Jak odczytać informacje zapisane na szybach? Jakie są koszty napraw i wymiany różnych rodzajów szyb? Jak dbać o ich odpowiedną kondycję?
Większość aut ma przynajmniej sześć szyb. Mogą one ujawnić historię pojazdu, poprawić jego wygląd, zwiększyć komfort lub być podstawą do... nałożenia mandatu.
Powierzchnie przeszklone są integralną składową każdego pojazdu. Ich rolą nie jest wyłącznie zapewnienie kierowcy dobrego pola widzenia. Warto pamiętać, że wklejane szyby czołowe (a obecnie wyłącznie takie są już stosowane) usztywniają nadwozie. Odpowiednio zaprojektowane szyby są także w stanie zmniejszyć nagrzewanie się wnętrza w słoneczne dni oraz ograniczyć hałas przenikający do kabiny pojazdu.
Różnorodne funkcje szyb wymuszają różnicowanie ich konstrukcji. Taflę bezbarwnego szkła spotkamy już wyłącznie w bazowych wersjach najtańszych modeli. Obecnie powszechnie stosowane są lekko przyciemnione szyby. Za dopłatą tylne mogą zostać jeszcze bardziej zaczernione przez producenta auta. Jeżeli nie zdecydowaliśmy się za dopłacenie za fabryczne przyciemnienie szyb, zawsze można to zrobić we własnym zakresie, zlecając oklejenie szyb folią. Szeroka paleta odcieni i stopnia przyciemnienia pozwoli na dopasowanie ich do własnych upodobań estetycznych.
Czasochłonne, trudne i kosztowne, ale możliwe jest też wyposażenie auta poza fabryką w szyberdach czy podgrzewaną przednią szybę. Niektórzy amatorzy majsterkowania przy własnych pojazdach z dobrym skutkiem wyposażają je w czujniki deszczu i zmierzchu. Są one nierozerwalnie związane z szybami, bo ich czujniki są przyklejone do szklanej tafli, zwykle tuż nad lub pod lusterkiem wstecznym albo obok niego. Na szyby warto zwrócić uwagę, jeżeli kupujemy używany samochód. Gdy właściciel auta deklaruje pełną bezwypadkowość, a przednia czy boczne szyby zostały wymienione na zamienniki, warto dopytać, co działo się z pojazdem w przeszłości.
Konstrukcja przedniej szyby ma wpływ na koszty eksploatacji pojazdu. Zwłaszcza w okresie zimowym, gdy drogi są posypywane piaskiem, jest ona narażona na uderzenie kamieniem i pęknięcie. Jeżeli nasz samochód ma szybę dźwiękochłonną, podgrzewaną, atermiczną lub przystosowaną do współpracy z czujnikami deszczu, zmierzchu czy wyświetlaczem head up, jej wymiana będzie droga.
Światem szyb samochodowych rządzą liczby i oznaczenia kodowe. To właśnie w nich zapisane są daty produkcji, konstrukcja szyby, jak również parametry, które sprawiają, że dana szyba spełnia wymogi dopuszczenia jej do użytku na drogach publicznych lub z powodu zbyt dużego przyciemnienia nie może być w aucie legalnie stosowana, co dla kierowcy oznacza mandat, utratę dowodu rejestracyjnego lub konieczność zrywania folii.
Każda szyba ma logo lub nazwę producenta. Dzięki temu można poznać, czy jest oryginalna lub została wymieniona na zamiennik. Data produkcji zwykle składa się z cyfr, które odpowiadają jednej lub dwóm ostatnim cyfrom w dacie (np. 11 to 2011 r.). Kropki oznaczają miesiące: przed cyfrą – z pierwszej połowy roku, za – z drugiej (np. ••••••4 to I 2014, 4• to XII 2014). Kod AS to technologia (np. AS2 to szyba hartowana).
Prawo o ruchu drogowym stanowi, że dla szyby czołowej oraz przednich bocznych współczynnik przepuszczalności światła nie może być mniejszy niż 70%. Jeżeli szyba pochłania więcej niż 30% światła, funkcjonariusz ma podstawę do elektronicznego zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu oraz do odesłania auta na dodatkowe badanie techniczne. By samochód zaliczył je z pozytywnym wynikiem, konieczne jest oczywiście usunięcie folii z szyb.
Ciężar wymiany szyby zwykle spoczywa na użytkowniku auta lub jego ubezpieczycielu. Likwidacji szkody z polisy OC innego kierowcy możemy spróbować, jeżeli jesteśmy w stanie udowodnić, że kamień wypadający spod kół jego pojazdu rozbił naszą szybę (bardzo pomocne może być nagranie z kamery).
Sam proces wymiany szyby jest relatywnie prosty. Stara szyba jest wycinana z pojazdu, oczyszcza się płaszczyzny klejenia oraz wkleja nową szybę. Kluczowy wpływ na koszt usługi ma wartość samej szyby.
W przypadku pęknięcia szyba nadaje się jedynie do wymiany. Nie opracowano dotąd technologii naprawy. Auto z taką usterką nie przejdzie przeglądu, możemy też stracić dowód rejestracyjny oraz otrzymać mandat.
