogiego dziś paliwa – to nie dziwi. Ciekawe jest to, jak duże mogą być te straty. Sprawdzamy, jak na spalanie wpływa jazda z dwoma rowerami oraz z pustym bagażnikiem dachowym. 

Zbliżający się sezon wakacyjny oznacza zwiększoną liczbę bliższych i dalszych wyjazdów. A podróże bez bagażu raczej nie wchodzą w rachubę, przy czym mnóstwo osób nie wyobraża sobie na urlop wyruszyć bez swoich rowerów.

Spośród wielu sposobów na ich transport ciągle najpopularniejsze jest zamontowanie na bagażniku dachowym. I to pomimo, że wad tego rozwiązania jest wiele – włożenie rowerów na dach, zwłaszcza SUV-a, jest trudne nawet dla najwyższych kierowców, podwyższenie środka ciężkości pogarsza właściwości jezdne, nie mówiąc już o tym, że o rowerach na dachu można zapomnieć i wjechać... np. na podziemny parking. Bez szkód się wtedy nie obędzie.

Rowery na dachu – większe zużycie paliwa

Przewożenie rowerów na dachu ma też i ściśle materialny wymiar – podnosi zużycie paliwa. Wydawać się może, że rowery są wąskie i nie stawiają dużego oporu czołowego. Jednak ich nieregularne kształty powodują, że opływające powietrze zostaje bardzo silnie zawirowane. A to generuje duże straty. Co więcej, w olbrzymim stopniu zależą one od prędkości jazdy, a przecież z rowerami pokonuje się często dłuższe trasy, w których jeździ się dosyć szybko.

Postanowiliśmy zmierzyć, z jak dużym wzrostem paliwa trzeba liczyć się w praktyce – porównaliśmy spalanie auta jadącego z dwoma rowerami na dachu i bez nich. Różnice są bardzo duże. Mniejsze, ale odczuwalne straty powoduje jazda z pustym bagażnikiem. To też sprawdziliśmy.

Wpływ rowerów na spalanie

W praktycznych próbach sprawdziliśmy, jak na zużycie paliwa wpływa jazda z dwoma rowerami na dachu oraz pustym bagażnikiem dachowym. Dla porównania, pomiary w identycznych warunkach wykonaliśmy bez bagażnika.

  • W sprawdzianie wykorzystaliśmy Citroena C3 Picasso z oszczędnym silnikiem 1.6 HDi o mocy 90 KM.
  • Pomiary zostały wykonane przy prędkościach 90 i 120 km/h.
  • Każdą próbę przeprowadzono w dwóch kierunkach  drogi, aby wyeliminować wpływ nachylenia nawierzchni i wiatru.

Zmiana zużycia paliwa z rowerami na dachu

auto-z-rowerami-na-dachu-na-stacji-paliw

Prędkość 90 km/h

  • bez bagażnika: 4,6 l/100 km
  • z rowerami: 5,8 l/100 km
  • różnica: 26%

Prędkość 120 km/h

  • bez bagażnika: 6,1 l/100 km
  • z rowerami: 8,5 l/100 km
  • różnica: 39%

Wpływ samego bagażnika na spalanie

auto z bagaznikiem dachowym

Prędkość 90 km/h

  • bez bagażnika: 4,6 l/100 km
  • z bagażnikiem: 4,8 l/100 km
  • różnica: 4%

Prędkość 120 km/h

  • bez bagażnika: 6,1 l/100 km
  • z bagażnikiem: 6,5 l/100 km
  • różnica: 7%

WNIOSEK

Zużycie paliwa przy przewożeniu rowerów na dachu drastycznie rośnie wraz ze wzrostem prędkości. Przekroczenie 100 km/h to zwyczajne marnotrawstwo paliwa. Trzeba się liczyć ze spalaniem wyższym 30-50 proc. w zależności od auta. Sam bagażnik na tym tle nie jest aż tak „paliwożerny”.

Czytaj także