Czwarta generacja Skody Fabii ma większy rozstaw osi od Octavii z 1996 r. i jest dłuższa od VW Golfa III.
Skoda przedstawiła swoją najważniejszą tegoroczną nowość, czyli czwartą generację Fabii. Nigdy w historii tego modelu żadne wcielenie nie urosło tak bardzo w porównaniu do poprzednika. Nowa Fabia mierzy 410,8 cm długości, jest więc o 11,1 cm dłuższa od wcześniejszego wcielenia. Poza tym ma o 9,4 cm większy rozstaw osi, jest o 4,8 cm szersza i o 2,3 cm niższa.
To największy miejski hatchback koncernu Volkswagena. Suma długości, szerokości i wysokości Fabii IV wynosi 735 cm. Drugie miejsce zajmuje Seat Ibiza (728 cm), trzecie VW Polo (727 cm), czwarte Audi A1 (720 cm). Poza tym nowa Fabia ma o 5,2 cm większy rozstaw osi od Skody Octavii z 1996 r. i jest o 9 cm dłuższa od Volkswagena Golfa III.
Samochód jest przy tym wyjątkowo aerodynamiczny. W porównaniu z Fabią trzeciej generacji współczynnik oporu powietrza Cx zmalał z 0,32 do 0,28, i to pomimo znacznie szerszej karoserii. Udało się to osiągnąć np. dzięki mniejszym obudowom bocznych lusterek, dłuższemu tylnemu spoilerowi i dodatkowym deflektorom otaczającym po bokach tylną szybę. Dla porównania: współczynnik Cx znacznie smuklej wyglądającego Audi A7 Sportback jest tylko o jedną setną lepszy, wynosi bowiem 0,27.
Urósł także bagażnik. W nowej generacji ma on od 380 do 1190 l pojemności, odpowiednio o 50 i 40 l więcej niż w Fabii III.
Fabia pierwszy raz będzie dostępna z ekranem zestawu wskaźników oraz dwustrefową automatyczną klimatyzacją Climatronic. Auto można wyposażyć ponadto np. w podgrzewanie przedniej szyby. Ekran w środkowej konsoli może mieć 6,5, 8 lub 9,2 cala przekątnej. Trzecie wcielenie jest dostępne w najlepszym razie z 6,5-calowym wyświetlaczem.
Samochód oparto na nowej platformie. To MQB-A0. W gamie początkowo znajdzie się pięć silników:
Tylko najmocniejszy z nich ma cztery cylindry. Reszta jest trzycylindrowa.
Nowa Fabia pojawi się w Polsce we wrześniu tego roku. Jeszcze w 2021 r. mamy poznać wersję Combi.
Kolejne generacje Fabii debiutowały w 1999, 2007 i 2014 r. Do tej pory sprzedano łącznie 4,547 mln sztuk tego modelu. W latach 1999-2020 Polska była czwartym największym rynkiem zbytu tej Skody. Trzy pierwsze miejsce zajmują Niemcy, Czechy i Wielka Brytania.