Wypadający spod kół poprzedzającego pojazdu kamień uderza w szybę z ogromną siłą. M.in. także dlatego warto zachowywać bezpieczny odstęp. Nie daje on jednak 100-procentowej gwarancji, że szyba nie zostanie uszkodzona. Kamień może wyrzucić także auto z sąsiedniego pasa ruchu.
Do niedawna przyciemnione szyby bywały powodem do zaszufladkowania właściciela pojazdu – przynajmniej jako osoby o złym guście. Obecnie nie budzą one aż tak negatywnych skojarzeń. Przyciemnione szyby istotnie ograniczają nagrzewanie wnętrza od słońca, dzięki czemu klimatyzacja ma mniej pracy.
Odpryskom szyb można próbować zapobiegać – zwłaszcza jeżeli mamy drogie lub rzadkie auto, do którego trudno znaleźć szybę. Obecnie jedyną na rynku folią z atestem Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych dopuszczającym ją do legalnego montażu w polu widzenia kierowcy jest ClearPlex dystrybuowany przez firmę Warsfoll.
Tafla szkła tylko z pozoru jest gładka. Liczne mikronierówności, odpryski czy zarysowania są punktem zaczepienia dla wody czy osadów. Niewidzialna wycieraczka, a dokładniej nanocząsteczkowo-hydrofobowa warstwa, jest próbą rozwiązania tego problemu.
Z biegiem lat szyby pokrywają się setkami drobnych rys i ubytków. Ich usunięcie jest możliwe poprzez polerowanie. Niezbędne do tego zestawy zawierające filcowy krążek oraz tlenek ceru można kupić za niecałe 40 zł.
Aby usprawnić usuwanie lodu z szyb, opracowano trzy sposoby ich podgrzewania. Najprostszym są elementy grzejne jedynie w miejscach spoczynku piór wycieraczek (dzięki nim nie przymarzną do szyby) – takie rozwiązanie spotkamy np. w wybranych modelach Subaru. Ford od lat popularyzuje podgrzewanie całej przedniej szyby. Odpowiadają za to cienkie druciki oporowe. Z kolei koncern Volkswagen równolegle z szybami podgrzewanymi zaproponował rozwiązanie bezprzewodowe – ciepło generuje mikroskopijna warstwa srebra.
Przyciemnienie nie jest jednym sposobem na ograniczenie nagrzewania się wnętrza pojazdu – alternatywą są tzw. szyby atermiczne, nazywane też solarnymi. W wybranych modelach, np. Renault, były one elementem wyposażenia opcjonalnego. Szyby atermiczne mają dodatkowy filtr, który zatrzymuje promieniowanie podczerwone. Jego obecność nadaje szybie charakterystyczną barwę, np. zielonkawą, fioletową lub niebieską. Korzyścią płynącą z obecności warstwy z filtrem jest także obniżenie poziomu hałasu w kabinie.
Jedną z opcji dla aut z wyższej półki są podwójne szyby. Podobnie jak w przypadku przedniej szyby, dwie warstwy szkła są sklejone wypełnieniem z tworzywa sztucznego. Dodatkową warstwę dźwiękochłonną mogą mieć też przednie szyby. W przypadku Forda takie rozwiązanie nazywa się SoundScreen. Jego obecność ma służyć przede wszystkim redukcji szumów powietrza – nawet o 3-9 dB, a warto pamiętać, że już różnicę 3 dB ludzkie ucho odbiera jako zmniejszenie hałasu o połowę.
Wyróżnikiem aut ze sportowym zacięciem, a przez lata także większości modeli Subaru, są szyby bez ramek. Takie rozwiązanie optycznie odciąża samochód – otwierając drzwi, widzimy jedynie ich dolną część oraz wystającą z nich szybę.
Kolejne kabriolety znikają z rynku, ale wciąż można się cieszyć jazdą z wiatrem we włosach. Umożliwiają to opcjonalne szyberdachy lub dachy panoramiczne. Drugie z wymienionych są jedno- lub dwuczęściowe. Jednoczęściowe nie zawsze mają funkcję odsuwania czy nawet uchylania.
Nowoczesne auta mają czujniki deszczu, zmierzchu czy odległości od poprzedzającego pojazdu. Niektóre z nich są integralną częścią szyby, mają element grzewczy, a przynajmniej potrzebują dodatkowych punktów mocujących.
Przednia szyba może być platformą do przekazywania kierowcy informacji. Jest to możliwe w samochodach z wyświetlaczem przeziernym, znanym także jako head up. Sercem systemu jest projektor, który przekazuje obraz na powierzchnię szyby. Aby był on widoczny, szyba musi mieć specjalną warstwę, która odpowiada za odbijanie światła.
Powierzchnie przeszklone w samochodzie mają więcej funkcji, niż może się z pozoru wydawać. Ich obecność wpływa jednak istotnie na koszt wymiany szyb. Warto o tym pamiętać, jeżeli planujemy zakup używanego samochodu z zarysowaniami, pęknięciami lub odpryskami na powierzchni szkła, a najlepiej oszacować koszt naprawy przed dokonaniem transakcji. Z kolei decydując się na zakup pojazdu z panoramicznym dachem lub szybami bez ramek, warto pamiętać o plusach i minusach tego typu rozwiązań.