Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Największy miejski hatchback koncernu VW – Skoda Fabia

Największy miejski hatchback koncernu VW – Skoda Fabia

Skoda

Największy miejski hatchback koncernu VW – Skoda Fabia

Czwarta generacja Skody Fabii ma większy rozstaw osi od Octavii z 1996 r. i jest dłuższa od VW Golfa III.

  • O 11 cm dłuższa od trzeciej generacji
  • Nowa platforma
  • W Polsce od września 2021 r.

Skoda przedstawiła swoją najważniejszą tegoroczną nowość, czyli czwartą generację Fabii. Nigdy w historii tego modelu żadne wcielenie nie urosło tak bardzo w porównaniu do poprzednika. Nowa Fabia mierzy 410,8 cm długości, jest więc o 11,1 cm dłuższa od wcześniejszego wcielenia. Poza tym ma o 9,4 cm większy rozstaw osi, jest o 4,8 cm szersza i o 2,3 cm niższa.

To największy miejski hatchback koncernu Volkswagena. Suma długości, szerokości i wysokości Fabii IV wynosi 735 cm. Drugie miejsce zajmuje Seat Ibiza (728 cm), trzecie VW Polo (727 cm), czwarte Audi A1 (720 cm). Poza tym nowa Fabia ma o 5,2 cm większy rozstaw osi od Skody Octavii z 1996 r. i jest o 9 cm dłuższa od Volkswagena Golfa III.

Samochód jest przy tym wyjątkowo aerodynamiczny. W porównaniu z Fabią trzeciej generacji współczynnik oporu powietrza Cx zmalał z 0,32 do 0,28, i to pomimo znacznie szerszej karoserii. Udało się to osiągnąć np. dzięki mniejszym obudowom bocznych lusterek, dłuższemu tylnemu spoilerowi i dodatkowym deflektorom otaczającym po bokach tylną szybę. Dla porównania: współczynnik Cx znacznie smuklej wyglądającego Audi A7 Sportback jest tylko o jedną setną lepszy, wynosi bowiem 0,27. 

Urósł także bagażnik. W nowej generacji ma on od 380 do 1190 l pojemności, odpowiednio o 50 i 40 l więcej niż w Fabii III.

Fabia pierwszy raz będzie dostępna z ekranem zestawu wskaźników oraz dwustrefową automatyczną klimatyzacją Climatronic. Auto można wyposażyć ponadto np. w podgrzewanie przedniej szyby. Ekran w środkowej konsoli może mieć 6,5, 8 lub 9,2 cala przekątnej. Trzecie wcielenie jest dostępne w najlepszym razie z 6,5-calowym wyświetlaczem.

Samochód oparto na nowej platformie. To MQB-A0. W gamie początkowo znajdzie się pięć silników:

  1. 1.0 MPI (65 KM)
  2. 1.0 MPI (80 KM)
  3. 1.0 TSI (95 KM)
  4. 1.0 TSI (110 KM)
  5. 1.5 TSI (150 KM)

Tylko najmocniejszy z nich ma cztery cylindry. Reszta jest trzycylindrowa.

Nowa Fabia pojawi się w Polsce we wrześniu tego roku. Jeszcze w 2021 r. mamy poznać wersję Combi

Kolejne generacje Fabii debiutowały w 1999, 2007 i 2014 r. Do tej pory sprzedano łącznie 4,547 mln sztuk tego modelu. W latach 1999-2020 Polska była czwartym największym rynkiem zbytu tej Skody. Trzy pierwsze miejsce zajmują Niemcy, Czechy i Wielka Brytania.

Fabia_profil
Współczynnik oporu powietrza Cx nowej Skody Fabii wynosi tylko 0,28.
Skoda
Fabia_R
Nowa Fabia jest o 11,1 cm dłuższa i o 2,3 cm niższa od wcześniejszego wcielenia, wygląda więc od niego znacznie smuklej.
Skoda
Fabia_tyl
Fabia IV ma 178 cm szerokości, o niemal 5 cm więcej niż Fabia III.
Skoda
Fabia_przetloczenie
Przetłoczenie za przednim kołem jest inspirowane czeską flagą.
Skoda
Fabia_Dash
Pierwszy raz Fabię można wyposażyć w dwustrefowy Climatronic.
Skoda
Fabia_AID
Ponadto po raz pierwszy Fabia jest dostępna z ekranem zestawu wskaźników. Ma on 10,25 cala przekątnej. Standardem są analogowe wskaźniki z 3,5-calowym wyświetlaczem.
Skoda
Fabia_MMI
Ekran w środkowej konsoli może mieć maksymalnie 9,2 cala przekątnej.
Skoda
Fabia_seats
Poziomy pas biegnący przez prawie całą szerokość deski rozdzielczej ma sześć wersji wykończenia.
Skoda
Fabia_rearSeats
Wnętrze jest jeszcze przestronniejsze niż w Fabii III.
Skoda
Fabia_bagaznik
Podstawowa pojemność bagażnika wzrosła z 330 do 380 l, maksymalna – z 1150 do 1190 l.
Skoda

Czytaj także